ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 11 دي 1396     |     کد : 181677

در جلسه هيأت دولت روحاني:

دولت و مردم با هم مشکلات را حل مي کنند

رئيس جمهوري با تشريح توطئه هاي بدخواهان عليه ايران اسلامي، تصريح کرد: ملت ايران همواره به خوبي شرايط حساس کشور، منطقه و جهان را درک کرده است و بر مبناي مصالح ملي خود تصميم مي‌گيرند.

رئيس جمهوري با تشريح توطئه هاي بدخواهان عليه ايران اسلامي، تصريح کرد: ملت ايران همواره به خوبي شرايط حساس کشور، منطقه و جهان را درک کرده است و بر مبناي مصالح ملي خود تصميم مي‌گيرند.
حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني عصر ديروز در جلسه هيات دولت ضمن تبريک ايام ميلاد حضرت عيسي مسيح(ع) و آغاز سال نو ميلادي، ابراز اميدواري کرد اين ايام براي همه مسيحيان جهان، مسلمانان و ملت ايران مبارک باشد.
وي در ادامه با اشاره به اين که در روزهاي اخير شاهد اعتراض ها در برخي نقاط کشور عزيزمان بوده ايم، گفت: اين نکته بايد براي همه روشن باشد که ما ملت آزادي هستيم و طبق قانون اساسي و حقوق شهروندي، مردم در بيان انتقادات و حتي اعتراض‌شان کاملاً آزاد هستند؛ اما در عين حال بايد توجه کنيم که نحوه انتقاد و اعتراض بايد به گونه‌اي باشد که پايان آن منتهي به بهتر شدن شرايط کشور و زندگي مردم شود.رئيس جمهوري تاکيد کرد: "حل برخي از اين‌ مسايل آسان نبوده و زمان‌بر است و دولت و ملت بايد براي حل اين مشکلات دست به دست بدهند".
روحاني با بيان اين که ريشه برخي از مشکلات اقتصادي مردم به سال‌‌هاي قبل برمي‌گردد و برخي‌ ديگر هم به همين ايام مربوط مي شود، گفت: دولت و ملت بايد دست هم را گرفته و يکديگر را ياري کنند؛ اما نقد مردم فقط به اقتصاد نيست، مردم راجع به فساد و شفافيت حرف دارند و مي گويند مسايل بايد شفاف باشد.
وي با اشاره به اين که مردم مي‌خواهند در بخش قانونگذاري، اجرايي، قضايي و ديگر بخش‌هاي کشور، مسايل به وضوح براي آنها تبيين شود تا بتوانند قضاوت دقيقي داشته باشند، خاطرنشان کرد: اين که در رسانه همه نقدهاي مردم را به دستگاه اجرايي برگردانيم، بي‌دقتي است.
رئيس جمهوري همچنين افزود: مردم نسبت به اين که بايد با فساد مبارزه جدي‌تر شود و اين که چرا برخي مسايل به خوبي براي آنان تبيين نمي‌شود، نقد دارند.
روحاني اظهار داشت: انتقاد در همه امور کشور حق مردم است و ما معتقديم حکومت و کشور متعلق به مردم است و مردم بايد آنچه مي‌خواهند را به خوبي بيان کنند.
وي با تاکيد بر اين که نقد با خشونت و تخريب اموال عمومي کاملاً متفاوت است، گفت: در عين حالي که از نقد استقبال مي‌کنيم و دستگاه‌هاي مسئول کشور بايد زمينه را براي انتقاد و اعتراض قانوني مردم، حتي راهپيمايي و اجتماع قانونمند آنها فراهم کنند و اين حق مردم است؛ اما در عين حال نبايد بگذاريم فضايي ايجاد شود که در آن فضا دوستداران انقلاب و مردم نگراني براي زندگي‌ و امنيت‌شان، ايجاد شود. رئيس جمهوري با بيان اين که شيوه صحيح و انتخابي براي بيان نقد بايد يک شيوه کاملاً منطقي، دقيق و قانوني باشد و در نهايت منجر به اصلاح شود، اظهار داشت: اگر شيوه‌اي براي بيان نقد انتخاب شود که به واسطه آن مردم در زندگي، کسب و کار، رفت و آمد و سرمايه گذاري، دچار ترديد و نگراني شوند و دشمنان ما دست‌افشاني و پايکوبي کنند، حتما شيوه اي غلط است.
روحاني با اشاره به ابراز شادماني دشمنان انقلاب، گفت: اين آقايي که امروز در آمريکا مي‌خواهد با مردم ما همدردي کند، يادش رفته است که چند ماه پيش ملت ايران را تروريست ناميد؛ اين آدمي که سر تا پايش عليه ملت ايران است؛ حق ندارد براي مردم ايران دلسوزي کند.وي با بيان اين که اين روزها برخي از کشورهاي عرب منطقه که هيچ‌وقت با مردم ايران ميانه خوبي نداشتند، پايکوبي مي‌کنند، تصريح کرد: بايد توجه کنيم که آيا اين شيوه اعتراض، شيوه‌اي دقيق و به نفع مردم است يا به نفع ديگران!؟
رئيس جمهوري، امنيت ملي، آرامش و انسجام ملي، وحدت و برادري در ايران را بزرگترين سرمايه‌ در منطقه دانست و تاکيد کرد: در کشور ما همه اقوام و مذاهب برادرانه با هم زندگي مي کنند و مردم در انتخابات نشان دادند که چگونه نسبت به منافع ملي و آينده کشور خودشان حساسيت دارند.
روحاني با اشاره به اين که اگر مردم در انتخابات آمدند و اکثريت مردم راهي را انتخاب کردند، ما هم در مقام عمل بايد آن راهي که اکثريت خواسته است را شروع کنيم و ادامه دهيم، افزود: توقعات و مطالبات مردم، توقعات و مطالبات درستي است، اما اگر شيوه‌اي انتخاب کرديم که در بيان مطالبات به حق‌مان، افرادي داخل شدند و سخناني ناصحيح، غلط، ناروا، مشکل‌آفرين، دشمن شاد کن
‌و مردم‌نگران کن مطرح کردند، قابل قبول نيست و همه بايد به اين نکته توجه کنيم.
وي ادامه داد: اين دولت هر آنچه که در حقوق شهروندي و در انتخابات به مردم وعده داده است، پاي پيمان خودش ايستاده است و مي‌خواهد در اين کشور، جوان‌‌ها، دانشگاه‌ها و زنان و مردان و روستائيان با نشاط باشند و همه تلاش خود را براي حل مشکلات مردم به کار برده است؛ البته معني‌‌اش اين نيست که مشکلات مردم حل شده است و مردم امروز مشکل ندارند، اما همه شاخص‌هاي اجتماعي و اقتصادي نشان مي‌دهد که وضع کشور ما نسبت به چهار سال پيش چند قدم روبه جلو رفته است.
رئيس جمهوري اظهار داشت: امروز وضع و شرايط ما نسبت به موضوعاتي همانند بهداشت و درمان، آرامش اقتصادي، وضع روستاها و کمک به قشرهاي بسيار ضعيف ، نسبت به گذشته بهبود يافته و در مسأله تحريم و حقوق ملي و تأثيرگذاري ايران در ثبات و امنيت منطقه شرايط ما متفاوت شده است اما معني‌ آن اين نيست که همه مشکلات مردم حل شده است.روحاني با اشاره به ضرورت تلاش بيشتر دولت براي اشتغال، گفت: طبيعي است اگر وضع اشتغال براي دو خانواده در ميان چهار خانواده درست شده باشد، آن دو خانواده ديگر که هنوز اشتغال فرزندشان درست نشده است، اين احساس رضايت را ندارند.
وي افزود: درست است که قدم‌هايي برداشته شده ، اما کاهش قدرت خريد مردم از 5 - 6 سال پيش هنوز به طور کامل جبران نشده است؛ مردم مشکلاتي دارند و اين مشکلات بايد حل شود.
رئيس جمهوري با بيان اين که من از جوانان و مردم ايران و از همه خانواده‌ها درخواست مي‌کنم روي راه حل مسايل بيشتر دقت کنيم، گفت: ما در کشور مشکل هوا، ريزگرد، آب، اشتغال و مشکلات اقتصادي، اجتماعي و سياسي گوناگون داريم؛ بايد با فساد مبارزه کنيم و همه مردم بتوانند روي اعمال ما نظارت کنند. اين مسايل وجود دارد و بايد حل و فصل شود. اما چه راهي را بايد انتخاب کنيم؟
روحاني با بيان اين که مردم در زمينه مسايل اقتصادي و اجتماعي مشکلاتي دارند، خاطرنشان کرد: امسال در فصل پاييز با يک خشکسالي مواجه بوديم که باعث شد نسبت به متوسط ده سال گذشته حدود 55 درصد کاهش بارندگي داشته باشيم و از سويي با مشکلات ديگري از قبيل سيل يا زلزله مواجه بوديم و مردم با ريزگردها و هواي بد دست و پنجه نرم مي‌کنند.
وي با تاکيد بر اين که بايد همديگر را ياري و کمک کنيم و همه اقشار و جناح‌ها احساس کنند که صدا و سيماي ملي ما متعلق به خودشان است، اظهار داشت: بايد همه احساس کنند در اين رسانه ملي حضور دارند و بتوانند نظراتشان را بيان کنند. مردم بايد احساس کنند که در رسانه‌ها مي‌توانند حرف‌هايشان را بيان کنند.رئيس جمهوري تاکيد کرد: اما در عين حال دولت گروهي را که بخواهند اموال عمومي را تخريب کنند يا نظم اجتماعي را بهم بزنند و يا در جامعه اغتشاشي ايجاد کنند، حتماً‌ تحمل نخواهد کرد.
روحاني با بيان اين که " نقد با زبان صريح گفته شود اما بايد توجه داشت که مردم هم آرامش و امنيت مي‌خواهند"، خاطرنشان کرد: مردم ما شرايطي مي خواهند که بهتر بتوانند سرمايه‌گذاري کنند. آيا اگر در جامعه ناآرامي داشته باشيم، اشتغال ما بيشتر و وضع اقتصادي مردم بهتر مي‌شود؟
وي افزود: امروز دولت آمريکا که در داخل اين کشور با مشکلات فراواني روبرو است، موجب شده است مردم آمريکا نسبت به شرايط سياسي و اجتماعي شان در اين کشور نگران باشند.
روحاني با بيان اين که رئيس جمهوري آمريکا از روز اولي که به کاخ سفيد آمده عليه ملت ايران اقدام کرده است و براي رفت و آمد به آمريکا، ارائه ويزا و مسايل مالي و بانکي مردم هر روز مشکل درست مي‌کند، گفت: کسي که روزانه و به طور مداوم عليه ملت ايران تلاش مي‌کند، نمي‌تواند دلسوز ملت ايران باشد؛ همچنين آن يکي دو کشور عرب منطقه هم که در طول اين چند سال عليه ملت ايران تلاش کردند هم نمي‌توانند براي ملت ايران دلسوزي بکنند.
وي ادامه داد: از همه مقامات امنيتي و نيروهاي انتظامي که رفتارشان با مردم، رفتار خشونت‌آميزي نبوده است و شکيبايي خودشان را حفظ کرده اند تشکر مي کنم.
رئيس جمهوري خطاب به وزرا، معاونين و همه مسئولين بخش هاي اجرايي کشور گفت: بايد به طور روزانه با مردم مشکلات را در ميان بگذاريد و اگر مسأله‌اي پيش مي‌آيد، مردم بايد بدانند؛ اگر آنفلوانزا مي‌آيد و مشکلاتي را براي طيور ايجاد مي‌کند، همان‌ لحظه اول مردم بايد مطلع شوند؛ نه يک هفته بعد از بازار و آثار آن بفهمند؛ اگر جنسي در کشور ما به اندازه کافي نيست و بايد واردات انجام بگيرد، قبل از آن که بازار احساس کمبود کند، مسئول مربوطه بايد احساس کند و آن کمبود را جبران کند؛ اگر مشکلي در مؤسسات اعتباري غيرقانوني وجود دارد، قبل از هر کس رئيس بانک مرکزي بايد براي مردم توضيح دهد و اگر با تلاش فراوان اقدام مثبتي انجام داديم بايد براي مردم تبيين شود؛ اگر مشکل زيست محيطي داريم بايد براي مردم توضيح دهيم. ما بايد با مردم حرف بزنيم و صحبت کنيم. هيچ مسئولي نمي‌تواند بدون ارتباط و استمداد و توضيح با مردم در کار خودش موفق باشد.
روحاني اظهار داشت: آنچه امروز از جوانان و مردم عزيزمان مي خواهم اين است که در اين شرايط حساس منطقه و کشور بايد هوشياري‌مان بيشتر باشد.
وي با اشاره به اين که در هفته‌هاي گذشته گروه‌ها و اقشاري از مردم که مشکلاتي داشتند، نظرشان را گفتند، افزود: مشکلات و مسايلي که مربوط به جمع و قشري از کشور است، بايد در چارچوب قانوني تبيين شود، اما انتخاب شيوه‌هاي ديگر مي‌تواند براي کشور، امنيت و آينده ما خطرناک باشد و من مطمئنم که مردم شيوه قانوني و منطق را مي‌پسندند.
رئيس جمهوري با اشاره به اين که نبايد اجازه دهيم شرايطي در کشور بوجود بيايد که در اين فضا دشمن سوء استفاده کند و برخي از افراد حرکات و اقدامات احساسي انجام دهند، گفت: راه رسيدن به چنين هدفي، کمک، حضور، بيان مردم و توجه به آينده و نتايج است؛ ترديد ندارم دولت ما به عنوان منتخب مردم و ملت ما به عنوان ولي‌نعمت ما ، در کنار هم به راحتي مي‌توانيم بسياري از مشکلات را حل و فصل کنيم و براي برطرف شدن برخي از مشکلاتي که زمان‌بر است، شکيبايي کنيم.
روحاني با اشاره به اين که همه بايد تلاش کنيم تا به مردم در مقام عمل نشان دهيم که فضاي نقد، انتقاد، اعتراض در چارچوب قانون، کاملاً آزاد است، اما فضاي تخريب و اغتشاش حتماً فضايي نيست که مردم ما آن را تحمل کنند، ابراز اميدواري کرد که شاهد تلاش جمعي براي دستيابي به ايراني بهتر در پيش‌رو باشيم و بتوانيم مشکلاتما‌ن را با ياري همديگر حل و فصل کنيم.


نوشته شده در   دوشنبه 11 دي 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode