ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 26 ارديبهشت 1398     |     کد : 187869

روز شمار تاريخ

پنجشنبه26اردیبهشت1398-10رمضان1440-16می 2019

اعلام موجوديت رژيم اشغالگر قدس در فلسطين (1327ش)

اعلام موجوديت رژيم اشغالگر قدس در فلسطين (1327ش)

اعلام موجوديت رژيم اشغالگر قدس در فلسطين (1327ش)
انگلستان از سال 1839 م به طور رسمي از يهوديان ساكن در فلسطين، سوريه و شبه جزيره سينا حمايت كرد و اين حمايت را در سال‏هاي بعد افزايش داد و در روند مهاجرت يهوديان به اين سرزمين تلاش نمود. انگلستان در راه تثبيت اقتدار خود در فلسطين همت فراواني مبذول نمود ولي وقتي مقابله جامعه عرب را در برابر خود ديد، از اين خواسته خود چشم پوشيد. سرانجام همزمان با خروج كميسر عالي انگليس از فلسطين، يهوديان ساكن در آن سرزمين به رهبري ديويد بن گورين رسماً موجوديت خود را به نام اسرائيل اعلام كردند. چند ساعت بعد، آمريكا و شوروي نيز اين رژيم را به رسميت شناختند. به دنبال اين مسأله، غروب همان روز چهار كشور عربي مصر، سوريه، اردن و لبنان به دولت نوظهور اسرائيل اعلان جنگ دادند و اين اولين جنگ خونين اعراب و اسرائيل بود. در اعلاميه تشكيل اسرائيل، فلسطيني‏ها كه مالك 97 درصد از اراضي اين كشور بودند با قيد عبارت "جوامعِ موجودِ غير يهود" ناديده گرفته شدند. اين اعلاميه باعث سرازير شدن غيرقانوني يهوديان سراسر جهان به فلسطين شد و اين امر مورد حمايت دولت آمريكا قرار گرفت. از آن زمان (26 ارديبهشت 1327 ش برابر با 16 مه 1948 م) تاكنون تجاوزات و غارتگري‏هاي اين رژيم غاصب بر ملت ستمديده فلسطين ادامه دارد و مردم فلسطين راه نجات خود را مقاومت و مقابله يافته‏اند.

رحلت عالم رباني آيت‏اللَّه "حاج شيخ احمد اهري" (1348ش)

رحلت عالم رباني آيت‏اللَّه "حاج شيخ احمد اهري" (1348ش)
آيت‏اللَّه حاج شيخ احمد اهري در حدود سال 1267 ش (1305ق) در شهرستان اهر در آذربايجان شرقي به دنيا آمد. وي پس از گذراندن دوران مقدماتي و سطوح حوزه، مدتي در تبريز ماندگار شد و سپس براي ادامه تحصيل عازم نجف اشرف گرديد. آيت‏اللَّه اهري در نجف به مدت ده سال از محضر بزرگاني همچون شيخ الشريعه اصفهاني، ميرزا محمدحسن ناييني، ميرزا علي شيرازي، آقا ضياءالدين عراقي، محمدحسن غروي و سيدابوالحسن اصفهاني استفاده برد و سپس به مدت بيست سال در كنار كسب علوم مختلف به تدريس و تاليف پرداخت به طوري كه به عنوان استاد حوزه علميه نجف مطرح شد. ايشان سپس در حدود سال 1330ش راهي زادگاه خود گرديد و پس از مدتي، سرپرستي حوزه علميه تبريز را بر عهده گرفت. آيت‏اللَّه اهري به دليل موقعيت خاص خود در آذربايجان و رهبري مذهبي مردم، در اكثر حوادث اجتماعي و سياسي به صورت مستقيم يا غيرمستقيم شركت داشت و در جريان حمله مزدوران پهلوي به مدرسه فيضيه قم و نيز تصويب لايحه انجمن‏هاي ايالتي و ولايتي، موضع‏گيري و اعلام مخالفت نمود. از اين عالم رباني آثاري بر جاي مانده كه حاشيه بر مكاسب، حاشيه بر رسايل، رساله در اجتهاد و رساله‏اي در قاعده لاضرر از آن جمله‏اند. آيت‏اللَّه شيخ احمد اهري سرانجام در 26 ارديبهشت 1348 ش برابر با هجدهم صفر 1388 ق در 81 سالگي به رحمت ايزدي پيوست و پس از تشييعي با شكوه، در شهرستان قم به خاك سپرده شد.

وفات "ابراهيم كَرَكي" مورخ و محدث مسلمان(853 ق)

وفات "ابراهيم كَرَكي" مورخ و محدث مسلمان(853 ق)
ابراهيم كَرَكي، مورخ، اديب و محدث مسلمان پس از آموختن قرآن و مقدمات علوم ديني، جهت تكميل تحصيلات و كسب دانش بيشتر به مراكز مختلف علمي و ديني رفت تا اين كه در علومي چون فقه و ادبيات، مهارت كافي يافت و آثار متعددي را در اين زمينه‏ها پديد آورد. از ميان آن‏ها مي‏توان به كتاب "اعرابُ المُفَصَّل" در زمينه‏ي علوم قرآني اشاره كرد. ابراهيم كركي، دانشمند مسلمان در قاهره، پايتخت مصر درگذشت.

درگذشت "سرفردريك هاپكيْنْزْ" دانشمند انگليسي كاشف ويتامين (1947م)

درگذشت "سرفردريك هاپكيْنْزْ" دانشمند انگليسي كاشف ويتامين (1947م)
فردريك هاپْكينْزْ، يكي از محققين بزرگ پزشكي، در 20 ژوئن1861م در لندن به دنيا آمد. وي پس از پايان تحصيلات خود، در رشته زيست‏شناسي به تحقيقات علمي دامنه‏داري مشغول شد كه تا پايان عمرش ادامه داشت. وي هم‏چنين به مدت سي سال، استاد زيست‏شناسي دانشگاه كمبريج انگلستان بود و به تدريس مشغول بود. هاپكينز در ادامه تحقيقات خود، موفق به كشف تريپتوفان، ماده‏اي از دسته آمينو اسيدها گرديد و پس از چندي، دو نمونه پروتئين كشف كرد كه يكي از آن‏ها به ادامه زندگي كمك مي‏كند. وي هم‏چنين طي اين تحقيقات به كشف ويتامين توفيق يافت و به واسطه اين كشف، به دريافت جايزه نوبل سال 1929م نائل آمد. فردريك هاپكينز سرانجام در 16 می 1947م در 86 سالگي درگذشت. لازم به ذكر است كه ويتامين نوعي مواد آلي است كه بايد به مقدار كم در غذاي انسان و جانوران موجود باشدتا رشد و نمو به صورت طبيعي صورت گيرد. كلمه ويتامين كه از ويتا به معني زنده و آمين كه نوعي ماده شيميايى است، مشتق شده، به طور كلي شامل مواد حيات‏بخشي هستند كه براي رشد و ادامه زندگي لازم بوده و فقدان آن‏ها، سبب بيماري‏ها و عوارض گوناگون مي‏شود. هم‏چنين ويتامين‏ها در تبديل غذا به انرژي و انتقال انرژي به نقاط مختلف بدن، در تنظيم سوخت و ساز بدن نيز اهميت دارند.
 

تولد "يوهان كُپلِر" ستاره‏شناس و رياضي‏دان شهير آلماني (1571م)

يوهان كپلر منجم و رياضي‏دان شهير آلماني در 16 مه 1571م در شهر ويل آلمان به دنيا آمد. در چهار سالگي به آبله سختي مبتلا شد به طوري كه دست‏هايش فلج و بينايى‏اش ضعيف گرديد. با اين حال اين ضعف و از كارافتادگي مانع علم‏اندوزي كپلر نشد و پس از ورود به دانشگاه، به مطالعات نجومي روي آورد. وي در 23 سالگي به استادي اخترشناسي برگزيده شد و مطالعات خود را ادامه داد. كپلر در سال‏هاي نخستِ كار، طرفدار اين نظريه بود كه خورشيد مركز منظومه شمسي است. وي در سال 1609م قوانين حركت سيارات را پيدا كرد و ثابت نمود كه نه تنها مسير حركت سياره‏ها به دور خورشيد بيضي است، بلكه هر سياره حين گردش در روي مدار، مرتّباً سرعتش را تغيير مي‏دهد، به اين معني كه هرگاه سياره به خورشيد نزديك مي‏شود، بر سرعتش اضافه مي‏گردد. هم‏چنين زمان گردش كامل سياره‏هايى كه به خورشيد نزديك‏ترند، كمتر از سياره‏هايى است كه از خورشيد دورند. اين نظرات و به ويژه نظريه حركت سياره‏ها با مخالفت‏هاي فراواني مواجه گرديد و كپلر به سختي مورد حمله مخالفان قرار گرفت. كپلر سرانجام نوشته‏ها و آثار تحقيقي خود را منتشر كرد و در انتظار ماند تا شايد با گذشت زمان، پيشرفت‏هاي بشري پرده از روي واقعيت بردارد. او هم‏چنين با مطالعه بر روي نور، موفق به كشف قوانين شكست و انكسار نور شد و براي اولين بار، اساس تلسكوپ نجومي را بنياد نهاد. ضمناً كپلر نظريه‏هاي مهمي در مورد نيروي جاذبه زمين و چگونگي جزر و مد درياها داشته است. هر چند در ابتدا، كپلر با تحقيقات عميق خود، اخترشناسان و رياضي‏دانان روزگار خويش را به تحسين خود واداشت با اين حال پس از آن كه وي در 15 نوامبر 1631م در 60 سالگي درگذشت به زودي از خاطره‏ها رفت و كسي آثار او را مطالعه نمي‏كرد. ولي دوران افتخار وي از زماني آغاز شد كه اسحاق نيوتن و پيرلاپلاس دانشمندان بزرگ انگليسي و فرانسوي، شناخته شدند و معني آثار او را درك كردند.


نوشته شده در   پنجشنبه 26 ارديبهشت 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode