ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 6 خرداد 1396     |     کد : 177906

تمدید توافق اوپک برای کاهش تولید نفت تا ۹ ماه آینده زنگنه:

ظرفیت تولید نفت ایران به ۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد

وزیر نفت کشورمان با اعلام اینکه ایران به توافق اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید نفت احترام می‌گذارد و به آن پایبند خواهد بود،گفت: پیش بینی می کنیم با توسعه میادین جدید در کنار بهبود وضع ذخایر سالخورده نفتی با افزایش ۲۵درصدی طی ۵ سال آینده ظرفیت تولید نفت ایران به ۵ میلیون بشکه در روز برسد.

وزیر نفت کشورمان با اعلام اینکه ایران به توافق اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید نفت احترام می‌گذارد و به آن پایبند خواهد بود،گفت: پیش بینی می کنیم با توسعه میادین جدید در کنار بهبود وضع ذخایر سالخورده نفتی با افزایش ۲۵درصدی طی ۵ سال آینده ظرفیت تولید نفت ایران به ۵ میلیون بشکه در روز برسد.
صد و هفتاد و دومین نشست عادی وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با اجماع اعضا بر سر تمدید توافق این سازمان برای ۹ ماه دیگر به پایان رسید.
اوپک در اواخر سال ۲۰۱۵ با کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز از تولید این سازمان موافقت کرده بود. اعتبار این توافق از ابتدای سال ۲۰۱۷ به مدت شش ماه بود.
همچنین اعضای اوپک، گینه استوایی را به عنوان جدیدترین عضو اوپک تایید کردند تا تعداد اعضای این سازمان از ۱۳ عضو به ۱۴ عضو برسد. این کشور سومین تولیدکننده بزرگ نفت در آفریقا است.
گینه استوایی در ماه ژانویه امسال میلادی اعلام کرده بود که برای تبدیل شدن به چهاردهمین عضو اوپک تلاش می کند.
در همین زمینه دبیر خانه دائمی اوپک اعلام کرد: اعضای اوپک در نشست این سازمان همسو با تصمیم اتخاذ شده در نشست ۱۷۱این سازمان تصمیم گرفتند محدودیت تولید خود را برای یک دوره ۹ماهه از یکم ژوئیه سال جاری میلادی تمدید کنند.
اعضای اوپک در این زمینه، همچون گذشته بر پایبندی خود به ثبات و توازن بازار نفت و تثبیت قیمت‌ها در سطحی که برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مطلوب باشد، تأکید کردند.
پذیرش درخواست گینه استوایی برای عضویت در اوپک و گزارش کمیته وزارتی نظارت بر توافق جهانی کاهش تولید، و بررسی تحولات بازار از اجلاس گذشته تا کنون از جمله برنامه‌های مهم دیگر این نشست بودند.
شرکت کنندگان در این نشست همچنین با قدردانی از همکاری کشورهای تولیدکننده نفت غیر عضو اوپک در توافق جهانی کاهش تولید، مقرر کردند نشست بعدی اوپک در ۳۰نوامبر ۲۰۱۷در وین برگزار شود.
ساعتی پس از تمدید کاهش تولید یک میلیون و ۲۰۰هزار بشکه اعضای اوپک، غیراوپکی‌ها هم کاهش حدود ۶۰۰هزار بشکه‌ای تولید نفت را تمدید کردند.
به گزارش مهر، ساعتی پس از نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)،اعضای اوپک و غیر‌اوپک در حاشیه اجلاس اوپک در وین برای دومین بار در ۶ماه گذشته گردهم آمدند و بار دیگر کاهش ۶۰۰هزار بشکه‌ای تولید نفت غیراوپکی‌ها را همسو با توافق اوپک تمدید کردند.
اعضای غیراوپک که شامل ۱۱کشور از جمله روسیه، قزاقستان، عمان، جمهوری آذربایجان، مکزیک و غیره می شوند، به گواه آمار و ارقام چندان به توافق ماه دسامبر با اوپکی متعهد نبوده‌اند، آمارها حکایت از موفقیت ۵۰درصدی آنان دارد که در مقابل تعهد بیش از ۱۰۰درصدی اعضای اوپک بسیار اندک است.
روسیه به تنهایی کاهش ۳۰۰هزار بشکه در روز از تولید غیراوپکی‌ها به عهده گرفته بود، با این حال انتظار می رفت کشورهایی مانند مکزیک، قزاقستان و جمهوری آذربایجان با تمدید توافق درصد موفقیت توافق را نسبت به ۶ماه گذشته افزایش دهند.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست رسمی ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (دهم آذر ۱۳۹۵) خود در وین برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت‌ها کمک کند.
بر اساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد. ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند.
اوپک همچنین موفق شد بیستم آذر ۱۳۹۵ تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد. این تولیدکنندگان هم در مجموع با کاهش ۶۰۰ هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.
بنابراین گزارش، مهندس زنگنه وزیر نفت در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه هدف اوپک از توافق کاهش تولید، کمک به تثبیت بازار و کاهش سطح ذخیره‌سازی‌های تجاری نفت است، گفت: برای همه اعضای اوپک در این مرحله قیمت مطلوب نفت میان ۵۵تا حداکثر ۶۰دلار است.
با این همه، وی اعلام کرد که بحث تشدید کاهش تولید نفت اوپک هم اکنون روی میز نیست و گفت: فعلا فکر می کنم که به نفع بازار است که به همین روال پیش برویم؛ ما مشتاق هستیم که همه مسائلی را که پیش از این درباره آن به توافق رسیدیم، تمدید کنیم.
زنگنه با اشاره به این که صادرات نفت ایران در ماه‌های آوریل و مه، تنها به دلایل عملیاتی بوده است و مشکلی در زمینه تولید وجود ندارد، گفت: ایران اکنون میان ۲ میلیون و ۱۰۰تا ۲ میلیون و ۲۰۰هزار بشکه در روز نفت خام صادر می کند.
وی همچنین اعلام کرد: سیاست ایران این است که مقصد صادرات نفت خود را تنوع بخشد و ما نمی‌خواهیم که همچون گذشته در آسیا تنها به دو یا سه کشور متکی باشیم.
وزیر نفت با اشاره به نامطلوب بودن پیشنهاد طرف هندی برای توسعه میدان فرزاد بی اعلام کرد ضمن ادامه مذاکره با هندی‌ها، ایران مذاکره با شرکت گازپروم روسیه را هم برای توسعه این میدان آغاز کرده است.
وی همچنین در زمینه تهدید دولت هند برای کاهش واردات نفت از ایران در صورت نبود توافق درباره توسعه میدان فرزاد بی، گفت: من به آنها گفته ام که این ادبیات خوبی برای همکاری تجاری نیست.
این مقام مسئول همچنین با ابراز رضایت از روند پیشرفت مزایده میدان آزادگان اعلام کرد: این میدان به طور کلی به مزایده گذاشته می شود و شرکت سی ان پی سی چین از جمله شرکت‌های بین المللی دعوت شده برای مشارکت در این مزایده است.
به گفته این عضو کابینه دولت، برآوردها نشان می دهد که میدان آزادگان ظرفیت تولید روزانه ۷۰۰هزار بشکه نفت را دارد، اما جزئیات تولید این میدان پس از گفتگو با شرکت‌های بین المللی مشخص می شود و اولویت ایران در این میدان، افزایش ضریب برداشت است.
وی در ادامه با تأیید این که تولید نفت از میدان‌های غرب کارون اکنون به حدود ۳۰۰هزار بشکه در روز رسیده است، اعلام کرد: نفت تولیدی این منطقه از آغاز تولید صادر شده و تنها بخشی اندک از آن در پالایشگاه آبادان به مصرف رسیده است.
گزارش‌های منابع خبری حاکیست: زنگنه همچنین با اعلام اینکه قرارداد با توتال برای توسعه فاز ۱۱گاز پارس جنوبی تا یک ماه آینده امضاء می‌شود، گفت: کشورهای خارجی درباره قراردادهای جدید نفتی ایران(IPC) به اجماع رسیده‌اند.
وی اعلام کرد: امضای قرارداد با توتال خیلی نزدیک است و در کمتر از یک ماه آینده انجام می‌شود و یک بانک بزرگ اروپایی به عنوان تضمین قرارداد وارد عمل خواهد شد. وی نامی از این بانک نبرد.
وزیر نفت در حاشیه برگزاری یکصد و هفتاد و دومین نشست اوپک در وین با مدیرعامل توتال دیدار و گفتگوکرد. مدیرعامل شرکت توتال چندی پیش در مصاحبه با سی ان ان گفته بود: این شرکت حضور طولانی در فعالیت‌های نفتی ایران دارد و به‌زودی به‌عنوان نخستین شرکت غربی فعالیت خود را در ایران ازسر می گیرد.
شرکت ملی نفت ایران ، کنسرسیوم شرکت‌های توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) و شرکت پتروپارس در آبان پارسال موافقتنامه اصولی طرح توسعه فاز ۱۱پارس جنوبی را به ارزش ۴ میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار را امضا کردند که رهبری این کنسرسیوم بر عهده توتال است.
زنگنه با اشاره به اینکه مناقصه توسعه میدان آزادگان به زودی اجرا می‌شود،افزود: برای توسعه دو میدان آزادگان شمالی و جنوبی یک مناقصه انجام می‌شود. وی همچنین گفت: عده‌ای پیش از این درباره قراردادهای جدید نفتی IPC نگرانی‌هایی داشتند اما الان آنها به اجماع رسیده‌اند.
وزیر نفت این را هم گفت که با شرایطی که ایران اکنون دارد و با توجه به سطح مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری، مردم نشان داده‌اند که خواهان همکاری مناسب با جامعه بین‌المللی هستند و فکر می‌کنم زمان آن رسیده که دولت آمریکا رویکرد خود را نسبت به ملت ایران تغییر دهد.
وی گفت: ما هیچ مشکلی برای حضور شرکت‌های آمریکایی در پروژه‌های نفت و گاز ایران نداریم. آنها از سوی دولت کشور خود محدود شده‌اند. نامبرده همچنین با اشاره به اینکه ما ترجیح می‌دهیم با شرکت‌های مطرح جهان قرارداد امضاء کنیم، گفت: قرارداد فروش نفت با روس‌ها امضاء شده است و منتظر روس‌ها برای دریافت نفت هستیم.
وی همچنین در مصاحبه با رویترز با پیش بینی افزایش ۲۵درصدی ظرفیت تولید نفت ایران طی ۵ سال آینده گفت: توسعه میادین جدید در کنار بهبود وضع ذخایر سالخورده نفتی به ایران اجازه خواهد داد تا ظرفیت تولید نفت خود را به ۵میلیون بشکه در روز یعنی معادل ۵ درصد از کل تولید نفت جهان برساند.
زنگنه ظرفیت فعلی تولید نفت کشور را ۴ میلیون بشکه در روز ذکر کرد و گفت: ظرفیت تولید میعانات هم از حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز فعلی به یک میلیون بشکه خواهد رسید. وی افزود: یک گام مهم انتخابات بود، زیرا در این انتخابات مردم ایران به تعامل مثبت با جهان بله گفتند.
وزیر نفت با اشاره به نقش آمریکا در تحریم‌های ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون گفت: من امیدوارم این پیام به شکلی مثبت درک شود. اکنون زمان کلید زدن اقدامات علیه ایران نیست. (این انتخابات) یک پیام بسیار آشکار برای جهان است. بیش از ۶۰ تا ۶۵ درصد از جوانان ایرانی، مردم طبقه متوسط و دانشجویان این پیام را ارسال کرده اند و من امیدوارم دنیا این پیام را به شکل مثبتی دریافت کند.
وی ابراز امیدواری کرد ایران امسال چند قرارداد نفتی با شرکت‌های توتال فرانسه، لوک اویل روسیه و مائرسک دانمارک و شاید پرتامینای اندونزی امضا کند. مذاکرات روی توسعه میادینی نظیر آزادگان جنوبی، یادآوران، کارون غربی، منصوری و آب تیموری و لایه‌های نفتی میدان گازی پارس جنوبی متمرکز است.
زنگنه با تاکید بر اینکه افزایش ظرفیت تولید نفت ایران همکاری‌ها با اوپک را از مسیر خود خارج نخواهد کرد، گفت: همه تصمیمات اوپک تصمیمات کوتاه مدت هستند؛اما ظرفیت تولید بخشی از طرح‌های بلندمدت ماست. وی گفت:از همکاری خوب شکل گرفته در درون اوپک، شراکت این سازمان با روسیه و همچنین تبعیت بالای اوپک و غیر اوپکی‌ها از توافق کاهش تولید غافلگیر شده است.
وزیر نفت در این مصاحبه افزود: پس از بیش از ۲ سال فکر می کنم این اولین باری است که ما یک نشست آرام و بدون مسئله را پشت سر گذاشتیم. من نزدیک به ۲۰ سال در اوپک بوده ام و این اولین باری است که شاهد تبعیت ۱۰۰ درصدی از جانب اوپک و تبعیت نزدیک به ۱۰۰ درصد از سوی غیر اوپکی‌ها هستیم.
وی در ادامه با تاکید براینکه هیچ مشکلی برای حضور شرکت‌های آمریکایی در پروژه‌های نفت و گاز ایران نداریم،گفت:زمان آن رسیده که دولت آمریکا رویکرد خود را نسبت به ملت ایران تغییر دهد.
این مقام مسئول اظهار داشت: بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آسیایی وارد ایران شده اند و توافقنامه و قراردادهایی را با شرکت‌های ایرانی امضا کرده‌اند. وی با بیان این که این شرکت‌ها از کشورهایی مانند ژاپن، کره، ‌ فرانسه و حتی انگلیس هستند، تصریح کرد: ما ترجیح می‌دهیم که با شرکت‌های مطرح جهان قرارداد امضا کنیم و هیچ مشکلی برای حضور شرکت‌های آمریکایی در پروژه‌های نفت و گاز ایران نداریم؛ آنها از سوی دولت کشور خود محدود شده اند و ما این موضوع را می فهمیم.
زنگنه با بیان این که با شرایطی که ایران هم اکنون در آن قرار دارد و با توجه به سطح مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری مردم نشان داده اند که خواهان همکاری و مراوده مناسب با جامعه بین المللی هستند، افزود: من فکر می کنم که زمان آن رسیده که دولت آمریکا رویکرد خود را نسبت به ملت ایران تغییر دهد.
وی همچنین درباره قرارداد فروش نفت خام ایران به روسیه گفت: قرارداد میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت روس امضا و هماهنگی‌ها انجام شده است و ما منتظر هستیم که آنها نفتکش‌های خود را برای بارگیری محموله‌های نفت خام ایران اعزام کنند.


نوشته شده در   شنبه 6 خرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode