ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 29 بهمن 1396     |     کد : 182583

امضای ۱۵ سند همکاری در حضور سران دو کشور

گام بلند ایران و هند برای فعال‌سازی ظرفیت‌های مشترک

ایران و هندوستان برای تعمیق سطح مناسبات مشترک ، ۱۵ سند و تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

ایران و هندوستان برای تعمیق سطح مناسبات مشترک ، ۱۵ سند و تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
این اسناد و یادداشت تفاهم همکاری دیروز در دهلی نو و در حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و ” نارندرا دامورداس مودی” نخست وزیر هندوستان از سوی مقامات عالیرتبه دو کشور به امضاء رسید.
اسناد و تفاهمنامه‌های امضا و مبادله شده در حضور دکتر روحانی و آقای مودی به این شرح است:
۱- موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف
۲- یادداشت تفاهم لغو روادید سیاسی
۳- یادداشت تفاهم چارچوب همکاری‌ها در زمینه کشاورزی
۴- یادداشت تفاهم همکاری در حوزه آنتی دامپینگ
۵- یادداشت تفاهم مدیریت موقت فاز اول بندر چابهار
۶- یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت پست جمهوری اسلامی‌ایران و اداره پست هند
۷- یادداشت تفاهم همکاری بین معاونت امور زنان ریاست جمهوری ایران و وزارت امور زنان هند
۸- موافقتنامه استرداد مجرمین(امور کنسولی)
۹- موافقتنامه معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری
۱۰- یادداشت تفاهم همکاری‌های بهداشت، درمان و دارو بین وزارتین بهداشت دو کشور
۱۱- یادداشت تفاهم همکاری در حوزه طب سنتی بین وزارت بهداشت ایران و وزارت طب سنتی هند(آیوش)
ب: فهرست اسناد
۱- یادداشت تفاهم صدور روادید الکترونیک
۲- یادداشت تفاهم همکاری اتاق بازرگانی ایران با اتاق بازرگانی فیکی
( ficci)
3- یادداشت تفاهم همکاری اتاق بازرگانی ایران با اتاق بازرگانی آسوچم(asshocham)
4- یادداشت تفاهم اتاق بازرگانی ایران با اتاق بازرگانی پی. اچ. دی. چمبر
(phd. chamber)
در حاشیه این مراسم از تمبر مشترک ایران و هند رونمایی شد.
همچنین نخست وزیر هند نسخه خطی ترجمه فارسی کتاب “مهابهارات” را به رئیس جمهوری هدیه کرد و دکتر روحانی هم متقابلا مجموعه کامل و انیمیشنی از کلیله و دمنه به زبان انگلیسی را به مودی هدیه کرد .
“مهابهارات” به دستور اکبرشاه (۱۵۴۲-۱۶۰۵) سومین و بزرگترین فرمانروای تیموری هند میان سال‌های ۱۵۸۲-۱۵۸۷ به فارسی ترجمه شد. در ترجمه فارسی این کتاب گروهی از دانشمندان دربار اکبر شاه سهیم بودند.
دیدار دکتر روحانی و نخست وزیر هندوستان
رئیس جمهوری و نخست وزیر هندوستان، اراده مشترک دو کشور را برای تحکیم و گسترش هر چه بیشتر روابط تهران و دهلی نو مورد تأکید قرار دادند و استفاده از تمامی‌ظرفیت‌های همکاری را به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه دانستند.
روحانی در مراسم تبادل اسناد همکاری بین ایران و هندوستان، اظهار داشت: سفر نخست‌ وزیر هند در سال ۲۰۱۶ به تهران گام بسیار مهمی‌برای توسعه روابط دو جانبه و سه جانبه تهران و دهلی نو و کابل بود و بعد از این سفر حرکت و شتاب مضاعفی در روابط دو کشور آغاز شد که امروز شاهد ثمرات آن هستیم.رئیس جمهوری با بیان این که روابط ایران و هند را فراتر از روابط سیاسی و اقتصادی می‌دانیم، اظهار داشت: روابط دو کشور و دو ملت، تاریخی، فرهنگی و تمدنی است و در آثار فراوان تاریخی که در هندوستان وجود دارد، می‌توان تلاقی دو تمدن را به خوبی مشاهده کرد.
روحانی اضافه کرد: دو ملت بزرگ ایران و هند در طول تاریخ بهترین دوستان خود را پیدا کردند و امروز باید آن دوستی و روابط بسیار نزدیک را به خوبی تقویت کنیم.
وی خاطر نشان کرد: ایران از توسعه روابط فرهنگی، تجاری، اقتصادی، دانشگاهی و همکاری در عرصه‌های علمی، تکنولوژی و فناوری‌های نوین استقبال می‌کند.
رئیس جمهوری با اشاره به این که ایران و هند در دو زمینه بسیار مهم ترانزیت و انرژی روابط بسیار مهم و راهبردی با یکدیگر دارند، اظهار داشت: در زمینه بندر چابهار و روابط ریلی و صنایع وابسته به آن گفتگوها و تفاهم‌های بسیار خوبی با یکدیگر داشته‌ایم و امیدواریم به زودی شاهد توسعه هر چه بیشتر همکاری‌های دو کشور در این حوزه‌ها باشیم.
روحانی اضافه کرد: امروز شاهد توسعه و تجهیز بیشتر بندر چابهار و تسریع در احداث خط آهن چابهار به زاهدان با سرمایه‌گذاری هند هستیم و برای توسعه بیشتر روابط در حوزه انرژی از جمله نفت، گاز و پتروشیمی‌هم آمادگی کامل وجود دارد.
وی خاطر نشان کرد: امروز در زمینه تسهیل روابط اقتصادی هم گفتگوهای بسیار خوبی با همدیگر داشتیم و در زمینه تعرفه تجارت ترجیحی، روابط بهتر بانکی، ویزا و تسهیل در رفت و آمد تجار و مردم دو کشور، گفتگوها و تصمیمات مناسبی اتخاذ شد که می‌تواند آثار و برکات خوبی برای دو ملت داشته باشد.
رئیس جمهوری در ادامه به گفتگوهای دو کشور در باره مسائل منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: در مسائل بسیار مهم دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی، حتی در یک مورد هم با یکدیگر اختلاف نظر نداشتیم.
همچنین دو طرف در زمینه اهمیت توسعه روابط سه جانبه با هم اشتراک نظر کامل داشتیم و این به آن معناست که شرایط اصلی برای توسعه روابط دو جانبه تهران و دهلی نو کاملاً مهیا ست.
‌روحانی خاطر نشان کرد:‌ در‌باره تعهد به توافق‌های بین‌المللی و استحکام برجام نظر و دیدگاه واحدی داشتیم و در حوزه برقراری و توسعه روابط چند جانبه در منطقه با هم اشتراک نظر داریم و هر دو معتقدیم افغانستان باید کشوری امن و بانشاط باشد و معتقدیم مسائل مختلف منطقه به ویژه در سوریه، عراق و یمن باید از طریق سیاسی حل و فصل شود.
وی خاطر نشان کرد: ایران و هند برای مقابله با تروریسم و افراطی‌گری اشتراک نظر دارند و مصمم هستیم از طریق فرهنگی و تبادل اطلاعات و تجربیات با تروریسم و افراط‌گری مقابله کنیم.
نخست وزیر هند هم در این دیدار سفر دکتر روحانی به هندوستان را فرصت طلایی برای تحکیم روزافزون مناسبات و همکاری‌های تهران و دهلی نو دانست و گفت: دو کشور از روابط فرهنگی و تاریخی هزاران ساله و مبتنی بر اعتقاد و اعتماد برخوردار هستند و مصمم هستیم با همکاری مشترک، روابط خود را بیش از پیش گسترش دهیم.
نارندرا دامورداس مودی خاطر نشان کرد: هندوستان به دنبال توسعه روابط همه‌جانبه
‌با جمهوری اسلامی‌ایران به ویژه در زمینه اقتصادی و توسعه خطوط ریلی است و امروز با تلاش ستودنی ایران در زمینه توسعه خطوط ریلی، هندوستان از طریق چابهار به عنوان دروازه طلایی می‌تواند به افغانستان و آسیای مرکزی متصل شود و مصمم هستیم به توسعه چابهار کمک کنیم.وی افزود:‌در مذاکرات مشترک در زمینه مسائل اقتصادی و تقویت مبادلات بانکی و همچنین فرهنگی با یکدیگر گفتگوهای سازنده‌ای داشتیم.
نخست وزیر هند همچنین همکاری‌های دو کشور را در باره مسائل منطقه‌ای مورد تأکید قرار داد و گفت: معتقدیم همکاری‌های ایران و هند در زمینه برقراری امنیت و ثبات در منطقه به نفع منطقه خواهد بود و امروز مردم دو کشور حامی‌ثبات و امنیت در منطقه و جهان هستند و بر این اساس می‌توانیم همکاری‌های مشترکی برای مبارزه با تروریسم و مواد مخدر داشته باشیم.
مودی تصریح کرد: سفر دکتر روحانی به هندوستان را برای دو کشور و مردم منطقه و توسعه همکاری‌های استراتژیک بین ایران و هند گام بسیار مهمی‌می‌دانیم .
روابط ایران و هند به ضرر هیچ کشوری نیست
رئیس جمهوری دیروز در دیداررسمی‌ نخست وزیر هند‌، تعمیق دوستی‌های تاریخی میان دو ملت ایران و هندوستان را در همه عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و تجاری مسئولیت امروز سیاستمداران دو کشور دانست و تاکید کرد که جمهوری اسلامی‌ایران از گسترش و تعمیق روابط همه جانبه با هندوستان به عنوان یک کشور دوست در منطقه، استقبال می‌کند.
‌وی با ابراز خرسندی از روند رو به توسعه روابط تهران – دهلی نو، اظهارداشت: روابط ایران و هند به ضرر هیچ کشوری نیست وظرفیت‌های گسترده‌ای برای توسعه و تعمیق روابط ایران و هندوستان وجود دارد که باید از تمامی‌این ظرفیت‌ها در راستای منافع و آینده ای بهتر برای دو ملت و منطقه‌، بیش از پیش بهره گرفت.
وی تقویت زبان فارسی در هندوستان را برای توسعه روابط دو کشور مهم برشمرد و با بیان این که بدون زبان فارسی تعمیق پیوندهای تاریخی دو ملت دشوار خواهد بود، بر ضرورت مبادلات فرهنگی، تقویت و ایجاد کرسی‌های زبان فارسی در دانشگاه‌های هندوستان تاکید کرد.رئیس جمهوری، حوزه‌های مرتبط با انرژی و حمل و نقل را دو ظرفیت مهم برای همکاری راهبردی ایران و هندوستان خواند و افزود: بندر چابهار به عنوان پل ارتباطی هند به افغانستان و آسیای مرکزی و اروپای شرقی ، می‌تواند روابط تاریخی دو کشور و منطقه را مستحکم تر سازد.
روحانی اظهارداشت: روابط ترانزیتی دو کشور ظرفیت‌های چندجانبه و منطقه ای با مجموعه کشورهای منطقه ایجاد خواهد کرد و ما آماده قراردادهای سه جانبه و چندجانبه‌ایم
‌تا این مسیر ترانزیتی از چابهار ، به مسیر استراتژیک برای استحکام روابط منطقه ای تبدیل شود.
وی همچنین با بیان این که ایران می‌تواند انرژی مورد نیاز هندوستان را در قالب قراردادهای راهبردی بلندمدت تامین کند، گفت: این قراردادهای بلندمدت در حوزه‌های انرژی و حمل و نقل، دو کشور را به شرکای راهبردی و مطمئن مبدل خواهد کرد .
رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به علاقه مندی شرکت‌های هندی برای توسعه فعالیت‌هایشان در ایران گفت: این شرکت‌ها می‌توانند در حوزه‌های انرژی، تاسیسات شیرین سازی آب، کشاورزی و ایجاد شهرک‌های فناوری و انرژی خورشیدی فعال شوند.
روحانی، تروریسم را معضلی نه فقط برای منطقه بلکه برای جهان دانست و با تاکید بر ضرورت تقویت همکاری کشورها در این عرصه ، گفت: باید با ریشه‌های تروریسم که عمدتا فکری و فرهنگی و ناشی از ترویج اندیشه‌های افراطی و مروج خشونت است، مبارزه کرد و آماده همکاری فرهنگی در این زمینه با کشورهای دوست ازجمله هند هستیم .
نخست وزیر هند هم در این دیدار روند توسعه روابط دو کشور را رضایتبخش خواند و تاکید کرد که کشورش مصمم به توسعه همه جانبه روابط با ایران است و باید از ظرفیت‌های گسترده ای که در روند توسعه این مناسبات وجود دارد ، بهره برداری کرد.
نارندرا دامورداس مودی گفت: با برداشته شدن بسیاری از موانع بر سر راه توسعه همکاری اقتصادی ایران و هندوستان، عمده سرمایه گذاری‌های دوجانبه به نتیجه رسیده و به روند توسعه مناسبات تهران – دهلی‌نو شتاب داده است. وی با بیان این که هندوستان آماده همکاری‌های درازمدت با ایران در همه زمینه‌های مورد علاقه دو کشور است‌، تصریح کرد: شرکت‌های هندی آماده اند
‌سرمایه گذاری‌های خود را در حوزه‌های همکاری‌های مشترک از جمله نفت و گاز توسعه دهند.نخست وزیر هند همچنین به اهمیت و جایگاه ویژه بندر چابهار برای توسعه همکاری‌های منطقه ای اشاره کرد و با تاکید بر این که “چابهار می‌تواند بازی مناسبات تجاری در منطقه و جهان را عوض کند” ، گفت: صدور محصولات خود از جمله گندم را از طریق بندر چابهار به افغانستان آغاز کرده ایم.
وی همچنین پیشنهاد داد در آینده نزدیک سمیناری متشکل از نمایندگانی از کشورهای منطقه از جمله روسیه و کشورهای اوراسیا در چابهار برگزار شود.
مودی در ادامه تروریسم و گسترش آن را موجب نگرانی همه کشورهای منطقه و ازجمله هندوستان برشمرد و گفت که کشورش آماده همکاری با ایران در مبارزه با تروریسم است.
دیداروزیر خارجه هند با روحانی
رئیس جمهوری دیروز در دیدار”سوشما سواراج” وزیر خارجه هند در دهلی نو هم‌،
‌روابط تهران و دهلی نو را روابطی رو به توسعه خواند و تاکید کرد که جمهوری اسلامی‌ایران برای توسعه روابط همه جانبه با هندوستان، هیچ محدودیتی قائل نیست و از هر ابتکاری برای ایجاد جهش در این روابط استقبال می‌کند.
‌روحانی با بیان این که دو کشور برای توسعه و تقویت بیش از پیش روابط و همکاری‌ها، تجربه و ظرفیت گسترده ای دارند، گفت: در دیدار با رئیس جمهوری و نخست وزیر هندوستان اشاره کردم اگر بتوانیم به نقطه ای از روابط عالی برسیم که اجداد ما در ایران و هندوستان داشتند، کار بزرگی کرده ایم.
وی، توسعه روابط دو کشور بزرگ و تاثیرگذار در منطقه آسیا را به نفع دو ملت و کل منطقه دانست و اظهارداشت: تسهیل روند رفت و آمد مردم ایران و هند با توجه به جاذبه‌های فراوان فرهنگی و تاریخی در دو کشور با اهمیت است.
‌رئیس جمهوری به اراده مقام‌های ارشد دو کشور برای توسعه همکاری‌های مشترک اشاره کرد و گفت: ایران و هندوستان در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل، معدن، صنعت و فناوری‌های نوین می‌توانند همکاری‌های خود را توسعه دهند و تهران با ارائه تسهیلات به شرکت‌های هندی، از حضور فعالتر آنها در بازارهای ایران استقبال می‌کند‌. روحانی همچنین تقویت همکاری‌های دو کشور را در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی ضروری برشمرد و اظهارداشت: تقویت همکاری‌های ایران و هند در مسائل منطقه‌ای می‌تواند پایه‌های ثبات و امنیت در منطقه را تقویت کند.
وزیر خارجه هندوستان هم در این دیدار که در هتل اقامت رئیس جمهوری انجام شد، تاکید کرد که کشورش مصمم است روابط خود را در همه عرصه‌ها با جمهوری اسلامی‌ایران تقویت کند.
سوشما سواراج بازدید مقام‌های بلندپایه ایران و هندوستان از پایتخت‌های دو کشور را نشانه سطح عالی روابط دانست و گفت: ما امیدواریم روابط دو کشور در همه زمینه‌ها توسعه یابد .وی همچنین ابراز امیدواری کرد که برای تقویت رفت و آمد میان مردم دو کشور، روند دریافت ویزا تسهیل شود.
وزیر خارجه هندوستان همچنین طرح توسعه بندر چابهار را نه تنها برای ایران بلکه منطقه بسیار با اهمیت برشمرد و گفت: مردم افغانستان، هند و منطقه از پروژه توسعه چابهار بسیار خرسند هستند.
استقبال از رئیس جمهوری
رئیس جمهوری دیروز به طور رسمی‌در کاخ ریاست جمهوری هندوستان ، از سوی رئیس جمهوری و نخست وزیر این کشور مورد استقبال قرار گرفت.
در مراسم استقبال رسمی‌از دکتر روحانی پس از نواخته شدن سرود ملی ایران و هندوستان، رؤسای جمهوری دو کشور از یگان تشریفات سان دیدند.در جریان این مراسم به افتخار حضور رئیس‌ جمهوری ایران و هیأت همراه ??گلوله توپ شلیک شد و رؤسای جمهوری ایران و هندوستان، هیأت‌های عالیرتبه مقامات همراه را به یکدیگر معرفی کردند .دکتر روحانی در پاسخ به پرسشی درباره روابط ایران و هندوستان گفت: اگر بتوانیم در این سفر به نقطه ای از روابط عالی برسیم که اجداد ما در ایران و هندوستان داشتند، کار بزرگی کرده ایم.
ادای احترام دکتر روحانی
به گاندی
رئیس جمهوری با حضور در بنای یادمان مهاتما گاندی بانثار تاج گل به پدر استقلال و رهبر فقید سیاسی و معنوی هندوستان ادای احترام کرد. دکتر روحانی دیروز در جریان سفر به هندوستان ضمن نثار تاج گل و ادای احترام،دفتر یادبود یادمان ماهاتماگاندی را امضا کرد.
دکتر روحانی در دفتر یادبود یادمان گاندی نوشت:
“بسم الله الرحمن الرحیم
هر انسانی که به آینده سعادتبخش بشریت فکر می‌کند، به طور قطع و یقین از مرگ انسان‌هایی خاص در طول تاریخ همچون مهاتما گاندی متأثر می‌شود لکن آنچه انسان‌های آزاد را همواره امیدوار می‌کند، حیاتبخش بودن افکار و اندیشه‌های انسانی، آزادیخواهانه و عدالت‌طلبانه این گونه انسان‌هاست.
مهاتما گاندی در مقطعی از تاریخ کشور بزرگ هند رهبری ملتش را برای بیرون راندن نیروهای استعمارگر از کشورش عهده دار شد. یکی از ویژگی‌های رهبریت وی نشر و ترویج اتحاد، محبت و دوستی، عدم خشونت، عدالتخواهی و قانونمندی در میان مردم با هر عقیده و مسلک بود که باعث شکفته شدن میوه استقلال کشورش گردید. بدیهی است تعالی سعادت بشریت در آینده نیز در گرو قانونمندی و استقرار عدالت است نه براساس آنچه قدرت‌های خودکامه مایلند به جهانیان دیکته بنمایند.
حسن روحانیررئیس جمهور اسلامی‌ایران”
رئیس جمهوری در جمع اندیشمندان موسسه پژوهشی آبزور
‌رئیس جمهوری عصر دیروز در جمع محققان و اندیشمندان موسسه ORF هندبا بیان این که آمریکا نه با ایران و برجام بلکه با پیمان شکنی و افکار عمومی جهان طرف است، چانه زنی بعد از امضای پیمان را کاری مضحک دانست و اظهارداشت: آمریکا نباید دنیای سیاست را با دنیای تجارت اشتباه بگیرد و اگر در برجام پیمان بشکند، دولت و ملت آمریکا پشیمان خواهند شد.
روحانی گفت: برجام تعهد هفت کشور و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل است و مطابق فرهنگ اسلامی و ایرانی، تا برجام را نقض نکنند، نقض کننده آن نخواهیم بود.
وی در بخش دیگری از سخنانش، اشتباه محاسباتی و عدم وفای به عهد را دلایل اصلی اتخاذ سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران بیان کرد.به گزارش ایرنا،رئیس جمهوری که درباره «اولویت‌های سیاست خارجی ایران» سخن می گفت، افزود: سئوال اصلی در برابر نخبگان آن است که بعد از این همه پیشرفت‌های علمی در جهان و مراکز علمی و دانشگاهی متعدد که روز به روز به تعداد آنها افزوده می شود و همچنین توسعه فرهنگ در جامعه انسانی، چطور هنوز مسائل و مشکلات بسیار مهمی در جهان باقی مانده است که جوامع بشری با آنها روبروست.
روحانی گفت: باید نخبگان به پاسخ این پرسش بیندیشند که چرا جنگ پایان نمی یابد،
‌چرا همچنان تجاوز به حقوق دیگران، به ملت‌های دیگر و کشورهای دیگر دیده می شود و چرا در جهان امروز هنوز رعب و وحشت و ترس از تروریسم از افراطی گری و بسیاری از مسایل دیگر وجود دارد؟
وی با تاکید بر این که بشر در طول قرن‌ها و هزاران سال با این مشکلات مواجه بوده و درباره آن بسیار فکر کرده است، گفت: به رغم تمام این تلاش‌ها اشکال کار کجاست که جوامع بشری در مبارزه با دشواری‌ها همچنان ناموفق هستند؟
رئیس جمهوری گفت: اگر سرنوشت انسان این است که تا زمانی که بشر باقی است جامعه بدون جنگ و تجاوز قابل تصور نیست، پس چرا همه از اخلاقیات و فضایل سخن می گویند؟
روحانی با تاکید بر این که بسیاری از مسایل ناخوشایند در جهان از اشتباه محاسباتی نشات می گیرد، افزود: شکل روابط آمریکا با ایران نمونه ای از این اشتباه در محاسبه است. آمریکا یک کشور صنعتی است با دانشگاه‌های بزرگ و متفکرین زیاد و سیاستمداران فراوان که نسبت به منطقه ما اشراف دارد؛ در سالیان دراز صدها هزار جاسوس‌علیه ایران استخدام کرده و سیاستمداران بسیاری به ایران فرستاده است که در مقعطی در سال‌های قبل از انقلاب کل سرنوشت کشور به دست آنها بود و برای همه چیز کشور تصمیم می گرفتند.
وی با تاکید بر این که همین آمریکا در سال‌های بعد از انقلاب مداوم در حال اشتباه محاسباتی بوده است، گفت: از روز اول انقلاب، آمریکا تصمیم گرفت نظام را سرنگون کند، اما بارها مجبور شد توبه و اظهار پشیمانی کند، اما اکنون پس از تحمل این همه ضرر از سوی آمریکا به خاطر اشتباه محاسباتی ، دوباره فرد جدیدی آمده که هوس توطئه در او زنده شده است.
نتیجه اشتباه محاسباتی آن بود که آمریکا نتوانست سیاست‌های خوبی در قبال ایران اتخاذ کند. علاوه بر این آمریکا نتوانست وفای به عهد کند.
موسسه پژوهشی آبزور معروف به «او آر اف» به دلیل تمرکز بر مسایل مهم جهانی و بهره مندی از مشارکت کارشناسان برجسته و حضور سیاستمداران برجسته از شهرت و اهمیت زیادی برخوردار است.


نوشته شده در   يکشنبه 29 بهمن 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode