ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 25 آبان 1396     |     کد : 180973

تسهيلات دولت براي بازسازي کرمانشاه

هيات دولت در جلسه ديروز خود به رياست حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني رئيس جمهوري، وضع آسيب ديدگان زلزله استان کرمانشاه را مورد بررسي قرار داد.

هيات دولت در جلسه ديروز خود به رياست حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني رئيس جمهوري، وضع آسيب ديدگان زلزله استان کرمانشاه را مورد بررسي قرار داد.
اعضاي دولت در اين جلسه ، پس از استماع گزارش دستگاه‌هاي اجرايي از بازديدهاي ميداني به عمل آمده از مناطق آسيب ديده و خسارات وارده به منازل مسکوني شهرها و روستاها و واحدهاي توليدي استان، با اختصاص مبلغ 281 ميليارد تومان کمک بلاعوض و 659 ميليارد تومان تسهيلات براي بازسازي بخش‌هاي خسارت ديده ناشي از زلزله استان کرمانشاه موافقت کردند.
به موجب اين تصميم، براي احداث
11 هزار واحد مسکوني روستايي به ازاي هر واحد مبلغ 5 ميليون تومان کمک بلاعوض و تا سقف 25 ميليون تومان تسهيلات با سود
4 درصد اختصاص يافت.دولت همچنين براي احداث 4500 واحد مسکوني شهري به ازاي هر واحد مبلغ 6 ميليون تومان کمک بلاعوض و تا سقف 35 ميليون تومان تسهيلات با سود 5 درصد اختصاص داد.
کمک‌هاي بلاعوض شامل کمک براي مرمت و تعمير 15 هزار واحد مسکوني شهري و روستايي و واحدهاي تجاري به ازاي هر واحد 2 ميليون تومان، کمک براي تأمين لوازم خانگي تعداد 15 هزار و 500 واحد مسکوني به ازاي هر واحد 2 ميليون تومان، کمک براي تأمين اسکان موقت 11 هزار واحد مسکوني روستايي به ازاي هر واحد 3 ميليون تومان و کمک بلاعوض براي تأمين اسکان موقت 4500 واحد شهري به ازاي هر واحد 5 ميليون تومان از ديگر موارد مصوب هيات وزيران براي کمک به زلزله زدگان استان کرمانشاه در اين جلسه بود.
همچنين با تصويب دولت، براي تعمير 15 هزار واحد مسکوني شهري و روستايي و تجاري تا سقف 12 ميليون تومان تسهيلات براي هر واحد و براي تأمين لوازم خانگي و ساير هزينه‌هاي ضروري براي 15 هزار و 500 واحد مسکوني تا سقف 10 ميليون تومان تسهيلات به صورت قرض الحسنه اختصاص يافت.
هيات وزيران در اين جلسه همچنين به منظور رفع مشکلات آسيب ديدگان زلزله در استان‌هاي غربي کشور، مقرر کرد شبکه بانکي نسبت به امهال تمامي تسهيلات اعطايي قبل از وقوع حادثه به افراد آسيب ديده اعم از توليدي و غيرتوليدي، در شهرها و روستاها (به مدت دو سال از تاريخ وقوع حادثه) اقدام كند.
دکتر روحاني: تضعيف اميد و اعتماد عمومي ، حرکت در مسير شکست است
رئيس‌ جمهوري با تأکيد بر اين که دولت با همه توان، مشکلات ناشي از زلزله کرمانشاه و برطرف کردن آلام مردم را پيگيري خواهد کرد، اظهار داشت: امروز در جلسه هيأت دولت تصميمات لازم در باره چگونگي ياري و امدادرساني به زلزله‌زدگان اتخاذ خواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني ديروز در جلسه هيأت دولت با اشاره به وقوع زلزله در منطقه غرب کشور و کرمانشاه، گفت: زلزله شديدي که با قدرت و بزرگي 7.3 ريشتر در کرمانشاه به وقوع پيوسته کمتر سابقه داشته است. وقوع چنين زلزله‌اي در هر کشوري خطرناک است و مشکلات زيادي به همراه دارد و در کشورمان هم اين زلزله خسارات زيادي به خصوص در روستاها به همراه داشته است.
وي ، پيشگيري و مقابله با خطرات ناشي از زلزله را وظيفه همگاني توصيف کرد و گفت: اين که خانه ساخته خود مردم در منطقه سرپل ذهاب سالم مانده و در مقابل يک ساختمان دولتي فرو ريخته است، نشان‌دهنده وقوع فساد در اين زمينه است و مشخص است که در بخش پيمانکاري ساخت و ساز فساد وجود داشته است.
روحاني تصريح کرد: حوادثي مانند زلزله درسي براي همه ماست که چگونه همديگر را ياري کنيم و با همديگر باشيم.رئيس جمهوري با قدرداني از همدردي و کمک‌هاي خودجوش ملت ايران به هموطنان زلزله زده خود، گفت: در چنين مواقعي بسيار مهم است که روحيه برادري و اخوت و عشق به وطن و اسلام را بيش از پيش نمايان سازيم و در اين زمينه مردم غيور، قهرمان، شجاع و پهلوان استان کرمانشاه پيشگام بودند.
روحاني همچنين با تشکر از تلاش‌ها و فداکاري همه دستگاه‌هاي دولتي و نظامي که به صحنه امداد و کمک‌رساني وارد شدند، گفت: ديروز در جريان بازديد از مناطق زلزله زده صحنه‌هايي از ايثار و فداکاري ديدم که بسيار دلگرم کننده بود و در يک نمونه در بيمارستان آيت‌الله طالقاني در دو روز گذشته حدود 300 عمل جراحي انجام شده است و از چهره پزشکان و پرستاران کاملاً مشخص بود که شبانه‌روز و بدون استراحت مشغول امدادرساني بودند و اين بسيار ارزشمند است.
وي با تأکيد بر اين که تلاش همه بر اين است که کاري کنيم که آلام مردم کاهش پيدا کند، اظهار داشت: امروز در جلسه هيأت دولت تصميمات لازم در زمينه نحوه کمک‌رساني از جمله ارائه کمک‌هاي بلاعوض و وام و همچنين چگونگي اسکان موقت و اضطراري آسيب‌ديدگان، اتخاذ شد.
رئيس جمهوري با اشاره به نياز حدود 30 هزار خانه شهري و روستايي مناطق زلزله‌زده کرمانشاه براي بازسازي و ترميم ، گفت: همه بايد در اين زمينه کمک کنند. اما مسئوليت اصلي در استقرار موقت و دائمي مردم زلزله‌زده، بنياد مسکن است و خواهش مي‌کنم که کارهاي موازي در اين زمينه صورت نگيرد و هر کسي که قصد کمک دارد، آن را در اختيار بنياد مسکن قرار دهد.روحاني افزود: در زمينه کمک‌هاي ديگر هم بهتر است هلال احمر مرجع باشد و در حوزه اطلاع‌رساني با توجه به اين که در چنين مواقعي اخبار و شايعات کذب و گسترده‌اي گفته مي‌شود، مرجع اصلي مردم براي اطلاع از امور، بايستي صدا و سيما باشد.
وي با اشاره به خواسته‌هاي ساکنان مناطق زلزله زده از مسئولين گفت: ديروز مردم با صبر، متانت و ادب و بسيار منطقي خواسته‌هاي اوليه خود را مطرح کردند و وظيفه داريم که به مسئوليت خود در اين زمينه عمل کنيم.
رئيس جمهوري با اشاره به حضور و بازديد مسئولين مختلف از مناطق زلزله‌زده، تصريح کرد: اين اتفاق يک آزمايش الهي براي همه ماست و بايد تلاش کنيم هم در پيشگاه تاريخ و وجدان خود و هم در پيشگاه خداوند، سربلند باشيم.
روحاني همچنين با تجليل از هوانيروز و امداد هوايي در رسيدگي به آسيب‌ديدگان گفت: در مواقعي مانند زلزله که جاده‌ها مسدود مي‌شوند امداد هوايي جايگاه بسيار ارزشمندي دارد و از همه کساني که در اين زمينه تلاش کردند و تمام نيروهاي مسلح اعم از ارتش و سپاه ، صميمانه تشکر مي‌کنم.
وي همچنين با قدرداني از بيانات و تأکيدات رهبر معظم انقلاب در زمينه رسيدگي به آسيب‌ديدگان، گفت: دولت با تمام وجود تأکيدات ايشان را مورد توجه قرار خواهد داد.
رئيس جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود به شرايط حساس منطقه و لزوم هوشياري در چنين شرايطي اشاره کرد و گفت: امروز شرايط منطقه از هر زمان ديگري حساس‌تر شده است و ضرورت دارد در مقابل آن هوشيار باشيم.روحاني با بيان اين که پيش از اين عده‌اي در منطقه چنين تصور مي‌کردند که با حضور قدرت‌هاي بزرگ، امنيت در منطقه مستقر مي‌شود و لذا بعضي به انگليس و آمريکا و قدرت‌هاي خارجي تکيه کرده بودند، اظهار داشت: امروز همه به طور کامل مشاهده کردند که حضور قدرت‌هاي خارجي هيچ فايده‌اي براي منطقه نداشته است.
وي اظهارداشت: قدرت‌هاي خارجي از حضور در منطقه صرفاً براي بازارگرمي به منظور فروش‌ سلاح‌هاي خود و زمينه مناسب براي دخالت در بازار منطقه و بازي با قيمت نفت استفاده و اهداف سوء خود را در اين زمينه‌ها دنبال کردند و هيچ‌گاه حضور آنها به نفع مردم منطقه نبوده و به جز دردسر و گرفتاري هيچ نتيجه‌اي نداشته است.رئيس جمهوري با اشاره به اين که "هر زمان که مقامات آمريکايي به منطقه آمده‌اند، بلافاصله پس از آن، آتش جنگ و تنش در بخشي از منطقه شعله‌ور شده است"، گفت: با دخالت قدرت‌هاي خارجي جنگ‌هاي بزرگي در عراق، افغانستان و ‌سوريه به وقوع پيوسته و يمن به هم ريخته است. آيا کسي هست که به فکر مردم يمن باشد و اداي انسانيت کند؟ مردم بي‌دفاع يمن چندين سال است که با مشکلات ناشي از بيماري، فقر و بمباران‌هاي مستمر دست و پنجه نرم مي‌کند. به چه علت کشوري که مسلمان است و خود را خادم حرمين مي‌داند، اين گونه مردم بي‌گناه و مسلمان يمن را تحت فشار قرار داده و اظهار تأسف و پشيماني هم نکرده است و همچنان به جنايت‌هايش ادامه مي‌دهد.
روحاني افزود: در مقابل اين جنايات، سازمان ملل سکوت کرده است و هيچ موضع قاطع و الزام‌آوري اتخاذ نمي‌کند و قدرت‌هاي غربي هم از اين گونه جنايات حمايت مي‌کنند.
وي مداخله آشکار در کشور مستقلي مثل لبنان را و اين که از کسي بخواهند استعفا بدهد و فرد ديگري را براي جايگزيني او معرفي ‌کنند‌، اتفاق بسيار کم‌نظيري در تاريخ دانست و خطاب به مداخله‌کنندگان گفت: شما چه کاره هستيد و با اتکا با چه قدرتي چنين اقداماتي انجام مي‌دهيد؛ تصور مي‌کنيد که پول تا کجا مي‌تواند کارساز باشد. رئيس جمهوري تصريح کرد: اين که کشور مسلماني در منطقه از رژيم صهيونيستي بخواهد و به آن التماس کند که مردم لبنان را بمباران کند بسيار شرم‌آور و خجالت‌آور است. در تاريخ سراغ نداريم که يک کشور اسلامي به چنين اقداماتي دست زده باشد و اين نشان‌دهنده ناپختگي افرادي است که در اين کشورها سر کار آمدند.
روحاني تأکيد کرد: ما به عنوان جمهوري اسلامي ايران اولاً بخواهيد يا نخواهيد حامي مظلومان بوده و خواهيم بود و اين که دشمن ظالم و کمک‌رسان مظلوم باشيم دستور اسلام، پيامبر گرامي و اميرالمؤمنين علي(ع) است. ما همواره به ياري مظلومان خواهيم شتافت و نمي‌توانيم ببينيم که تروريست‌ها حرم‌هاي مقدس را تخريب كنند و مردم بي‌گناه و مسلمان را مورد حمله قرار دهند. وي در ادامه با تأکيد بر ضرورت تقويت قدرت ملي کشورمان، اظهار داشت: بخشي از قدرت ملي در حوزه نظامي است، بخشي مردمي، بخشي سياسي و بخشي اقتصادي است و هر آنچه به قدرت ملي ما منتهي مي‌شود، بايد تقويت شود.
رئيس جمهوري گفت: اين که ايران مسير ترانزيت براي منطقه باشد و از لحاظ سياسي در منطقه مؤثر و پاي ميز مذاکره حاضر باشيم و از حقوق ملت خود دفاع کنيم و رونق اقتصادي ايجاد كنيم، نشان‌دهنده قدرت ملي ما در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي است.
روحاني خاطر نشان کرد: بايد در کنار قدرت ملي، وحدت ملي را هم مستحکم كنيم. امروز بيش از هر زمان ديگري نيازمند وحدت و همدلي هستيم و بايد از حوادثي مانند زلزله براي وحدت بيشتر استفاده کرد نه براي تفرقه و ايجاد اختلاف و دودستگي. وقوع حوادثي طبيعي ميز محاکمه نيست که در آن همديگر را به پاي آن کشانده و به محاکمه بکشانيم، بلکه چنين اتفاقاتي زمان ياري و کمک و همدلي بيشتر مردم و انسجام و وحدت است.
وي اظهار داشت: ايجاد اختلاف بين شيعه و سني و اقوام و قوميت‌هاي مختلف از توطئه‌هاي دشمنان است و بايد در مقابل آن، براي وحدت هر چه بيشتر اقوام و مذاهب تلاش کنيم.
رئيس جمهوري اميد به آينده و تقويت آن را مورد تأکيد قرار داد و گفت:‌ اگر اميد و اعتماد عمومي تضعيف شود، حتماً شکست خواهيم خورد، اسلام دين اميد است و يأس از رحمت خدا از گناهان کبيره محسوب شده است و بايد به هموطنان خود حسن ظن داشته باشيم، چرا که دين و مذهب ما الهام‌بخش روحيه اميد است.
روحاني تصريح کرد: کسي منکر وجود مشکلات در حوزه‌هاي مختلف نيست، اما در عين حال به آينده بهتر و کشور آبادتر اميد داريم و ترديد ندارم از مشکلات عبور خواهيم کرد و در اين مسير قدرت ملي و حفظ وحدت و يکپارچگي مي‌تواند چاره‌ساز باشد و ما را از شرايط و مشکلات به سلامت عبور دهد.
وي افزود: در سايه اميد، وحدت و آينده درخشان،به وظيفه ملي و ديني خود عمل خواهيم کرد.
رئيس جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به قرار گرفتن در آستانه رحلت پيامبر عظيم‌الشأن اسلام(ص)، شهادت امام مجتبي(ع) و شهادت علي بن موسي الرضا(ع)، اظهار داشت: مردم ما همواره عاشق خاندان رسالت و اهل بيت(ع) بودند و راه آنان را به عنوان يکي از راه‌هاي هدايت، يافته اند و همواره در اين مسير ثابت قدم بوده‌اند.
روحاني افزود: هر روزي که به عنوان دين، پيامبر(ص)، ائمه هدي(ع) و اسلام نام گذاري شده است، مردم با شور و شکوه و عظمت خاصي، آن ايام که ايام‌الله است را گرامي داشتند که نمونه بارز آن اربعين حسيني و راهپيمايي عظيم و ميليوني مردم در مسير کربلا است.
وي خاطر نشان کرد: پيامبر اسلام(ص)
‌گل‌سرسبد تاريخ است و زندگي ايشان بايد الگويي براي همه مردم باشد.
رئيس جمهوري پيروي از راه و روش پيامبر اسلام(ص) را مورد تأکيد قرار داد و گفت: حکومت پيامبر اسلام(ص) آزادترين، بهترين و سالم‌ترين در آن روزگار بود که در آن عدالت و احترام به حقوق انسان‌ها، مورد توجه قرار داشت و صرفاً بر مبناي قانون و پيمان اداره مي‌شد.
روحاني افزود: در حکومت پيامبر(ص) همه اهل مدينه و اهل کتاب احساس آزادي و امنيت مي‌کردند و هيچ جايي مثل مدينه و مکه نبود که در آن اهل کتاب احساس امنيت داشته باشند. در حکومت پيامبر(ص) حتي کساني که در دل خود اسلام را قبول نداشتند و پيامبر اسلام(ص) به خوبي از آن آگاهي داشت، اما با اين حال با همه آنها برخورد محترمانه‌اي داشت و آنها از بيت‌المال استفاده مي‌کردند و سختگيري‌هايي که امروز در بعضي جاها انجام مي‌شود، در زمان پيامبر(ص) وجود نداشت.
وي با بيان اين که حکم اسلام بر مبناي ظاهر و اقرار شخص است، خاطر نشان کرد: ايمان بر مبناي اقرار فرد مشخص مي‌شود و هر کسي شهادتين را به زبان آورد، مسلمان است و هر کس که بگويد که پيامبر(ص) را دوست دارم و به عهد خود وفادارم اين حرف قابل قبول است، مگر آن که عکس آن ثابت شود، اما متأسفانه امروز بعضاً اين موضوع برعکس اعمال مي‌شود و دستگاهي ايجاد شده است که التزام عملي را کشف كند، در حالي که در اسلام «حمل فعل مسلم» در صحت است و اين قاعده فقهي ما است.
رئيس جمهوري خاطر نشان کرد: اگر مي‌خواهيم انقلابي باشيم در رأس انقلابيون شخص پيامبر اسلام(ص) قرار دارد و ما از سال 42 تا 22 بهمن 57 به مردم وعده داديم که حکومت پيامبر(ص) را در کشورمان جاري و آموزه‌هاي پيامبر(ص) را عملي خواهيم کرد.
روحاني افزود: انقلابي بودن به شجاعت، ايستادگي و ايمان پيغمبر(ص) است، اما در عين حال پيامبر(ص) اهل عفو، نرم‌خويي، وفاي به عهد و سعه صدر پيامبر(ص) هم از نشانه‌هاي انقلابي بودن ايشان بود.
وي گفت: پيامبر گرامي اسلام(ص) به پادشاه ايران و روم نامه فرستادند، اما آنها بي‌ادبي کردند ولي پيامبر(ص) در مقابل اقدام آنها اعلام جنگ نکرد، بلکه پيامبر اسلام(ص) با سعه صدر با دنيا و قدرت‌هاي آن روزگار برخورد كرد.
رئيس جمهوري تصريح کرد: امروز بايد راه و مسير پيامبر(ص) را ادامه دهيم. حکومت در زمان پيامبر(ص) آزادترين و عادلانه‌ترين بود و امن‌تر از مدينه و حکومت پيامبر(ص) در دنيا وجود نداشت و اگر امروز در جمهوري اسلامي اين‌چنين هستيم. پس حکومت در مسير حکومت پيامبر(ص) قرار دارد و اگر نيستيم بايد راهما‌ن را تصحيح کنيم.
روحاني در ادامه با گراميداشت شهادت امام حسن مجتبي(ع)، اظهار داشت: امام حسن(ع) امام صلح، دوستي و ترک مخاصمه است و رهبر معظم انقلاب از تعبير نرمش قهرمانانه براي اين امام(ع) استفاده کردند. امام حسن(ع) در آن شرايط ضروري دانستند که جامعه اسلامي براي مدتي در آرامش قرار بگيرد تا احکام اسلام، به طور کامل تثبيت شود و استقرار يابد.
وي همچنين بااشاره به شهادت امام علي بن موسي الرضا(ع) گفت: امام رضا(ع)، امام مناظره و مذاکره است و به مذهب شيعه در جهان رسميت بخشيد. اگر چه امام باقر(ع) و امام صادق (ع)، مکاتب بزرگي را براي تبيين اسلام و تشيع ايجاد کردند، اما در دوره امام رضا(ع) بود که شيعه به عنوان مذهب رسمي در دنيا شناخته شد.
رئيس جمهور تصريح کرد: امروز همه وظيفه داريم که از راه و مسيري که پيامبر گرامي اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) در راه آن مجاهدت و فداکاري کردند، پيروي کنيم.
سخنان اعضاي دولت
برخي از اعضاي کابينه دوازدهم در حاشيه جلسه صبح روز گذشته هيات دولت در با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آنان پاسخ دادند.
محمد نهاونديان معاون اقتصادي رئيس جمهوري در پاسخ به پرسشي در زمينه جلسه سران سه قوه درباره سپرده‌گذاران چند تعاوني اعتباري و مشکلات ناشي از آن، اظهار داشت: سران سه قوه تصميم گرفتند کميته‌اي سه نفره اين کار را پيگيري کند و از سوي آيت‌الله آملي لاريجاني، آقاي اژه‌اي و از سوي آقاي لاريجاني، آقاي پزشکيان و از سوي آقاي روحاني هم من معرفي شده‌ام که به دنبال آن جلسات متعددي در طول دو هفته اخير برگزار شد و خوشبختانه الان مي‌توانم به مردم بگويم که در رابطه با تعاوني فرشتگان و تصميمي که اتخاذ شد همه سپرده‌گذاران اين تعاوني توانسته اند تا مبلغ 200 ميليون تومان سپرده‌هاي خود را دريافت کنند و در واقع بالاي 96 درصد مشکل به اين ترتيب حل مي‌شود و سپرده‌گذاراني که سپرده بيش از 200 ميليون تومان داشته‌اند هم تا 200ميليون تومان را دريافت مي‌کنند و بقيه آن را در حال تصميم‌گيري و اقدام هستيم که به آنان باز گردانيم.
وي افزود: در رابطه با سه تعاوني ديگر هم که مشکلاتي داشتند از جمله تعاوني وحدت، البرز ايرانيان و افضل توس که تعداد سپرده‌گذارانش در برخي موارد قابل توجه بوده است بررسي خوبي انجام گرفت و تصميم کاملي گرفته شده است که ان‌شاءالله در اين مورد هم اقدام شود و ظرف هفته آينده 98 درصد مشکل آنان هم حل مي‌شود و سپرده‌گذاران نگراني‌هايشان برطرف خواهد شد.
نهاونديان با تاکيد بر برخورد جدي با مسببان اين وضع ، اظهار داشت: اين موضوع در دستور کار ما قرار دارد و نبايد هيچ کس در اقتصاد ايران به خود جرات دهد که با بي‌انضباطي و عدم انجام وظايف به سرمايه اعتماد عمومي لطمه بزند. خوشبختانه علي‌رغم برخي جوسازي‌هاي ناسالم اين اعتماد عمومي به سيستم بانکي برقرار است و آمارها نشان مي‌دهد که سپرده‌گذاري در مجموعه سيستم‌هاي بانکي کشور در حال رشد و افزايش بوده است و حتي ميزان سپرده‌هاي ثابت هم افزايش يافته است که نشان دهنده اعتماد عمومي به سيستم بانکي است.
نقش فضاي مجازي در مناطق زلزله‌زده
محمدجواد آذري جهرمي وزيرارتبا طات هم در ارتباط با فعاليت‌هاي وزارتخانه ارتباطات و فناوري اطلاعات در مناطق زلزله‌زده اظهار داشت: از ساعات اوليه همکاران ما در ستاد بحران وزارت ارتباطات فعال شدند. شب اول حدود 47 سايت موبايل از دسترس خارج شد که همان شب هم بسياري از آنها مجدد به شبکه بازگشتند.
وي ادامه داد: اگر در مناطقي كه اعلام شده آنتن تلفن همراه وجود ندارد، احتمالا از قبل هم وجود نداشته است. اپراتورهاي موبايل و اينترنت هم طي اين روزها خدمات مناسب، ويژه و بعضا رايگاني براي مناطق زلزله‌زده در نظر گرفته‌اند.
جهرمي خاطر نشان کرد که فضاي مجازي توانسته است در مواردي مثل جذب کمک‌هاي مردمي يا پيدا شدن گم شدگان حادثه زلزله غرب ايران نقش موثري ايفا کند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: در زمينه امکانات و تسهيلات ويژه بالن همکاران ما در حال فعاليت هستند تا بالن را در منطقه سرپل ذهاب برپا کنند و از روز سه شنبه هم اين فعاليت را شروع کردند که اطلاع رساني لازم انجام مي‌شود.
وي ادامه داد: کارکنان وزارت ارتباطات پنج هزار پتو و 500 تخته چادر را به مناطق زلزله زده ارسال کردند و يک معاون هم منصوب کرديم که با اپراتورهاي موبايل و تمام فعالان بخش مخابرات هماهنگي کند تا بتوانند در جهت مواد غذايي و اقلام بهداشتي کمک ها را جمع آوري و ارسال کنند.
آذري جهرمي در پايان گفت: ما از ستاد بحران گزارشي مبني بر اختلالات نداريم و اگر گزارشي برسد تيم‌هاي ما آماده هستند که سريع خدمت رساني کنند.
وي در پاسخ به سئوالي درباره اختلال در ارتباط تلگرامي در چند شب پيش با تائيد اين اختلال، در عين حال تاکيد کرد که اين موضوع ارتباطي با شبکه‌هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نداشته است. وي گفت: پيگير اين موضوع بوده‌ام و درخواست داده‌ام که دلايل آن در گزارشي تهيه و اطلاع‌ رساني شود.
مناطق زلزله‌زده مشکل دارو ندارند
قاضي زاده هاشمي، وزير بهداشت،درمان و آموزش پزشكي هم با اشاره به اين که وظايف اين وزارتخانه در قبال زلزله‌زدگان انجام شده و در حال اجراست، گفت: مشکل کمبود دارو در مناطق زلزله‌زده نداريم. وي افزود:‌ بايد مراقب باشيم که غذا و آب زلزله‌زدگان آلوده نباشد و از ايجاد اين مشکل پيشگيري کنيم.ما همچنين بايد مراقب بهداشت محيط باشيم.
وي با اشاره به اين که بايد به مشکل روحي آسيب‌ديدگان زلزله رسيدگي شود، افزود: 40 تيم روانپز‌شکي و رواشناسي داوطلبانه عازم مناطق زلزله‌زده شده اند. وزير بهداشت همچنين گفت:انجمن‌هاي مردمي بيماري‌هاي کليوي و سرطاني هم فعال شده‌اند و در حال خدمت به بيماران سرطاني و کليوي هستند.
هاشمي در پاسخ به پرسشي درباره اقدامات وزارت بهداشت براي تامين دارو و اقلام بهداشتي در مناطق زلزله زده، گفت: کساني که در اين حادثه آسيب ديده‌اند که بخش عمده اي از آنان دچار شکستگي استخوان ها هستند، همه بستري شده‌اند که اين کار هم در تهران و هم در سنندج و همدان صورت گرفته و در اين امر رعايت بهداشت اهميت زيادي دارد. با توجه به قطع شدن آب و وصل شدن مجدد آن بايد تا يک هفته مراقبت‌هاي لازم انجام شود تا شکستگي لوله‌ها، فاضلاب را به آب آشاميدني منتقل نکند.
وي افزود: تيم‌هاي بهداشتي هم در شهرها و هم در روستاها فعال هستند و مردم هم بايد مسائل بهداشتي را رعايت کنند. در عين حال بخشي از احشام هستند که زير آوارند و بايد نسبت به بيماري‌هاي ناشي از اجساد آنها، نکات بهداشتي رعايت شود.
در جلسه سران قوا بحثي درباره تشکيلات دولت نشد
محمود واعظي، رئيس دفتر رئيس جمهوري هم در پاسخ به اين پرسش که آيا توافقي ميان دولت و مجلس براي تغيير ساختار دولت انجام شده است، گفت: در جلسه سران قوا درباره تشکيلات دولت هيچ بحثي نشده است. رئيس کميسيون اجتماعي مجلس هم با بنده تماس گرفتند و به ايشان هم گفتم که در جلسه سران قوا درباره اين موضوع بحثي نشده است.
اين موضوع که ميان رئيس جمهوري و رئيس مجلس بحثي صورت گرفته باشد امري طبيعي است و توافقي صورت نگرفته است، چرا که اين موضوع به تمامي نمايندگان مجلس بازمي گردد که بايد درباره آن اظهار نظر کنند پس در اينجا توافق ميان روساي مجلس و دولت معنا ندارد بلکه باهم تفاهم مي کنند که کارها چگونه پيش رود چرا که تصميم در اين زمينه با مجلس است.
وي در پاسخ به پرسشي درباره ارائه گزارش هايي در باره نابساماني در توزيع موارد ضروري به زلزله زدگان غرب کشور و صحت آن، گفت: ستاد بحران براي کاستن از نابساماني ها هر روز جلسه مي گذارد و آقاي روحاني هم موافقت کردند که وزير کشور به جاي آمدن به جلسات هيات دولت، جلسات ستاد بحران را تشکيل دهند.
واعظي تاکيد کرد: مشکلات و کمبودهايي که در سفر روز سه شنبه هيات دولت به کرمانشاه با آن مواجه شديم مساله مديريت بحران و تامين امنيت و اطلاع رساني به همه نقاط زلزله زده و ايجاد هماهنگي ميان دستگاه هاي مختلف بود که در اين رابطه در جلسه هيات دولت بحث و تصميمات لازم را اتخاذ کرديم.
‌ارائه خدمات مشاوره اي به دانش آموزان زلزله زده
‌محمد بطحايي، وزير آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشي درباره اقدامات وزارتخانه در مناطق زلزله زده، گفت: در کرمانشاه صدمات زيادي به پيکر مدارس وارد شده است و البته در دو استان کردستان و ايلام هم گزارش هايي از وارد آمدن صدمات به ساختمان مدارس به دست ما رسيده است که بر اساس اعتبارات پيش‌بيني‌شده، قرار است به سرعت مدارسي که قابل استفاده نيستند بازسازي شوند و مدارسي که به دليل خسارت بر سازه‌هايش ايمن نيست، ايمن‌سازي شود.
وي ادامه داد: در اين فاصله ما از سياست دوشيفت کردن مدارس در مناطقي که اين امکان وجود داشته باشد استفاده مي کنيم تا تحصيل دانش آموزان با وقفه روبرو نشود.
بطحايي افزود: همه تلاش مان را مي‌کنيم که با تامين حداکثري ايمني دانش آموزان تحصيل شان ادامه پيدا کند و وقفه تحصيلي پيدا نکنند.
بطحايي تاکيد کرد: برنامه‌اي براي خدمات مشاوره به دانش آموزاني داريم که متاسفانه والدين خود را از دست داده اند تا به محض بازگشت آنان به مدرسه، خدمات مشاوره اي و سازشي مان را آغاز کنيم تا آستانه تحمل بچه ها را در برابر پديده اي که مديريتش به دست کسي نبوده است، بالاتر ببريم.


نوشته شده در   پنجشنبه 25 آبان 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode