ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 19 تير 1399     |     کد : 192885

روز شمار تاريخ

پنج شنبه19تیر1399-17ذیقعده 1441-9جولای2020

تجاوز روس ‏ها به شمال ايران و قتل و غارت روستاها (1287 ش)...

تجاوز روس ‏ها به شمال ايران و قتل و غارت روستاها (1287 ش)

تجاوز روس ‏ها به شمال ايران و قتل و غارت روستاها (1287 ش)
در 19 تير 1287 برابر با 10 ربيع الثاني 1326ق، يك كاپيتان روسي به بهانه اين كه اسبش به خاك ايران فرار كرده، به همراه شش سرباز روسي وارد خاك ايران شدند و دو ايراني ساكن در آن منطقه را كشتند. اقوام كشته شدگان نيز به انتقام از اين رفتار وحشيانه، كاپيتان روسي و دو همراه او را كشتند. روس‏ها كه خود در پي بهانه بودند، پس از آگاهي از اين ماجرا، به روستايي در بين مرز دو كشور حمله كردند و پس از كشتن 37 تن از مردم بي‏گناه، 135 خانه را به آتش كشيدند و سپس به غارت روستا پرداختند. چهار روز بعد، روستاهاي ديگري را نيز غارت كرده و پس از كشتن چهل تن از مردم، 350 خانه ديگر را آتش زدند. ابعاد اين فاجعه و جنايت به حدي وسيع و دردناك بود كه محمدعلي شاه دستور داد تا مراسم جشن تولد او را تعطيل كرده و هزينه‏هاي آن را صرف مردم خسارت ديده كنند.

كشف كودتاي نوژه عليه نظام نوپاي جمهوري اسلامي ايران (1359 ش)

كشف كودتاي نوژه عليه نظام نوپاي جمهوري اسلامي ايران (1359 ش)
از اولين روزي كه انقلاب اسلامي ايران، استوارترين سنگر غرب و آمريكا را در منطقه به هم ريخت و تحولات زيربنايي را در ايران آغاز كرد، استكبار جهاني كه منافعش به خطر افتاده بود، تلاش‏هاي وسيعي را براي سرنگوني اين نظام مقدس آغاز كرد. آنان با حمايت از مزدوران ضدانقلاب درصدد كودتا و فتح تهران بودند، زيرا تصور مي‏كردند كه همانند كودتاي 28 مرداد 1332، قادر به تجديد قدرت خود خواهند بود. اين مزدوران وطن‏فروش در روز نوزدهم تيرماه 1359 قصد داشتند تا با كمك نفوذي‏هاي خود فروخته در پايگاه هوايي نوژه همدان، كودتايي را عليه نظام اسلامي انجام دهند. آنان با به كارگيري امكانات وسيع مالي، 12 تيم عملياتي و تعدادي راهنما و چندصد تن از عشاير ايل بختياري، جهت يورش به پايتخت آماده شدند. ولي هنگامي كه خلبان مأمور حمله به بيت حضرت امام خميني(ره) اين موضوع را با مادر خويش مطرح مي‏كند، با عكس‏العمل شديد وي روبرو مي‏گردد. خلبان در انجام اين عمل دچار ترديد شده و شخصاً به حضور آيت‏اللّه خامنه‏اي مي‏رود و عمليات را افشا مي‏نمايد. به اين ترتيب و با پيگيري مسئولان بلندپايه نظام، كودتاي براندازي، خنثي و عوامل آن دستگير يا فراري و رسوا شدند.

تبعيد حضرت امام موسي كاظم(ع) از مدينه به عراق(179 ق)

تبعيد حضرت امام موسي كاظم(ع) از مدينه به عراق(179 ق)
حضرت امام موسي كاظم(ع) هفتمين پيشواي معصوم، به دستور هارون الرشيد، خليفه‏ي ستمكار عباسي درمدينه دستگير و به بصره تبعيد شد. گويند آن حضرت در هفتم ذيحجّه‏ي سال 179 ق وارد آن شهر گرديد و به زندان فرستاده شد. امام، مدتي در زندان عيسي بن جعفر، حاكم بصره، بود؛ اما وي به هارون نامه‏اي نوشت و درخواست كرد كه امام رابه فردي ديگر بسپارد، زيرادر تمام اين مدت، سَنَدي بر ضد او نيافته است. هارون نيز امام را به بغداد تبعيد كرد و از وزير خود فضل بن ربيع خواست كه آن حضرت را به شهادت برساند، اما او نپذيرفت. سرانجام سِنْدي بن شاهِك به دستور يحيي بن خالد برمكي، وزير دربار عباسي و به خواست هارون، امام كاظم(ع) را به شهادت رساند.

تولد "نيكولاس تِسلا" فيزيك‏دان معروف اهل يوگسلاوي (1856م)

تولد "نيكولاس تِسلا" فيزيك‏دان معروف اهل يوگسلاوي (1856م)
نيكولاس تِسلا فيزيك‏دان يوگسلاوي در 9 ژوئيه سال 1856م در يوگسلاوي متولد شد. وي در دوران تحصيل به فيزيك علاقه بسياري داشت و به سبب هوش بالا، به او لقب نابغه داده بودند. تِسلا پس از پايان تحصيلات در رشته برق و الكترونيك، به تحقيق در اين زمينه پرداخت. از اين رو، تحقيقات و اختراعات تِسلا عمدتاً درباره جريان الكتريسيته بود و او در اين رشته، دست‏آوردهاي زيادي داشت. وي با اختراع وسيله تبديل برق دوفاز و سه فاز و كشف برق آلترناتيو يا جريان متناوب الكتريسيته، پايه‏گذار صنايع و علوم بسياري شد كه با الكترونيك سر و كار داشتند. وي در سال 1884م به امريكا رفت و مدتي با اديسون همكاري نمود. تِسلا پس از چندي با اديسون اختلاف نظر پيدا كرد و اين اختلاف تا آن‏جا ادامه يافت كه از گرفتن جايزه نوبل كه به او و اديسون به طور مشترك در سال 1912م تعلق گرفته بود، خودداري نمود. با اين حال، به دليل اكتشافات گسترده او در الكترونيك، و از واحدهاي اندازه‏گيري مغناطيسي به نام او "تِسلا" نام‏گذاري شده است. نيكولاس تِسلا سرانجام در 10 مه 1943م در 87 سالگي درگذشت.


نوشته شده در   پنجشنبه 19 تير 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode