ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 31 فروردين 1398     |     کد : 187500

روز شمار تاريخ

شنبه31فروردین1398-14شعبان1440-20آوریل 2019

رحلت حكيم، اديب و فقيه فرزانه "آقا نجفي قوچاني" (1323 ش)

رحلت حكيم، اديب و فقيه فرزانه "آقا نجفي قوچاني" (1323 ش)

سيد محمد حسن بن سيد محمد، معروف به آقانجفي قوچاني در حدود سال 1256 ش (1295 ق) در روستاي خسرويه از توابع قوچان در استان خراسان به دنيا آمد. تحصيلات مقدماتي را در قوچان، سبزوار و مشهد به پايان رساند و در بيست سالگي راهي اصفهان شد. آقانجفي قوچاني پس از اقامت چهار ساله در اصفهان و استفاده از محضر استادان آن ديار از قبيل آخوند كاشاني، ميرزاجهانگير خان قشقايي، شيخ عبدالكريم گزي و سيد محمد باقر درچه‏اي، به نجف رفت و نزد آخوند خراساني و شيخ الشريعه اصفهاني شاگردي كرد. وي در سي سالگي به درجه اجتهاد رسيد و پس از بيست سال توقف در نجف اشرف، به زادگاه خود بازگشت. آقانجفي، از آن پس متجاوز از بيست و پنج سال از عمر خود را در مقام فقاهت و حاكميت شرع در قوچان گذراند و به اداره حوزه علوم ديني شهر پرداخت. از اين شخصيت دانشمند، آثار برجسته‏اي به جاي مانده كه سياحت غرب در كيفيت عالم برزخ و سير ارواح پس از مرگ؛ سياحت شرق كه مهم‏ترين اثر او و در شرح حال خود او از كودكي تا مقام اجتهاد است، اثبات رجعت و نيز شرح و ترجمه رساله تُفّاحيه ارسطو از آن جمله است. اين عالم رباني سرانجام در 31 فروردين 1323 ش (26 ربيع‏الثاني 1363ق) در 67 سالگي درگذشت و در حسينيه خود به خاك سپرده شد. آرامگاه او اكنون زيارتگاه مردم است.

درگذشت "ابن مرزوق حفيد" فقيه و اديب مسلمان(842 ق)

ابوعبداللَّه محمد بن احمد بن محمد، معروف به ابن مرزوق حفيد، در ربيع الاول سال 766 ق در مغرب به دنيا آمد. او در روزگار جواني در طي سفرهايى كه به مكه، قسطنطنيه، اسكندريه، قاهره و... داشت، نزد مشايخ و بزرگان علم و ادب آن سرزمين‏ها نظير سراج‏الدين بَلقيني، زين الدين عراقي، ابن خلدون، ابوحيّان نحوي و ابن هِشام انصاري دانش آموخت. برخي ديگر از خاندان ابن مرزوق نيز از بزرگان فقه و ادب و سياست بوده‏اند. ابن مرزوق حفيد در زمينه‏ي فرهنگ اسلامي عصر خويش، تأثيري بسزا برجاي نهاده است. آن چه در مورد حفيد حائز اهميت مي‏نمايد، وجود نام وي در بسيار از طُرُق اجازات، به ويژه اجازات حجاز و مغرب است. او صاحب تاليفات متعدد بوده كه برخي از آن‏ها به صورت خطّي در كتابخانه‏هاي جهان نگهداري مي‏شوند. رَوضةالاعلام در حديث، المفتاتيحُ المَرزوقيَّه و نيز منظومه‏اي در حديث از جمله آثار ابن مرزوق حفيد است. اين محدث و دانشمند مسلمان در سال 842 ق در 78 سالگي در مصر يا مغرب درگذشت.

تهاجم وهابيون حجاز به شهر مقدس كربلا (1802م)


با قدرت يافتن وهابيون در حجاز، مناقشات و زد و خوردهايى بين آنان و ديگر مسلمانان به ويژه شيعيان روي مي‏داد كه يكي از اين موارد، تجاوز وهابيون به شهرهاي مقدس نجف و كربلا در بيستم آوريل سال 1802م است. با توجه به اين كه دو شهر نجف و كربلا از شهرهاي مورد احترام و از زيارتگاه‏هاي مهم شيعه است، اين امر باعث شد كه حملات وهابيت بيشتر و شديدتر در مورد اين دو نقطه متمركز شود. انگيزه اصلي اين تجاوزكاران از كشتار و قتل و غارت شيعيان، اعتقادات تند مذهبي آنان بود كه با تعصب شديدي آميخته است. وهابيان به تهمت مشرك بودن مردم كربلا به اين شهر حمله كرده و پس از تخريب گنبد و بارگاه و ضريح مقدس امام حسين(ع) خزانه حرم را غارت نمودند. در جريان اين تهاجم وحشيانه، بيش از دو هزار نفر از شيعيان كربلا به شهادت رسيدند. هم‏چنين، وهابيان با غارت اموال و تخريب قسمت‏هايى از شهر، آن را به ويرانه‏اي تبديل كردند. اين واقعه خشم مسلمانان را برانگيخت و نفرت از اعمال وهابيت را در دل آنان بيشتر كرد. وهابيان پس از روي كار آمدن دولت سعودي نيز به اعمال ضد شيعي خود ادامه داده و در حركتي ضدديني، بارگاه ملكوتي ائمه بقيع و خاندان پيامبر را تخريب كردند.

تولد "آدولف هيتلر" صدراعظم و ديكتاتور سفّاك آلمان (1889م) (ر.ك: اول مه)

پدرش آلويس هيتلر يک کارمند مرفه گمرک بود.وي در سومين ازدواجش با دختر عمويش که 22 سال از او جوانتر بود ازدواج کرد که حاصل اين ازدواج آدولف بود.صدراعظم و رهبر آلمان نازي آينده دوران کودکي خوشي را سپري کرد.پدرش مايل بود او يک کارمند دولت شود اما آدولف به نقاشي و معماري علاقه داشت. آدولف در تحصيلات بدترين نمرات را مي گرفت و سرانجام تحصيل را رها کرد ودر سن 16 سالگي از خانه پدري فرار کرد و به شهر وين رفت اما در سال 1909 ميلادي پس از دومين ناکامي اش در امتحان ورودي مدرسه هنرهاي زيباي وين ضربه سختي خورد.اين هنرمند ناکام به زودي ميراث پدري را به تاراج مي دهد به طوري که ناگزير مي شود به اماکن مخصوص بي خانمان ها مراجعه کند. آدولف خانه بدوش کينه طبقه بورژوا شهر جهان وطن وين را به دل مي گيرد و آن را در اعماق قلبش حفظ مي کند.در اوت سال 1914 ميلادي پس از آغاز جنگ جهاني اول به طور داوطلبانه به ارتش باوير مي پيوندد.در جبهه جنگ تفاوت طبقاتي و تحقيرهاي زندگي غيرنظامي را فراموش مي کند و به دليل شجاعتش در خط اول جبهه توجه افسران را به خود جلب مي نمايد. در اوت سال 1918 ميلادي در حاليکه سرجوخه بود مدال شجاعت صليب آهني درجه يک را دريافت مي کند.سپس در جبهه فلاندر در روز 16 اکتبر سال 1918 ميلادي بر اثر گاز سمي مجروح مي شود و هنگامي که در بيمارستان بستري بود جنگ خاتمه مي يابد. پس از خاتمه جنگ زندگي پرماجراي آدولف هيتلر آغاز مي گردد.در 24 فوريه سال 1920 ميلادي حزب ناسيونال سوسياليست کارگران آلمان که مخفف حروف اول آن به زبان آلماني « نازي » است را تاسيس مي کند و از سوي پيروان حزبش لقب فوهرر (رهبر) را مي گيرد. از آن پس هيتلر با سخنراني ها و اعمال خشونت اعضاي حزبش مخالفان را مرعوب کرده و سرانجام در سال 1933 ميلادي صداعظم آلمان مي شود.اين سرآغاز يک دوران سياه براي تاريخ جهان است که حتي با خاتمه جنگ جهاني دوم که باني آن هيتلر بود نيز عواقب آن تا سال هاي سال گريبان بشريت را رها نكرد.به اين ترتيب در روز 20 آوريل سال 1889 ميلادي آدولف هيتلر متولد مي شود.در اين روز مردي متولد مي شود که با ايجاد جنگ جهاني دوم موجب ويراني آلمان ، اروپا و بخش هاي ديگري از جهان شده و ميليون ها نفر را به کام مرگ مي کشاند.

ژاک دو موله، رهبر شوالیه‌های هیکل

ژاک دو موله بیست و سومین و آخرین رهبر شوالیه‌های هیکل بود که به جرم بدعت‌گذاری در دستگاه تفتیش عقاید و به دستور مستقیم پاپ کلمنت پنجم سوزانده شد. ژاک در دهه پنجم قرن 12‌میلادی به دنیا آمد و از 20 آوریل سال‌1292 رهبری شوالیه‌های هیکل را بر عهده داشت و تا زمان مرگ (‌مارس 1314‌) عهده دار این منصب بود. سربازان مسکین و یاور مسیح و هیکل سلیمان یا به اختصار شوالیه‌های هیکل گروهی نظامی- مذهبی بودند که وظیفه آنها ابتدا شرکت در جنگ‌های صلیبی بود، سپس آنها وظیفه خود را محافظت از زائران در سرزمین فلسطین دانستند.


 


نوشته شده در   شنبه 31 فروردين 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode