ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 22 شهريور 1399     |     کد : 193537

روز شمار تاريخ

شنبه22شهریور1399-23محرم1442-12سپتامبر2020

پيوستن ايران به اعلاميه ملل متحد (1322 ش)

پيوستن ايران به اعلاميه ملل متحد (1322 ش)

پيوستن ايران به اعلاميه ملل متحد (1322 ش)
در روز ۳ شهریور ۱۳۲۰ نیروهای شوروی از شمال و شرق و نیروهای بریتانیایی از جنوب و غرب، از زمین و هوا به ایران حمله کردند و شهرهای سر راه را اشغال کردند و به سمت تهران آمدند. ارتش ایران به سرعت متلاشی شد. رضاشاه ناچار به استعفا شد. متفقین با انتقال سلطنت به پسر و ولیعهد او -محمدرضا- موافقت کردند. پس از اشغال، راه‌آهن سراسری ایران برای انتقال کمک‌های نظامی به پشت جبهه شوروی، بر اساس قانون وام و اجاره مورد استفاده قرار گرفت. ایران که در آغاز جنگ بی‌طرفی خود را اعلام کرده بود نهایتاً در ۱۷ شهریور ۱۳۲۲ به آلمان اعلان جنگ داد. هدف اصلی ایران از اعلان جنگ پیوستن به اعلامیه ملل متحد و شرکت در کنفرانس‌های صلح پس از جنگ بود.

سالروز تخریب حرمین عسکریین علیهما السلام (1427ق)

سالروز تخریب حرمین عسکریین علیهما السلام (1427ق)
در بيست و سومين روز از ماه محرم1427 ق، اشغالگران و تروريستهاي مزدور آنان، در جنايتي هولناك، در شهر سامره، به تخريب حرم مطهر حضرت امام هادي(ع) و امام حسن عسكري(ع) دست يازيدند و لعن و ننگ و نفرين ابدي را براي خويش خريدند. همه مؤمنان و پيروان امامت و ولايت را در سال ياد اين فاجعه بي شرمانه دشمنان ايمان و امان، تسليت سزاوار باد و نابخرداني را كه گمان برده اند مي توانند با پليدي خويش، نور پاك حق و چراغ روشن دين و معنا را از شبستان دنيا محو كنند، هشداري گزنده روا باد كه پُف ناچيزشان، توان به خاموشي كشاندن چلچراغ حقايق را ندارد و اين گونه تلاشهاي مذبوحانه به اندازه سر سوزني قادر نيست عشق و ولاي رهروان راه خدا را در پيمايش كوچه هاي روشن و خيابانهاي آفتابين راهبري معصومان تاريخ- كه از زبان همه پاكان بر آنان درودي فراوان نثار باد- اندكي بكاهد. نه ما، كه همه آزادگان، همه تاريخ و همه ذرات گيتي، چنين بدانديشي ها و كوته نگري ها را محكوم مي كند و ما با تجديد ميثاق با امامان والا مقام خويش، سر در راه عشق و جان در راه پيروي آنان مي گذاريم و براي همه عالمان زشتي آفرين و تباهي طلب، ننگ و نكبتي و دور باد از رحمت خالق يكتا را از پيشگاه او مي خواهيم!

رحلت حكيم بزرگوار حاج "ملامحمد نراقي" عالم بزرگ شيعه (1297 ق)

رحلت حكيم بزرگوار حاج "ملامحمد نراقي" عالم بزرگ شيعه (1297 ق)
حاج ملامحمد نراقي ملقب به عبدالصاحب معروف به حجت‏الاسلام فرزند ملا احمد نراقي از علماي بزرگ شيعه بوده است كه در علم كلام و فقه و اصول صاحب تأليف است وفات ايشان در سال 1297 ق در كاشان در حدود هشتاد سالگي واقع شد و نزد مدفن پدر بزرگوار خود به خاك سپرده شد. كتب انوارُالتوحيد در كلام، المَراصِد در اصول و مَشارقُ الاحكام در فقه از جمله آثار اين حكيم جليل مي‏باشند.

تولد "هانري چهارم" معروف به "هانري دو ناوار" پادشاه معروف فرانسه (1553م)

تولد "هانري چهارم" معروف به "هانري دو ناوار" پادشاه معروف فرانسه (1553م)
هانري چهارم پادشاه فرانسه در 12 سپتامبر 1553م به دنيا آمد و پس از مرگ هانري سوم، در 25 مارس سال 1589م در 36 سالگي به پادشاهي فرانسه رسيد. وي اولين پادشاه از سلسله بوربون به شمار مي‏رفت. سال‏هاي آغاز حكومت هانري چهارم بيشتر به جنگ‏هاي داخلي گذشت، اما در سال‏هاي آخر سلطنت به ترميم خرابي‏ها و توسعه آباداني فرانسه پرداخت. هانري چهارم ضمن منظم ساختن امور مالي فرانسه، هنر و صنعت را ترويج كرد و بر وسعت خاك فرانسه افزود. از جمله اقدامات او، وضع مقرراتي براي امور مالي، ترغيب و تشويق كشاورزي، ساخت جاده‏ها و كانال‏هاي جديد، توسعه تجارت خارجي با بستن معاهداتي با انگلستان، اسپانيا و عثماني و تبديل كانادا به مستعمره فرانسه را مي‏توان ذكر كرد. گفته شده كه وي به خوش‏بختي تمامي طبقات مي‏انديشيد و شعار معروف وي، "هر يكشنبه، يك جوجه در ديگ هر روستائي" نيز بر همين اساس بوده است. وي در 13 اوت 1598م فرمان مشهور "نانْتْ" مبني بر آزادي پروتستان‏ها و برابري آن‏ها با كاتوليك‏ها را صادر كرد اما اين پيمان در سال 1685م توسط لويى چهاردهم لغو گرديد. هانري چهارم در سياست خارجي، پي‏گير تشكيل اتحادي عليه اسپانيا و خاندان هابسبورگ اتريش بود. اما در 14 ماه مه سال 1610م در حالي كه قصد داشت تا به اتريش اعلان جنگ دهد، به دست يك فرد متعصب، در 57 سالگي و پس از 21 سال سلطنت به قتل رسيد. پس از هانري چهارم، فرزندش با عنوان لويي سيزدهم به سلطنت رسيد.


نوشته شده در   شنبه 22 شهريور 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode