ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 24 آذر 1398     |     کد : 190371

روز شمار تاريخ

یکشنبه24آذر 1398-17ربیع الثانی 1441-15دسامبر 2019

هولاکو خان قلعه الموت اسماعیلیان را تصرف و آن را نابود کرد (1256م)

هولاکو خان قلعه الموت اسماعیلیان را تصرف و آن را نابود کرد (1256م)

هولاکو خان قلعه الموت اسماعیلیان را تصرف و آن را نابود کرد (1256م)

قلعهٔ الموت یا دژ الموت مقرّ حسن صباح یکی از قلاع تاریخی ایران است. دژ الموت در منطقه الموت قزوین شمال شرقی روستای گازرخان (قصر خان) قرار دارد. موقعیت قلعه بر فراز صخره‌ای به بلندای ۲۱۶۳ متر از سطح دریا که بلندی صخره از زمین‌های پیرامون خود ۲۰۰ متر و گستره دژ ۲۰۰۰۰ متر مربع می‌باشد. این کوهستان از نرمه‌گردن شروع شده و به طرف غرب ادامه پیدا کرده‌است. صخره‌های پیرامون قلعه که رنگ سرخ و خاکستری دارند، در جهت شمال شرقی به جنوب غربی کشیده شده‌اند.

این قلعه در15 دسامبر 1256میلادی - هولاکو خان قلعه الموت اسماعیلیان را تصرف و آن را نابود کرد. به‌دستور هلاکوخان‌مغول به آتش کشیده و ویران شد و از آن پس به‌عنوان تبعیدگاه و زندان مورد استفاده قرار گرفت.

شوربختانه حفاری‌هایی که در دورهٔ قاجار برای یافتن گنج در قلعهٔ الموت انجام شده، سبب ویرانی آن شده‌است.

 

تولد "شارلْ سِنْتْ بوو" اديب و منتقد معروف فرانسوي (1804م) (ر.ك: 24 اوت)

تولد "شارلْ سِنْتْ بوو" اديب و منتقد معروف فرانسوي (1804م) (ر.ك: 24 اوت)

شارل آگوستين سنت بوو منتقد، شاعر و رمان‏نويس فرانسوي در 23 دسامبر 1804 م در يكي از خانواده‏هاي قديمي شمال فرانسه به‏دنيا آمد و در نوجواني به پاريس رفت. وي تحصيلات پزشكي خود را رها كرد و به راه ادبيات كشيده شد و با آن‏كه بعدها عقيده ضد مذهبي يافت، زندگي فكري و معنوي‏اش به طور عميقي تحت تأثير محيط مذهبي خانواده و مدرسه قرار گرفته بود. سنت بوو در سن ۱۶ سالگي به خواندن آثار نويسندگان رمانتيك علاقه يافت و چيزي نگذشت كه به‏سبب هوش و استعداد زودرس و به‏واسطه تحصيلات جدي و عميقي كه در زبان و ادبيات فرانسه انجام داده بود، به شناختن تاريخ‏نويسان و متفكران قرن گذشته شوق فراواني نشان داد و درنتيجه به سوي اصول منطقي تحليل و تحقيق روحي و فكري سوق داده شد. وي در ۲۰ سالگي اولين مقاله‏هاي انتقادي خود را انتشار داد. سنت بوو در اين دوره، جنبه‏هاي اساسي شخصيت خويش را آشكار كرد، يعني ادراك امور مربوط به تحليل رواني و معنوي و اعتماد به روش‏هاي علمي و ايمان به تأثير عالم مادي بر زندگي فكري كه بعدها همه آن‏ها را در نقد ادبي به‏كار برد، چنان‏كه در اولين ديوان‏هايش نظير زندگي و تسلي‏ها، انعكاس يافت. با وجود اين، سنت ‏بوو تا آن حد شاعر نبود كه بتواند همه احساس‏هاي خود را به‏صورت شعر واقعي عرضه كند. او در سال‏هاي بعد اثري بديع و ممتاز درباره تاريخ انتقادي شعر و تئاتر فرانسه در قرن شانزدهم ميلادي انتشار داد. بدين‏طريق مبحث تازه‏اي در ادبيات كشور فرانسه گشوده شد و سنت بوو با اثر بديعش يكي از عصرهاي بسيار مهم شعر فرانسه را به جامعه شناساند. او هم‏چنين با انتشار كتاب "گفتارهاي دوشنبه" در يازده جلد، خوانندگان را در جريان آخرين كتاب‏هاي منتشر شده و مشهورترين آثار ادبي عصر قرار داد. به‏وسيله اين اثر بزرگ، تصوير شاعران و نويسندگان قديم و جديد پيش چشم ظاهر مي‏شود، هم‏چنين اين كتاب، گواهي است بر انديشه‏ها و هنر تحليلي سنت بوو، كه علاوه بر مدارك مربوط به نويسندگان و شاعران، منعكس‏كننده اوضاع و احوال اجتماعي هر دوره نيز مي‏باشد. سنت بوو استاد غيرقابل انكار نقد است. وي بيش از آثار، به خود نويسندگان و مردان ادب توجه داشته، زندگي افراد را بيش‏تر مورد تحليل و بررسي قرار داده و ميان اثر و زندگي خصوصي نويسندگان و شاعران و محيط اجتماعي آنان، رابطه نزديك برقرار كرده است. از اين‏رو، تحليل رواني در نقد ادبي سنت بوو مقام اصلي را داشته است، اما نمي‏توان گفت كه وي در نقد هرگز دچار لغزش نشده و نظر شخصي را دخالت نداده است. بارها ديده شده كه گروهي را ناديده گرفته و درباره نبوغ و قريحه گروه ديگر، راه مبالغه پيموده است. در هر حال، سنت بوو فرمان‏رواي مطلق حكومت ادب زمان خود بود و با خطوط كوتاه و خلاصه، بيانيه خود را درباره آثار ديگران صادر مي‏كرد. ديگر آثار او عبارتند از: مكاتبات در شش جلد، نقد ادبي و تصوير بزرگان ادب در شش جلد و تصويرهاي زنان مشهور. شارل آگوستين سنت بوو سرانجام در 13 اکتبر سال 1869 ميلادي در سن ۶۵ سالگي درگذشت.

 


نوشته شده در   يکشنبه 24 آذر 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode