ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 21 دي 1396     |     کد : 181880

در آستانه نشست مشورتي ايران و اروپا ظريف:

جامعه جهاني بايد مقابل رفتار ضد برجامي آمريكا بايستد

وزير امور خارجه کشورمان درباره پيش‌بيني‌اش از تصميم ترامپ گفت که "بعيد مي‌دانم خود آقاي ترامپ هم هنوز اطلاع داشته باشد که در ارتباط با برجام چکار کند."

وزير امور خارجه کشورمان درباره پيش‌بيني‌اش از تصميم ترامپ گفت که "بعيد مي‌دانم خود آقاي ترامپ هم هنوز اطلاع داشته باشد که در ارتباط با برجام چکار کند."
به گزارش ايسنا، محمدجواد ظريف عصر روز چهارشنبه بعد از ورود به مسکو در جمع خبرنگاران گفت: يکي از سياست‌هايي که آقاي ترامپ دنبال کرده اين است که قابل پيش‌بيني نباشد و ايشان در حدي اين سياست را به نهايت خود رسانده است که ديگر آمريکا حتي براي هيچ يک از شرکايش نيز قابل اعتماد نيست.
وي در پاسخ به اين سئوال که آيا اين احتمال وجود دارد که با توجه به دعوت خانم موگريني از شما براي سفر به بروکسل، آنها از تصميم ترامپ در ارتباط با برجام آگاهي داشته باشند، با خنده گفت: بعيد مي‌دانم که خود آقاي ترامپ هم اطلاع داشته باشد که مي‌خواهد چه کند .حتما اروپايي‌ها هم هنوز اطلاع ندارند که چه تصميمي آمريکايي‌ها خواهند گرفت.
ظريف همچنين در مورد اهداف سفرش به مسکو با بيان اين‌که امروز حساب کردم از زمان پذيرش مسئوليت وزارت خارجه اين بيست و يکمين بار است که به مسکو سفر کرده‌ام، تصريح کرد: رابطه ما با روسيه راهبردي است. روسيه يکي از اعضاي مهم 1+5 است و در گفتگوهاي مربوط به برجام نقش مهمي داشت و از دو سال گذشته هم در روند اجراي برجام نقشي اساسي داشته است.
اين ديپلمات عالي‌رتبه کشورمان به نقش روسيه در شوراي امنيت در دو سال گذشته و برخورداري منافع ايران از حمايت روسيه در اين شورا، اشاره کرد و افزود: قبل از جلسه با وزيران امور خارجه سه عضو اتحاديه اروپا به همراه خانم موگريني، در مسکو با سرگئي لاوروف در باره برجام به ويژه سياست‌هاي مخرب آمريکا در مورد برجام گفتگو خواهيم کرد.
وي با بيان اين‌که جامعه بين‌الملل به صراحت نشان داده است که از سياست‌هاي آمريکا در مورد برجام حمايت نمي‌کند و حتي آن را مخرب مي‌داند، به جلسه اخير شوراي امنيت که به اصرار آمريکا برگزار شده بود اشاره کرد و گفت: آن جلسه به نظر ما بي‌مورد تشکيل شد و اصل تشکيل جلسه کاري غلط و خطرناک براي شورا بود و با توجه به فشارهاي آمريکا اين جلسه تشکيل شد ،ولي خود آمريکايي‌ها در آن جلسه منزوي شدند و تقريبا همه کشورهايي که در آن جلسه صحبت کردند، بر برجام و ضرورت اجراي آن تاکيد کردند و اين نشاندهنده اجماع در اين ارتباط در جامعه جهاني است و به نظر ما بايد اين اجماع تبديل به اقدام شود.ظريف با تاکيد بر اين‌که آمريکايي‌ها بايد متوجه اين اجماع جهاني شوند و سياست خود را اصلاح کنند، تاکيد کرد: اگر جامعه جهاني تمايل دارد برجام ادامه پيدا کند بايد در برابر هر اقدام خلاف برجام ايالات متحده آمريکا ايستادگي کند .
رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان با بيان اين که ايران انتخاب‌هاي گوناگوني دارد، ادامه داد: قطعا در همه اين انتخاب‌ها منافع مردم ايران حفظ خواهد شد و به نظر ما اين منافع تقويت مي‌شود.وزير امور خارجه همچنين در مورد بيانيه اخير مجلس نمايندگان آمريکا در حمايت از برخي از اغتشاشات در ايران، گفت:‌ مردم ما نشان دادند که از يک طرف بر حقوق خود مصر هستند و دولت و حاکميت ايران بر رعايت حقوق مردم تاکيد دارد.
مردم در ايران حق نقد و حق انتخاب دارند و اين‌ها مساله‌اي است که هيچ يک از متحدان آمريکا در منطقه براي مردم خود تضمين نکرده‌اند و نه دولت آمريکا و نه مجلس نمايندگان آمريکا تا کنون از اين واقعيت اظهار نگراني نکردند.
ظريف افزود: حناي اين ادعاها براي هيچ کس به خصوص ملت ايران رنگي ندارد.
گفته‌هاي معاون سياسي دفتر رئيس جمهوري
معاون سياسي دفتر رئيس جمهوري هم گفت: اگر قرار است براي ماندن در برجام کسي را راضي کنند، بايد ما را راضي کنند، چون ايران به تعهدات خود پايبند بوده است و به کسي که به تعهداتش پاي بند نبوده است نبايد جايزه بدهند.
مجيد تخت روانچي در گفتگو با ايرنا درباره اقدام براي تمديد يا عدم تمديد تعليق تحريم‌هاي ايران توسط ترامپ در روزهاي آتي گفت: گمانه زني‌هاي مختلفي وجود دارد که آيا ترامپ لغو تحريم‌ها را تمديد خواهد کرد يا نخواهد کرد. با توجه به شخصيت غير قابل پيش بيني ترامپ، هيچکس
نمي‌تواند بگويد ترامپ صد درصد لغو تحريم‌ها را تائيد يا 100 درصد رد مي کند.
وي افزود: تحليل‌ها در اروپا و آمريکا هم حاکي از اين است که نمي توان از اکنون مشخص کرد ترامپ چه کار خواهد کرد. البته فضاي بين المللي فضاي بسيار مثبتي براي تداوم اجراي برجام است و نقدهاي جدي هم به اجراي تعهدات آمريکا وجود دارد.وي با اشاره به بروز اختلاف نظرهاي جدي آمريکا با شرکا و متحدان نزديکش درباره برجام اظهار داشت: در جلسه اخير شوراي امنيت که به بهانه اي عجيب ، آمريکا تلاش کرد از مکانيسم شوراي امنيت سوء استفاده کند ، ديديد که آمريکايي‌ها موضوعي مطرح کردند که اصلا ربطي به برجام نداشت ،اما اعضاي شوراي امنيت حتي نزديکترين متحدان آمريکا تاکيد کردند که برجام بايد تداوم داشته باشد.
تخت روانچي گفت: اين که آمريکا در روزهاي آينده چه کار خواهد کرد قابل پيش بيني نيست، با اين حال براي بدترين حالت آمادگي داريم و نه فقط در حوزه سياسي که حتي در زمينه اقتصادي مدت‌هاست دولت اقدامات لازم را در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي و همکاريهاي بين المللي انجام داده است.
وي يادآور شد:اگر ترامپ و آمريکا از برجام خارج شود عکس العمل ما به سرعت عملياتي خواهد شد و آمريکايي‌ها از سرعت عمل ما تعجب خواهند کرد.
معاون پيشين اروپا و آمريکاي وزارت امور خارجه گفت:حدود يک سال است آمادگي‌هاي لازم را ايجاد کرده ايم مبني بر اين که اگر برجام نباشد چه اتفاقي در کشور رخ مي دهد و روابط با کشورها به چه سمت و سويي مي رود.
‌اروپايي‌ها پاي تعهدشان بايستند
وي با تاکيد بر اين که آمريکا مطمئنا (با خروج احتمالي از برجام) پشيمان خواهد شد و حتما بيشتر از ما ضرر خواهد کرد، خاطرنشان کرد: زماني طرف‌هاي ما مي گفتند ايراني‌ها سخت مذاکره مي کنند با اين حال وقتي به توافقي رسيديم، به آن پايبند هستيم و به عهدمان وفادار خواهيم بود. بنابراين اگرچه استقبال نمي کنيم آمريکايي‌ها به اين سمت بروند ولي اگر از اين توافق خارج شوند آخر دنيا نيست و خواهند ديد که ايران چقدر با برنامه پيش رفته است.تخت روانچي با بيان اين که عقل حکم مي کند کسي که توافق را نقض کرده است مسئوليت رفتار خود را بپذيرد تاکيد کرد: بارها گفته ايم اولين کشوري نخواهيم بود که از برجام خارج مي شويم؛ با اين حال تصميم ما منوط به اين است که از منافع برجام بهره مند شويم.وي گفت:اگر آمريکا از برجام بيرون برود در صورتي که اروپايي‌ها پاي تعهدشان بايستند و ضررهاي ناشي از تحريم‌هاي مجدد ما را جبران کنند، در آن صورت ما وارد فضاي جديدي مي شويم.
تخت روانچي افزود: بايد ديد اروپايي‌ها چه کار مي کنند. موضعگيري سياسي خوب است، البته کافي نيست و ما در نهايت تصميم خواهيم گرفت آيا بايد به برجام ادامه دهيم يا نه.وي در پاسخ به سئوالي درباره رايزني برخي مقامات مختلف اروپايي از جمله فرانسوي‌ها و هشدار به آمريکا در زمينه تبعات خروج از برجام اظهارنظر کرد: اگر قرار است براي ماندن در برجام کسي را راضي کنند بايد ما را راضي کنند چون ما به تعهداتمان پايبند بوده ايم و به کسي که به تعهداتش پايبند نبوده، نبايد جايزه بدهند.تخت روانچي اضافه کرد: اصلا اجازه نمي دهيم بحث برجام باز شود.
اروپايي‌ها هم تائيد مي کنند و به ما مي گويند که به آمريکا گفته ايم برجام نبايد بازبيني شود، چرا که اگر برجام را مجددا باز کنيد، ديگر نمي توانيد جمعش کنيد.
آماده ايم تصميمات مقتضي را بگيريم
اين ديپلمات عاليرتبه ايران گفت: جامعه بين المللي حرف خود درباره برجام را زده است و در جلسه بروکسل هم نشان داده خواهد شد که کشورها خواهان ادامه برجام هستند و بايد تلاش کنند به دنيا نشان دهند برجام تفاهمي است که بايد تداوم داشته باشد.با اين حال اگر ترامپ طور ديگري تصميم بگيرد ،آماده هستيم تصميمات مقتضي را بگيريم.
معاون سازمان انرژي اتمي هم گفت: اين ظرفيت در سازمان ‌وجود دارد که سرعت فعاليت‌هاي خود در حوزه‌هاي مختلف به ويژه حوزه غني‌سازي را چندبرابر از دوره قبل از برجام افزايش دهد. بهروز کمالوندي افزو‌د: اخبار متناقضي درباره امضا شدن يا نشدن تمديد تعليق تحريم‌ها از جانب رئيس جمهوري آمريکا منتشر مي شود که هر يک از اين دو حالت تأثيرات متفاوتي دارد، اما اگر تمديد نشود نقض برجام است و ايران طبعاً اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
کمالوندي هشدار داد: اگر تمديد تعليق تحريم‌ها در موعد مقرر امضا نشود، بلافاصله در همان روز يا روزهاي نخست پس از آن، نخستين اقدام متقابل را انجام مي‌دهيم‌.وي درباره ميزان تناسب اقدام متقابل ما در پاسخ به تمديد نشدن تعليق تحريم‌ها گفت: آنچه مربوط به آژانس مي شود نظارت بر تعهدات ما اعم از تعهدات بين المللي و تعهدات برجامي است. اين که به مديرکل آژانس اطلاع داديم اگر شرايط تغيير کند، روابط ما با آژانس تغيير خواهد يافت، خودش يک اصل است اما اين که اقدامات ما چه تناسبي داشته باشد، به شرايط خاص آن مقطع و تصميمات مسئولان عالي کشور باز مي گردد.کمالوندي افزود: در گزارش‌هاي
‌ارائه شده به مسئولان بالاي کشور اعلام آمادگي کرده ايم که اين ظرفيت در سازمان انرژي اتمي وجود دارد که سرعت فعاليت‌هاي هسته اي در حوزه‌هاي مختلف به ويژه در حوزه غني‌سازي را چندين برابر بيش از دوره قبل از برجام افزايش دهيم.
وي افزود: مذاکرات ما با اروپايي‌ها در روزهاي آينده تا اندازه زيادي مشخص مي کند که سياست‌هاي ما در قبال اقدام آمريکايي‌ها چيست و چگونه بايد باشد. به هر حال بايد در روزهاي آينده صبر کنيم و ببينيم مسئولان نظام چه تصميماتي مي گيرند.کمالوندي بار ديگر تاکيد کرد: سازمان انرژي اتمي از نظر امکانات، ظرفيت‌ها، تجهيزات و متخصصان آمادگي بسيار بالا و خوبي دارد و در شرايطي است که اگر بخواهيم سرعت فعاليت‌هاي هسته اي به ويژه در حوزه غني سازي را چند برابر کنيم قطعاً به مراتب بيش از سرعت اين فعاليت‌ها در پيش از برجام است.وي گفت: آمريکايي‌ها از زمان آقاي ترامپ شرايط را براي خودشان سخت تر کرده اند و اگر از خودشان بپرسيد قطعاً دلشان مي خواهد برجام را کنار بگذارند، اما چون تعهدي بين‌المللي است و اين اقدام آنان را از نظر سياسي منزوي مي کند در پي اين هستند که اين اقدام با هزينه جمهوري اسلامي ايران باشد به نحوي که هم برجام را کنار بگذارند هم کشورمان را منزوي کنند.
ترامپ روز جمعه‌تصميم مي‌گيرد
وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد که ترامپ روز جمعه تصميم خود را در مورد اين که آيا تعليق تحريم‌هاي هسته‌اي ايران ادامه خواهد داشت يا خير، اعلام مي‌کند .
به گزارش ايسنا به نقل از رويترز، به گفته ديويد گلدشتين سخنگوي وزارت خارجه آمريکا، ترامپ قرار است پيش از اعلام تصميم خود با رکس تيلرسون وزير خارجه و جيمز متيس وزير دفاع خود در کاخ سفيد ديدار و گفتگو کند.
پيشتر نشريه "پوليتيکو" از واشنگتن گزارش داده بود که ترامپ احتمالا بار ديگر در حالي که پايبندي ايران به برجام را رد مي‌کند، تعليق تحريم‌هاي ايران را تمديد خواهد کرد.
به گزارش ايسنا، اين در حالي است که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي که مرجع نظارت بر اجراي برجام است، بارها در گزارش‌هاي خود پايبندي کامل ايران به توافق هسته‌اي را تاييد کرده است.
رئيس کميته روابط خارجي مجلس سناي آمريکا هم با بيان اين که خروج از برجام حل مساله کره شمالي را سخت‌تر مي‌کند، گفت: با دموکرات‌ها و متحدان اروپايي براي دستيابي به قانوني براي رسيدگي به توافق هسته‌اي به نقطه خوبي رسيده‌ايم.باب کورکر هشدار داد: خروج از توافق هسته‌اي پيامدهايي براي بحران کنوني با کره شمالي خواهد داشت.
وي که در حال همکاري بر روي قانوني با دولت براي رسيدگي به آنچه ترامپ نقاط ضعف توافق هسته‌اي خواند، است؛ قانوني که بدون نقض توافق به دست آيد، گفت که با دموکرات‌ها و متحدان اروپايي به پيشرفت‌هايي در اين زمينه دست يافته‌اند اما بعيد است که تا پايان هفته جاري نتيجه‌اي مشخص حاصل شود.
وزير انرژي پيشين آمريکا هم گفت که خروج واشنگتن از توافق هسته‌اي يک هديه به ايران است.به گزارش ايسنا، ارنست مونيز آمريکا با انتشار پيامي در صفحه توييتر خود نوشت: اگر ما از توافق هسته‌اي با ايران خارج شويم، کاري که انجام مي‌دهيم اين است که يک هديه به اين کشور تقديم مي‌کنيم.
همزمان با آن اعضاي مجلس نمايندگان آمريکا با صدور قطعنامه‌اي از ناآرامي‌هاي اخير در برخي از شهرهاي ايران حمايت و جمهوري اسلامي را به نقض حقوق بشر متهم کردند.
براساس گزارش‌ها، قطعنامه 676 به بهانه حمايت از آزادى بيان مردم ايران، محکوميت سرکوب اعتراضات مشروع و دسترسى به فناورى‌هاى ارتباطى تدوين و با 415 راي مثبت در صحن مجلس نمايندگان آمريکا مورد تصويب قرار گرفته است.
براساس گزارش تلويزيون صداي آمريکا، اين قطعنامه آنچه که نقض حقوق بشر توسط ايران، فساد و فعاليتهاي بي ثبات ساز آن در خارج از جمله حمايت از گروههايي مانند حزب الله و حمايت از سوريه توسط تهران ايران خوانده شده را محکوم کرده است.براساس اين گزارش، اين قطعنامه از دولت آمريکا مي خواهد با اعمال تحريمهاي هدفمند، نقض مداوم حقوق بشر از سوي تهران را پاسخ دهد و از دولتها و سازمانهاي دموکراتيک بخواهد به طور شفاف، حق مردم ايران را براي زندگي در يک جامعه آزاد حمايت کنند!قطعنامه H. Res. 675که روز سه‌شنبه به تصويب رسيد، از سوي «اد رويس» نماينده جمهوريخواه ارائه شده بود و در آن از ناآرامي در ايران حمايت و از دولت آمريکا خواسته شده تحريم‌هاي تازه‌اي عليه ايران وضع کند.
در بخشي از اين قطعنامه آمده است: «[مجلس نمايندگان] به دولت توصيه مي‌کند از تحريم‌هاي هدفمند استفاده کرده و براي برگزاري جلسات اضطراري شوراي امنيت سازمان ملل و شوراي حقوق بشر سازمان ملل براي محکوم کردن نقض مداوم حقوق بشر توسط رژيم ايران و ايجاد ساز و کاري که بر اساس آن شوراي امنيت بتواند اين موارد نقض را رصد کند، تلاش کند.»اين قطعنامه همچنين از دولت آمريکا خواسته با تسريع صدور مجوزهاي لازم، امکان استفاده از فناوري‌هاي ارتباطي در داخل ايران را فراهم کند. از شرکت‌هاي ارتباطي هم خواسته شده درخواست‌هاي دولت ايران براي محدود شدن دسترسي به برخي نرم‌افزارهاي پيام‌رسان را نپذيرند.قطعنامه‌هاي صادره مجلس نمايندگان و سنا ماهيت اعلام موضع و توصيه‌اي دارند و فاقد اثر اجرايي هستند.


نوشته شده در   پنجشنبه 21 دي 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode