ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 21 دي 1396     |     کد : 181881

گفت‌وگوی جام‌جم با لرد نورمان لمونت، نماینده ویژه تجاری نخست‌وزیر انگلیس و وزیر دارایی پیشین این کشور

فقط ترامپ می‌گوید ایران ناقض برجام است

همان‌طور که می‌دانید در آخر این هفته رئیس‌جمهور آمریکا درباره تمدید تعلیق تحریم‌های ایران تصمیم‌گیری می‌کند و بسیاری از صاحب‌نظران از احتمال خروج آمریکا از برجام سخن می‌گویند. انگلیس و اتحادیه اروپا چه اقدامی برای جلوگیری از شکست برجام صورت داده‌اند؟

همان‌طور که می‌دانید در آخر این هفته رئیس‌جمهور آمریکا درباره تمدید تعلیق تحریم‌های ایران تصمیم‌گیری می‌کند و بسیاری از صاحب‌نظران از احتمال خروج آمریکا از برجام سخن می‌گویند. انگلیس و اتحادیه اروپا چه اقدامی برای جلوگیری از شکست برجام صورت داده‌اند؟

دولت انگلیس حامی برجام است و همراه دیگر کشورهای اتحادیه اروپا تلاش‌های گسترده‌ای کرد آمریکا را قانع کند که پاره کردن برجام اشتباه بزرگی است. هیچ‌کس به جز خود ترامپ فکر نمی‌کند که ایران به برجام پایبند نبوده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون ده مرتبه پایبندی کامل ایران به تعهداتش تحت برجام را تائید کرده است.

اما مواضع سیاسی انگلیس درخصوص مسائل مرتبط با ایران، حاوی پیام‌های متناقضی درخصوص رویکرد کشور شما در قبال ایران است.

از دیدگاه ما گرچه همچنان اختلافاتی میان ایران و انگلیس یا اروپا وجود دارد، اما توافق هسته‌ای درباره موضوعات هسته‌ای است. اما در چارچوب برجام ما قویا از رویکرد رئیس‌جمهور روحانی در باز کردن درهای ایران روی بخش‌های بیشتری از جهان برای بهبود وضعیت سرمایه‌گذاری و تجارت در این کشور حمایت می‌کنیم.

اما ایرانی‌ها معتقدند به دلیل کارشکنی‌های آمریکا و انفعال اروپا، هیچ منفعت قابل توجهی از برجام به‌دست نیاورده‌اند.

درست است. هفته گذشته هم شاهد اعتراضات در ایران به شرایط اقتصادی بودیم که بخشی از آن به این خاطر است که مزایا و اثرات برجام به‌طور کامل نمایان نشده است. ما معتقدیم که این مزایا قطعا نمایان و عملی خواهد شد و مردم ایران باید بتوانند از مزایای این توافق بهره ببرند.

به عنوان نماینده ویژه تجاری نخست‌وزیر انگلیس، از سطح روابط اقتصادی تهران و لندن راضی هستید؟

نه به‌طور کامل. صادرات انگلیس هر سال 40 درصد افزایش یافته است. فکر می‌کنم صادرات برخی دیگر از کشورهای اروپایی هم افزایش یافته است.

البته صادرات انگلیس به ایران در 9 ماهه گذشته 117 درصد افزایش یافته است. اما در هر حال، افزایش صادرات اروپایی‌ها به ایران یعنی افزایش واردات ایران و این شاخص مثبتی برای اقتصاد کشور ما نیست!

البته من نباید بگویم صادرات، باید بگویم حجم تجارت، چون به هر حال ایران هم صادراتی داشته است. به هر حال حجم تجارت دوجانبه با ایران افزایش یافته است. اما به خاطر وجود تحریم‌ها، میزان تجارت ایران با انگلیس بخصوص در مقایسه با میزان تجارت فرانسه، آلمان و ایتالیا با ایران، در شرایط قابل توجه و چشمگیری نیست. اما خیلی از شرکت‌های انگلیسی، علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در ایران هستند. ما هم خیلی علاقه داریم که مسائل مرتبط با بخش تجاری و تحریم‌های مرتبط با مسائل مالی را حل کنیم.

مهم‌ترین مساله تجاری و مالی که مانع گسترش تجارت ایران می‌شود، چیست؟

مساله تحریم‌های مالی و این حقیقت که آمریکا تحریم‌های اولیه را حفظ کرده، یکی از بدترین مشکلات موجود است. چون این تحریم‌ها بر بانک‌های انگلیسی و اروپایی هم اثر گذاشته است و آنها نمی‌توانند اقدام به فاینانس قراردادهای تجاری با ایران کنند. این یک موضوع کلیدی است که باید به گونه‌ای به آن بپردازیم.

فکر نمی‌کنید این مساله نقض برجام باشد؟ ایران معتقد است آمریکا به دفعات متن و روح برجام را نقض کرده است، اما اروپایی‌ها واکنش جدی به این مساله نشان ندادند.

فکر نمی‌کنم از لحاظ قانونی نقض برجام باشد. به نظر من این یک پیامد ناخواسته برجام است. این مشکلات حتی در زمان اوباما و جان کری هم وجود داشت. آنها فکر نمی‌کردند واکنش بانک‌های اروپایی این چنین باشد.

اکنون که واکنش بانک‌های اروپایی را می‌بینید، چه اقدامی برای رفع مشکل انجام می‌دهید؟

دولت انگلیس بسختی می‌کوشد تا بانک‌ها را قانع کند که رفتارشان را عوض کنند، اما به هرحال همه منتظرند ببینند ترامپ چه تصمیمی می‌گیرد.

 


نوشته شده در   پنجشنبه 21 دي 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode