ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 5 اسفند 1396     |     کد : 182665

عباس عراقچی‎ ‎در گفتگو با شبکه بی‌بی‌سی:

آمریکا مانع تحقق مطالبات مردم ایران از برجام است

عاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه بی‌بی‌سی گفت :این یک واقعیت است که مطالبات مردم از برجام برآورده نشده ‌و اظهارات رئیس جمهوری آمریکا درباره برجام مانع توسعه اقتصادی ایران بوده است.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه بی‌بی‌سی گفت :این یک واقعیت است که مطالبات مردم از برجام برآورده نشده ‌و اظهارات رئیس جمهوری آمریکا درباره برجام مانع توسعه اقتصادی ایران بوده است.
عباس عراقچی افزودکه شرایط سوریه خیلی پیچیده شده است. ‌ترس جنگ در همه منطقه ما وجود دارد.حضور ایران در سوریه برای به وجود آوردن جبهه جدید علیه اسرائیل نبود بلکه برای مبارزه با تروریسم بوده است.وی افزود: «تنها تصور کنید اگر ما آنجا نبودیم. اکنون داعش در دمشق یا شاید بیروت و دیگر جاها بود».
معاون وزیر خارجه بابیان اینکه ‌حزب الله لبنان وجود دارد تا با اسرائیل مقابله کند، همچنین درباره پهپادی که اخیرا اسرائیل مدعی تعلق آن به ایران شده بود گفت که این پهپاد به ارتش سوریه تعلق دارد.آنها [اسرائیلی‌ها] نباید وقتی با چیزی مواجه می‌شوند که خودشان هر روز علیه دیگران انجام می‌دهند، عصبانی شوند.
عراقچی در ادامه گفت که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی (سال ۹۴) در زمانی سرنوشت‌ساز بعد از تهدیدات آمریکا برای تحریم‌های دوباره ایران، حاصل شد.و‌ی در ادامه بابیان این که قبل از آنکه دیگر مسائل مورد بحث قرار گیرند، آمریکا باید بخش مربوط به خود را در برجام تحقق بخشد گفت: توافق دیگر در مسائل دیگر به موفقیت توافقی که قبلا حاصل شده است بستگی دارد و ما کاملا به آن پایبند بوده‌ایم و دیگر طرفین کاملا به آن پایبند نبوده‌اند.
اگر برجام تجربه‌ای موفقیت‌آمیز برای ایران باشد، آنها اجازه خواهند داشت از ما درباره مسائل دیگر درخواست مذاکره کنند.
عراقچی افزود: اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره برجام، آن را تضعیف کرده و این مساله مانع توسعه اقتصاد ایران شده است.
این [مساله] بیشتر به دلیل فضای شک و تردیدی است که ترامپ پیرامون برجام ایجاد کرده که مانعی برای همکاری شرکت‌های بزرگ و بانک‌ها با ایران است، این یک واقعیت است، و این نقضی از سوی آمریکا است .
سخنرانی عراقچی در اندیشکده چتم هاوس
معاون وزیر خارجه ایران در اندیشکده سلطنتی چتم هاوس انگلیس هم گفت که برجام از دیگر مسائل از جمله مساله موشکی جد‌است و به دلیل اقدامات آمریکا در نقض برجام، ایران هنوز از این توافق بهره‌مند نشده است.
عراقچی افزود:برجام به هیچ مساله یا سئوال دیگری مرتبط نیست. ما یعنی ایرانی و دیگر کشورهای ۱+۵ تصمیم گرفتیم برجام را از دیگر مسائل جدا کنیم و متمرکز شدیم بر مساله هسته‌ای تا راه حلی برای آن پیدا کنیم . مساله هسته‌ای را جدا کردیم و به همین دلیل موفق بودیم. اشتباه خیلی بزرگی است که برجام را به دیگرمسائل مثل سوریه، یمن، موشکهای ایران و غیره مرتبط کرد و این نه فقط مساله هسته‌ای را حل نمی‌کند، بلکه مسائل دیگر را پیچیده‌تر می‌کند .وی ادامه داد: این برای همه مفید است تا همین مسیر را دنبال و مساله‌ هسته‌ای را از دیگر مسائل جدا کنند. خیلی واضح است‌ایران تسلیحات هسته‌ای نمی‌سازد و به این مساله متعهد است.‌هیچ بندی تحت عنوان بند غروب در برجام وجود ندارد و تعهدات ایران به برجام مشخص است ولی محدودیت زمانی وجود دارد.عراقچی گفت «ما محدودیت‌ها را در برجام پذیرفتیم تا اعتماد ایجاد کنیم. وقتی محدودیت‌ها تمام شود ایران یک عضو معمولی ان پی تی خواهد بود».
وی بااشاره به این که ایران به تعهداتش در ان پی تی متعهد است گفت: سئوالات و شبهاتی درباره مساله هسته‌ای ایران وجود داشت که ما وارد مذاکرات شدیم و آن را برطرف کردیم اما مساله ایجاد اعتماد محدودیت زمانی دارد و بعد از آن ایران یک عضو عادی ان پی تی می‌شود و از حقوق خود در ان پی تی بهره‌مند خواهد شد . همان طور که همه می‌دانند می‌توان از ان پی تی خارج شد، اما از پروتکل‌های الحاقی نمی‌توان خارج شد. همه می‌دانند شرایطی از سوی رئیس جمهوری آمریکا به عنوان جایگزین پیشنهاد شده است.معاون وزیر خارجه ایران یادآور شد: آمریکا فضای بی‌اعتمادی در برجام ایجاد کرده که برای ایران مسموم است. این فضای سازنده نیست در حالی که این فضا برای موفقیت برجام لازم است. اظهارات رئیس جمهوری آمریکا به وضوح نقض برجام است و به جای فضای سازنده فضای مخرب ایجاد می‌کند که شرکت‌ها و بانک‌ها را از تجارت با ایران بازمی‌دارد.
وی تصریح کرد: اگر این مسائل ادامه داشته باشد و ایران از آن بهره‌مند نشود واقعیت این است که از آن خارج خواهد شد. ایران به دنبال صلح و ثبات در منطقه است و برای کمک به ثبات و امنیت در منطقه کمک زیادی کرده است.عراقچی بااشاره به این که همه می‌دانند که ایران چقدر سخت با تروریسم در منطقه مبارزه کرده است گفت: به خاطر ایران بود که داعش در منطقه نابود شد. ایران معتقد است هیچ راه حل نظامی برای منطقه و نه برای هیچ جای دیگر وجود ندارد و ایران وقتی وارد مذاکره شده، ثابت کرده آماده کمک برای راه حل سیاسی برای هر مشکلی در منطقه است.
ایران برای منطقه خلیج فارس به دنبال مذاکره است و باید یک مجمع گفتگوی منطقه‌ای برای مذاکرات رده بالای رسمی و غیررسمی میان کشورهای منطقه باشد. باید اقدامات اعتمادساز در منطقه خلیج فارس انجام بگیرد و به تمامیت ارضی کشورها احترام گذاشته شود.
معاون وزیر خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه خبری الجزیره، تاکید کرد: در صورت خروج آمریکا از برجام ایران نمی‌تواند از مزایای اقتصادی آن بهره‌مند شود و ایران تا زمانی که به منافع این معاهده دسترسی داشته باشد در آن می‌ماند.
‌عراقچی گفت: موضع ایران بسیار شفاف است. تا زمانی که بتوانیم از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شویم در این معاهده می‌مانیم. اگر آمریکا از برجام خارج شود آیا ایران می‌تواند همچنان از منافع برجام بهره‌مند شود؟ این یک سئوال مهم است.
وی افزود: تاکنون متقاعد نشده‌ایم که برجام می‌تواند حفظ شود و ایران از مزایای آن بهره‌مند شود. این موضوع تا حد قابل توجهی به دیگر طرف‌های برجام بستگی دارد.
عراقچی تاکید کرد: فکر نمی‌کنم که طرف‌ها بدون حضور آمریکا بتوانند به تعهدات خود در برجام عمل کنند و این بسیار مهم است.‌معاون وزیر امور خارجه گفت: البته نسبت به آینده هر احتمالی وجود دارد و فشارهایی که آمریکا به همه کشورهای عضو برجام می‌آورد این توافق را در موقعیت مشکلی قرار داده است.
‌عراقچی‌اعلام کرد: در سفرهای ما به اروپا و مقامات اروپایی به ایران، برجام همواره یکی از محورهای اصلی گفتگوها بوده است و ما به صورت مستمر درباره آن، تبادل نظر می‌کنیم زیرا تحولات گهگا‌ه روز به روز است.وی درباره محور گفتگو با مقامات انگلیسی و روابط دو جانبه افزود: با طرف انگلیسی، بحث خوبی در این زمینه شد و اشتراک نظرهای خوبی در این باره وجود دارد که برجام، قابل مذاکره مجدد نیست.معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که این موضع مشترک ماست که برجام قابل باز شدن، مذاکره دوباره و تغییر نیست، تصریح کرد: هیچ قسمتی از آن (برجام) را نمی‌توان عوض کرد.عراقچی ادامه داد: شش کشوری که با ما مذاکره کردند و اتحادیه اروپا که هماهنگ‌کننده مذاکرات بود و ایران، مسئولیت مشترک (برای حفظ برجام) دارند و حتی فراتر از آنها، جامعه بین‌المللی در این‌باره مسئولیت دارد.
‌وی افزود: درباره اینکه در آینده چه گام‌هایی دیگری می‌توان برداشت، اختلاف‌نظرهایی وجود دارد و با توجه به سیاستی که دولت آمریکا در پیش گرفته است، نیاز دارد مشورت‌های مستمر داشته باشیم. در مجموع در گفتگوهای مفصلی که با آقای آلیستر برت وزیر مشاور در امور خارجی انجام شد همه موضوعات را مرور کردیم و فکر می‌کنم در یک تفاهم نزدیک‌تر میان دو کشور، گفتگوها موثر بوده است.
این مقام وزارت امور خارجه گفت: برجام اکنون توافقی میان ایران و شش کشور نیست. برجام یک سند متعلق به شورای امنیت و جامعه بین‌الملل است و شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱برجام را نه این‌که تائید کرده باشد، بلکه برجام را بخشی از قطعنامه خودش قرار داده و این یک وظیفه مشترک بین‌المللی است و تقابلی که آقای ترامپ با برجام پیدا کرده، در اصل تقابل با جامعه بین‌الملل است. به همین علت هم تاکنون منزوی شده و هر تلاش برای به قول خودش پاره کردن برجام، موفق نبوده است.‌معاون وزیر امور خارجه گفت: برجام از توافق‌های بین‌المللی است و ترامپ ادعا کرده بود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نخستین کارش از بین بردن برجام باشد اما اکنون تقریبا یک سال و یک ماه او در این قدرت است اما موفق به این کار نشده است و علت آن هم استحکام داخلی این توافق و هم استحکام بیرونی برجام و حمایتی است که کشورهای عضو برجام و جامعه بین‌الملل انجام می‌دهند.‌معاون وزیر خارجه انگلیس هم با بیان این که دیداری «سازنده» با عراقچی داشته است ، گفت: در این نشست درباره حفظ توافق هسته‌ای، ایفای «نقش مثبت ایران» در منطقه و زندانیان دوتابعیتی بحث شده است.
‌«آلیستر برت» با انتشار پیامی در توییتر، این دیدار را که پنجشنبه انجام شد ،«سازنده» خواند و گفت: در این نشست درباره نقش ایران در منطقه، حفظ برجام و همچنین زندانیان دو تابعیتی بحث شده است.
تصمیمات مهم ایران و انگلستان برای
پایان بحران یمن
حمید بعیدی‌نژاد با اشاره به این که ایران وانگلیس تصمیمات مهمی برای پایان ‌بحران یمن اتخاذ کردند، گفت: ایران مخالفت شدید خود را نسبت به درج بندی در محکومیتش در پیش‌نویس پیشنهادی درباره یمن در شورای امنیت اعلام کرد.
سفیر ‌ایران در لندن ‌در صفحه تلگرامش با اشاره به سفر سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه به لندن نوشت: سفر آقای دکتر عراقچی به انگلیس برای انجام دومین دور گفتگوهای جامع سیاسی بین دو کشور در شرایط حساس جهانی و منطقه ای از اهمیت زیادی برخوردار بود. با توجه به تحولات برجام از یک طرف و مذاکرات مهمی که در سطح شورای امنیت سازمان ملل متحد و در سطح قدرت‌های بزرگ جهانی و منطقه ای برای پایان دادن به بحران یمن از سوی دیگر وجود دارد، دو طرف تلاش می کنند با هماهنگی های بیشتر امکان تاثیر گذاری اقدامات جمعی را بالا ببرند.
وی افزود: در باره برجام البته ایران و انگلیس هر دو بر حفظ اعتبار برجام و مخالفت با هر گونه تغییر برجام به هر صورتی که توسط ترامپ پیشنهاد می‌شود اتفاق نظر دارند که در این مسیر مشورت‌های مهمی نیز برای نحوه برخورد با مخاطرات برجام بین دو طرف صورت گرفت. در این میان آنچه روشن است این که اختلاف انگلیس و کشورهای اروپایی با آمریکا در این زمینه جدی است.بعیدی نژاد ادامه داد: البته وقتی به مباحث مربوط به تحولات منطقه ای می رسد تفاهم دو طرف کامل نیست و دو کشور اختلاف نظرات مهمی با یکدیگر دارند. اما در عین حال با توجه به اشتراک نظر دو کشور مبنی بر ضرورت پایان هر چه سریعتر جنگ یمن که به یک جنگ تمام عیار غیر انسانی انجامیده است، ایران و انگلیس تصمیمات مهمی در زمینه اقدام برای پایان دادن به بحران اتخاذ کردند.سفیر ایران افزود: در زمینه مباحث مختلف روابط دوجانبه از جمله ارتقای ‌همکاری‌های تجاری، بانکی و کنسولی هم مباحث خوبی صورت گرفت که امید است نتایج آن در آینده برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور مفید باشد.
آژانس بار دیگر پایبندی ایران به برجام
را تائید کرد
ازسوی دیگر،مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تائید دوباره پایبندی ایران به برجام، اعلام کرد: ایران تصمیم خود را برای ساخت پیشران هسته‌ای دریایی به اطلاع این نهاد رسانده است.
به گزارش فارس، «یوکیا آمانو» روز پنجشنبه در جدیدترین گزارش فصلی‌اش درباره وضع برنامه هسته‌ای ایران، بار دیگر پایبندی جمهوری اسلامی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تائید کرد.بر اساس متن این گزارش ، آمانو در این گزارش تائید کرده که ایران به سقف‌های تعیین‌شده برای آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده پایبند بوده است.
مهمترین مفاد این گزارش عبارتند از:
*سطح غنی‌سازی ایران در سه ماه گذشته از ۳٫۶۷% فراتر نرفته است.
*میزان ذخایر آب سنگین ایران ۱۱٫۷ متریک تن است. در طول دوره سه ماهه این گزارش میزان ذخایر آب سنگین ایران هیچ‌گاه از ۱۳۰ متریک تن مقرر در برجام فراتر نرفته است.
*در طول دوره سه ماهه این گزارش، میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از ۳۰۰ کیلوگرم فراتر نرفته است.
*میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۰۹٫۵ کیلوگرم است.
*ایران همچنان به آژانس اجازه داده است که ساز و کارهای نظارتی مورد توافق را انجام دهد.
*ایران تصمیم خود را برای ساخت پیشران هسته‌ای دریایی در آینده به اطلاع آژانس رسانده است. آژانس هم در پاسخ، شفاف‌سازی و توضیحات بیشتر ایران را خواستار شده و به ایران توصیه کرده است اگر قرار است تأسیسات تازه‌ای در ارتباط با این پیشران ساخته شود، طراحی اولیه آن به اطلاع آژانس رسانده شود.
نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفت: گزارش جدید آژانس بار دیگر تائید می‌کند که اقدامات و فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا منطبق با برجام است.
رضا نجفی درباره گزارش جدید آژانس اعلام کرد: تداوم تمامی فعالیت های هسته ای ایران اعم از ادامه غنی سازی ۶۷ر ۳ درصدی با ۳۰ آبشار و تعداد ۵۰۶۰ سانتریفیوژهای نسل اول در سایت نظنز، تداوم استقرار ۶ آبشار سانتریفیوژ IR-1
(به تعداد ١٠٢٠ سانتریفیوژ) در یک سالن سایت فردو که کاملا آماده کار هستند و تعداد دیگری سانتریفیوز جداگانه مستقر شده در این سایت با هدف استفاده در تحقیق و توسعه برای تولید رادیو ایزتوپ های پایدار، تداو‌م انجام فعالیت های تحقیق و توسعه با سانتریفیوژهای پیشرفته و نسل جدید ( مطابق بندهای ۳۲ تا ۴۲ ضمیمه یک برجام یعنی ادامه کار با سانتریفیوژهای IR-2m, IR-4, IR-5, IR-6, IR-6s, IR-7 and IR-8) و همچنین ادامه تولید قطعات سانتریفیوژهای نسل جدید با فیبرکربن، استمرار تولید آب سنگین در کارخانه تولید آب سنگین اراک ، ادامه انجام تمهیدات برای مدرن سازی راکتور آب سنگین تحقیقاتی خنداب‌،
فعالیت راکتور تحقیقاتی تهران و سایر بخش‌ها بر اساس برنامه دراز مدت اعلام شده ایران از جمله مواردی است که در گزارش به آنها اشاره شده است.نجفی خاطرنشان کرد: متن گزارش مانند گزارش های گذشته است و تغییرات آن شامل درج تحولات فنی از جمله بالا رفتن میزان ذخیره آب سنگین ، میزان افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده ۳ و ۶۷ درصدی، جایگزینی برخی سانتریفیوژها و مواردی شبیه آن است.
سفیر و نماینده دائم ایران ادامه داد: همچنان انتظار ایران و همه کشورهای عضو آژانس این است که دبیرخانه آژانس به کار حرفه ای
‌و بی طرفانه خود بر اساس استانداردهای پادمانی به راستی آزمایی اجرای برجام ادامه دهد و همانطور که تاکنون نظارت بر اجرای پروتکل الحاقی در ایران را مانند بقیه ۱۲۰ کشوری که آن را اجرا می‌کنند دنبال می کرده، به کار خود ادامه دهد.
شورای حکام آژانس در جلسه فصلی ماه مارس خود در روزهای ١٤ تا ١٨ اسفند موضوعات مختلف از جمله این گزارش را بررسی خواهد کرد.
روز نامه اطلاعات


نوشته شده در   شنبه 5 اسفند 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode