ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 16 ارديبهشت 1400     |     کد : 195772

استاد حوزه و دانشگاه تبریز:

شب قدر، شب معلمی و تقدیم مطلب باارزش قرآن بر قلوب بندگان است

استاد حوزه و دانشگاه تبریز با بیان این‌که شب قدر، شب معلمی خداوند است، گفت: خداوند متعال مطلب باارزش قرآن‌ کریم را در این شب به بر قلوب بندگان خود تقدیم کرده است.

ایسنا/آذربایجان شرقی استاد حوزه و دانشگاه تبریز با بیان این‌که شب قدر، شب معلمی خداوند است، گفت: خداوند متعال مطلب باارزش قرآن‌ کریم را در این شب به بر قلوب بندگان خود تقدیم کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی نظری در وبینار گرامیداشت هفته معلم مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی تبریز اظهار کرد: خداوند متعالی که در این شب‌های قدر، هدیه‌های با ارزشی را به بنده‌های خود می‌دهد، خداوندی نیست که در کتاب‌ها می‌خوانیم، بلکه خدایی است که در درون دل و قلب‌های ما وجود دارد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: خداوند واقعی خدایی است که وقتی کشتی در حال غرق است و هیچ کاری از دست ملوان برنمی‌آید، آنگاه انسان به قلب خود و به خدایی که در درون قلب او است، رجوع می‌کند و از او کمک می‌خواهد.

وی ادامه داد: همین خداوند متعال حقیقی، در شب قدر می‌خواهد قرآنی را بر بندگانش بفرستد، قرآنی که شامل کتاب و برگه نمی‌شود، بلکه حقیقت قلمی است. خدای باعظمت، قرآن باعظمت را از عالم باعظمت یعنی عالم حقیقت نازل می‌کند.

حجت الاسلام نظری گفت: چهار فرشته اعظم خداوند، پرچم لقاء‌الحمد را از آسمان پایین می‌آورند و به چهار نقطه مسجدالحرام، مسجدالنبی و ... وصل می‌کنند، پرچمی که بر روی آن عبارتی با مضمون این‌که، "بنده‌های گناهگار کجایید که رب غفور آمده تا شما را ببخشد"، نوشته شده است. پس بنده و شاگرد خداوند در شب قدر و نزول قرآن‌ کریم، باید آماده باشد و تا جایی که بتواند، قلبش را برای دریافت پیام آسمانی توسعه دهد.

وی با بیان این‌که در قلب خاکستری، هیچ دانه‌ای نمی‌روید، افزود: نباید در گلدان قلب خود، خاکستر، سنگ و امثال آن ریخته شود بلکه باید پر از خاک‌ باشد و در این مرزعه پاک، به جز تخم عشق هیچ دانه‌ی دیگری نکارد. بارش رحمت و معارف آسمانی در شب قدر انجام می‌گیرد و حرمت معلم و شاگرد حفظ می‌شود.

وی در تبیین تعلیماتی که رسول اکرم (ص) و امیرالمومنین(ع) برای انسان‌ها آموزش داده‌اند، افزود: پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) معلمانی هستند که هدایت بشر را پس از خداوند برعهده دارند، این معلمان بزرگوار به ما مفاهیم زیادی از جمله راز مرگ، راز شهادت، باطن لجن‌های در ظاهر شیک، باطن رشوه و ... را یاد دادند.

این استاد دانشگاه، با بیان این‌که حضرت علی (ع) عدالت حق الناس را نیزبه ما یاد داده است، گفت: معلمی را می‌توان معلم و آموزش دهنده دانست که این شرافت‌ انسانی و عدالت را به شاگردانش بیاموزد تا حرمت استادی و تعلیم و تربیت نیز از قلب شاگردش باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های شهید مطهری به عنوان معلم و استاد، اظهار کرد: گفته‌های ایشان صوت داوودی بود و در مسیر هدایت بشر پیش می‌رفت.

وی با بیان این‌که بین عقل و خیال تفاوت بسیاری وجود دارد، افزود: خیال مربوط به نفس است ولی عقل به هویت ناطق و آسمانی انسان مربوط می‌شود. عقل همانند پیغمبر درونی است و لذت‌های مادی و خیالی حقیقی نیستند چرا که لذت حقیقی و واقعی همان لذت عقلی است که مربوط به عالم سوم می‌شود و امیدواریم اشتباه در مصداق عقل و خیال برای ما گران تمام نشود.


برچسب ها
نوشته شده در   پنجشنبه 16 ارديبهشت 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode