ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 30 بهمن 1397     |     کد : 186818

روزشمار تاریخ

سه شنبه30بهمن1397-14جمادی الثانی1440-19فوریه 2019

رحلت "جعفر بن حسن" معروف به "محقق حلي" دانشمند و عالم بزرگ شيعي(676 ق)

رحلت "جعفر بن حسن" معروف به "محقق حلي" دانشمند و عالم بزرگ شيعي(676 ق)

رحلت "جعفر بن حسن" معروف به "محقق حلي" دانشمند و عالم بزرگ شيعي(676 ق)

جعفر بن حسن مشهور به محقق حلي در سال 602 ق در شهر حله در عراق به دنيا آمد. پس از كسب مقدمات، در حلقه‏ي درس اساتيد زمان حاضر شدو پس از سالياني، عالمي بزرگ و استادي توانا گشت. علامه حلي، ابن داود حلي، سيدبن طاووس و... از زمره‏ي شاگردان وي مي‏باشند. پس از حمله‏ي مغول، حوزه‏ي بزرگ بغداد ويران گشت و تلاش محقق حلي در رونق حوزه‏ي حله بسيار موثر و چشمگير بود. محقق حلي در نوشتن آثار علمي يد طولايى داشت و كتب جاودانه‏اي را تقديم حوزه‏ي دين و علم نموده است. از جمله‏ي اين آثار، كتاب ارزشمند شَرايعُ الاسلام مي‏باشدكه يكي از كتب مهم فقهِ استدلالي است. محقق حلي سرانجام پس از عمري پربار، 74 سالگي در حله به سوي معبود شتافت و در همان جا به خاك سپرده شد. آرامگاه وي زيارتگاه حق‏جويان و دوستداران علم و حقيقت است.
تصرف سبزوار توسط "عبدالرزاق" فرمانده‏ي نهضت سربداران(738 ق)
 

مرگ "ارنسْتْ ماخ" فيزيك‏دان و فيلسوف اتريشي (1916م)

ارنست ماخ، فيلسوف و فيزيك‏دان اتريشي، در 18 فوریه 1838م به دنيا آمد و پس از اتمام تحصيلات خويش به تدريس پرداخت. ماخ در اين هنگام به انتقاد از اصول مكانيك كلاسيك مشغول شد و تئوري‏هاي جديدي وضع كرد كه به نام خود او معروفند. وي در زمينه فيزيولوژي و روانشناسيِ احساس‏هاي انسان و به ويژه رابطه آن‏ها با نظريه علم نيز دست به تحقيق زد. ماخ يكي از بنيان‏گذاران مكتب امپيريوكري تيزيسم به شمار مي‏رود كه بر اساس آن فلسفه واقع‏بينانه مبني بر تجزيه و تحليل احساس‏ها و عواطف انساني مي‏باشد. هرچند كه ماخ در علم فيزيك صاحب‏نظر و استاد بود، با اين حال، بيشتر به عنوان فيلسوف علم شهرت دارد. وي معتقد بود هر نظريه علمي كه اشاره‏اي به اشيايى داشته باشد و نتوان آن‏ها را به تجربه‏هاي حسي باز گرداند، مردود است. در اين حال، ماخ اين اعتقاد را دارد كه علم بايد از مفاهيمي هم‏چون مكان مطلق و زمان مطلق چشم بپوشد. اين جنبه از آراي ماخ، در آلبرت انيشتين فيزيك‏دان شهير قرن بيستم تاثير فراوان داشته است. ارنست ماخ سرانجام در 19 فوریه 1916م در 78 سالگي درگذشت.

درگذشت «امبرتو اکو»، فیلسوف و نویسنده ایتالیایی ( 2016 م)

امبرتو اکو طبق اخبار در منزل خود در شب 19 فوریه درگذشته است. آقای اکو در هنگام مرگ استاد بازنشسته دانشگاه بلونیا بود. وی سال 2008 از این سمت بازنشسته شده بود. «امبرتو اکو» در ایران با کتاب رمان پرفروش «نام گل سرخ» به شهرت رسید که این رمان در ایران توسط دو مترجم، ترجمه شده است نخست توسط شهرام طاهری و سپس رضا علی‌زاده. 

 

 

«اونگ فوکو»، «جزیره روز گذشته»، «بائودولینو»، «مشعل جادویی مکله لوانا»، «شماره صفر» و «گورستان پراگ» از جمله آثار این نویسنده ایتالیایی است. این نشانه‌شناس ایتالیایی آثاری چون اثر گشوده (1962)، نظریهٔ نشانه‌شناسی (1976)، نقش خواننده (1979)، نشانه‌شناسی و فلسفهٔ زبان (1984)،‌ حدود تأویل (1990) و ایمان یا بی‌ایمانی (1996) را به رشته تحریر درآورده است که عموماً به زبان فارسی ترجمه شده‌اند.

در هشتمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان که اخیراً در ایوان شمس برگزار شد، ترجمه اثر «سه قصه» وی که برای نوجوانان نگاشته شده بود، برنده داستان ترجمه شد.

گروه سربداران، امين الدين عبدالرزاق را در تاريخ 12 شعبان سال 737 به سرداري خود انتخاب كردند. آنها به دليل كمي تعداد و ضعف قدرت، قيام خود را به شكل دستبرد به قافله‏ها شروع كردند. پس از به دست آوردن اموال و اسباب لازم ،عبدالرزاق بر خواجه علاءالدين محمد، وزير خراسان غلبه كرده و پس از كشتن وي شهر سبزوار را به تصرف خود درآورد. از آن پس، شهر سبزوار را كه از روزگار قديم، مردم آن به تشيع اشتهار داشتند مركز خود ساختند و با درويشان و مرداني كه به دوستي آل علي مشهور بودند، رابطه برقرار كردند.
 
 


نوشته شده در   سه شنبه 30 بهمن 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode