ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 12 آذر 1398     |     کد : 190227

روز شمار تاريخ

سه شنبه12آذر 1398-5ربیع الثانی 1441-3دسامبر 2019

تصويب قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران پس از انتخابات سراسري (1358ش)

تصويب قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران پس از انتخابات سراسري (1358ش)

تصويب قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران پس از انتخابات سراسري (1358ش)
پس از استقرار نظام جمهوري اسلامي ايران، به منظور فراهم آمدن زمينه‏هاي عَمَلي مناسب براي حاكميت اسلام در تمامي شئون مملكت، لازم بود قانون اساسي، كه مبين بنيادهاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي جامعه ايران باشد، بر اساس اصول اسلامي، به وجود آيد. اين مجلس با عضويت تعداد زيادي از اسلام‏شناسان و فقهاي بزرگ و با كوشش‏هاي مستمر و شبانه‏روزي شهيدان گرانقدري همچون آيت‏اللَّه بهشتي و شهداي محراب و تاكيد امام خميني(ره) مبني بر اينكه قوانين مصوبه در آن مجلس "بايد صددرصد اسلامي باشد" در مدتي كمتر از چهار ماه توانست قانون اساسي را تنظيم نمايد. پس از آن، قانون اساسي، جهت همه‏پرسي به ملت ارايه شد و طي روزهاي دهم و يازدهم آذر 1358، انتخابات صورت گرفت. ملت مسلمان ايران با دادن 99/5 درصد رأي موافق خود، قانون اساسي جمهوري اسلامي را مورد تصويب نهايي قرار دادند و پس از آن، حضرت امام، حاشيه قانون اساسي را جهت اجرا، تنفيذ كردند. قانون اساسي كه جهت‏گيري اصلي نظام جمهوري اسلامي ايران را بر مبناي تعاليم و ارزش‏هاي اسلام، عدالت اجتماعي و رعايت حقوق انسان‏ها تعيين كرده است، داراي 12 فصل و 175 اصل بود كه پس از بازنگري آن در سال 1368 به 14 فصل و 177 اصل افزايش يافت.

اعزام سپاه يكصد هزار نفري محمدرسول ‏اللَّه به جبهه‏ هاي جنگ حق عليه باطل (1365 ش)

اعزام سپاه يكصد هزار نفري محمدرسول ‏اللَّه به جبهه‏ هاي جنگ حق عليه باطل (1365 ش)
در اين روز، در حالي كه بيش از شش سال از آغاز جنگ تحميلي عراق عليه جمهوري اسلامي ايران مي‏گذشت، ده‏ها هزار بسيجي داوطلب از سراسر كشور در قالب بيش از دويست گردان با نام سپاه يكصد هزار نفري محمد(ص) عازم جبهه‏هاي نور عليه ظلمت شدند. حضور اين خيل عظيم مشتاقان جهاد و شهادت در صحنه‏هاي نبرد، بار ديگر قدرت الهي ملت ايران را به نمايش گذاشت و اين حركت حماسي بي‏سابقه، وحشتي متزلزل كننده در دل دشمنان اسلام انداخت. با اعزام بزرگ يكصد هزار نفري سپاه حضرت محمد(ص)، و نيز گروه كثيري از نيروهاي آموزش ديده و اعزام مجدد در گردان‏هاي منظم، جهت حضور در جبهه‏ها، شور و شوقي مقدس ايران اسلامي را فراگرفت.

انتشار روزنامه‏ ي "وقايع اتفاقيه" به دستور اميركبير (1267ق)

انتشار روزنامه‏ ي "وقايع اتفاقيه" به دستور اميركبير (1267ق)
نخستين روزنامه‏ي فارسي زبان ايران در ابتدا "اخبار دارُ الخلافه" نام داشت و از شماره‏ي دوم به وقايعِ اتّفاقيّه تغيير نام يافت. انتشار اين روزنامه در سومين سال سلطنت ناصرالدين شاه قاجار و به دستور ميرزاتقي خان اميركبير، صدر اعظم با كفايت آن دوره آغازشد. مديريت و سردبيري اين روزنامه بر عهده‏ي حاج ميرزا تذكره‏چي بود و اخبار آن هم تحت نظارت اميركبير گردآوري مي‏شد. مطالبي كه در اين روزنامه چاپ مي‏شد اخباري از دولت ايران، جهان و ترجمه‏ي مقالات علمي از مطبوعات اروپا و نيز آگهي بود. چهل و يك شماره ازاين روزنامه در عصر صدارت اميركبير منتشر شد و چهل و نهمين شماره‏ي آن حاوي خبر قتل اين شخصيت كاردان و ميهن دوست بود. وقايع اتفاقيه تا 472 شماره منتشر شد و بعدها تحت نام‏هاي ديگري از جمله روزنامه‏ي دولت عِليّه‏ي ايران منتشر گرديد.

تولد "نيكولا ماكياولي" فيلسوف و نظريه‏پرداز معروف ايتاليايي (1469م)

تولد "نيكولا ماكياولي" فيلسوف و نظريه‏پرداز معروف ايتاليايي (1469م)
نيكولا برناردويى ماكياولي، فيلسوف و نظريه‏پرداز ايتاليايى در 3 دسامبر 1469م در فلورانس ايتاليا به دنيا آمد و از جواني وارد فعاليت‏هاي سياسي شد. پس از فروپاشي سلطنت و برقراري حكومت جمهوري در ايتاليا وي در حالي كه 29 سال داشت در مقام دبير شوراي ده نفره حكومت جمهوري مشغول به فعاليت گرديد و مدت 14 سال در اين منصب بود. با اين حال، پس از آن به دنبال جنگ قدرت به زندان افتاد. ماكياولي در عصري مي‏زيست كه عصر خودكامگي، گستاخي، زيركي، فريب، خيانت، كينه‏توزي، بدبيني، نفرت و شهوت بود و او نظامي فلسفي آورد كه با تناقضات آن روزگار مناسبت داشت. ماكياولي، اساس اخلاقيات را واژگون كرد. به دنيايى كه سرشار از توحش بود صريحاً مي‏گفت كه بهترين شيوه و خطمشي زندگي، بي‏شرافتي است. يگانه شعار سياسي او اين بود كه شاه فوق تمام قيود و الزامات مردم عادي است. او اصول موعظه مسيحيت را كه از راه تحقير، به آن، راهنماي بردگي مي‏گفت طرد كرد و براي اربابان، موعظه شمشير تدارك ديد. ماكياولي براي آغاز دوباره زندگي سياسي و نزديك شدن به خاندان سلطنتي به نگارش مهم‏ترين اثر سياسي خود با نام پرنس يا شهريار دست زد. اين كتاب گرچه نتوانست در اين راه كمكي به نويسنده‏اش كند اما به عنوان يك اثر مورد توجه‏سياست‏مداران قرار گرفت و دنيايى ديگر در عرصه سياست نوين پي‏ريزي كرد. ماكياولي در اين كتاب، مجموعه‏اي از رهنمودها و ارشادات را براي اداره موفقيت‏آميز يك حكومت عرضه‏مي‏نمايد كه در ده اصل خلاصه مي‏شود كه عبارتند از: هميشه در پي سود خويش باش؛ جز به خويشتن هيچ كس را محترم مدار؛ بدي كن اما چنان وانمود كن كه نيكي مي‏كني؛ حريص باش و هرچه را مي‏تواني تصاحب كن؛ خسيس باش؛ خشن و درنده‏خوي باش؛ چون فرصت به دست آوردي ديگران را بفريب؛ دشمنانت را بكش و اگر مي‏تواني دوستانت را نيز؛ در رفتار با مردم به زور توسل جوي نه مهرباني و همه مساعي خود را بر جنگ متمركز ساز. از ديدگاه ماكياولي، چون مردمْ ساده‏لوح مي‏باشند لذا شهريار بايد كاري كند كه كمتر كسي حقيقت او را دريابد و مردم را با اعمال ظاهري و تظاهر به درستكاري و پاي‏بندي به مذهب بفريبد. مجموعه افكار ماكياولي كه به ماكياوليسم منجر مي‏شود در حقيقت، مرامي است بر پايه‏هاي فريب، رياكاري و نادرستي. نظريات ماكياولي، اثر سويي بر جباران و ديكتاتوران جهان داشت اما اين شاگردان مكتب ماكياولي نشان دادند كه فلسفه او از جاده صواب به دور است زيرا بدبختي و ادبار سرانجام بر خود آنان نازل شد. نيكولا ماكياولي در نهايت در 20 سپتامبر 1530م در 61 سالگي درگذشت.

شكست ترك‏ هاي عثماني در جنگ بالكان و عقب ‏نشيني آنان از اروپا (1912م)

شكست ترك‏ هاي عثماني در جنگ بالكان و عقب ‏نشيني آنان از اروپا (1912م)
در دوره صلح مسلح كه از سال 1871م تا آغاز جنگ جهاني اول به طول انجاميد، حوادثي در شبه جزيره بالكان روي داد كه مي‏توان آن‏ها را زمينه‏ساز نخستين جنگ جهاني در قرن بيستم دانست. پس از موافقت عثماني با واگذاري منطقه بوسني و هرزه گوين به اتريش، مشروط به عدم حمايت اتريش از استقلال بلغارستان، روسيه نيز درصدد كسب امتياز برآمد. با اعلام استقلال بلغارستان و پيوستن جزيره كُرت به يونانْ، اوضاع در منطقه بالكان بحراني شد در اين شرائط در 28 اوت 1912م منطقه جبل اسود به دولت عثماني اعلام جنگ داد و بلغارستان، صربستان و يونان نيز به حمايت از آن برخاستند. بيش از 700 هزار نظامي دول متحد در مقابل بيش از 300 هزار سرباز ترك عثماني قرار گرفتند طي اين نبرد كه براي نخستين بار از هواپيما استفاده شد نيروهاي متحد تا دروازه استانبول پيش رفتند. اين جنگ در نهايتْ، با شكست عثماني در سوم دسامبر 1912م خاتمه يافت و باعث شد تا دولت عثماني سرزمين‏هاي اروپايي خود را از دست بدهد.


نوشته شده در   سه شنبه 12 آذر 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode