ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 11 بهمن 1396     |     کد : 182237

سایه سیاه داعش بر افغانستان

نگاه آماری به تلفات درگیری‌های امنیتی در امسال نشان از افزایش 48 درصدی تلفات نسبت به سال گذشته دارد.

نگاه آماری به تلفات درگیری‌های امنیتی در امسال نشان از افزایش 48 درصدی تلفات نسبت به سال گذشته دارد. سال پیش در مجموع 2544 مامور نظامی کشته شدند که این رقم تا پایان دی ماه به 2627 نفر رسیده است.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در ابتدای جلسه درس خارج فقه به پروژه انتقال داعش از سوریه و عراق به افغانستان اشاره کردند و ضمن ابراز تأسف عمیق از کشتار مردم بی‌گناه در حوادث تروریستی اخیر افغانستان، گفتند: هدف آمریکا از انتقال تروریست‌های داعش به افغانستان، موجه کردن ادامه حضور خود در منطقه و ایجاد امنیت برای رژیم صهیونیستی است.

از زمانی که موضوع فروپاشی گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق مطرح شد، مشخص بود این فروپاشی مربوط به تشکیلات سیاسی این گروه است و افکار و ریشه‌های سرطانی این گروه از بین نرفته است. از همان زمان با توجه به بهره‌برداری‌های سیاسی کشورهای غربی ـ عربی از داعش مشخص بود که باید مقصدی دیگر برای این تروریست‌ها تامین شود. البته پیش‌بینی می‌شد که با توجه به تحرکات بالای تروریست‌های داعش در افغانستان و شرایط ویژه این کشور، افغانستان کانون بعدی استقرار منطقه‌ای داعش خواهد بود؛ موضوعی که حملات اخیر تروریستی درافغانستان نیز موید آن بود .

شنبه گذشته تروریست‌ها یک دستگاه آمبولانس پر از مواد منفجره را در نزدیکی وزارت کشور افغانستان منفجر کردند که بر اثر آن 103 نفر کشته و 235 نفر نیز زخمی شدند. همچنین یک روز بعد پنج مهاجم مسلح به یکی از واحد‌های نظامی دانشگاه مارشال‌فهیم کابل حمله کردند که درجریان آن 11 نظامی افغان کشته و پنج تروریست نیز به هلاکت رسیدند. گروه داعش مسئولیت این عملیات را به عهده گرفت. براساس گزارش برخی رسانه‌های افغان، طی ماه گذشته شمسی در نتیجه حملات تروریستی و درگیری‌های افغانستان هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. براساس این گزارش‌ها، طی درگیری‌هایی که آذر ماه در بخش‌های مختلف افغانستان میان نیروهای امنیتی و گروه‌های تروریستی به وقوع پیوست 59 نفر از سربازان ارتش و 188 نیروی پلیس کشته و 152 نفر نیز زخمی شدند.

سایه سیاه داعش بر کشور جنگ زده افغانستان نشان از ابرهای تیره و تار جنگ و خونریزی و اقدامات تروریستی بیشتر دارد. این‌در‌حالی است که دولت این کشور نیز توان و انگیزه کافی برای مبارزه با گروه‌های تروریستی را ندارد. در این میان مقامات کاخ سفید با بهره‌برداری از حضور داعش در افغانستان قصد دارند حضور خود را در این کشور و بخصوص در کنار مرزهای ایران حفظ کنند‌. تجربه عراق و سوریه نشان داد آمریکا و برخی کشورهای عرب از جمله عربستان سعودی از حامیان اصلی گروه تکفیری داعش بوده و هربار که این گروه در جایی شکست خورده است، آن را یاری داده‌اند تا در جای دیگری خود را نشان دهد‌.

به عبارت دیگر حیات گروه‌های تکفیری در گرو حمایت‌های پیچیده حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنهاست‌. هم اکنون با این که داعش در عراق شکست خورده است نیروهای آمریکایی قصد ترک این کشور را ندارند و هر روز برای بقای بیشتر خود در عراق بهانه‌ای می‌تراشند‌.

این درحالی است که نمایندگان مجلس عراق بر دولت حیدر العبادی فشار می‌آورند تا مانند دوران نوری المالکی نیروهای آمریکایی مزاحم را وادار به ترک این کشور کند. روشن است کشور افغانستان نیز تا زمانی که میزبان نیروهای خارجی است روی آرامش و صلح را نخواهد دید. نیروهای آمریکایی و ناتو بیش از 16 سال است که در افغانستان حضور دارند و مبارزه با تروریسم را بهانه این حضور غیرقانونی خود کرده‌اند‌. تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد حضور بیگانگان نه تنها موجب امنیت در این کشور نشده، بلکه یکی از مهم‌ترین عوامل ناامنی در افغانستان بوده است.

 


نوشته شده در   چهارشنبه 11 بهمن 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode