ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 22 دي 1398     |     کد : 190723

روز شمار تاريخ

یکشنبه22دی 1398-16جمادی الاول 1441-12ژانویه 2020

صدور فرمان تأسيس "عدالتخانه" توسط "مظفرالدين شاه قاجار" (1284 ش)

صدور فرمان تأسيس "عدالتخانه" توسط "مظفرالدين شاه قاجار" (1284 ش)

صدور فرمان تأسيس "عدالتخانه" توسط "مظفرالدين شاه قاجار" (1284 ش)
پافشاري و مبارزات مردم مسلمان ايران به رهبري روحانيت، براي به دست آوردن حق تصميم‏گيري در امور خويش و برقراري حكومت مشروطه، سرانجام استبدادگران را منزوي و شاه قاجار را به پذيرش درخواست ايشان ناچار ساخت. بست نشينان در حرم حضرت عبدالعظيم، با واسطه قرار دادن سفير عثماني، خواسته‏هاي خويش از جمله تأسيس عدالت‏خانه در سراسر كشور را به دولت اطلاع دادند. مظفرالدين‏شاه نيز كه شور و هيجان مردم را در اين امر ديده بود، بدون هيچ درنگي حكم تأسيس عدالت‏خانه را صادر نمود. بدين ترتيب نخستين كوشش‏هاي مردم آزادمنش ايران و رهبرانشان به خصوص آيت‏اللَّه سيد محمد طباطبايي كه اولين بار، تأسيس عدالت‏خانه توسط وي مطرح شد به ثمر نشست و راه براي تحقق خواسته‏هاي مهم‏تر كه همان پذيرش مشروطيت بود، هموار گشت. به دنبال صدور اين فرمان، آيت‏اللَّه سيد عبداللَّه بهبهاني و سيد محمد طباطبايي به همراه ساير علما پس از يك ماه تحصُّن باشكوه و احترام فراوان و با استقبال مردم، وارد شهر شدند.

تشكيل شوراي انقلاب به فرمان "امام خميني" (ره) (1357ش)

تشكيل شوراي انقلاب به فرمان "امام خميني" (ره) (1357ش)
با اوج‏گيري نهضت اسلامي در سال 1357، انديشه طرح تشكلي به نام شوراي انقلاب در ميان روحانيون معتمد حضرت امام(ره) پديد آمد كه در سفر شهيد مطهري به پاريس، اين طرح با امام در ميان گذارده شد. با موافقت معظمٌ له، اين شورا تشكيل گرديد و اعضاي آن انتخاب شدند. پس از آن امام خميني(ره) طي اطلاعيه‏اي، اعضاي شوراي انقلاب اسلامي را تعيين و وظايف آن را براي مردم تشريح نمودند. معظم‏له در بخشي از اطلاعيه خويش فرمودند: به موجب حق شرعي و بر اساس رأي اعتماد اكثريت قاطع مردم ايران كه نسبت به اين‏جانب ابراز شده است، در جهت تحقق اهداف اسلامي ملت، شورايي به نام شوراي انقلاب اسلامي، مركب از افراد با صلاحيت و مسلمان و متعهد و مورد وثوق، موقتاً تعيين شده و شروع به كار خواهند كرد. اعضاي اين شورا عبارت بودند از: حضرات آيات سيد علي خامنه‏اي، سيد محمود طالقاني، سيد محمد بهشتي، مرتضي مطهري، اكبر هاشمي رفسنجاني، سيد عبدالكريم موسي اردبيلي، محمدرضا مهدوي كني و آقايان يداللَّه سحابي، مهدي بازرگان و عباس شيباني و... . در آستانه پيروزي انقلاب، اعضاي اين شورا، مهندس بازرگان را به عنوان نخست وزير دولت موقت پيشنهاد كردند كه حضرت امام با اين پيشنهاد موافقت نمودند. پس از پيروزي انقلاب، اين شورا با مشروعيت حاصله از حمايت‏هاي مردمي، زمام امور را به دست گرفت. از جمله اقدامات شوراي انقلاب، مي‏توان به تصويب اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، ملي شدن بانك‏ها، سامان بخشيدن به دادگاه‏هاي انقلاب، برگزاري همه‏پرسي در رابطه با نظام جمهوري اسلامي، بررسي پيش‏نويس قانون اساسي، تصويب آيين نامه‏هاي مجلس خبرگان و برگزاري انتخابات رياست جمهوري و مجلس شوراي اسلامي و... اشاره كرد. مسؤوليت شوراي انقلاب تا زمان تشكيل مجلس شوراي اسلامي به طول انجاميد و از تاريخ 7 خرداد 1359 وظايف اين شورا به مجلس و شوراي نگهبان واگذار گرديد.

درگذشت "علي عمادالدوله ديلمي" از موسسين آل‏بويه(338 ق)

درگذشت "علي عمادالدوله ديلمي" از موسسين آل‏بويه(338 ق)
علي بن بويه ديلمي ملَقَّب به عمادالدوله، به همراه دو برادر كوچك‏تر خود، ركن الدين حَسن و مُعزُّالدوله احمد، در ابتداي قيامِ داعيان علوي در گيلان و طبرستان به خدمت ماكان ديلمي و سپس مرداويچ بن زيار پيوستند. علي از طرف مرداويچ فرماندار كرج شد ولي در ساليان بعد با مرداويچ اختلافاتي پيدا كرد كه منجر به جنگ بين دو طرف شد. با مرگ مرداويچ در سال 323، عمادالدوله كرمان را فتح كرد و بدين ترتيب با تسخير فارس و كرمان و نواحي اطراف، دولت عباسي، كليّه‏ي متصرفات خود را در ايران از دست داد. در سال 329، عمادالدوله در حين قلع و قمع مخالفان خود، تا طبرستان پيش رفت و بعدها موفق به تسخير خوزستان نيز شد. علي عمادالدوله در سال 337 به سختي مريض شد و كارها را به برادر زاده‏اش فناخسرو ملقّب به عضدالدوله واگذاشت و خود در سال 338 ق درگذشت. عمادالدوله در تمام مدت امارت خود با مردم با مهرباني رفتار كرد و بساط عدل و انصاف را در سراسر قلمرو خويش گستراند.

درگذشت "پير دو فرما" رياضي‏دان معروف فرانسوي (1665م)

درگذشت "پير دو فرما" رياضي‏دان معروف فرانسوي (1665م)
پيِر دو فِرما رياضي‏دان بزرگ فرانسوي در بيستم اوت 1601م در فرانسه به دنيا آمد. دوران كودكي وي با فرا گرفتن رياضيات قرين شد و در جواني به زبان‏هاي لاتين، يوناني، اسپانيولي و ايتاليايى آشنايى يافت. او مرد آرام و متفكري بود و بدين مناسبت، زندگي او بدون هيچ گونه واقعه‏اي سپري شد. فرما درسال‏هاي بعد در رياضي به استادي رسيد و با انتشار كتاب مكان‏هاي مسطّح و حجم، به شرح اصول اساسي هندسه تحليلي پرداخت. فِرما نتيجه مطالعات خود را در حاشيه كتبي كه مورد مطالعه‏اش بود، مي‏نوشت. وي در انجام وظايف خود، وسواس عجيبي داشت و در مواقعي كه از كار رياضي فارغ مي‏شد، به ترجمه آثار رياضي مشغول مي‏گرديد. فرما به قدري در حساب عالي تسلط و نبوغ داشت كه استدلال بعضي از قضاياي او، يك قرن بعد توسط دانشمندان بزرگ فهميده شد. اگرچه دو هزار و پانصد سال قبل، حساب عالي مورد توجه بوده است، ولي فرما در پيشرفت آن به قدري مؤثر عمل كرد كه به جرأت مي‏توان او را به وجود آورنده اين علم دانست. با اين حال، شهرت فرما بيشتر به سبب تحقيقات وي در خواص اعداد صحيح است. فرما در اين باب، قضاياي متعددي بيان كرده است كه اگرچه برهان آنها را نياورده، اما رياضي‏دان‏هاي بعد از او، آنها را به ثبوت رسانيده‏اند. دانشمندان معتقدند آخرين مسئله فرما، سدي است كه در مقابل هوش و استعداد آدمي قرار گرفته است كه تاكنون نه دليلي براي اثبات آن كشف شده است و نه راهي براي ابطال آن. در سال 1907م يك دانشمند آلماني براي حل اين مسئله يك قرن مهلت داد تا هر كه آن را حل كند، مبلغ كلاني را به عنوان جايزه دريافت كند كه بازهم كسي موفق به حل آن نشد. پيِر دو فرما سرانجام در دوازدهم ژانويه 1665م در شصت‏وچهار سالگي درگذشت.

تولد "جك لندن" نويسنده بلند آوازه امريكايي (1876م)

تولد "جك لندن" نويسنده بلند آوازه امريكايي (1876م)
جك لندن نويسنده شهير امريكايى در 12 ژانويه سال 1876م در سانفرانسيسكو به دنيا آمد. جك، دوره كودكي را به دشواري گذراند و براي كمك به وضع مالي خانواده، به شغل‏هاي گوناگون دست زد. هم‏چنين سال‏هاي بسياري از عمر جك لندن در سرزمين‏هاي قطب شمال و درياهاي ناآرام جنوب سپري شد و با اقوام گوناگون آشنا گرديد. وي پس از اين سفرها، داستان‏هاي كوتاهي نگاشت كه در مجله‏هاي گوناگون منتشر شد و در سال 1903م، داستان آواي وحش را به نگارش درآورد. لندن در سال‏هاي بعد داستان‏هاي ديگري انتشار داد و به شهرت رسيد. لندن بسياري از صحنه‏هايى را كه در كتاب‏هايش به تصوير كشيده، به چشم ديده و با برخي از قهرمان‏هاي داستان‏ها نيز آشنا بود. در نوشته‏هاي جك لندن كه متأثر از افرادي هم‏چون چارلز داروين، كارل ماركس و فردريك نيچه مي‏باشد، غالباً تجزيه و تحليل‏هاي بسيار دقيق اجتماعي مشهود است. شهرت اين نويسنده بزرگ در اروپا و قاره‏هاي ديگر نيز بسيار است و هر سال، ترجمه‏هاي فراواني از آثارش در اغلب كشورهاي جهان چاپ و در تيراژ بسيار منتشر مي‏شوند. جك لندن، آثار خود را ظاهراً تنها براي به دست آوردن پول نوشته است، اما همه اين آثار مبتني بر فلسفه خاصي است كه در آن مبارزه دايمي بشر را براي رهايى از فقر و بي‏نوايى نشان مي‏دهد. جك لندن، مدافع مستمندان و بينوايان و طرفدار اصل زندگي مرفه براي همه است. عصيان بر ضد جامعه و برضد عقايد باطل و خرافي در همه آثار او به چشم مي‏خورد. وي جز توانايى و استادي در هنر نقل، طبع و نهاد خود را در وجود قهرمانانش گنجانده است و آن شور زندگي، حسن نيت، جوانمردي، بردباري، اصالت در مبارزه و تمايل به بخشايش است. كمتر كسي در ميان نويسندگان امريكايى از چنين پيروزي و محبوبيت عام و مداوم در كشور و خارج از كشورش برخوردار بوده است. عشق به زندگي، انسان‏هاي تهي‏دست، نداي جنگل و سپيد دندان از مشهورترين رمان‏هاي اوست. وي در مدت هجده سال نويسندگي، بيش از پنجاه داستان بلند و 125 داستان كوتاه نگاشت. جك لندن سرانجام در 22 نوامبر سال 1916م بر اثر عصيان روحي برضد اجتماع و تطابق نيافتن با شيوه زندگي زمان، در چهل سالگي خودكشي كرد.


نوشته شده در   يکشنبه 22 دي 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode