ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 29 آبان 1396     |     کد : 181051

آغاز موج دوم كمك‌رساني به زلزله‌زدگان بسيج امكانات براي اسكان موقت

رئيس مجلس شوراي اسلامي در سفر به مناطق زلزله زده کرمانشاه گفت: مساله اصلي مردم زلزله زده غرب استان کرمانشاه در مرحله اول اسکان موقت و سپس بازسازي ساختمان‌ها است.

 رئيس مجلس شوراي اسلامي در سفر به مناطق زلزله زده کرمانشاه گفت: مساله اصلي مردم زلزله زده غرب استان کرمانشاه در مرحله اول اسکان موقت و سپس بازسازي ساختمان‌ها است.
دكتر علي لاريجاني ديروز پس از بازديد از مناطق زلزله زده غرب استان کرمانشاه و حضور در جمع مردم زلزله زده شهرستان سرپل ذهاب افزود: چادر و امکانات اوليه تا حد زيادي تامين و توزيع شده است و مشکل چنداني دراين زمينه وجود ندارد.
وي اظهار داشت: مردم يک مقدار از لحاظ مسائل بهداشتي کمبود دارند که بايد حتما اين مشکلات رفع و هرچه زودتر امکانات و خدمات بهداشتي موردنياز نيز براي مردم منطقه تامين شود.
دكتر لاريجاني تاکيد کرد: برخي از ساختمان‌هاي آسيب ديده با کمک دولت، توسط خود مردم تعمير و نوسازي مي‌شود که البته ساختمان‌هايي که خسارت کلي ديده‌اند بايد هرچه سريعتر توسط دولت بازسازي شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: به عنوان مثال ساختمان‌هايي که اسکلت آنها سالم است، کار بازسازي و نوسازي آن راحت‌تر است.
لاريجاني اظهار داشت: کمک‌ها بايد بر حسب موضوع و نياز انجام شود و البته دولت نيز براي کمک به زلزله زده‌ها و اسکان موقت آنها کارهاي بسيار خوبي انجام داده است.
وي با تاکيد بر اين‌که کار بازسازي و ساخت خانه‌هاي ويران شده بايد هرچه سريعتر آغاز شود، افزود: دراين زمينه مجلس شوراي اسلامي نيز آمادگي کامل براي همراهي و همکاري با دولت در زمينه خدمت رساني مطلوب به مردم زلزله زده غرب استان کرمانشاه را دارد.
* مصوباتي براي مناطق
زلزله‌ زده ‏
رئيس مجلس شوراي اسلامي در بدو ورود به کرمانشاه گفت: اگر نياز باشد، مجلس مصوباتي براي کمک به زلزله زدگان غرب کشور خواهد داشت.
وي افزود:دستگاه‌هاي متولي براي اسکان موقت و دائم زلزله‌زدگان استان کرمانشاه دست به کار شده‌اند و منابع بلاعوض و وام ارزان قيمت براي بازسازي و ترميم مسکن روستايي و شهري مشخص شده است.
رئيس مجلس در مراسم بزرگداشت هفتمين روز درگذشت جانباختگان زلزله که عصرديروز در مسجد جامع کرمانشاه برگزار شد،شركت كرد.‏
وي در ديدار با مردم شهر ازگله(کانون زلزله) از توابع شهرستان ثلاث باباجاني، از بنياد مسکن انقلاب اسلامي خواست هرچه سريعتر نسبت به بازسازي خانه‌هاي ويران شده مردم اين شهر اقدام کند.
دكتر لاريجاني در بازديد يکي از محلات مسکوني شهر ازگله که براثر زلزله دچار خسارت کلي شده است، افزود: اکنون نيروهاي جهادي سپاه پاسداران در منطقه براي کمک رساني به مردم حضور دارند و بنياد مسکن مي‌تواند از وجود اين نيروها براي بازسازي خانه‌هاي مردم استفاده کند.
عليرضا تابش رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي نيز که در اين بازديد رئيس مجلس شوراي اسلامي را همراهي کرد، گفت: ارزيابي‌ها از ميزان خسارت در مناطق زلزله زده به پايان رسيده است و کار بازسازي و نوسازي منازل اين مناطق بزودي آغاز مي‌شود.
به گفته تابش، حدود 400 واحد مسکوني در شهر ازگله شهرستان ثلاث باباجاني از 30 تا 100درصد دچار خسارت شده‌اند و بنياد مسکن به عنوان متولي آمادگي براي ساخت و بازسازي اين منازل را دارد.‏
استاندار کرمانشاه نيز در گزارشي به تشريح اقدامات انجام شده در اين ارتباط پرداخت و گفت: نفت، چادر، پتو و مواد غذايي به اندازه کافي در منطقه وجود دارد و دراختيار مردم قرار مي‌گيرد.
وي درادامه اين سفر از بيمارستان صحرايي سپاه در ازگله ديدن کرد.
مردم زلزله زده شهر ازگله از لاريجاني خواستند باتوجه به شرايط اقليمي و احتمال بارش باران به فکر ايجاد سرپناه مستقفي براي آنان باشند.
در اين بازديد، وزراي اقتصاد و دارايي و نفت، نمايندگان مردم استان کرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي و استاندار کرمانشاه، رئيس مجلس شوراي اسلامي را همراهي كردند. ‏
سردار جعفري فرمانده کل سپاه پاسداران صبح ديروز براي دومين بار براي بازديد از مناطق زلزله زده وارد کرمانشاه شد.مسئول روابط عمومي کل سپاه گفت: در پي آغاز مراحل جديد عمليات امداد، خدمت رساني و رسيدگي به وضع مردم زلزله زده غرب کشور، سرلشکر جعفري براي پي‌گيري روند پيشرفت تصميمات و اقدامات يگان‌هاي سپاه و بسيج به استان کرمانشاه رفت.
‏* وقوع 647 پس لرزه در استان کرمانشاه
مسئول شبکه لرزه نگاري استان کرمانشاه، از وقوع 647 پس‌لرزه تا ساعت 11 ظهر ديروز در مناطق زلزله زده استان خبر داد.
فرهاد فروزي افزود: اين تعداد پس لرزه پس از زمين لرزه بزرگ يکشنبه هفته قبل (21 آبان) در استان کرمانشاه بوقوع پيوسته است.
وي ادامه داد: از مجموع پس لرزه‌هاي بوقوع پيوسته، 32 مورد بيش از چهار ريشتر بزرگي داشته است.
فروزي گفت: آخرين پس لرزه شديد ساعت 4:37 دقيقه بامداد ديروز در سرپل ذهاب بوقوع پيوست که بزرگي آن 3/4 ريشتر بود. اين پس لرزه‌ها ممکن است تا ماه‌ها نيز به طول بينجامد اما بزرگي آن‌ها بيشتر از 5/4 ريشتر نخواهد بود.
رئيس ستاد مديريت بحران کشور گفت: طبق برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته با دستگاه‌هاي مربوط سپاه پاسداران، ارتش، کميته امداد با محوريت بنياد مسکن کار بازسازي از سه شنبه به صورت رسمي آغاز مي‌شود.
نجار گفت: در اين حادثه در ساعات اوليه با حجم بالاي مصدومان و کشته شدگان روبرو بوديم. تعداد جان باختگان 437 نفر است و احتمال مي‌دهيم اين تعداد به 500 نفر افزايش يابد به دليل اينکه در برخي از روستاها جان باختگان را بدون مراحل قانوني دفع کرده‌اند.‏
وي افزود: تا اين لحظه تمام زيرساخت‌ها از جمله آب، برق، گاز و تلفن درتمام مناطق زلزله زده ترميم و وصل شده است. ‏
‏* نايلون، پتو و وسايل گرمايشي نياز است ‏
رئيس سازمان جمعيت هلال احمر با بيان اينکه گزارش بارش‌ها در مناطق زلزله زده داريم، گفت: از مردم تقاضا مي‌شود نسبت به اهدا نايلون، پتو و وسايل گرمايشي اقدام‌ ‌کنند.
پيوندي افزود: تاکنون بيش از 60 هزار تخته چادر و 190 هزار پتو به مناطق زلزله زده ارسال شده و قرار است با توزيع دفترچه‌هاي امدادي به هر خانوار آسيب ديده اقلام 72 ساعته و يک ماهه داده شود.
وي گفت: چادر به اندازه کافي توزيع شد اما با توجه به گزارش هواشناسي و آغاز بارندگي‌ها از هم وطنان درخواست مي‌شود نسبت به اهدا نايلون، پتو و وسايل گرمايشي به پايگاه‌هاي هلال احمر در سراسر کشور اقدام کنند.
پيوندي با بيان اينکه مواد غذايي به وفور در مناطق زلزله زده وجود دارد، افزود: ارسال بيش از اين مقدار مواد غذايي موجب اسراف مي‌شود و بهتر است از اين به بعد مردم به کمک‌هاي نقدي بپردازند.
* توزيع روزانه هزاران پرس غذاي گرم ‏
فرمانده نيروي زميني سپاه گفت: گروه‌هاي مهندسي نيروي زميني سپاه براي امداد رساني به زلزله زدگان از مناطق شمال غرب اعزام شده‌اند و در منطقه مستقر هستند.
سردارپاکپور فرمانده نيروي زميني سپاه اظهار داشت: روزانه هزاران پرس غذا براي زلزله زدگان تهيه و بين عزيزان حادثه ديده توزيع مي‌کنيم. در روستاها از نظر غذا مشکلي وجود ندارد. دولت، هلال احمر و ستاد بحران و سپاه همه در حال تلاش هستند تا کمک قابل تحسين مردم را به دست زلزله زدگان منطقه غرب کشور برسانند. وي تاکيد کرد:گروه‌هاي مهندسي خود را براي تسريع پروسه آوار برداري از شمال غرب به منطقه اعزام کرديم و بيش از 1000دستگاه تجهيزات مهندسي در منطقه براي آوار‌برداري و عمليات مهندسي مستقر هستند.
* اسکان موقت زلزله زدگان ‏
فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا(ص) تاکيد کرد: با توجه به وضع نامناسب هوا، سرما و پيش بيني بارش‌ها در کرمانشاه مسئله مهم اسکان موقت زلزله زدگان است که بايد به سرعت و بدون فوت وقت انجام شود.
سردار عبداللهي گفت: درباره چادر، تغذيه و خوراکي‌ها کمبودي نداريم اما براي اسکان تيم‌هايي در نظرگرفته‌ايم که در مدت بسيار کوتاه بتوانيم اسکان موقت را انجام دهيم.
مهديان معاون بنياد مسکن انقلاب اسلامي هم درباره آمار واحدهاي تخريب شده گفت: 11 هزار واحد مسکوني روستايي و 4500 واحد شهري آسيب کلي و 15 هزار واحد شهري و روستايي و تجاري آسيب‌هايي ديده‌اند که نياز به تعمير دارند.براي واحدهاي مسکوني 25 ميليون تومان با کارمزد 4 درصد و 5 ميليون تومان به‌عنوان بلاعوض درنظر گرفته شده است دو ميليون تومان هم براي لوازم منزل به عنوان بلاعوض و10 ميليون تومان هم تسهيلات براي لوازم منزل در نظر گرفته شده که آماده پرداخت است. وي درباره نوع ساخت و ساز گفت: کانکس بهتر است اما تامين 12هزار واحد کانکس هم منابع زيادي لازم دارد هم زمان بر است اما در حال حاضر اسکلتي با همکاري سپاه به صورت پيچ و مهره‌اي درست مي‌کنيم و از مصالح ساختمان‌ها و همکاري سپاه استفاده مي‌شود که اين کار سريعتر انجام خواهد شد.
نظرپور رئيس سازمان نوسازي مدارس گفت: حدود 115 کلاس از 415 کلاس تامين شده که تا آخر هفته کار 300 کلاس باقي مانده نيز مشخص خواهد شد تا نگراني‌ها براي حضور دانش آموزان در کلاس درس برطرف شود. ‏
وزير نيرو ديروز از پست‌هاي فوق توزيع، تصفيه خانه، ايستگاه پمپاژ، تاسيسات برق و آب رساني به روستاهاي مناطق زلزله زده بازديد كرد.‏
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور، مديرعامل توانير و مديرکل مديريت بحران وزارت نيرو نيز در اين سفر يک روزه به همراه اردكانيان در مناطق زلزله زده حضور داشتند.‏
‏* تامين سوخت شهر‌هاي زلزله زده ‏
سخنگوي شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: از ابتداي وقوع زلزله در غرب کشور اين شرکت براي تامين سوخت اقدام کرده است و تامين سوخت در مناطق زلزله زده غرب کشور هيچ مشکلي ندارد.
خانم اسماعيلي در خصوص تامين سوخت شهر‌هاي زلزله زده گفت: ذخاير سوخت به ويژه نفت سفيد در مناطق سرد و کوهستاني زلزله زده در شرايط مناسبي قرار دارد و مشکل تامين گازوئيل، بنزين و سي ان جي وجود ندارد.‏
اسماعيلي اضافه کرد: تامين سوخت مناطق زلزله زده شامل شهر‌هاي سرپل ذهاب، قصر شيرين، گيلانغرب، دالاهو، ثلاث، روانسر، اسلام آباد غرب و جوانرود همچنان ادامه دارد.‏
‏ *افزايش 2 برابري مستمري مددجويان ‏
رئيس سازمان بهزيستي گفت: مستمري 53 هزار توماني هرخانوار يک نفره به 106 هزارتومان، مستمري 61 هزارتوماني هرخانوار 2 نفره به 122 هزارتومان و به همين ترتيب مستمري 100 هزارتوماني هرخانوار 5 نفره به 200 هزارتومان مي‌رسد.
انوشيروان محسني بندپي با بيان اينکه افزايش مستمري مددجويان کرمانشاهي غير از کمک‌هاي نقدي دولت در حوزه يارانه‌هاست اين رويکرد سازمان بهزيستي را دائمي دانست و گفت: پرداخت مستمري به همه مددجويان اين استان که همچنان درنوبت دريافت حقوق و مستمري هستند از ديگر برنامه‌هايي بشمار مي‌آيد که بزودي اجرا مي‌شود.
وي تعداد افرادي را که در زلزله استان کرمانشاه دچار معلوليت شده‌اند 118 نفر دانست و افزود: سازمان بهزيستي درنظر دارد در اسرع وقت اين گروه جديد را براساس شدت معلوليت آنان تحت پوشش حمايت‌هاي مالي و تجهيزات توانبخشي خود قرار دهد.
*حفظ اموال زلزله زدگان ‏دادستان استان کرمانشاه گفت: حفظ اموال و دارايي‌هاي مردم مناطق زلزله زده اولويت اصلي دستگاه قضايي و نيروي انتظامي است.
محمدحسين صادقي دربازديدازمناطق زلزله زده گفت: با همکاري دستگاه‌هاي امنيتي و انتظامي تمام توان خود را به کار گرفته‌ايم تا از اموال و دارايي‌هاي مردم حفاظت کنيم.
وي تاکيد کرد: با تلاش جدي دستگاه‌هاي امنيتي و انتظامي امنيت مطلوبي در سطح مناطق زلزله زده برقرار شده است.
رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور هم گفت: خيران ساخت 115 کلاس درس تخريب شده در زلزله را پذيرفته‌اند. محمدتقي نظرپورافزود: مدارسي که در دو دهه اخير ساخته‌ شده است در جريان زلزله آسيب نديده‌اند و بيشتر تخريب‌ها مربوط به مدارس قديمي است.‏
عليرضا رئيسي معاون امور بهداشت وزارت بهداشت افزود: شيرخشک، پوشک بچه، پد بهداشتي، شيشه شير براي کودکان کمتر از 5 سال و پرکلرين براي مقابله با بيماري‌هاي روده‌اي در تمام شبکه‌هاي بهداشت شهرستان‌هاي زلزله زده توزيع شد.‏
‏ وي گفت:تيم دندانپزشکي به همراه کلينيک سيار دندانپزشکي به مناطق زلزله زده غرب کشور اعزام شد و در حال حاضر خدمات رايگان دندانپزشکي را به مردم اين مناطق ارائه مي‌دهد.‏
معاون بهداشت وزارت بهداشت به سم پاشي و گندزدايي سرويس‌هاي بهداشتي و سطل زباله‌ها درسطح شهرها، پارک‌ها و آشپزخانه مرکزي و اماکن عمومي در مناطق زلزله زده اشاره کرد و گفت: با هماهنگي‌هاي انجام شده با نهاد‌ها و سازمان‌هاي مرتبط با آوار برداري، بنا شد دام‌هاي تلف شده، به طور بهداشتي دفن شوند.‏
وي اضافه کرد: تيم‌هاي کنترل و بازرسي مواد غذايي و آب آشاميدني در شهرستان‌هاي آسيب ديده در زلزله غرب کشور تشکيل شده تا بر کيفيت مواد غذايي دپو شده در شهرستان‌ها و کلرسنجي و کدورت سنجي آب آشاميدني در اين مناطق، نظارت داشته باشند.‏
رئيسي گفت: نمونه برداري از آب تانکر‌هاي آب آشاميدني جهت آزمايش‌هاي ميکروبي، سمپاشي روستا‌ها و مکان‌هاي داراي تلفات دام و سمپاشي بيمارستان صحرايي، آزمايشگاه وخودرو‌هاي اورژانس و محوطه بيمارستان شهداي سرپل ذهاب به خوبي انجام شده است.
*تامين داروي بيماران خاص ‏
رئيس اداره بهداشت و درمان نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي گفت: ارتش تامين داروهاي کمياب بيماران خاص در مناطق زلزله زده را برعهده گرفته و اين اقلام دارويي را در سريعترين زمان ممکن براي اين دسته از افراد فراهم مي‌کند.
امير شهنام بابلي اظهار کرد: از زمان وقوع حادثه زلزله مهيبي که هفته قبل بوقوع پيوست، ارتش 2 کار مهم را در دستور کار خود قرار داد كه يکي از آن‌ها تامين داروي بيماران خاص و صعب العلاج است که پس از دريافت آمار و نيازمندي‌ها، اقدام به تامين آن‌ها خواهد کرد.
بابلي ديگر وظيفه ارتش در قبال زلزله زدگان را اعزام تيم‌هاي بهداشتي و روانشناس به منطقه ذکر کرد و گفت: مردم مناطق زلزله زده به دنبال حادثه زمين لرزه شديد دچار تألم روحي فراواني شده‌اند و نياز به بازسازي روحي و رواني دارند.
* بازسازي در گيلانغرب
معاون سازمان مديريت بحران کشور از آغاز کار بازسازي واحدهاي مسکوني تخريب شده در جريان زلزله اخير در شهرستان گيلانغرب خبر داد.
محمدفريد لطيفي افزود: بنياد مسکن انقلاب اسلامي استان قزوين به عنوان استان معين منطقه زلزله زده گيلانغرب با استقرار در منطقه، کار بازسازي واحدهاي روستايي تخريب شده را در روستاي «شنقال خالدي» دهستان ديره از روستاهاي صد درصد تخريب شده اين شهرستان آغاز کرد.
زلزله 3/7 ريشتري 21 آبان در 11 کيلومتري بخش ازگله، 32 کيلومتري شهرستان سرپل ذهاب در غرب مرکز کرمانشاه رخ داد که 436 کشته و 10 هزار و 179 مصدوم برجاگذاشت. ‏
‏*50کانکس هديه وزير ورزش به زلزله زدگان
وزير ورزش وجوانان در حاشيه بازديد از روستاي زلزله زده دهجامي شهرستان کرند غرب از تامين 50 کانکس وزارت ورزش براي مردم آسيب ديده از زلزله خبر داد.
مسعود سلطاني فر در اين بازديد افزود: بعد از زلزله تلخ غرب کشور که با ابعاد و خسارت بالايي همراه بود، خوشبختانه يک حماسه مردمي به وجود آمد و حضور گسترده مردم که طبق وظايف انسان دوستانه خود در کنار مردم کرمانشاه بودند، سبب شد در کنار همه اين خرابي‌ها شاهد يک عزم ملي باشيم. سلطاني فر با بيان اين که از روز‌هاي اوليه اين حادثه تلخ مجموعه ورزش بيش از 350 محموله کمک به مناطق زلزله زده اعزام کرده است، افزود: اين کمک‌ها به غير از کمک‌هاي قهرمانان و ورزشکاراني است که خودشان به صورت انفرادي کمک‌هاي زيادي کردند.
*مرگ خاموش زن
زلزله زده ‏
يکي از زلزله زدگان منطقه ثلاث باباجاني به علت گاز گرفتگي در چادر جان خود را از دست داد.
مرکز اطلاع رساني نيروي انتظامي استان کرمانشاه با تاييد اين خبر اعلام کرد: اين زن از زلزله زدگان شهرستان ثلاث باباجاني بوده است. وي زير چادر سکونت داشته و به علت استنشاق گاز مونوکسيدکربن دچار گازگرفتگي شد و جان باخت.‏
زمين لرزه 2/4 ريشتري سروآباد کردستان را لرزاند
سنندج: زمين لرزه‌اي به بزرگي 2/4ريشتر در ساعت 9:49 صبح ديروز، شهرستان سروآباد در استان کردستان را لرزاند.
فرماندار شهرستان سروآباد با اشاره به اين‌که زمين لرزه در اين شهرستان خسارات جاني در پي نداشت، افزود: اين زلزله اما موجب تخريب برخي از منازل روستاهاي منطقه هورامان شد.
علي مفاخري ادامه داد: اين زمين لرزه در عمق 9 کيلومتري زمين و در فاصله 10 کيلومتري شهر سروآباد در استان کردستان، 13 کيلومتري شهر نودشه و 18 کيلومتري شهر نوسود در استان کرمانشاه بود. وي گفت: ستاد مديريت بحران، اکيپ‌هاي ارزياب و ادارات خدمات رسان اين شهرستان در آمادگي کامل قرار دارند.



 


نوشته شده در   دوشنبه 29 آبان 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode