ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 26 ارديبهشت 1390     |     کد : 19623

آغاز انتفاضه سوم با تظاهرات گسترده فلسطيني‌ها

همزمان باشصت و سومين سالروز فاجعه اشغال فلسطين و تاسيس رژيم صهيونيستي كه در ميان اعراب به روز نكبت (15 مه) معروف است...

همزمان باشصت و سومين سالروز فاجعه اشغال فلسطين و تاسيس رژيم صهيونيستي كه در ميان اعراب به روز نكبت (15 مه) معروف است، ميليون‌ها فلسطيني و غيرفلسطيني در سرزمين‌هاي اشغالي و كشورهاي عرب دست به تظاهرات اعتراضي عليه اشغالگران زدند. تظاهرات امسال متفاوت با سال‌هاي گذشته و از شور و هيجاني تازه برخوردار بود. اين شور و هيجان از يك سو به خاطر آشتي ملي گروه‌هاي فلسطيني حماس و فتح بود كه اميدهاي تازه‌اي را بين فلسطيني‌ها برانگيخت و از سوي ديگر به خاطر انقلاب‌هايي كه در كشورهاي عربي رخ داده و با سرنگوني دو رژيم وابسته به آمريكا (مصر و تونس) همچنان به راه خود ادامه مي‌دهد.
به گزارش فارس، بامداد ديروز در روستاي العيسويه شمال شهر قدس درگيري خشونت‌آميز بين نظاميان صهيونيست و جوانان فلسطيني رخ داد و جوانان فلسطيني به سمت نظاميان صهيونيست سنگ و بطري پرتاب ‌كرده و چندين لاستيك خودرو را آتش زدند. صهيونيست‌ها نيز به سمت اين جوانان گلوله‌هاي پلاستيكي و گاز اشك‌آور شليك ‌كردند. اردوگاه آوارگان فلسطيني شعفاط واقع در شرق قدس نيز از عصر روز شنبه شاهد موجي از درگيري‌ها بين نظاميان صهيونيست و جوانان فلسطيني بود.در روستاي سلوان درگيري‌ها همچنان ادامه دارد و از روز جمعه تاكنون 35 نفر به اتهام پرتاب سنگ به سمت نظاميان صهيونيست و شهرك‌نشينان بازداشت شده‌اند. اين در حالي است كه روز شنبه يك نوجوان 16ساله فلسطيني نيز دراين منطقه به شهادت رسيد. تشييع جنازه اين شهيد فلسطيني كه ديروز همزمان با سالروز نكبت برگزار شد، تظاهرات اعتراضي بيشتري را در پي داشت.

تدابير شديد امنيتي

به گزارش شبكه الجزيره ،رژيم صهيونيستي همزمان با سالروز نكبت در داخل و مرزهاي شمالي با لبنان به حالت آماده‌باش كامل درآمده بود. نگراني اين رژيم به غير از داخل سرزمين‌هاي فلسطيني بيشتر متوجه مرزهاي خارجي بود، زيرا حدود 50 هزار فلسطيني از تمامي اردوگاه‌ها و مناطق لبنان تصميم گرفته‌اند به مناسبت شصت و سومين سالروز اخراج فلسطينيان دست به يك راهپيمايي بزرگ به سمت روستاي مارون الراس در مرزهاي جنوب بزنند. ارتش رژيم صهيونيستي به اين خاطر نسبت به هرگونه حادثه غيرمنتظره‌اي هشدار داد و نيروهاي سازمان ملل در جنوب لبنان (يونيفل) به حالت آماده‌باش درآمدند. همزمان گفته شد قرار است راهپيمايي‌هاي مشابهي از طريق مصر، سوريه و اردن نيز به سمت مرز با فلسطين اشغالي به راه افتد. اردني‌ها قرار بود به سمت پل ملك حسين وسوري‌ها به سمت قنيطره راهپيمايي كنند. مصري‌ها نيز از چند روز پيش در تدارك يك راهپيمايي به سمت مرز رفح بودند و هدف اصلي خود را بازگشايي كامل و دائمي گذرگاه‌هاي اين منطقه به سمت غزه اعلام كرده بودند. برگزاري اين راهپيمايي‌ها در روزگذشته و مجموع اين اقدامات كه به انتفاضه سوم موسوم شده است يك بار ديگر مي‌رود تا بنيان‌هاي رژيم صهيونيستي را به لرزه درآورده و فلسطيني‌ها را يك قدم ديگر به آرزوهايشان نزديك كند. انتفاضه دوم فلسطيني‌ها در 28 سپتامبر سال 2000 (1379) و انتفاضه اول (انتفاضه سنگ) در 8 دسامبر سال 1987 (1366) رخ داد.

روز پيروزي فلسطين

عمرو موسي، دبيركل اتحاديه عرب در بيانيه‌اي به مناسبت سالروز نكبت بر همبستگي كشورهاي عربي و همراهي آنها با تلاش ملت فلسطين و ملت‌هاي طرفدار آن تاكيد كرد. به گزارش ايسنا وي گفت: مبارزه فلسطيني‌ها بايد تا زمان تشكيل كشور فلسطين به پايتختي بيت‌المقدس ادامه يابد. عمروموسي عنوان كرد: بايد
روز نكبت به روز پيروزي فلسطيني‌ها تبديل شود. محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين نيز بر پايبندي فلسطيني‌ها نسبت به حق بازگشت آوارگان فلسطيني تاكيد كرد و در عين حال گفت: بازگشت به منزله بازگشت به هر بخشي از سرزمين است.

جنبش حماس نيز با صدور بيانيه‌اي به مناسبت روز نكبت ضمن تاكيد بر ادامه روند آشتي ملي بر حق ملت فلسطين در مقاومت به شيوه‌هاي مختلف تاكيد كرد و آن را حقي دانست كه در شرايع آسماني و معاهدات بين‌المللي نيز به آن اشاره شده است. در همين رابطه اسماعيل هنيه، نخست‌وزير دولت حماس ديروز طي سخناني پس از اقامه نماز صبح در مسجد العمري در مركز شهر غزه خاطرنشان كرد: ملت فلسطين راه خود را بلد است و مي‌داند چطور به سمت آزادي و حل و فصل منازعه حركت كند و بازگشت به فلسطين، جز با بازگشت به سمت خداوند متعال و در سايه مسجد و قرآن محقق نخواهد شد.


نوشته شده در   دوشنبه 26 ارديبهشت 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode