ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 13 تير 1399     |     کد : 192832

روز شمار تاريخ

جمعه13تیر1399-11ذیقعده 1441-3جولای2020

تبعيد دسته جمعي علماي بزرگ شيعه از عتبات عالياتِ عراق به ايران (1302 ق)

تبعيد دسته جمعي علماي بزرگ شيعه از عتبات عالياتِ عراق به ايران (1302 ق)

تبعيد دسته جمعي علماي بزرگ شيعه از عتبات عالياتِ عراق به ايران (1302 ق)
پس از پايان جنگ جهاني اول و تسلط انگلستان بر امور كشور عراق، علماي نجف طي فتواهايي، حضور آنان را محكوم كرده و عليه انتخابات فرمايشي عراق كه تحت نظر انگليس بود، احكامي صادر كردند. اين عمل آنان با خشم مقامات انگليسي مواجه شد از اينرو با اصرار استعمارگران، حاكمان عراق دستور تبعيد علماي بين النهرين به ايران را صادر كردند. آيات عظام سيد ابوالحسن اصفهاني، ميرزا حسين ناييني، و سي تن ديگر از بزرگان ديني، از جمله علماي تبعيد شده بودند. دولت ايران به محض اطلاع از اين موضوع، فوراً دست به اقدام زد و ساير ماموران دولتي موظف شدند ازعلما به وضع شايسته‏اي استقبال و تجليل نمايند و آنچه لازمه احترام و بزرگداشت است درباره آنان اجرا كنند. اين تبعيد، واكنش شديد علماي ايران را دربرداشت و تجمعات اعتراض‏آميزي در تهران و شهرستان‏ها بر پا گرديد. پس از مدتي علماي تبعيدي وارد قم شده و مورد استقبال گرم مردم و روحانيون قرار گرفتند. دولت ايران به اين هتك حرمت نسبت به فقها اعتراض كرد و از دولت عراق خواست به هر نحو ممكن، از آنان اعاده حيثيت شود. درنتيجه، حكومت عراق، نمايندگان ويژه‏اي را به تهران فرستاد تا درباره بازگشت آقايان مراجع مذاكره كنند وقرار شد هركدام كه مايل بودند بدون قيد و شرط به عراق برگردند. سرانجام اين بازگشت به وضع آبرومندي انجام گرفت.

امضاي عهدنامه بين ايران و عراق در مورد اختلافات مرزي دو كشور، تحت فشار انگلستان (1316 ش)

امضاي عهدنامه بين ايران و عراق در مورد اختلافات مرزي دو كشور، تحت فشار انگلستان (1316 ش)
اختلافات مرزي درباره اروندرود از سال‏ها قبل مورد منازعه دو كشور ايران و عراق بود. از اين رو در سال 1311 ش با سفر مقامات بلند پايه عراق به ايران، قرار بر رفع اين اختلافات گرديد ولي با كارشكني‏هاي پنهان استعمار بريتانيا اين مذاكرات به نتيجه مطلوب دست نيافت. در اين حال، عراق در سال 1313 ش رسماً به جامعه ملل شكايت كرد و ايران را به ناديده انگاشتن تعهدات مرزي متهم نمود. اين شكايت، اختلافات دو كشور را افزايش داد و اين مسأله براي نخستين بار به ارگان‏هاي بين‏المللي كشيده شد. در همين اوضاع كه جو تشنج بالا گرفته بود، وزير خارجه عراق در سال 1314 براي مذاكرات پيرامون حل اختلافات مرزي وارد تهران شد و اعلام كرد كه آماده‏اند تا مرز رسمي دو كشور را به رسميت بشناسند. ايراني‏ها نيز كه تحت فشار مستقيم و غير مستقيم دولتمردان انگليسي براي رفع اختلافات خود با عراق و تشكيل يك جبهه مشترك براي جلوگيري از نفوذ شوروي به خاورميانه قرار گرفته بودند به ناچار با اين درخواست موافقت كردند. در نتيجه، عراق شكايت خود را رسماً از جامعه ملل پس گرفت. سرانجام در تاريخ 13 تيرماه 1316 ش (4 ژوئيه 1937 م) عهدنامه‏اي ميان ايران و عراق زير فشار و نفوذ انگلستان به امضا رسيد كه درجهت منافع انگلستان در منطقه بود. اين عهدنامه در اسفند آن سال در مجالس دو كشور تصويب و در سي‏ام خرداد سال 1317، اسناد آن در بغداد ميان وزراي خارجه دو كشور مبادله شد. مدتي پس از امضاي اين عهدنامه، باز هم اختلافات دو كشور ادامه يافت تا اينكه در حدود چهل سال بعد نيز قرارداد 1353 ش برابر با 1975 الجزاير بين دو طرف به امضا رسيد.

ولادت پيشواي هشتم مسلمانان، حضرت امام رضا(ع)(148 ق)

ولادت پيشواي هشتم مسلمانان، حضرت امام رضا(ع)(148 ق)
حضرت امام علي بن موسي الرضا(ع) در مدينه‏ي منوره به دنيا آمد. ابوالحسن كنيه و رضا، صابر، رضي و وفيّ از القاب آن حضرت مي‏باشند. مادرش ام‏البنين كه تكتم، نجمه و طاهره‏اش نيز مي‏خوانند. هارون الرشيد، محمد امين و عبداللَّه مأمون در زمان امام رضا(ع) خلافت كردند. تنها فرزند امام رضا(ع) حضرت جوادالائمه(ع) مي‏باشد. آن حضرت در اواخر عمر، به درخواست مامون عباسي، به مرو رفته و به اصرار خليفه، ولايتعهدي او را مي‏پذيرد. با پذيرش ولايتعهدي، مامون قصد داشت هم امام را تحت نظرِ خود داشته باشد و هم خود را دوستدار اهل بيت عنوان كرده و از محبوبيت برخوردار گردد. اما سرانجام مامون، خود، امام را به شهادت رساند.

تاسيس سلسله ‏ي "آل ‏بويه" خاندان مشهور شيعي ايراني(321 ق)

تاسيس سلسله ‏ي "آل ‏بويه" خاندان مشهور شيعي ايراني(321 ق)
خاندان آل‏بويه كه به ديالمه و ديلميان نيز معروف بودند، در ايران و عراق حكمراني مي‏كردند. بنيانگذاران سلسله‏ي آل‏بويه، سه برادر به نام‏هاي علي، حسن و احمد بودند. پادشاهان اين خاندان در زمان حكومت خود، سرزمين‏هاي بسياري را تصرف كردند و حتي احمد، بغداد را به تصرف خود درآورد. زمامداران آل بويه خدمات ارزنده‏اي به علم و فرهنگ اسلامي كردند و از نويسندگان و دانشمندانِ زمان خود، تجليل به عمل مي‏آوردند. آن‏ها به اقامه و احياء مراسم و شعائر دين اسلام و مذهب شيعه اهتمام داشتند. از اين خاندان، آثار بسياري در ايران و عراق بر جاي مانده كه بيمارستان عَضُدي بغداد، از آن جمله است.

تولد عالم جليل القدر "شيخ مفيد" فقيه و متكلم نامدار شيعه(336 ق)

تولد عالم جليل القدر "شيخ مفيد" فقيه و متكلم نامدار شيعه(336 ق)
محمد بن محمد بن نُعْمان معروف به شيخ مفيد در روستاي عُكبَرا در نزديكي بغداد متولدشد. پدر مفيد شغل معلمي داشت و بدين جهت فرزندش به لقب ابن معلم مشهور بوده است. در كودكي به همراه پدر به بغداد آمد و فراگيري علم را نزد ابوعبداللَّه حسين بن علي معروف به جُعَل، آغاز كرد. سپس نزد ابوسَريا به علم‏آموزي پرداخت. ابن‏شهرآشوب لقب مفيد را به اشاره‏ي امام عصر(عج) مي‏داند. هرچند برخي براين‏باورند كه اين لقب توسط اهل‏سنت به او داده شده است. او كلام را درنزد مظفر بن محمد ابوالجيش خراساني و حسين بن علي بصري و علي بن عيسي رماني از مشايخ معتزله آموخته است. سيدمرتضي و سيد رضي از شاگردان مشهور شيخ مفيد مي‏باشند. همچنين ده‏ها اثر ارزشمند در رشته‏هاي كلام و عقايد، فقه، اخلاق اسلامي، امامت و فلسفه‏ي سياسي در اسلام از شيخ مفيد به جاي مانده است. شيخ مفيد در سال 413 ق در هفتاد و هفت سالگي در بغداد درگذشت.

آغاز جنگ "نادرشاه افشار" براي تصرف هندوستان(1151 ق)

آغاز جنگ "نادرشاه افشار" براي تصرف هندوستان(1151 ق)
قرار بودكه محمدشاه، پادشاه تيموري هند، مرزهاي خود را بر روي مخالفان نادرشاه ببندد، ولي اين امر با تعلّل تيموريانِ هندي مواجه گرديد. نادرشاه نامه‏اي عتاب‏آميز به محمدشاه فرستاد و خود به همراه سپاهي گران راهي هند گرديد. نادر شهرهاي سر راه به سرعت تصرف كرد و در برابر مردم هند به پيروزي رسيد. محمدشاه كه خود را شكست خورده مي‏ديد، دولت خود را تسليم كرد و براي جلب رضايت نادرشاه همه‏ي خزاين هند را به او تقديم نمود. از جمله‏ي اين غنايم، جواهرات گران قيمت تخت طاووس و كوه نور مي‏باشند.

كشف فلز نيكل (1751م)

كشف فلز نيكل (1751م)
نیکل یک فلز سفید نقره‌ای است که به‌خوبی جلا می‌گیرد. از گروه آهن‌ها است که سخت و قابل انعطاف بوده، هادی جریان الکتریسیته می‌باشد و به‌راحتی با گوگرد و آرسنیک ترکیب می‌شود. با توجه به اینکه نیکل، دوام زیادی در هوا داشته، اکسیده نمی‌شود، برای تولید سکه‌های پول، فلز کاری برنج و آهن و همچنین برای ساخت ابزار آلات شیمیایی در آلیاژهای خاص مانند نقره آلمانی کاربرد دارد و معمولاً با کبالت همراه هست که هر دوی آنها در آهن‌های شهاب سنگی یافت می‌شوند. نیکل برای آلیاژهایی که بوجود می‌آورد، بسیار با ارزش می‌باشد. معمولترین حالت اکسیداسیون نیکل ، 2+ است و این در حالی است که نیکل 3+ و 1+ نیز به ندرت مشاهده می‌شوند. محل کشف و پیدایش اکثر نیکل های بدست آمده از دو نوع معدن بدست آمده‌اند، اولی خاک های آجری رنگ بوده که مهمترین معدن سنگ نیکل هستند و دومی سولفید موجود در ماگمای زمین می‌باشد. منطقه Sud-bury در Ontario، انتاریو کانادا 30% نیکل جهان را تولید می‌کند. معادن دیگر در روسیه استرالیا، کوبا، دومینکن، نروژ و اندونزی می‌باشند. با این وجود این باور وجود دارد که بیشتر نیکل موجود در زمین در هسته این سیاره تمرکز یافته است.

روز ملي روسيه سفيد (بلاروس)

روز ملي روسيه سفيد (بلاروس)
روسيه سفيد با بيش از 207 هزار كيلومتر مربع مساحت، در همسايگي كشورهاي روسيه، اوكراين، لهستان، ليتواني و لتوني واقع است. جمعيت آن بيش از 10 ميليون نفر بوده كه ملّيت روسي داشته و سفيدپوست هستند. پايتخت اين كشور، مينسْكْ و واحد پول آن روبل مي‏باشد. بيش از 40% مردم روسيه سفيد مسيحي بوده و ارتدوكس هستند. مردم روسيه سفيد به دو زبان رسمي بلاروسي و روسي صحبت مي‏كنند. پيش بيني مي‏شود كه جمعيت اين كشور تا سال 2025م رو به كاهش رفته و در حدود 9/5 ميليون نفر گردد. از شهرهاي مهم روسيه سفيد، هوميل، بِرِست و هرودنا مي‏باشد. نظام سياسي حاكم بر روسيه سفيد جمهوري است. اين كشور داراي دو روز ملّي مي‏باشد يكي 27 ژوئيه كه حق حاكميت ملّي روسيه سفيد رسماً اعلام شد و ديگري سوم ژوئيه است. (ر.ك: 25 اوت)

ثبت اختراع ماشین حروفچینی (لینوتایپ) توسط اتمار مرگتالر (1886)

ثبت اختراع ماشین حروفچینی (لینوتایپ) توسط اتمار مرگتالر (1886)
حروف‌چینی روزنامه نیز نخست به صورت دستی انجام می‌گرفت، ولی بعدها این كار با دستگاه‌هایی كه معمول‌ترین آنها «لاینو تایپ» بود، صورت پذیرفت. دستگاه حروف‌چینی خودكار لاینوتایپ در سال ۱۸۸۶ میلادی ساخته شد. و بدین ترتیب سرعت چاپ به تدریج فزونی یافت.


نوشته شده در   جمعه 13 تير 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode