ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 27 مرداد 1397     |     کد : 184687

وضع معیشتی مردم در حکومت مهدوی

حسین بن مسعود در کتاب شرح السنّه با سندهای خود از رسول خدا(ص) نقل کرده است که آن حضرت فرمود: «قائم ما مردم را به سوی برداشتن مال فرا می خواند اما کسی نمی پذیرد.»

حسین بن مسعود در کتاب شرح السنّه با سندهای خود از رسول خدا(ص) نقل کرده است که آن حضرت فرمود: «قائم ما مردم را به سوی برداشتن مال فرا می خواند اما کسی نمی پذیرد.»

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه: یکی از برنامه های اوّلیه حضرت قائم(عج) رفع سریع نیاز فقرا و ریشه کن ساختن فقر از جامعه حکومت علوی و فاطمی خواهد بود، هر ماه دو مرتبه حقوق برای عموم پرداخت خواهد شد و مردم در بی نیازی مطلق مادی زندگی می کنند؛ به نوعی که صاحبان وجوهات و صدقات بدهی های خود را در دست می گیرند و در شهر می چرخند، اما مستحقّی پیدا نمی کنند که دَین خود را ادا نمایند.

خزائن دولتی به طور آزاد در اختیار همگان است و سکه های طلا و نقره و زر و سیم در دسترس عموم قرار می گیرد و هر کس به اندازه احتیاج خود استفاده می کند و اعلان می شود برداشت از آن‌ها برای عموم آزاد است. در این صورت ذخیره سازی و انباشتن ثروت و زر اندوزی معنا و مفهوم خود را از دست خواهد داد؛ چون شب و روز هزینه زندگی دلخواه را مدام در اختیار دارد، دیگر دلیلی ندارد که جای خودش را تنگ نماید.

از آن سو تعلیم و تربیت و فرهنگ مردم نیز به نوعی بالا می رود و کسی پیدا نمی شود که بیش از احتیاج و نیاز خود از خزائن دولتی برداشت کند و لزومی ندارد کسی زحمت نگهداری و حمل و نقل مال و منال را به خود روا دارد.

 حسین بن مسعود در کتاب شرح السنّه با سندهای خود از رسول خدا(ص) نقل کرده است که آن حضرت فرمود:

«قائم ما مردم را به سوی برداشتن مال فرا می خواند اما کسی نمی پذیرد. » (۱)

در روایات آمده است که «مهدی- عجّل اللَّه تعالی فرجه الشّریف-» در میان مردم ندا می دهد: «من له حاجة الیّ، فما یأتیه أحد إلّارجل واحد» کیست که (از نظر مالی) به من احتیاج دارد؟ کسی نمی آید، مگر یک نفر که از حضرت درخواست  می کند و حضرت می فرماید: برو پیش خزینه دار تا به تو دهد.او نیز پیش خزینه دار می آید و می گوید: من فرستاده «مهدی علیه السلام» هستم تا به من مالی بدهی! می گوید: هر قدر دلت می خواهد بردار. آن قدر از جواهرات و سکه ها جمع کند که توان حمل ندارد، مقداری می ریزد و برمی دارد و در راه به خود می گوید: من آزمندترین امّت محمّدم! نفس من طمع زیاد دارد. همه امّت را فرا خواندند از این جواهرات بردارند جز من کسی نیامد و سپس پشیمان می شود و جواهرات را برمی گرداند و آن حضرت قبول نمی کند می فرماید: ما چیزی را که دادیم پس نمی گیریم. » (۲)

همچنین روایت های زیر از ویژگی های دوران حکومت حضرت نقل شده است؛

مال را بدون شمارش تقسیم می نماید. (۳)، مال را فراوان می دهد و بی حساب می ریزد و بی شمار می دهد. (۴)،

ابی سعید خدری گوید که رسول خدا(ص) فرمود: «در آخر الزمان خلیفه ای خروج می کند که مال را بی شمار می دهد. » (۵)و(۶)

منابع :

۱-ولیدعون إلی المال فلا یقبله أحد؛ رواه مسلم وهکذا رواه البخاری فی صحیحه ج ۲ ص ۲۵۶. بحار الأنوار: ۵۲ ۳۸۴ ب ۲۷ ح ۱۹۳.

۲-منتخب الأثر: ص ۱۴۷؛ کشف الغمّة: ص ۳/ ۲۷۳؛ البیان: ص ۸۴؛ الإمام المهدی: ص ۶۲؛ و ۱۱۰ از مسند احمد: ۳/ ۳۷؛ الصّواعق المحرقة: ص ۱۶۴ از رسول خدا صلی الله علیه و آله؛ الفتن: ص ۱۲۴ و ۵۷ و ۱۳۶؛ ینابیع المودة: ۳/ ۱۳۵ از اسعاف الرّاغبین؛ یوم الخلاص: ص ۳۳۳؛ الزام النّاصب: ص ۲۵۷؛ الحاوی للفتاوی: ۲/ ۱۲۵- ۱۲۳ و ۱۵۳ مختصراً؛ نورالأبصار: ص العرف الوردی فی أخبارالمهدی: در ضمن مجموعه فتاوی ۲/ ص ۱۲۴؛ قادتنا: ۷/ ۳۱۸ ب ۳۹ ح ۵.

۳- و یقسّم المال ولا یعدّه؛ صحیح مسلم به شرح النّووی: ۱۸/ ۳۹.

۴-یفیض المال فیضاً ویحثوالمال حثواً ولایعدّ عدّاً؛ البیان: ص ۸۴؛ منتخب الأثر: ص ۱۵۹؛ صحیح مسلم: ۸/ ۱۸۵؛ الإمام المهدی: ص ۲۹۶.

۵-یخرج فی آخر الزمان خلیفة یعطی المال بغیر عدد؛ بحارالأنوار: ۵۱/ ۱۰۵ ب ۱ ح ۳۹ از کشف الغمّة از محمّد بن طلحه هذا حدیث صحیح أخرجه مسلم؛ برای اطلاعات بیشتر و فراوان در این موارد، به کتاب« سیمای جهان در عصر امام زمان علیه السلام» مراجعه نمایید.

۶- ۱۱۱ پرسش و پاسخ درباره امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف/ محمد امینی گلستانی


نوشته شده در   شنبه 27 مرداد 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode