ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 21 تير 1397     |     کد : 184308

امروز 21 تیر؛

زادروز "آلبرت کالمت" کاشف واکسن سل

155 سال پیش، "لئون چارلز آلبرت کالمت"(Léon Charles Albert Calmette) یکی از دانشمندان برجسته علم پزشکی در فرانسه دیده به جهان گشود.

155 سال پیش، "لئون چارلز آلبرت کالمت"(Léon Charles Albert Calmette) یکی از دانشمندان برجسته علم پزشکی در فرانسه دیده به جهان گشود.

به گزاش ایسنا، لئون چارلز آلبرت کالمت پزشک، باکتری‌شناس و ایمنی‌شناس مشهور فرانسوی 12 ژوئیه سال 1863 در شهر ساحلی نیس متولد شد.

کالمت به علم پزشکی علاقه بسیاری داشت بنابراین در سال 1881 به نیروی دریایی ملحق شد و در مدرسه پزشکی نیروی دریایی شهر برست تحصیلات خود را آغاز کرد.  

در سال 1883 او به سازمان پزشکی نیروی دریایی هنگ‌کنگ پیوست و در آنجا به مطالعه و آزمایش همراه با دکتر "پاتریک منسون" پرداخت.

وی مطالعات پزشکی بسیاری درباره بیماری انگلی "فیلاریازیس" انجام داد و در سال 1887 به مجموعه‌های ارضی فرادریایی "سن-پیِر و میکلُن" (Saint-Pierre-et-Miquelon) منتقل شد.

چند سال بعد نیز به جمهوری گابن و کنگوی فرانسوی رفت و به مطالعه درباره مالاریا، بیماری خواب و پلاگر پرداخت.

طی سفرش به فرانسه در سال 1890، او "لویی پاستور" و "امیل روکس" که استادان درس باکتری شناسی وی در دانشگاه بودند را ملاقات کرد.

پس از آن در سال 1891 به پیشنهاد پاستور کالمت به عضویت انیستیتو پاستور برگزیده شد و در آنجا به مطالعه سم شناسی پرداخت.

در سال 1894 کالمت به فرانسه بازگشت و موفق به توسعه اولین پادزهر شد.

پس از مدتی اوهمکاری خود را با "الکساندر امیل ژان یرسین" باکتری شناس سوئیسی-فرانسوی  آغاز کرد و در نهایت مطالعات آنها منجر به کشف سرم ضد طاعون شد.

در 24 آوریل سال 1921 کالمت با همکاری "کامیل گرن" موفق به کشف واکسن پیشگیری و مبارزه با سل"ب‌.ث.ژ " (BCG=Bacillus Calmette–Guérin) شدند. این کشف باعث شهرت جهانی این پزشک فرانسوی شد.

این واکسن که نام آن به لاتین از حروف اول اسامی کالمت و همکار وی گِرِن گرفته شده، به صورت تزریقی بوده و برای پیش‏گیری از ابتلا به بیماری سل مؤثر است. واکسن ب ث ژ واکسن پیشگیری و مبارزه با سل است و در کشورهایی که بیماری سل شایع است یک دوز در نوزادان سالم توصیه می‌شود که بهتر است تا حد ممکن زمان تجویز آن به زمان تولد نزدیک باشد.

آلبرت کالمت  سرانجام در 29 اکتبر 1933 در سن 70 سالگی در پاریس درگذشت.


نوشته شده در   پنجشنبه 21 تير 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode