ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 22 آبان 1396     |     کد : 180921

همکاری‌ هسته‌ای ایران با اتریش

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با حضور در مؤسسه همشهری ضمن بازدید از بخش‌های مختلف مجموعه به سؤالات خبرنگاران همشهری پاسخ داد و از همکاری‌های جدید هسته‌ای ایران با کشورهایی مثل اتریش، روسیه و چک خبر داد.


سخنگوی سازمان انرژی اتمی با حضور در مؤسسه همشهری ضمن بازدید از بخش‌های مختلف مجموعه به سؤالات خبرنگاران همشهری پاسخ داد و از همکاری‌های جدید هسته‌ای ایران با کشورهایی مثل اتریش، روسیه و چک خبر داد.

   به گفته كمالوندي، سازمان انرژي اتمي ايران و يك شركت اتريشي در آستانه امضاي قراردادي براي ساخت يك شتاب‌دهنده و تجهيزات مركز تحقيقات و درمان بيماران مبتلا به سرطان هستند. سخنگوي سازمان انرژي اتمي در گفت‌وگو با همشهري گفت: ساخت اين تجهيزات، نيازمند طي شدن مراحل اداري بانكي در اتريش براي صادرات است و شركت سازنده در حال انجام آن مراحل است. اين مركز براي درمان بيماراني كه نيازمند دارو و تجهيزات پزشكي هسته‌اي هستند مورد استفاده قرار خواهد گرفت و در نوع خود در منطقه غرب آسيا بي‌نظير است.

وي با اشاره به اينكه هم‌اكنون ۹۰۰‌هزار نفر در كشور از راديودارو استفاده مي‌كنند، گفت: همه بيمارستان‌هاي كشور كه تشخيص و درمان بيماران را با استفاده از انرژي هسته‌اي انجام مي‌دهند از توليدات داخل استفاده مي‌‌كنند. ما برخي از مواداوليه را از كشورهاي ديگر وارد مي‌كنيم ولي توليد راديو دارو‌ها در داخل انجام مي‌شود و برخي از آنها كه طول عمر بيشتري دارند، به كشور‌هاي آسيايي و آفريقايي صادر مي‌شوند.

در برجام نيز اختيار توليد مواداوليه راديودارو به ايران داده شده است. وي با اشاره به ساخت نخستين بيمارستان هسته‌اي در كشور گفت: اين بيمارستان در واقع يك شتاب‌دهنده است كه در آن ذره به سرعت نور رسانده مي‌شود و با ابزارهاي دقيق به تومور سرطاني شليك مي‌شود. اين روش مانع از آسيب رسيدن به بافت و سلول‌هاي اطراف تومور مي‌شود. در روش‌هاي فعلي، درمان بيمار با آسيب وارد شدن به بافت سالم امكان‌پذير است.

استفاده از شتاب‌دهنده براي درمان سرطان، روش پيشرفته براي درمان است. هم‌اكنون در مرحله بستن قرارداد با شركت اتريشي هستيم و نياز است كه اين شركت ضمانت Over bank را براي صادرات دستگاه به ايران كسب كند. اين پروژه‌اي است كه سال‌هاي آينده نتيجه آن را خواهيد ديد. هم‌اكنون در اتريش روزانه بين 30تا 50نفر از اين دستگاه استفاده مي‌كنند و درمان مي‌شوند. كمالوندي با اشاره به اينكه پس از برجام موانع خريد مواداوليه ساخت راديو دارو به كلي برداشته شده، گفت: پيش از برجام كشور‌هاي غربي مي‌دانستند كه درصورت در اختيار قرار ندادن سوخت رآكتور چه ظلمي به بيماران ايراني مي‌كنند.

كمالوندي درگفت‌وگوي خود با اشاره به ابراز علاقه اوليه برخي كشورها براي ساخت نيروگاه در ايران به مرحله جديدي از همكاري‌هاي هسته اي ايران و روسيه براي ساخت فاز دوم و سوم نيروگاه بوشهر اشاره كرد و گفت: در انتخاب كشورهايي كه تكنولوژي ساخت نيروگاه دارند خيلي قدرت مانور نداريم، فقط چند كشور محدود در دنيا اين تكنولوژي را در اختيار دارند كه در اين ميان روسيه جزو كشورهايي است كه ما با آن روابط استراتژيك داريم و حجم قابل قبولي از روابط اقتصادي را هم با آن داريم، لذا براي تحكيم روابط طبيعي است وارد چنين مبادلاتي هم بشويم.

    همكاري هسته‌اي با چك

سخنگوي سازمان انرژي اتمي گفت: ما با روسيه در تكنولوژي هسته اي وارد همكاري‌هايي شده ايم كه هم براي آنها نفع دارد هم نفع ما را به دنبال دارد‌؛ روس‌ها در حال حاضر 40 درصد غني‌سازي دنيا را انجام مي دهد و تاچند سال آينده مي‌خواهند اين حجم را به 60 درصد برسانند، لذا ما با يك كشوري كه چنين صنعت و قدرتي را دارد وارد همكاري شده ايم و در توليد سوخت هسته‌اي هم به ايران كمك خواهند كرد.

وي با نام بردن از كشورهايي مثل چك كه اخيرا ايران با آنها قراردادهاي همكاري هسته‌اي بسته است، گفت: اين كشورها هم در بحث امنيت هسته اي تجربياتي دارند اما عمده اين تجربيات به زماني برمي‌گردد كه كشور چك جزو بلوك شرق حساب مي‌شد و بخش‌هايي از صنعت شوروي سابق به اين كشورها منتقل شده است. بهروز كمالوندي در رابطه با برخي اظهارات اخير مبني بر اينكه در يك مقطع با توافق‌هايي براي تبادل سوخت همه‌‌چيز به‌منظور تثبيت برنامه هسته‌اي ايران فراهم بوده اما برخي افراد در ايران مانع تحقق اين توافقات شده‌اند، گفت:

اگر كسي فكر مي‌كرد مي‌تواند بدون امتياز دادن موضوع را تمام كند اشتباه مي‌كند، بعد از اينكه يك قضيه‌اي حل و فصل شد ادعاهاي مختلف درباره آن مطرح مي‌شود؛ مي‌گويند ما مي‌توانستيم اين مورد را با قيمت كمتر به‌دست بياوريم اما در زمان خودش بايد ديد اين مسئله شدني بوده يا خير؟

اخيرا محمود احمدي‌نژاد در يك ويدئويي كه در كانال تلگرامي خودش منتشر كرده بود مدعي شده بود در مقطعي در وين بدون اينكه تعهدي را بپذيريم توافق كرديم اما يك عده نگذاشتند. كمالوندي افزود: بايد براي طرف مقابل هم عقلي قائل بود و بدانيم او هم دنبال يك هدفي است و نيامده بدون اينكه چيزي بگيرد خواسته‌هاي ما را اجابت كند و برود. اين ساده‌انگاري است.

    صالحي: برجام برهم‌بخورد آنها را حيرت‌زده مي‌كنيم

علي‌اكبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان گفته است: اگر برجام برهم‌بخورد آمريكايي‌ها را حيرت‌زده خواهيم كرد. به گزارش ايرنا، وي كه در مراسم گراميداشت پنجاهمين سالگرد فعاليت رآكتور تحقيقاتي تهران سخنراني مي‌كرد، گفت: با توجه به اينكه در موضوع هسته‌اي طرف مقابل ممكن بود عهدشكني كند، پيش‌بيني‌هايي را براي برگشت‌پذيري كرده بوديم. ما با خوش‌باوري در مذاكره شركت نكرده بوديم. رئيس سازمان انرژي اتمي افزود: اگر برجام برهم‌بخورد هيچ كنوانسيوني نمي‌تواند از استحكام لازم برخوردار باشد. اميدواريم اين اتفاق پيش نيايد.


نوشته شده در   دوشنبه 22 آبان 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode