ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 19 مهر 1398     |     کد : 189618

روز شمار تاريخ

جمعه19مهر 1398-11صفر 1441-11اكتبر2019

محاصره كامل خرمشهر توسط دشمن بعثي در پي اشغال جاده اهواز - آبادان (1359ش)

محاصره كامل خرمشهر توسط دشمن بعثي در پي اشغال جاده اهواز - آبادان (1359ش)

محاصره كامل خرمشهر توسط دشمن بعثي در پي اشغال جاده اهواز - آبادان (1359ش)
پس از پيشروي دشمن به سمت خرمشهر، عراقي‏ها تا 19 مهر، همچنان در مدخل شهر و حوالي آن درگير بودند. همچنين عقبه نيروهاي خودي با استفاده از پل خرمشهر باز بود و تردد در آن صورت مي‏گرفت. در اين حال گر چه مقاومت در داخل خرمشهر، نيروهاي عراقي را با تلفات زياد و كندي در پيشروي روبرو ساخت، ولي در عين حال، عدم تقويت نيروهاي خودي و نبودن آتش پشتيباني و... موجب گرديد كه دشمن بدون برخورد با مقاومت جدي، شهر را در اين روز به محاصره كامل خود درآوَرَد. از اين پس درگيري مدافعان شهر با متجاوزان عراقي شدت يافت تا اين كه پس از خلق حماسه‏اي جاودان، خرمشهر در چهارم آبان 35 1359 روز پس از آغاز جنگ، سقوط كرد.

رحلت عالم مبارز و روحاني حق‏طلب آيت‏ اللَّه "حاج ميرزا خليل كمره‏اي" (1363 ش)

رحلت عالم مبارز و روحاني حق‏طلب آيت‏ اللَّه "حاج ميرزا خليل كمره‏اي" (1363 ش)
آيت‏اللَّه ميرزا خليل كمره‏اي در سال 1276ش (1317 ق) در كمره از توابع خمين به دنيا آمد و پس از طي مقدمات و سطوح در خوانساري، راهي اراك گرديد. او جزو اولين شاگردان آيت‏اللَّه حائري يزدي در اراك بود و به همراه استاد، راهي قم شد. آيت‏اللَّه كمره‏اي همچنين دروس فلسفه و خارج فقه را با حضرت امام خميني(ره) مباحثه مي‏كرد. وي در قم در درس آيات عظام: ميرزا جواد ملكي تبريزي، حاج شيخ عباس محدث قمي و سيد محمد حجت كوه كمره‏اي شركت كرد و پس از سالياني، به اجتهاد دست يافت. آيت‏اللَّه كمره‏اي در زمان رضاخان، به سبب مخالفت با كشف حجاب، به دستور شاه، دستگير و زنداني شد و به تهران تبعيد گرديد. ايشان بعدها به عنوان نماينده آيت‏اللَّه بروجردي به مصر رفت و از شيخ شلتوت، رييس دانشگاه الازهر به خاطر به رسميت شناختن مذهب تشيع تشكر نمود. آيت‏اللَّه كمره‏اي در چندين نوبت به رياست كنفرانس عالَم اسلام انتخاب شد و به سخنراني پرداخت. ايشان همگام با مبارزات سياسي به همراه آيت‏اللَّه طالقاني در دوره دكتراي دانشكده الهيات دانشگاه تهران نيز تدريس مي‏كرد. تفسير سوره نور، اسرار حج، فلسفه غيبت امام زمان، قبله اسلام، افق اعلي و افق وحي و ده‏ها اثر ديگر از اين عالم رباني به جاي مانده است. آيت‏اللَّه خليل كمره‏اي سرانجام در نوزدهم مهر 1363 ش برابر با پانزدهم محرم 1405 ق در 87 سالگي در تهران درگذشت.

تأسيس "مجمع تقريب مذاهب اسلامي" به دستور حضرت آيت ‏اللَّه "خامنه ‏اي" (1369 ش)

مجمع تقريب بين مذاهب اسلامي، پيش از اين در زمان آيت‏اللَّه بروجردي وجود داشت و براي بهره‏مندي از اشتراكات مذاهب اسلامي، هيئت‏هايي از طرف ايشان به قاهره در مصر سفر كرده و با عالمان برجسته اهل سنت مذاكره مي‏نمود. اين سفرها و گفتگوها به نتايجي مطلوب و سازنده انجاميد تا آنجا كه در زمان رياست شيخ محمود شلتوت بر جامع الازهر، علماي اهل تسنن دانشگاه الازهر مذهب شيعه را به رسميت شناختند. در دوره جديد نيز مجمع تقريب مذاهب، در راستاي اتحاد امّت اسلامي و وحدت مسلمانان، به دستور مقام معظم رهبري، حضرت آيت‏اللَّه خامنه‏اي، در نوزدهم مهرماه 1369 ش تأسيس شد. اين مجمع به دنبال آن است كه زمينه‏هاي تقريب را در جنبه‏هاي اعتقادي، فكري، كلامي، فقهي، اصولي و علمي فراهم آورد. اما هدف اصلي آن حركت به سمت حاكميت اسلام و دوري از تفرقه‏ها مي‏باشد كه اين هدف و غايت نهايي، بايد در انديشه متفكران اسلامي جلوه‏گر شود. از اين رو، مجمع، رايزني‏هاي فراواني با صاحب‏نظران مسلمان انجام داده است. همچنين مجمع تقريب مذاهب اسلامي تلاش گسترده‏اي را در چارچوب فعاليت‏هاي خود انجام داده و در اين راستا كنفرانس‏هاي بين المللي متعددي را برگزار كرده و آثار فراواني به چاپ رسانده است.

رحلت آيت‏ اللَّه شيخ "محمدعلي اردوبادي" از علما و مراجع تقليد شيعه (1380 ق)

رحلت آيت‏ اللَّه شيخ "محمدعلي اردوبادي" از علما و مراجع تقليد شيعه (1380 ق)
شيخ محمدعلي اردوبادي فرزند ميرزا ابوالقاسم، از علما و مراجع تقليد شيعه در تبريز به دنيا آمد و پس از تكميل مقدمات و سطوحِ دروس حوزه، به كربلا هجرت نمود. فقه و اصول را از محضر استاداني چون فاضل اردكاني و شيخ زين‏العابدين مازندراني و حكمت و فلسفه را از محضر ميرزا علامه برغاني فرا گرفت. آن‏گاه نجف اشرف را مسكن خويش قرار داد و مدارج عالي اجتهاد را پيمود. شيخ محمدعلي اردوبادي اطلاعات بسياري در شرح حال رجال داشت و در روايات و اخبار و شعر و ادبيات استاد بود. پس از فوت حضرات آيات مامقاني و شربياني، شيعيان آذربايجان و قفقاز و تمامي روسيه در امر تقليد به وي رجوع كردند. تأليفات آيت اللَّه اردوبادي را بالغ بر 52 كتاب نام برده‏اند. از آن جمله: اَلْقَبَساتُ في اصولِ الدّين، مَناهيجُ اليقين، الشهاب المبين، الشُّهُبِ الثَّاقِبَةُ، رجوم الشياطين و...

درگذشت "آمونتون گيوم" فيزيك‏دان ناشنواي فرانسوي (1705م)

درگذشت "آمونتون گيوم" فيزيك‏دان ناشنواي فرانسوي (1705م)
مونْتون گيوم، فيزيك‏دان فرانسوي، در سي و يكم اوت 1663م متولد گرديد ودر نوجواني قوه وه شنوايى خود را از دست داد، اما به جاي دلسردي و يأس، توانست تمامي تلاش و كوشش خود را مصروف كارهاي علمي نمايد. وي در ابتدا به مكانيكي روي آورد و پس از تلاش ناموفق در طراحي يك ماشين با حركت دائمي، به تحصيل فيزيك و رياضيات پرداخت و با فراگيري اين علوم، به كارهاي مختلف دست زد و بر تجربيات خود افزود. گيوم در سال 1687م رطوبت سنج جديدي براي تعيين مقدار رطوبت هوا اختراع نمود، سپس فشارسنجي ساخت كه در آن از جيوه استفاده نمي‏شد. وي به مطالعات خود در نقش گازها پرداخت و يافته‏هاي خود را در سال 1699 منتشر ساخت. تلگراف نوري را تكميل و در حضور خاندان سلطنتي فرانسه مورد آزمايش قرار داد. كارهاي ديگر وي در مورد دماسنج گازي، ساعت آبي، موتور حرارتي و... بود كه درباره آنها به مطالعه پرداخت و آن‏ها را تكميل نمود. آمونتون گيوم سرانجام در 11 اكتبر 1705م در 42 سالگي درگذشت.


نوشته شده در   جمعه 19 مهر 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode