ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 22 آبان 1396     |     کد : 180920

داعش در عراق به نقطه پايان رسيد

نيروهاي عراقي در ادامه پيشروي در غرب‌ الانبار به مرزهاي سوريه رسيدند

فرمانده عملیات الجزیره عراق اعلام کرد که نیروهای این کشور در ادامه پیشروی خود در غرب الانبار به مرزهای سوریه رسیدند.

 فرمانده عملیات الجزیره عراق اعلام کرد که نیروهای این کشور در ادامه پیشروی خود در غرب الانبار به مرزهای سوریه رسیدند.
«عبدالامیر رشید یارالله»، فرمانده عملیات پاکسازی الجزیره و وادی فرات گفت: نیروهای ما از رود فرات عبور کرده و کنترل پل «الرمانه» را در دست گرفتند و این شهر را به طور کامل آزاد کردند. وی افزود: آن‌ها همچنین روستاهای «البوعبید»، «البوفراج»، «البوشعبان» و چند روستای دیگر را آزاد کردند و به مرزهای عراق با سوریه رسیدند.
فرماندهی عملیات الجزیره پیشتر از آغاز عملیات گسترده نیروهای عراقی برای آزادسازی شهر «الرمانه» و شهر «راوه » در غرب الانبار خبر داده بود. این دو شهر آخرین مناطق تحت اشغال داعش در عراق بودند.
در همین حال، «ابوالمهاجر»، مفتی داعش در شهر «راوه» در حمله هوایی ارتش عراق با دو تن از همراهانش به هلاکت رسید. ابوالمهاجر از مهم‌ترین رهبران داعش و مسئول اداره امور این گروه در «راوه» بود.همزمان، «مزهر العزاوی»، فرمانده عملیات دجله نیزاز آغاز عملیات نظامی گسترده‌ای برای پیگرد باندهای داعش در 9 منطقه در جنوب «بعقوبه» خبر داد. در چنین شرایطی، یک بالگرد نظامی ارتش عراق در استان «واسط» در شرق این کشور سقوط کرد.در این رابطه، «صاحب الجلیباوی» رئیس کمیته امنیتی در شهر «الکوت» مرکز استان «واسط» عراق از سقوط یک فروند بالگرد نظامی ارتش در منطقه «الشویجه» و کشته شدن هفت سرنشین آن خبر داد.در همین حال، مسئولان محلی در استان کرکوک از کشف گورهای جمعی در نزدیک یک پایگاه آمریکایی در نزدیکی شهر «حویجه» خبر دادند. در این رابطه،«راکان سعید»، جانشین استاندار کرکوک گفت: پنج گور جمعی با دست کم 400 قربانی داعش در پایگاه "البکاره" در نزدیکی شهر حویجه کشف شد و تروریست های داعش از آن منطقه به عنوان مرکزی برای اجرای اعدام‌ها استفاده کرده اند.«مرتضی العتیبی»، فرمانده ارتش عراق نیز گفت: نیروهای ما از طریق شاهدان عینی این گورها را کشف کردند. این پایگاه سه کیلومتر با مرکز حویجه فاصله دارد.به گفته شاهدان عینی، برخی از قربانیان با شلیک گلوله کشته شده، برخی سرشان بریده شده و برخی نیز سوزانده شده‌اند.
تنش های بغداد – اربیل
تنش های بغداد – اربیل نیز همزمان با عملیات نیروهای عراقی ها علیه داعش در این کشور همچنان ادامه داشت.در این رابطه، منابع آگاه کُرد به روزنامه الحیات گفتند که جلسه ای میان جریان های کُردی تشکیل شده است تا پیش از مذاکره با بغداد مواضع کُردها متحد و یکسان باشد.
این منابع گفتند: دولت اقلیم کردستان با حضور همه جریان های سیاسی در این منطقه تحولات و بحران اقلیم کردستان را بررسی و سعی خواهند کرد تا موضع و مطالبات خود از دولت مرکزی را متحد کنند. به گفته این منابع این نشست با حضور«نچیروان بارزانی »، نخست وزیر اقلیم کردستان و معاون او شماری از مسئولان دولت اقلیم و وزرای کابینه در هیأت مذاکره کننده اربیل برگزار شد. کُردها در صدد هستند با دولت عراق در مورد اوضاع در اقلیم کردستان، استان کرکوک و گذرگاه های مرزی و ممنوعیت پرواز بر فراز آسمان اقلیم کردستان عراق مذاکره کنند. از سوی دیگر، «محسن سعدون» نماینده عضو ائتلاف حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق اعلام کرد که همه نمایندگان کُرد از جمله نمایندگان حزب دموکرات کردستان در جلسه بعدی پارلمان برای بررسی بودجه سال ۲۰۱۸حضور پیدا خواهند کرد.
همزمان، یک رهبر کُرد تاکید کرد: بغداد و اربیل پس از حصول پیشرفتی جزئی در زمینه تلاش‌های میانجیگرانه آمریکا و دفتر سازمان ملل در عراق به سمت آغاز مذاکرات پیش می‌روند و این دو در حال حاضر وارد مذاکراتی جدی درباره موضوع حقوق کارمندان شده‌اند. در همین حال، ترکمان‌های عراق در بیانیه ای، با ورود نیروهای کُرد حتی اگر وابسته به نیروهای فدرال عراق باشند به دو شهر «کرکوک» و «طوزخورماتو» مخالفت کردند.
هیات هماهنگی ترکمان‌ های عراق که شامل نمایندگانی از نیروها و نهادهای ترکمانی است در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: اخیرا شایعه‌ شده که بنا به درخواست برخی وزیران کُرد، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق با ورود هنگ ریاست جمهوری به دو شهر کرکوک و طوزخورماتو موافقت کرده و ممکن است از نیروهای موجود در جنوب و غرب عراق هم کمک گرفته شود. طبق این بیانیه، عقب‌نشینی نیروهای داوطلب ترکمان به خارج از «طوزخورماتو» آرامش و امنیت را در میان دیگر گروه‌ها برقرار می‌کند و ورود این نیروهای کُرد، موجب می‌شود نیروهای داوطلب ترکمان بار دیگر به داخل این شهر بازگردند و ممکن است این امر موجب پیچیده و بدتر شدن مسائل شود.
در چنین شرایطی، «کریم النوری»، ادعای مسئولان وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان مبنی بر قصد الحشد الشعبی برای حمله به«اربیل» را رد کرد و گفت: نیروهای بسیج مردمی عراق تحت فرمان «حیدرالعبادی»، نخست وزیر این کشور هستند.وی افزود: نیروهای الحشد الشعبی قصد حمله به اقلیم کردستان عراق یا «اربیل» و یا نفود به مناطقی که خارج از نقشه اداری دولت مرکزی بغداد است، را ندارند و نیروهای بسیج مردمی عراق تحت فرمان «حیدر العبادی» نخست وزیر و فرمانده کل قوای نیروهای ارتش عراق هستند.کریم النوری همچنین تأکید کرد که فرماندهان پیشمرگه با انتشار چنین ادعاهایی تلاش می کنند تا افکار عمومی را به سوی خود معطوف کنند.
این در حالی است که پیشتر «هلکورد حکمت» مدیر رسانه ای در وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان عراق مدعی شده بود که در طول دو روز گذشته شمار زیادی از نیروهای الحشد الشعبی در مناطق نزدیک به منطقه «التون کوپری» در استان کرکوک در نزدیکی «اربیل» برای حمله به این منطقه مستقر شده اند.


نوشته شده در   دوشنبه 22 آبان 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode