ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 13 فروردين 1390     |     کد : 17441

آيا حشرات جايگزيني براي غذاهاي متعارف خواهند شد؟

يك حشره‌شناس پيش‌بيني مي‌كند كه بر اثر ناياب شدن مواد غذايي سنتي مثل گوشت و لبنيات، در دهه‌هاي آينده مردم بريتانيا براي تكميل كردن رژيم غذايي خود به حشرات روي خواهند آورد.

يك حشره‌شناس پيش‌بيني مي‌كند كه بر اثر ناياب شدن مواد غذايي سنتي مثل گوشت و لبنيات، در دهه‌هاي آينده مردم بريتانيا براي تكميل كردن رژيم غذايي خود به حشرات روي خواهند آورد.

وي كه مسئول اولين پروژه دانشگاهي براي مطالعه در مورد پتانسيل‌هاي خوراكي حشرات است، مي‌گويد تا سال ۲۰۲۰ خوردن حشرات در خانه‌ها و رستوران‌هاي كشورهاي غربي رواج خواهد يافت.

به نوشته روزنامه گاردين چاپ لندن، پروفسور مارسل دايك در مصاحبه‌اي با مجله « ويرد» (عجايب) گفت: «مهم‌ترين نكته ايجاد آمادگي در ميان مردم و عادت دادن آنها به اين تغييرات است. چون از سال ۲۰۲۰ به بعد مردم گزينه چنداني نخواهند داشت.»

او مي‌خواهد به روش‌هاي مختلف حس انزجار مردم از خوردن حشرات را تغيير داده و به كارخانجات توليد مواد غذايي توصيه مي‌كند كه از راه‌هاي مناسب و جذاب اين محصولات را به بازار ارائه دهند. پرفسور دايك مسئول يك پژوهش تخصصي چهار ساله است كه هدف از آن يافتن راه‌هاي مناسب براي معرفي حشرات به سفره مردم كشورهاي غربي است.

روزنامه گاردين يادآوري مي‌كند كه ساكنان حدود ۸۰ درصد از كشورهاي جهان كه عمدتاً در مناطق استوايي واقع هستند، بيش از هزار نوع حشرات را مي‌خورند.

برنامه خواروبار و تغذيه سازمان ملل متحد مي‌گويد كه حشرات بخش مهمي از تأمين مواد غذايي جمعيت رو به رشد جهان است ولي در اكثر كشورهاي ثروتمند به ندرت در رژيم غذايي مردم مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

قرن‌هاي متمادي حشرات بخش دائمي از رژيم غذايي ساكنان بخش گسترده‌اي از جهان، از آفريقا گرفته تا آسياي شرقي را تشكيل تأمين كرده‌اند. در سال‌هاي اخير نيز حشرات به عنوان يك گزينه سالم‌تر به نسبت گوشت قرمز، طيور و حتي ماهي و غذاهاي دريايي مورد توجه قرار گرفته‌اند.

به نوشته روزنامه گاردين در برنامه چهار ساله تحقيقاتي كه در دانشگاه «واگنينگن» در كشور هلند آغاز شده است، بيش از ۷۰ محقق شركت دارند. ايده اوليه اين تحقيقات بر اساس اين واقعيت بنا شده است كه ۸۰ درصد از جمعيت جهان آگاهانه و يا غيرآگاهانه هم اكنون از حشرات تغذيه مي‌كنند. در عين حال برخي از حشرات در انواع مواد غذايي مدرن و بسته بندي شده مثل كنسرو گوجه فرنگي و يا روغن بادام زميني يافت مي‌شوند.

حشرات سرشار از پروتئين و ميزان كلسترول آنها بسيار ناچيز است و در عين حال ضايعات و زباله آنها بسيار كمتر از حيواناتي است كه در رژيم غذايي سنتي مصرف مي‌شوند. پرفسور مارسل دايك اشاره مي‌كند كه معمولاً سه چهارم بدن يك مرغ دور ريخته مي‌شود ولي در مورد اكثر حشرات بخش اعظم بدن آنها قابل خودن است.

نكته مثبت ديگر در مورد حشرات، نسبت ميزان مصرف انرژي براي رشد و توليد اين نوع جانداران است. به عنوان مثال نسبت مواد غذايي كه از گاو تأمين مي‌شود در مقايسه با انرژي مصرف شده ۱۰ است در صورتي كه در مورد سوسك حدود ۴۴ است. در عين حال ميزان توليد دي اكسيد كربن ناشي از توليد و رشد حشرات بسيار كمتر از آن حدي است كه در مورد حيواناتي مثل گاو، گوسفند و يا مرغ توليد مي‌شود.

به نوشته گاردين، فروش حشرات به عنوان مواد غذايي هنوز در بريتانيا جز كالاهاي بسيار لوكس و استثنايي است. برخي از سوپرماركت‌هاي بسيار بزرگ معمولاً يك غرفه كوچك براي عرضه اين نوع محصولات دارند.

مدير بخش مواد غذايي يكي از سوپرماركت‌هاي گران قيمت در لندن مي‌گويد كه ميزان فروش اين نوع اغذيه در سال‌هاي اخير رو به افزايش بوده است. به گفته وي تعداد مشترياني كه علاقه دارند مواد غذاي غيرمتعارف را امتحان كنند بيشتر شده است و به همين خاطر به عنوان نمونه در سال گذشته فروش اين حشرات در شكل مواد غذايي ۲۰ درصد افزايش را نشان مي‌دهد.

سر آشپز يكي از رستوران‌هاي معروف لندن كه حشرات بخش دائمي ليست غذاهاي روزانه آن است، به روزنامه گاردين مي‌گويد: «دليل روي آوردن مشتريان ما به اين نوع خوراك فقط عجيب بودن آن نيست. بسياري به خاطر توجه به مسئله محيط زيست و كمبود موادغذايي سنتي به اين نوع خوراك علاقه‌مند شده‌اند.»

او مي‌گويد كه بخش اعظم حشراتي كه در اين رستوران مصرف مي‌شود محصول بريتانيا است. او به تجربه دريافته است كه خوردن اكثر حشرات و يا گونه‌هايي كه بدن نرم‌تري دارند حتي براي علاقه‌مندان به اين نوع خوراك دشوار است. به همين خاطر او اكثر غذاهايي را كه با حشرات مي‌پزد به صورت سوخاري و برشته شده به مشتريان عرضه مي‌كند. 


نوشته شده در   شنبه 13 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode