ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 25 ارديبهشت 1390     |     کد : 19574

اندلس ،اولين‌ کشور مستقل اسلامي

1255سال پيش در روز 15 مه سال 756 ميلادي در شهر کوردوبا (قرطبه) عبدالرحمان اول يک خلافت اسلامي را تاسيس کرد که به اين ترتيب اسپانيا يا اندلس به نخستين کشور مسلمان مستقل در آن زمان تبديل شد.

جام جم آنلاين: 1255سال پيش در روز 15 مه سال 756 ميلادي در شهر کوردوبا (قرطبه) عبدالرحمان اول يک خلافت اسلامي را تاسيس کرد که به اين ترتيب اسپانيا يا اندلس به نخستين کشور مسلمان مستقل در آن زمان تبديل شد.

6 سال قبل از اين تاريخ در سال 750 ميلادي خلافت خلفاي اموي که شهر دمشق را پايتخت خود کرده بودند و از اين شهر بر سرزمين هاي پهناور اسلامي حکومت مي کردند توسط ابومسلم خراساني و سياه جامگانش سرنگون شد.

خلفاي عباسي که به کمک ابومسلم به خلافت رسيده بودند شهر بغداد را به عنوان پايتخت يا دارالخلافه انتخاب كردند.

خليفه عباسي که به قدرت رسيده بود خاندان اموي را قتل عام مي کند اما يک نوه آخرين خليفه اموي به نام عبدالرحمان از اين کشتار جان سالم برد.او به آفريقاي شمالي فرار کرد و سرانجام خود را به اسپانيا رساند.

شبه جزيره ايبريا نيم قرن قبل از اين تاريخ توسط خلفاي اموي تصرف شده بود.آنها سلسله ويزيگوت ها را سرنگون کردند و از آن پس اسپانيا اندلس نام گرفت.

خلفاي اموي در اندلس در ميان يمني ها و بربرها وفاداران زيادي داشتند. عبدالرحمان موفق شد آنها را گرد خود جمع کند.او سپس به کمک آنها شهر کوردوبا (قرطبه) را تصرف کرد و خود را خليفه اندلس ناميد.

عبدالرحمان اول براي اندلس يک تشکيلات نمونه اداري ايجاد کرد و به اختلاف هاي مسلمانان عرب تبار و بربرها که از آفريقاي شمالي به اندلس آمده بودند ، خاتمه داد.

به اين ترتيب در روز 15 مه سال 756 ميلادي عبدالرحمان اول در شهر کوردوبا (قرطبه) يک خلافت اسلامي تاسيس کرد و اسپانيا يا اندلس به نخستين کشور مسلمان آن زمان تبديل شد که تابع خلافت عباسيان بغداد که بر جهان اسلام حکمراني مي کردند ، نبود.


نوشته شده در   يکشنبه 25 ارديبهشت 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode