ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 27 آذر 1396     |     کد : 181429

تعطيلي؛ مهمترين تصميم براي مقابله با آلودگي هوا!

کميته اضطرار آلودگي هواي استان تهران در پي افزايش ميزان آلايندگي هوا، شامگاه يکشنبه تشکيل جلسه داد و بر همين اساس مدارس تمام مقاطع تحصيلي استان به جز دماوند، فيروزکوه، بومهن و پرديس را براي امروز تعطيل اعلام کرد.

کميته اضطرار آلودگي هواي استان تهران در پي افزايش ميزان آلايندگي هوا، شامگاه يکشنبه تشکيل جلسه داد و بر همين اساس مدارس تمام مقاطع تحصيلي استان به جز دماوند، فيروزکوه، بومهن و پرديس را براي امروز تعطيل اعلام کرد.
به گزارش ايرنا با افزايش ميزان آلايندگي هوا در تهران کميته اضطرار آلودگي هواي استان تهران به رياست کريمي معاون امور عمراني استانداري تهران و با حضور مديرکل حفاظت محيط زيست استان و اعضاي کميته تشکيل شد.
براساس تصويب کميته اضطرار آلودگي هواي پايتخت محدوده طرح ترافيک به محدوده زوج و فرد گسترش و تا ساعت 19 افزايش مي يابد.کارخانه هاي آلاينده ساز شن و ماسه، بتن و آسفالت و فعاليت هاي شهري آلاينده ساز همچون ساختمان سازي و اقدامات عمراني هم تعطيل و فروش طرح ترافيک روزانه متوقف است. لغو همه مسابقات ورزشي در فضاي باز، توصيه به اصناف براي تعطيلي صنف خود دو ساعت زودتر و همکاري مديران در موافقت با مرخصي بانوان و مادران شاغل در استان تهران در روز دوشنبه از ديگر مصوبات اين جلسه بود.
توليد سالانه 750 هزار تن مواد آلاينده
در هواي تهران
شهر تهران سالانه متحمل 750 هزار تن مواد آلاينده است که اصلي‌ترين اين مواد ذرات معلق هستند.
جمعيت روزانه تهران حدود 10 ميليون نفر است که آلاينده هاي اين شهر از منابع ثابت و منابع متحرک توليد
مي‌شود. خودروها و موتورسيکلت ها 85 درصد مواد آلوده کننده را وارد هوايي مي‌کنند که شهروندان تهران تنفس مي‌کنند. همچنين آلاينده شاخص هواي تهران ذرات معلق هستند که سهم منابع متحرک در توليد اين ذرات 70 درصد و سهم منابع ساکن در توليد ذرات معلق 30 درصد است.
بنا به اين گزارش سخنگوي شركت كنترل كيفيت هواي تهران هم گفت: وسايل نقليه عامل اصلي آلوده شدن هوا در اين روزها هستند و اگر باد و باران به داد شهروندان نرسد، روزهاي آلوده ادامه خواهد داشت. ليلا نظري افزود: ديروز هواي تهران براساس گزارش ساعتي شركت كنترل كيفيت هواي تهران از دقايق ابتدايي روز در شرايط ناسالم براي گروه‌هاي حساس بود و آسمان رفته رفته آلوده‌تر شد تا در ساعت20 به آستانه هواي ناسالم براي همه و شاخص 154 رسيد. همچنين ايستگاه هاي
‌کنترل آلودگي هواي تهران ديروز ميزان ذرات کمتر از 5/2 ميکرون در سراسر شهر تهران را به طور ميانگين 145 واحد نمايش دادند.
اين ايستگاه ها، ميزان گوگرد را 23، دي اکسيد نيتروژن 95 ، ازن14 و منواکسيد کربن را 52 واحد نشان دادند.
بنا به اين گزارش ديروز در تمامي موارد فوق به جز ازن، شاخص هاي آلودگي هوا نسبت به پريروز افزايش يافت.
همچنين حسين شهبازي مدير واحد پيش‌بيني شركت كنترل كيفيت هواي تهران تاکيد كرد: دما طي دو روز آينده افزايش نسبي خواهد يافت.مديرکل پزشکي قانون تهران درباره اين كه آيا موارد فوتي ناشي از آلوده هوا در پزشكي قانوني گزارش شده است، گفت: تاکنون شکايتي بابت مرگ در پي آلودگي هوا نشده است.‏
دکتر مسعود قادي‌پاشا در حاشيه افتتاح يک مرکز پزشکي قانوني استان تهران افزود: موردي که صرفاً مرگش به دليل آلودگي هوا بوده و تحت اين عنوان به پزشکي قانوني ارجاع شده باشد نداريم اما ممکن است فردي در بيمارستان فوت شده و داراي بيماري‌هاي مزمن قلبي و ريوي باشد که آلودگي هوا آن را تشديد کند که پزشکان ما در بيمارستان براي اين فرد جواز دفن صادر مي‌کنند اما دليل مرگش صرفا آلودگي هوا نيست.‏
‏استقرار آمبولانس‌ها در سطح تهران ‏
معاون فني و عملياتي اورژانس تهران گفت: با افزايش آلودگي هواي تهران، اورژانس نيز تدابير ويژه‌اي براي ارائه خدمات به افرادي که دچار مشکلات تنفسي مي‌شوند، در نظر گرفته است. دکتر رضا معتمدي اظهار داشت: علاوه بر 192 نقطه از شهر تهران که موتورلانس‌هاي اورژانس تهران در آن مستقر هستند، به منظور ارائه خدمات بهتر به مردم در زمان بروز مشکلات تنفسي، 8 دستگاه آمبولانس و اتوبوس آمبولانس در ميادين اصلي شهر تهران مستقر شده اند.‏
وي اضافه کرد: 8 دستگاه آمبولانس و اتوبوس آمبولانس اورژانس تهران در ميادين آزادي، انقلاب اسلامي، امام حسين(ع)، وليعصر(عج)، امام خميني(ره)، شهرري، فردوسي و تجريش مستقر شده‌اند و تمام بيمارستان‌هاي تهران نيز براي پذيرش بيماران تنفسي آمادگي کامل دارند.‏
معاون فني و عملياتي اورژانس تهران به مردم توصيه کرد که ضمن کاهش تردد بي‌مورد در سطح شهر و عدم مواجهه بيماران پرخطر و افراد مسن با آلودگي هوا، حتما از مايعاتي مانند شير استفاده کنند.‏ معتمدي يادآور شد: استفاده از ماسک‌هاي استاندارد نيز مي‌تواند در کاهش مشکلات تنفسي مردم و شهروندان کمک زيادي کند.
‏هواي 12 شهر بزرگ آلوده است ‏
هواي 12 شهر کشور صبح ديروزآلوده بود و مشهد نيز به جمع شهرهاي آلوده پيوست.‏
براساس اعلام هواشناسي آلودگي در شهرهاي بزرگ به علت پايداري هوا تا روزهاي پاياني هفته ادامه دارد. در روزهاي اخير کلانشهرهاي مرکز کشور به علت سکون هوا با آلودگي روبرو شده و حجم آلاينده‌ها روز به روز در حال افزايش است.هواي تبريز براي دومين روز در شرايط قرمز قرار داشت. شاخص آلودگي در تبريز به 169 رسيده و همين موضوع سبب شد تا تمامي مدارس تبريز براي دومين روز متوالي تعطيل باشند. ‏ رحيم اوغلي رئيس اداره نظارت و پايش اداره‌کل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي اعلام کرد: ‏تردد زياد خودرو‌ها به خصوص خودرو‌هاي تک سرنشين، گرد و غبار محلي، افزايش استفاده از سيستم‌هاي گرمايشي خانگي و غيرخانگي در روز‌هاي سرد، آتش زدن پسماند‌ها در حاشيه‌‌هاي غربي و جنوبي شهر و ساکن بودن هوا در افزايش ميزان آلودگي کلانشهر تبريز موثر بوده است.‏ هواي شهر مشهد با افزايش يکباره شاخص‌ها براي تمامي شهروندان اين شهر آلوده شد. شاخص آلودگي مشهد ديروز 154 بود و پيش بيني شد اين شاخص امروز افزايش يابد. ‏
‏ براساس اعلام مرکز پايش محيط زيست، هواي شش شهر بزرگ در شرايط ناسالم براي گروههاي حساس قرار دارد. شاخص آلودگي قزوين 136،ساوه 149،لرستان 123، کرمانشاه 125،زابل 106 و يزد 102 بود. شهرهاي غربي به علت ورود گرد و غبار آلوده شده اند. ‏
در همين حال شاخص آلودگي اصفهان و اروميه که در روزهاي گذشته هواي ناسالم داشتند هنوز اعلام نشده است اما اين شهرها تنها در مقابل نامشان داراي هواي ناسالم درج شده است. مدارس تمامي مقاطع تحصيلي شهر اروميه به علت تداوم آلودگي ديروز تعطيل بود. ‏
"احد وظيفه" مديرکل پيش‌بيني و هشدار سازمان هواشناسي کشور هم ضمن هشدار در مورد افزايش بي سابقه آلودگي هوا در شهرهاي تبريز، اروميه، تهران، اراک و اصفهان گفت: البته همه ساله در نيمه پاياني آذر و نيمه اول دي‌ بدترين شرايط آلودگي هوا که با سکون نسبي و وارونگي دما همراه است را شاهد هستيم.
شايان ذکر است که براساس داده هاي اطلاعاتي مرکز کنترل کيفيت هوا، در آبان و آذر امسال تعداد روزهاي هواي آلوده در تهران نسبت به سالهاي اخير با رشد چشمگيري روبرو شده است. دکتر "ناصرکرمي" استاد ايراني دانشگاه ترونهايم نروژ نيز در مطلبي که در شبکه هاي اجتماعي منتشر شده است، آلودگي هواي تهران در آبان امسال را نسبت به سال هاي گذشته بي سابقه و خطرناک توصيف کرد.
از سوي ديگر "گري لوييس" نماينده مقيم سازمان ملل متحد در ايران ديروز با ارسال دو عکس از آسمان تهران که يکي از آنها مربوط به ديروز و ديگري مربوط به زمستان پارسال بود در فضاي مجازي نوشت: آيا ميدانيد که آلودگي هوا سالانه جان يک نفر از هر 8 نفر را ميگيرد؟
"کريم شمس اسنجان" معاون سازمان انتقال خون هم ديروز هشدار داد: آلودگي هوا سبب افزايش هموگلوبين و افزايش غلظت خون شده و احتمال سکته قلبي و گرفتگي عروق را افزايش مي‌دهد.وي در ارتباط با تاثير آلودگي هوا بر روي خون،‌ اظهار داشت: در روزهاي آلوده براي اينکه اکسيژن رساني در بدن دچار اختلال نشود، سطح هموگلوبين خون افزايش مي‌يابد.وي افزود: اين اتفاق در واقع وارد شدن بدن به فاز جبراني بوده تا بتواند اکسيژن بافت‌ها را تامين کند. بنابراين در شهرهاي آلوده ميزان هموگلوبين افراد بيشتر مي‌شود.معاون سازمان انتقال خون ادامه داد: ميزان افزايش هموگلوبين بستگي به ميزان آلودگي هوا و وضعيت جسماني فرد نيز دارد. به طوري که در سالمندان اين وضعيت حادتر است.شمس ادامه داد: افزايش هموگلوبين به ميزان متوسط به تنهايي عوارضي ندارد ولي اگر اين مسئله خيلي شديد شود غلظت خون و ويسکوزيته خون افزايش مي‌يابد.
وي ادامه داد: با افزايش غلظت و ويسکوزيته خون حرکت خون در عروق به سختي انجام شده بنابراين احتمال گرفتگي عروق و بروز سکته قلبي نيز بيشتر خواهد شد.
معاون سازمان انتقال خون گفت: در کودکان افزايش سطح هموگلوبين به طور طبيعي بالاتر از ساير افراد است ولي در روزهاي آلوده اين حالت تشديد پيدا کرده و در واقع اکسيژن رساني نامناسب در بدن کودک سبب سيانوز مي‌شود و کبودي پوست و تنگي نفس را براي کودکان به همراه خواهد داشت.
همچنين دکتر"پيمان اديبي‌" متخصص‌ گوارش‌ با اظهار نگراني نسبت به تشديد آلودگي هوا در شهرهاي پرجمعيت کشور گفت:ابتلا به کبد چرب‌ و يا به اصطلاح کبد‌ سيروزي‌ يکي از شايع‌ترين بيماري‌ها در بين افراد محسوب مي‌شود. آلودگي هوا و ذرات معلق‌ موجود در آن بر روي مواد غذايي مصرفي‌ افراد مي‌نشيند‌ و همين مساله باعث‌ بروز مشکلاتي در کارکرد‌ کبد‌ نيز مي شود، به طوري که اگر کبد افراد دچار چربي بيش از حد شود بايد براي ادامه حيات‌ از کبد فرد سالم به بيمار پيوند زده شود.در همين حال دکتر "حسن فرهاد غيبي"کارشناس تغذيه به ساکنان شهرهاي پرجمعيت توصيه کرد که هنگام آلودگي هوا از ترکيبات آنتي‌اکسيداني استفاده کنند.وي گفت: هواي آلوده حاوي ترکيباتي اکسيدکننده و سمي همانند سرب است و از طرفي بدن همواره به ذراتي که در هواي آلوده وجود دارد واکنش التهابي نشان مي‌دهد، اما ترکيبات آنتي‌اکسيداني از اين واکنش‌ها ممانعت مي‌کند.
وي ادامه داد: مصرف شير و لبنيات پرچرب موجب عود بيماري‌هاي ريوي در هواي آلوده مي‌شود، چون به‌علت وجود کلسيم در شير مي‌تواند به دفع سرب که از طريق آلودگي هوا وارد بدن مي‌شود، کمک کرد.اين کارشناس تغذيه با اشاره به ضرورت مصرف منابع غذايي حاوي ويتامين E و D افزود: ويتامين D3 در جذب کلسيم و تقويت سيستم ايمني بسيار موثر است.غيبي خاطرنشان کرد: علاوه‌بر اين ويتامين‌ها، مصرف غذاهايي حاوي آنتي‌اکسيدان همانند سبزيجاتي داراي برگ سبز و نارنجي براي مقابله با آلودگي هوا توصيه مي‌شود.
وي هم‌چنين از شهروندان خواست که در هواي آلوده از هرگونه فعاليت‌هاي بدني و پياده‌روي در محيط آزاد پرهيز کنند‌.


نوشته شده در   دوشنبه 27 آذر 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode