ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 22 خرداد 1398     |     کد : 188234

کشف توده ای ۵ برابر هاوایی زیر سطح ماه

محققان به تازگی یک توده عظیم زیر سطح یکی از دهانه های ماه کشف کرده اند. به گفته آنان این توده ۵ برابر بزرگتر از جزیره هاوایی است که زیر سطح ماه مدفون شده است.

محققان به تازگی یک توده عظیم زیر سطح یکی از دهانه های ماه کشف کرده اند. به گفته آنان این توده ۵ برابر بزرگتر از جزیره هاوایی است که زیر سطح ماه مدفون شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، دانشمندان توده‌ای از یک ماده مرموز زیر سطح یکی از دهانه‌های ماه کشف کرده‌اند.

دهانه «حوضچه South Pole-Aitken» بزرگترین دهانه منظومه شمسی است. محققان در پژوهشی جدید توده ای از مواد را زیر کف این حوضچه کشف کرده اند.

«پیتر بی جیمز» از کالج هنر و علوم دانشگاه بیلور می‌گوید: تصور کنید توده‌ای از فلزات که حجم آن ۵ برابر بیش از جزیره هاوایی است زیر زمین دفن شده است. ما تخمین می زنیم همین مقدار مواد زیر دهانه «حوضچه South Pole-Aitken» در ماه وجود داشته باشد.

در این تحقیق، پژوهشگران اطلاعات مربوط به مأموریت GRAIL ناسا را بررسی کردند.

جیمز در این باره می‌گوید: هنگامیکه ما اطلاعات مربوط به توپوگرافی ماه را با داده‌های LRO ترکیب کردیم، متوجه توده عظیمی شدیم که زیر «حوضچه South Pole-Aitken» قرار دارد. طبق شواهد موجود دهانه مذکور ۴ میلیارد سال سن دارد. به احتمال زیاد برخورد سیارکی با ماه این دهانه را ایجاد کرده و عامل تشکیل توده مذکور زیر «حوضچه South Pole-Aitken» است.

شبیه سازی های رایانشی نشان می‌دهد ماده مذکور احتمالاً از هسته نیکل-آهن یک سیارک به وجود آمده است که در صورت پراکنده شدن در بخش جبه فوقانی ماه به فرورفتگی سطح در منطقه حوضچه مذکور منجر شده است.

به گفته دانشمندان فرضیه دیگر آن است که این توده در نتیجه تراکم اکسیدهای مختلف در مرحله آخر از جامدشدن اقیانوس مواد مذاب ماه به وجود آمده باشد.


برچسب ها
نوشته شده در   چهارشنبه 22 خرداد 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode