ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 25 دي 1399     |     کد : 194721

حجت الاسلام خسروی در همایش وقف و تمدن نوین اسلامی مطرح کرد؛

وقف می تواند پیروان ادیان دیگر را نیز در بر گیرد

در همایش وقف و تمدن نوین اسلامی مقاله رویکرد فقهی وقف در تمدن نوین اسلامی از سوی حجت الاسلام محمد علی خسروی ارائه و از سوی هیات رییسه مورد بررسی قرار گرفت.

در همایش وقف و تمدن نوین اسلامی مقاله رویکرد فقهی وقف در تمدن نوین اسلامی از سوی حجت الاسلام محمد علی خسروی ارائه و از سوی هیات رییسه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش وقف و تمدن نوین اسلامی در ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف و امور خیریه با ارائه مقالات برتر و نقد و بررسی هیأت رئیسه برگزار شد. در این همایش حجت الاسلام محمد علی خسروی از مشاورین علمی بنیاد آلاء به ارائه مقاله خود با عنوان «رویکرد فقهی وقف در تمدن نوین اسلامی» پرداخت.

حجت الاسلام خسروی در تبیین رویکرد فقهی وقف در تمدن نوین اسلامی گفت: وقف از احکام تأسیسی اسلام نیست بلکه یک امر عرفی است که حدود و شرایط آن را عرف و بنای عقلا تعیین می‌کند. این نهاد خیریه ریشه در فطرت انسان دارد. سابقه وقف به قدمت تاریخ اجتماعات بشری است. در میان قدیمی‌ترین اقوام و جوامع انسانی و در ادیان گذشته و حتی در میان بت پرستان، عقود شبیه به وقف و نذر وجود داشته است.

وی ادامه داد: با ظهور اسلام این امر عرفی و انسانی مورد تأیید و امضای شارع قرار گرفت و با تحول معنوی که در مقاصد و شرایط آن ایجاد شد علاوه بر انگیزه‌های غریزی و انسانی، با ایجاد انگیزه قوی‌تری تحت عنوان تقرب به خداوند به این امر عرفی، قداست ویژه ای بخشید و منشأ برکات فراوانی شد و در بخش‌های حقوقی، اقتصادی، تربیتی و عبادی اسلام جایگاه خاصی یافت.

خسروی افزود: وقف از چنان ظرفیتی برخوردار است که می‌تواند همه هم نوعان از جمله پیروان ادیان دیگر را نیز زیر پوشش حمایتی خود قرار دهد. جمعی از فقهای بزرگ قصد قربت را در صحت وقف شرط نمی‌دانند، و حتی جمعی دیگر وقف برای کفار غیر محارب را محکوم به صحت می‌دانند این همه، نشانه ظرفیت و پویایی این نهاد مردمی و سنت نبوی است.

 


برچسب ها
نوشته شده در   پنجشنبه 25 دي 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode