ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 27 ارديبهشت 1390     |     کد : 19674

نگراني از افزايش طلاق‌هاي توافقي

مدير بخش روانپزشكي سازمان پزشكي قانوني، روند روبه افزايش شمار «طلاق‌هاي توافقي» در كشور را بحراني توصيف و اظهار كرد: بنابر اظهارات معاون قضايي رئيس كل دادگستري استان تهران 82 درصد طلاق‌هاي كشور در سال 85، توافقي بوده است.

جام جم آنلاين: مدير بخش روانپزشكي سازمان پزشكي قانوني، روند روبه افزايش شمار «طلاق‌هاي توافقي» در كشور را بحراني توصيف و اظهار كرد: بنابر اظهارات معاون قضايي رئيس كل دادگستري استان تهران 82 درصد طلاق‌هاي كشور در سال 85، توافقي بوده است.
به گزارش ايسنا، دكتر صابري در همايش «بررسي وضعيت خانواده در ايران و جهان» كه به همت نمايندگي سازمان ملل متحد در ايران برگزار شد، با اشاره به اين‌كه روند رشد طلاق در كشور تا سال 79 خيلي آرام بوده است، افزود: اين در حالي است كه از سال 80، رشد طلاق با سير صعودي چشمگيري مواجه شده است.

به گفته صابري، عدم حضور زوج و زوجه در خانه از جمله دلايل وقوع طلاق است كه معمولا به دليل مسائل اقتصادي بروز مي‌كند.

صابري ادامه داد: در حالي كه برابر ريشه‌هاي غني فرهنگي و مذهبي ما ارتباط مبتني بر احترام و پذيرفتن يكديگر وجود دارد، برخي فيلم‌ها و سريال‌ها مروج لحن ناخوشايندي در روابط ميان 2 همسر يا فرزندان و والدين هستند.

وي همچنين به «خشونت‌هاي خانگي» اشاره و عنوان كرد: عوارض خشونت جسمي شايد خيلي زود از بين برود، اما زخم‌هايي همچون فحاشي، هتاكي، حرمت‌شكني، تحقير، توهين و سرزنش و ناسپاسي تاثير عميقي بر تخريب يك رابطه دارند.

رواج ازدواج در سنين پايين

مدير بخش روانپزشكي سازمان پزشكي قانوني با بيان اين‌كه گاهي دختراني با سن و سال اندك را به پزشكي قانوني مي‌آورند تا براي ثبت ازدواج گواهي رشد براي آنها صادر شود، به رواج ازدواج در سنين پايين اشاره و عنوان كرد: دختراني كه با اين شرايط و بدون كسب مهارت‌هاي زندگي وارد زندگي زناشويي مي‌شوند، آن خانواده طبعا دچار آسيب‌هاي گوناگوني خواهد شد.

وي وجود «اختلال شخصيتي» در زوج يا زوجه را يكي از عوامل مهم تاثيرگذار بر افزايش شمار طلاق‌ها در كشور دانست و در اين‌باره توضيح داد: به عنوان مثال شخصيت پارانوئيد بدون دليل كافي گمان مي‌كند كه ديگران از او سوء‌استفاده مي‌كنند يا فريبش مي‌دهند يا اين‌كه بدون دليل كافي وفاداري و قابل اعتماد بودن خانواده و بستگان خود را مورد سوال قرار مي‌دهد.

سردمزاجي اغلب جنبه رواني دارد

وي به نقش «مشكلات و اختلالات جنسي» بر رشد طلاق اشاره و خاطرنشان كرد: برابر آمارهاي غير رسمي 50 تا 60 درصد طلاق‌ها به علت مشكلات و اختلالات جنسي است.

به گفته وي، بر اساس مطالعات يك موسسه آمريكايي 35 درصد زنان متاهل در اين كشور در طول زندگي خود هرگز رضايت جنسي را تجربه نكرده‌اند.

اين روانپزشك با تاكيد بر اين‌كه سردمزاجي اغلب جنبه رواني دارد، اظهار كرد: برخي از زنان از سردمزاجي به عنوان مكانيسمي عليه بدرفتاري همسر استفاده مي‌كنند و از اين طريق كشمكش ميان آنها به جاي اين‌كه از بين برود، استمرار مي‌يابد.

وي مصرف متاآمفتامين يا شيشه را يكي از دلايل آسيب خانواده‌ها در عصر حاضر عنوان و پيش‌بيني كرد كه اگر روند رشد مصرف شيشه در جهان به همين صورت ادامه يابد، در آينده آمارهاي هولناكي از نقش اين ماده روانگردان در تزلزل خانواده خواهيم داشت.

صابري با بيان اين‌كه طلاق در هيچ كشوري جرم تلقي نمي‌شود و حتي در برخي از كشورها همچون آمريكا به محض تصميم به طلاق، زوجين مي‌توانند نسبت به آن اقدام كنند، از تسري اين وضعيت به كشورمان ابراز نگراني كرد و گفت: در برخي از مواقع، موضوع طلاق توافقي در 15 دقيقه را مشاهده كردم كه براي من جاي تعجب و نگراني داشت.

مدير بخش روانپزشكي سازمان پزشكي قانوني با تاكيد بر نقش «دين» در پايداري خانواده، عنوان كرد: بر اساس يك مطالعه در كانادا، آمار طلاق در ميان زوج‌هايي كه هفته‌اي يكبار به كليسا مي‌روند، بسيار كمتر از ساير زوج‌هاست.

وي با بيان اين‌كه تا چندسال پيش زوجه براي طلاق گرفتن بايد كفش آهني به پا مي‌كرد و در دادگاه‌ها به دنبال امور مربوط به طلاق خود مي‌رفت، گفت: چنان وضعيت افراطي آن دوران درست و به صلاح جامعه نبود؛ وضعيتي كه به سمت آن حركت مي‌كنيم و شتاب در طلاق را نيز افزايش داده است به صلاح جامعه نيست.

صابري، ترميم وضعيت اقتصادي خانواده، آموزش مديريتي خانواده از طريق رسانه‌ها، افزايش امكانات تفريحي خانواده، كاهش فشار رواني ناشي از مشكلات شغلي و اجتماعي در مناسبات خانواده و نيز انجام مشاوره‌هاي قبل از ازدواج و مشاوره‌هاي زناشويي را از مهم‌ترين راهكارهاي كاهش تزلزل خانواده برشمرد.


نوشته شده در   سه شنبه 27 ارديبهشت 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode