ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 7 فروردين 1399     |     کد : 191720

روز شمار تاريخ

پنجشنبه7فرودین 1399-1شعبان 1441-26مارس 2020

بازگشايي مسجد شهر گنجه در جمهوري آذربايجان (1369ش)

بازگشايي مسجد شهر گنجه در جمهوري آذربايجان (1369ش)

بازگشايي مسجد شهر گنجه در جمهوري آذربايجان  (1369ش)
این مسجد پس از هفتاد سال تعطيلي و حاكميت ضدديني كمونيسم بر اين منطقه ، در سال 1369 ش بازگشایی شد.

درگذشت "ابن طاووس" فقيه و اديب مسلمان(693 ق)

درگذشت "ابن طاووس" فقيه و اديب مسلمان(693 ق)
غياث الدين ابومظفر عبدالكريم ابن احمد معروف به ابن طاووس در سال 648 از خاندان معروف بني طاووس كه از نوادگان شيخ طوسي بوده‏اند، به دنيا آمد. در يازده سالگي حافظ قرآن شد و سپس از محضر پدرش و استاداني همچون محقق حلي، ابن سعيد حلي، سيد ابن طاووس و خواجه نصيرالدين طوسي به فراگيري علوم ديني و ادبي پرداخت. وي سپس به تدريس و تربيت شاگردان روي آورد و كتاب‏هايي تاليف نمود.

رحلت عالم بزرگوار شيخ "محمد حسن نجفي" مؤلف و فقيه گرانقدر شيعه(1266ق)

رحلت عالم بزرگوار شيخ "محمد حسن نجفي" مؤلف و فقيه گرانقدر شيعه(1266ق)
آيت‏اللَّه شيخ محمد حسن فرزند شيخ محمدباقر نجفي در سال 1200 ق در نجف اشرف ديده به جهان گشود. پس از طي مقدمات، در نوجواني به درس خارج فقه و اصول راه يافت و خوشه‏چين حلقه‏ي درس آيات عظام شيخ جعفركاشف الغطاء، سيدمهدي بحرالعلوم، سيدجواد عاملي و شيخ موسي كاشف الغطاء گرديد. در 25 سالگي به درجه‏ي اجتهاد رسيد و از همان سال نگارش كتاب گرانقدر "جواهر الكلام" را آغاز كرد. جواهر الكلام، اين دائرة المعارف فقه شيعه، ثمره‏ي 32 سال تلاش شبانه‏روزي او، اينك، معتبرترين متنِ درسي عالي‏ترين سطح دروس حوزه‏هاي علميه‏ي شيعه، يعني درس خارجِ فقه است. وي كه در حوزه‏ي نجف، كرسي تدريس داشت شاگردان فراواني تربيت نمود كه حضرات آيات سيدحسين كوه كمري، شيخ جعفر شوشتري و ملاعلي كني از آن جمله‏اند. صاحب جواهر تا آخرين لحظات عمر به تأليف مشغول بود. در اواخر عمر تصميم به شرح كتابي ديگر گرفت، امّا پيمانه‏ي عمرش به سرآمد. سرانجام اين عالم كم نظير در 66 سالگي در نجف اشرف وفات يافت و پس از تشييعي باشكوه، بدن مطهر او را در مقبره‏اي كه خود جنب مسجدش در نجف آماده كرده بود، به خاك سپردند. شيخ محمد حسن نجفي در پايان عمر زمام امور ديني را پس از خود به شاگرد فقيه و فرزانه‏اش شيخ مرتضي انصاري سپرد و جان به جان آفرين تسليم نمود.

درگذشت "لودويك بتهوون" موسيقي‏دان شهير آلماني (1827م)

درگذشت "لودويك بتهوون" موسيقي‏دان شهير آلماني (1827م)
لودويك وان بتهوون آهنگ‏ساز و موسيقي‏دان مشهور آلماني در 16 دسامبر 1770م در شهر بُن در آلمان متولد شد. دوران كودكي و نوجواني او با مشكلات بسياري سپري گرديد. با اين حال توانست از محضر موسيقي‏دانان بزرگ عصر خود، چون موزارت و هايدن بهره بَرَد. اگر فرانس هايدن، پدر سمفوني است، بتهوون در تاريخ موسيقي به نام پادشاه سمفوني معروف است. هم‏چنين در برابر 104 سمفوني هايدن و پنجاه سمفوني موزارت، بتهوون 9 سمفوني تصنيف كرد ولي همين 9 سمفوني او از تمام آثار سمفونيك هايدن و موزارت، ارزش بيشتري دارند. بتهوون از ضعف شنوايى رنج مي‏برد و از 49 سالگي به كلي ناشنوا و از شنيدن آثار خود، محروم شد. او 9 سمفوني تصنيف كرد كه همگي آن‏ها از معروف‏ترين سمفوني‏هاي كلاسيك جهان است اما سمفوني پنجم بتهوون به دليل روح حماسي آن، جايگاه ويژه‏اي در ميان آثارش دارد. لودويك بتهوون سرانجام در 26 مارس 1827م در 57 سالگي درگذشت. بتهوون در ابتدا بيشتر به سنت‏هاي كلاسيك و قديمي پاي‏بند بود، بااين حال علي رغم كم شدن قوه شنوايي، به ساخت آثار خود ادامه داد. وي در زماني كه شنوايي‏اش رابه طور كامل از دست داد، توانست برجسته‏ترين آثار خود را تصنيف نمايد.

انعقاد قرارداد ننگين "كمپ ديويد" بين دولت مصر و رژيم اشغال‏گر قدس (1979م)

انعقاد قرارداد ننگين "كمپ ديويد" بين دولت مصر و رژيم اشغال‏گر قدس (1979م)

منطقه كاستاريكا در نيمه هزاره دوم ميلادي، محل سكونت قبائل كوچك بود. در 29 مارس 1500 كريستف كلمب در جريان سفرهاي خود، به اين منطقه رسيد اما حضور اروپائيان و سكونت آنها، 60 سال بعد عملي گرديد. آنها اين منطقه را به علت منابع طبيعي فراوان در آن، كاستاريكا ناميدند كه به معناي ساحل ثروت‏مند مي‏باشد. كاستاريكا از سال 1564 به صورت رسمي در سيطره اسپانيا قرار گرفت كه تا سال 1821 به طول انجاميد. پس از آن، ضمن اعلام استقلال خود، به امپراتوري مكزيك پيوست و با فروپاشي فدراسيون مكزيك، كاستاريكا نيز به استقلال كامل نائل آمد. كاستاريكا با 51/100 كيلومتر مربع وسعت در قاره امريكاي مركزي، در غرب درياي كارائيب و شرق اقيانوس آرام و در همسايگي كشورهاي پاناما و نيكاراگوئه واقع شده است. جمعيت آن بيش از 4 ميليون نفر بوده و اسپانيولي‏ها، دورگه‏ها و سرخ‏پوستان، مهم‏ترين گروه نژادي آن مي‏باشند و پيش‏بيني شده است جمعيت آن تا سال 2025 به حدود 6 ميليون نفر بالغ گردد. مذهب اكثر مردم، كاتوليك، زبان رسمي، اسپانيولي و پايتخت آن، شهر سان خوزه مي‏باشد. شهرهاي مهم آن عبارتند از: كارتاگو، آلاخوئلا و بندر ليمون. حكومت كاستاريكا جمهوري چند حزبي با يك مجلس قانون‏گزاري بوده و واحد پول آن كولون كاستاريكا است.(ر.ك: 15 سپتامبر)

 


نوشته شده در   پنجشنبه 7 فروردين 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode