ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 11 فروردين 1399     |     کد : 191774

روز شمار تاريخ

دو شنبه11فرودین 1399-5شعبان 1441-30مارس 2020

تصويب قانون اصلاح تقويم در مجلس شوراي ملي (1304 ش)

تصويب قانون اصلاح تقويم در مجلس شوراي ملي (1304 ش)

تصويب قانون اصلاح تقويم در مجلس شوراي ملي (1304 ش)
در يازدهم فروردين 1304 ش، مجلس شوراي ملي، قانوني تصويب نمود كه به موجب آن، در كشور ايران سال رسمي كشور، هجري شمسي، و اول سال، روز اول بهار، و مبدأ تقويم، هجرت رسول اكرم(ص) مي‏باشد. بر اين اساس تمام ادارات و مؤسسات دولتي، اقتصادي و مردم موظف شدند به جاي ماه‏هاي حَمَل، ثور، جوزا، سرطان، اَسَد، سُنبُله، ميزان، عَقرب، قوس، جُدَي، دَلوْ و حوت، ماه‏هاي جديد را به شرح: فروردين، ارديبهشت، خرداد، تير، مرداد، شهريور، مهر، آبان، آذر، دي، بهمن و اسفند به كار ببرند. شش ماه اول، سي و يك روز، پنج ماه دوم، سي روز و ماه آخر 29 روز و در سال‏هاي كبيسه 30 روز شد. اين تقويم تا سال 1354 ش در ايران به عنوان تقويم رسمي، جاري بود و بدان عمل مي‏شد. اما در اسفند 1354 ش، تاريخ ايران بر اساس جلوس كورش هخامنشي با نام تاريخ شاهنشاهي به جريان افتاد تا اين كه اين تقويم مجعول و ضد ديني در پي گسترش موج انقلاب اسلامي، در شهريور 1357، مُلغي شد.

درگذشت عالم برجسته "ميرزا ابوالقاسم اردوبادي" (1333 ق)

درگذشت عالم برجسته "ميرزا ابوالقاسم اردوبادي" (1333 ق)
ميرزا ابوالقاسم مجتهد اردوبادي در جمادي الثاني 1274 قمري در اردوباد آذربايجان به دنيا آمد. در هفده سالگي جهت تحصيل علوم ديني وارد حوزه‏ي علميه‏ي تبريز گرديد و پس از چندي عازم نجف شد. در نجف از ميرزاي بزرگ اجازه‏ي اجتهاد گرفت. پس از وفات آقايان فاضل شرابياني و ميرزا حسن مامقاني به موطن خود برگشت و مرجعيت اهالي آذربايجان و قفقاز را عهده‏دار گرديد. از مجتهد اردوبادي، شصت عنوان كتاب و رساله درفقه و اصول به جاي مانده است.

ولادت حضرت امام سجاد(ع)(38 ق)

ولادت حضرت امام سجاد(ع)(38 ق)
امام چهارم شيعيان حضرت امام سجاد(ع) در پنجم شعبان سال سي و هشت هجري در مدينه به دنيا آمد. در سال و ماه ولادت حضرت، اختلاف است ولي اين تاريخ معتبرتر مي‏باشد. ابومحمد و ابوالحسن از كنيه‏هاي ايشان و مشهورترين القابش، زين العابدين، سيدالعابدين و سجاد است. مادر وي شهربانو (شاه زنان) دختر يزدگرد سوم مي‏باشد. آن حضرت در بقيه‏ي حكومت يزيد و حكومت معاويه بن يزيد، مروان بن حكم، عبدالملك مروان و وليد بن عبدالملك زندگي مي‏كرده است. براي آن حضرت يازده پسر و چهار دختر ذكر كرده‏اند.

تصويب معاهده ی تركمانچاي بين ايران و روس(1243 ق)

تصويب معاهده ی تركمانچاي بين ايران و روس(1243 ق)
به موجب معاهده‏ي تركمانچاي كه پس از شكست ايران در دومين دوره‏ي جنگ با روسيه در زمان سلطنت فتحعلي شاه قاجار منعقد گرديد، ولايات وسيع ايروان و نخجوان به روسيه واگذار شد. همچنين ايران سي ميليون روبل معادل پنج ميليون تومان به روسيه غرامت داد. حق كشتي‏راني براي كشتي‏هاي روسي تاييد شد و اتباع روسيه در ايران نيز امتياز قضاوت كنسولي يا كاپيتولاسيون را به دست آوردند. دولت روسيه در برابر اين همه امتياز، تنها وليعهدي عباس ميرزا از شاهزادگان قاجار را به رسميّت شناخت.

تولد "كراوفورد لانگ" پزشك برجسته امريكايي (1815م)

تولد "كراوفورد لانگ" پزشك برجسته امريكايي (1815م)
دكتر كراوفْورْدْ لانْگْ پزشك امريكايى، در 30 مارس 1815م در ايالت جورجياي امريكا به دنيا آمد. وي با پشتوانه پدر كه او نيز پزشك بود، در رشته پزشكي به تحصيل پرداخت و از دانشگاه پنسيلوانيا و نيويورك با اخذ درجه دكتري در پزشكي فارغ التحصيل شد. تا سال 1842، هر كس احتياج به عمل جراحي داشت بدون بي‏هوشي مجبور بود تن به اين كار بدهد. هرچند كه به كمك الكل يا ترياك، بدن بيمار را تا اندازه‏اي بي‏حس مي‏كردند. اما دراين زمان بود كه دكتر لانگ براي اولين بار، از اِتِر به عنوان داروي بي‏هوشي در عمل جراحي استفاده كرد و غُدّه گردن يكي از بيماران خود را با موفقيت تمام و بدون آن كه مريض احساس درد كند عمل نمود. اين ماده، مايعي بي‏رنگ و قابل اشتعال بود كه اثري بي‏هوش كننده دارد و در طب به عنوان حلال مواد چربي و روغن به كار مي‏رود. دكتر لانگ براي چنين ابداع و ابتكاري درصدد طلب شهرت و افتخار برنيامد، زيرا او هنوز نتوانسته بود تشخيص دهد كه چه كشف مهمي نموده است. ولي پس از اين كه در سال‏هاي بعد، اشخاص ديگري هر كدام ادعاي چنين ابداعي داشتند، لانگ وارد ميدان شد و كار خود را به نمايش گذاشت. هرچند پس از مدتي داروي بي‏هوشي ديگري در عمل‏هاي جراحي مورد استفاده قرار گرفت ولي اين مسئله از ارزش كشف لانگ نمي‏كاهد. دكتر كراوفورد لانگ سرانجام در 8 آوريل 1878م در 53 سالگي درگذشت.

تولد "ونسان فان‏گوگ" نقاش شهير هلندي (1853م)

تولد "ونسان فان‏گوگ" نقاش شهير هلندي (1853م)
وِنسان فان‏گوگ يكي از پرآوازه‏ترين نقاشان هنر مدرنِ قرن نوزدهم، در 30 مارس 1853م در لاهه هلند به دنيا آمد. وي در ابتداي جواني به كارهاي گوناگوني روي آورد ولي در سي سالگي عشق غريبي به نقاشي پيدا كرد. از اين رو به فراگيري نقاشي روي آورد و در اين هنر به تحصيل پرداخت. فان‏گوگ به واسطه وسواس زيادي كه در نقاشي داشت، اخلاقش تند و يك نوع خشم و عصبانيت هميشگي در او بود. از اين رو، در اثر همين بحران عصبي گوشش كر شد و حال غيرعادي يافت. با اين وجود درحال تب و هذيان هم زغال به دست مي‏گرفت و روي كاغذ طراحي مي‏كرد. فان‏گوگ در ابتدا از رنگ‏هاي تيره استفاده مي‏كرد و از سال 1886م به رنگ‏هاي زنده و روشن توجه نمود. وي در اين ايام، نشاط و فعاليت بي‏سابقه‏اي يافت و تابلوهاي بسياري كشيد. با وجود جنون ادواري كه عارض او مي‏شد، تابلوهاي بسياري از فان‏گوگ به يادگار مانده است. اين نقاش بلند آوازه هلندي، طي پنج سال آخر عمرش بيش از 800 تابلوي رنگ روغن پديد آورد. سيب‏زميني‏خواران و گل آفتاب گردان از زيباترين آثار فان‏گوگ به شمار مي‏روند. وِنسان فان‏گوگ سرانجام در 28 ژوئيه سال 1890م در 37 سالگي خودكشي كرد.

انعقاد معاهده "پاريس" پس از پايان "جنگ كريمه" (1856م)

انعقاد معاهده "پاريس" پس از پايان "جنگ كريمه" (1856م)
پس از روي كار آمدن لويى ناپلئون، معروف به ناپلئون سوم، وي قصد داشت تا بار ديگر فتوحات فرانسه را افزايش دهد. از اين رو، در اولين جنگ خارجي خود با روسيه كه از سال 1853 تا 1856م به طول انجاميد و صحنه اصلي آن، درياي سياه و شبه‏جزيره كريمه بود، با كمك و همكاري انگليس و ترك‏هاي عثماني پيروز شد. اين جنگ، بر اثر اختلافات روسيه و ترك‏هاي عثماني آغاز شد و فرانسه و انگليس نيز كه نگران توسعه‏طلبي روس‏ها بودند، به حمايت از عثماني وارد جنگ گرديدند. هم‏چنين اين جنگ براي كوتاه كردن دست روسيه از شرق اروپا به ويژه شبه جزيره بالكان آغاز شد و مقدمات آن، دو سال قبل از شروع جنگ با امضاي معاهده قسطنطنيه ميان عثماني، فرانسه و انگليس فراهم شده بود. بعد از شكست و عقب نشيني روسيه در اين جنگ، يك كنفرانس بين المللي در ماه‏هاي فوريه و مارس 1856م براي حل اختلافات مربوط به شرق اروپا و منطقه بالكان و درياي سياه در پاريس تشكيل شد كه به كنگره پاريس معروف گرديد. كنگره پاريس در 30 مارس همين سال با اخذ امتيازات مهمي از روسيه، از جمله تسليم قسمتي از قلمرو روسيه در مصبّ رودخانه دانوب به درياي سياه به مدعيان استقلال اين مناطق كه بعداً كشور روماني را به وجود آوردند، و نيز اعطاي حق كشتي‏راني بين‏المللي در رود دانوب و بالاخره منع ورود كشتي‏ها و تجهيزات جنگي به اين رود و درياي سياه، به پايان رسيد.


نوشته شده در   دوشنبه 11 فروردين 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode