ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 20 فروردين 1390     |     کد : 17772

يارانه‌هاي نقدي كاهش نمي‌يابد

پنجشنبه گذشته در حالي كه دولت و مجلس بر سر بودجه يارانه‌ها در قالب لايحه بودجه 90 توافق كردند تا رقم يارانه نقدي پرداختي به مردم در سال جاري ثابت بماند همزمان معاون اول رئيس‌جمهور در كرمانشاه از افزايش يارانه‌هاي نقدي تا سقف يكصدهزار تومان در ماه براي هر نفر خبر داد.

 پنجشنبه گذشته در حالي كه دولت و مجلس بر سر بودجه يارانه‌ها در قالب لايحه بودجه 90 توافق كردند تا رقم يارانه نقدي پرداختي به مردم در سال جاري ثابت بماند همزمان معاون اول رئيس‌جمهور در كرمانشاه از افزايش يارانه‌هاي نقدي تا سقف يكصدهزار تومان در ماه براي هر نفر خبر داد.

به گزارش خبرگزاري‌ها‌، نشست كميسيون تلفيق لايحه بودجه 90 با نمايندگان دولت در روز پنجشنبه هفته گذشته به يكي از اساسي‌ترين موضوعات مورد توجه مردم اختصاص داشت؛ رقم يارانه‌‌هاي نقدي. از چندي پيش اين شايعه پيچيده بود كه احتمال كاهش رقم اين يارانه وجود دارد و همين امر افكار عمومي را نگران كرده بود.
اين شايعه در حالي گسترش يافته بود كه مردم به دنبال وعده رئيس‌جمهور در اواخر سال گذشته در انتظار 2 برابر شدن رقم يارانه‌هاي نقدي بودند و لذا شنيدن اين‌كه ممكن است رقم يارانه‌ها كاهش نيز بيابد، غافلگيركننده مي‌نمود؛ هرچند به‌اعتقاد كارشناسان اقتصادي هرگونه رشد رقم يارانه نقدي به معناي رشد قيمت حامل‌هاي انرژي با هدف درآمدزايي براي تامين بودجه افزايش ياد شده است و لذا با منتفي شدن افزايش يارانه نقدي، احتمالا جلوي رشد رسمي قيمت‌هاي حامل‌هاي انرژي نيز گرفته شده است؛ اما با اين وجود هم بسياري از ايرانيان بويژه در روستاها و شهرهاي كوچك به اين وعده دل بسته بودند.

پرداخت مرحله سوم يارانه‌ها اول ارديبهشت

اين تحولات در حالي است كه رئيس سازمان هدفمندكردن يارانه‌ها اعلام كرد: مرحله سوم يارانه نقدي، اول ارديبهشت پرداخت مي‌شود.بهروز مرادي افزود: ميزان يارانه نقدي مرحله سوم مشابه مراحل قبل، 445000 ريال به ازاي هر نفر است. وي گفت: سرپرستان خانوار مي‌توانند از همان روز اول ارديبهشت، يارانه نقدي را از حساب‌هايشان برداشت كنند.

62 هزار ميليارد تومان درآمد انرژي

در همين حال، دولت و كميسيون تلفيق روز پنجشنبه بر سر رقم 62 هزار ميليارد تومان به عنوان رقم كل درآمد دولت از محل آزادسازي قيمت‌ حامل‌هاي انرژي توافق كردند؛ هرچند اين توافق قطعي نيست و هنوز بايد به تصويب صحن علني مجلس و تاييد شوراي نگهبان برسد، اما شانس تصويب آن بالا ارزيابي مي‌شود.

با اين حال تصويب خود اين رقم و ثابت ماندن رقم يارانه نقدي مي‌تواند به اين معنا باشد كه قيمت فعلي حامل‌هاي انرژي در سال جاري همانند سال گذشته است و تغييري نخواهد كرد. بر اساس مصوبه كميسيون تلفيق از رقم 62 هزار ميليارد تومان معادل 60 درصد يعني حدود 38 هزار ميليارد تومان به يارانه نقدي اختصاص يافته كه اگر اين رقم به جمعيت 70‌ميليوني كشور تقسيم شود، حاصل تقريبا همان رقم يارانه كنوني خواهد بود.نكته قابل توجه ديگر اين كه دولت هنگام تقسيم بودجه 62 هزار ميليارد توماني يارانه‌ها، سهم خود از اين بودجه را نصف كرده و از 20‌درصد به 10 درصد كاهش داده است.

به اين ترتيب 60 درصد از اين رقم سهم پرداخت يارانه نقدي، 10 درصد سهم بودجه دولت و 30 درصد صرف حمايت از توليد خواهد شد.

جعفر قادري، عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره رقم يارانه‌ها در لايحه بودجه 90 به ايرنا گفت: از اين رقم براي يارانه آرد و نان 4 هزار ميليارد تومان پيش‌بيني شده كه براي سال 1390 هم اين رقم به سازمان هدفمندي يارانه‌ها واگذار مي‌شود تا در قالب وجوه پرداخت شود. وي اظهار كرد: دارو نيز از جمله كالاهاي اساسي است كه يارانه آن به وزارت بهداشت و درمان داده مي‌شود.

يارانه كالاهاي اساسي در بودجه 90

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي درخصوص اعتبار يارانه كالاهاي اساسي در لايحه بودجه،‌ گفت: اعتبار يارانه‌ها در لايحه بودجه 17 هزار و 591 ميليارد تومان هزينه‌اي و 4 هزار و 195 ميليارد تومان اعتبار عمراني و در مجموع 21 هزار و 786 ميليارد تومان پيش‌بيني شده است.

وي اظهار كرد: در جزئيات اعتبار يارانه كالاهاي اساسي، يارانه مسكن فرهنگيان 45 ميليارد تومان، يارانه زيرساخت مسكن مهر 200 ميليارد تومان، يارانه سود تسهيلات مسكن روستايي 40 ميليارد تومان، يارانه سود كارمزد خريد تضميني محصول كشاورزي و كالاي اساسي 100 ميليارد تومان، يارانه شير و نان غني‌شده دانش‌آموزان شبانه‌روزي و تربيت معلم 300 ميليارد تومان،‌ يارانه اقشار آسيب‌پذير، ‌طلاب و روحانيون 10 ميليارد تومان، يارانه حمل و نقل و بليت متروي تهران و قطار شهري ساير شهر‌ها 400 ميليارد تومان و يارانه سود تسهيلات مسكن مهر 200 ميليارد تومان است. به گفته قادري، ‌يارانه كمك زيان شركت‌هاي دولتي 130 ميليارد تومان و كمك زيان شركت‌هاي آبفاي روستايي 103 ميليارد تومان و كمك زيان شركت سهامي كانون پرورش فكري كودكان، ‌سازمان صداوسيما و خبرگزاري جمهوري اسلامي و سازمان حمايت از مصرف‌كننده 670 ميليارد تومان و كل يارانه كالاهاي اساسي 21 هزار و 876 ميليارد تومان پيش‌بيني شده است.

به گفته وي، همچنين سال‌جاري روزانه 7/1 ميليون ليتر و در طول سال حدود 620 ميليون ليتر نفت خام به قيمت هر بشكه 34 دلار ( با يارانه مخفي) در اختيار پالايشگاه‌هاي كشور قرار مي‌گيرد. وي ادامه داد: در بودجه سال‌جاري اجازه برداشت از حساب ذخيره ارزي داده شده است، اما موارد آن نيازمند تصويب در مجلس و اخذ دوسوم آراي نمايندگان است.

قادري تصريح كرد: ميزان فروش و واگذاري سهام، موضوع ديگري است كه در بودجه سال آينده، 23 هزار ميليارد تومان از محل آن تامين خواهد شد.

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي گفت: در بحث هزينه‌هاي جاري دولت در بودجه 90 رشد آنچناني نداشته‌ايم؛ ولي در پروژه‌هاي عمراني رشد قابل‌توجهي ديده مي‌شود.

قادري افزود: البته بحث مشكلات اساسي فاينانس و تامين نشدن آنها كه در لايحه بودجه 89 وجود داشت، امسال در بودجه 90 نيز تكرار شده و به نظر مي‌رسد كه اين مشكلات باقي بماند.

وي ادامه داد: در بودجه سال گذشته 5 هزار ميليارد تومان براي واگذاري به پيمانكاران در نظر گرفته شده بود كه محقق نشد و اين موضوع در سال‌جاري نيز تكرار شده است.

يارانه نقدي 100 هزار تومان مي‌شود؟!

در همين حال روز پنجشنبه ايرنا در خبري غافلگيرانه به نقل از محمدرضا رحيمي، معاون اول رئيس‌جمهور اعلام كرد كه رقم يارانه نقدي در سال‌جاري به ماهانه 100 هزار تومان و سالانه يك ميليون و 200 هزار تومان افزايش مي‌يابد.

اين به معناي آن است كه رقم يارانه نقدي 5‌/‌2 برابر مي‌شود، اين اعلام در تعارض و تناقض‌ كامل با مصوبه كميسيون تلفيق بودجه 90 و اقتضائات بودجه‌اي دولت در سال‌جاري است و معلوم نيست در صورت صحت، از كجا تامين شده و منبع آن چه خواهد بود. رحيمي به چگونگي تامين اين رقم و تصميمات قانوني پشتوانه‌اي آن اشاره‌اي نكرده است. وي در آيين گشايش بيمارستان دكتر محمد كرمانشاهي در كرمانشاه افزود: با اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها، اقتصاد كشور رونق خواهد يافت، ضمن آن كه فقر در بين عموم ريشه كن خواهد شد.

وي با بيان اين ‌كه براساس اجراي اين قانون رقم يارانه دريافتي سالانه هر يك از افراد جامعه حدود 12 ميليون ريال خواهد شد، گفت: علاوه بر آن قرار است امسال رقم 15 ميليون ريال از محل كارت اعتباري ميزان به صورت وام قرض‌الحسنه بدون بهره به متقاضيان واگذار شود.


نوشته شده در   شنبه 20 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode