ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 18 فروردين 1390     |     کد : 17699

شاخه‌اي جديد از درخت حيات کشف شد

شيوه هايي که براي خواندن کدهاي ژنتيکي انسانها به کار گرفته مي شوند منجر به ارائه نتايج شگفت انگيزي در مطالعه بر روي DNA موجودات دريايي شده و محققان ژن هايي کشف کرده اند که در هيچ يک از دامنه هاي حيات ديده نشده اند.

جام جم آنلاين: شيوه هايي که براي خواندن کدهاي ژنتيکي انسانها به کار گرفته مي شوند منجر به ارائه نتايج شگفت انگيزي در مطالعه بر روي DNA موجودات دريايي شده و محققان ژن هايي کشف کرده اند که در هيچ يک از دامنه هاي حيات ديده نشده اند.
به گزارش مهر، کرگ ونتر ، دانشمندي که سال گذشته موفق به توليد حيات ترکيبي شده بود، اکنون موفق به تحليل DNA موجودات دريايي و آشکار ساختن ژن هايي شده است که متفاوت از تمامي ژن هاي شناخته شده هستند.

ونتر، تکنيکي که براي خواندن کد ژنتيکي انسانها استفاده مي شود را بکار گرفته است، شيوه اي که در آن DNA به قطعاتي بسيار کوچک تبديل مي شود تا دستگاه توالي خوان ژنتيکي بتواند از پس رمزگشايي آن برآيد. سپس نتايج رمزگشايي اين قطعات با استفاده از رايانه سر هم مي شوند.

تا به امروز براي مطالعه بر روي DNA گونه هاي ميکروسکوپي دريايي دانشمندان بايد آنها را در آزمايشگاه کشت مي دادند و مشکل اينجا است که اکثر اين گونه ها در برابر کشت داده شدن مقاومت مي کنند. در اين شرايط شيوه ونتر که «متاژنوميکز» نام دارد اين مشکل را حل کرده است.

محققان موسسه ونتر در اين مطالعه DNA جمع آوري شده اي به منظور بررسي ژن هايي که در تمامي ارگانيزم ها يافت مي شوند را اسکن کردند، اما با پديده اي شگفت انگيز مواجه شدند: نسخه اي از ژنها که با هيچ يک از دامنه هاي شناخته شده حيات همخواني ندارند. اين امکان وجود دارد که جديد بودن اين ژنها نتيجه سرعت گرفتن غير طبيعي روند تکامل باشد، اما جنجالي تر از آن اين احتمال است که اين ژنها به دامنه اي ناشناخته از حيات اختصاص داشته باشند.

در اين صورت اين اولين باري نخواهد بود که درخت حيات بايد دستخوش تغيير شود. تا دهه 90 اين درخت تنها دوشاخه داشت تا سال 2004 که شاخه اي جديد به آن افزوده شد. به همين دليل مطالعات جديد شايد بتواند شاخه پنجمي را نيز به اين درخت بيافزايد.

از سويي ديگر مطالعات پيشين ونتر که در سال گذشته سر و صداي زيادي به پا کرد در سيستم نامگذاري دامنه هاي حيات تغييرات بزرگي به وجود خواهد آورد زيرا بايد به زودي جانداراني که به واسطه حيات ترکيبي ونتر خلق مي شوند را نيز نامگذاري کرد.


نوشته شده در   پنجشنبه 18 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode