ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 11 فروردين 1390     |     کد : 17366

مخالفت روسيه با تجهيز مخالفان قذافي

سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه گفته است نيروهاي بين المللي که در ليبي دست به عمليات نظامي زده اند حق ندارند به نيروهاي مخالف مسلح، تسليحات نظامي بدهند.

جام جم آنلاين: سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه گفته است نيروهاي بين المللي که در ليبي دست به عمليات نظامي زده اند حق ندارند به نيروهاي مخالف مسلح، تسليحات نظامي بدهند.

سرگئي لاوروف در واکنش به اظهارات باراک اوباما، رئيس جمهوري آمريکا که مسلح کردن نيروهاي مخالف در ليبي را موضوعي قابل بررسي دانسته، گفت اين حرکت خارج از قطعنامه شوراي امنيت است.

لاوروف گفت روسيه با موضع ناتو در اين مورد موافق است که عمليات بين المللي با اين هدف انجام گرفته که از مردم ليبي محافظت شود نه اين که آنها را مسلح کند.

روز سه شنبه 29 مارس هيلاري کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، و به طور جداگانه ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا، گفتند قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد که عمليات نظامي بين المللي در ليبي را مجاز دانسته، مي تواند همچنين اجازه دهد که به نيروهاي مخالف سلاح داده شود.

روز چهارشنبه 30 مارس ويليام هيگ گفت که دولت بريتانيا دستور اخراج پنج ديپلمات ليبي، شامل يک هيئت نظامي مستقر در لندن، را صادر کرده است.

مقامات گفتند اين افراد در آزار گروه هاي مخالف معمر قذافي در بريتانيا دست داشته اند.

در همين حال، پس از آن که نيروهاي سرهنگ قذافي موفق شدند بسياري از شهرهاي ساحلي، از جمله بندر راس لانوف را تصرف کنند، نيروهاي مخالف مسلح در مواجهه با پيشروي آنها، به عقب نشيني ادامه داده اند.

به دنبال گريختن از تعداد زيادي از شهرهاي ساحلي در بيست و چهار ساعت گذشته، صدها جنگجوي مخالف دولت، از شهر بريقه نيز عقب نشيني کرده اند.

نيروهاي قذافي دست بالاتر را دارند و به نظر مي رسد که نيروهاي مخالف مسلح اراده براي جنگيدن را از دست داده اند.

عقب نشيني نيروهاي مخالف مسلح از بن جواد

برخي گزارش ها به نقل از نيروهاي مخالف مسلح در ليبي حکايت از آن دارد که آنها هنوز هم در فاصله شهرهاي بن جواد و راس لانوف با نيروهاي طرفدار آقاي قذافي در نبردند.

گزارش ها از شهر مصراته، در غرب ليبي، حاکي است که حملات شديد عليه نيروهاي مخالف مسلح ادامه دارد.

فرانسه و ايالات متحده مي گويند به شهر بنغازي، که در تسلط نيروهاي مخالف مسلح است، نماينده اعزام مي کنند تا با دولت موقت گفتگو کند.

نه تنها نيروهاي مخالف مسلح نتوانسته اند به طرف سيرت و نهايتا طرابلس پيشروي کنند بلکه اکنون توسط نيروهاي معمر قذافي به عقب رانده شده و برخي از قلمروهايي را که گرفته بودند، از دست داده اند.

شب گذشته نيروهاي مخالف مسلح کنترل شهر بن جواد را از دست دادند و با دستپاچگي و آشفتگي، از راس لانوف، که پالايشگاه مهم نفتي دارد، عقب نشيني کردند.

اکنون مردم اجدابيه، که نيروهاي مخالف روز شنبه 26 مارس، آن را دوباره تصرف کردند، به طور فزاينده اي بيمناک هستند که سربازان رهبر ليبي ممکن است به آنها حمله کنند.

نيروي تسيحاتي آنها در کل ضعيف تر از سربازان سرهنگ قذافي است.

اگر همانطور که آمريکا مسلح کردن نيروهاي مخالف را امري ممکن توصيف کرده، به آنها تسيلحات نظامي بيشتر داده شود، توازن در توان نظامي دو طرف متخاصم به نفع نيروهاي مخالف خواهد شد.

فقط کمبود سلاح مشکل نيروهاي مخالف نيست بلکه همچنين نداشتن دانش نظامي، آموزش، انضباط و ساختار فرماندهي نيز معضل مهمي براي آنهاست.

در ساعات شامگاهي همچنين در طرابلس، پايتخت، صداي چند انفجار بزرگ در نزديکي اقامتگاه رهبر ليبي شنيده شد.

يک مقام ارشد نزديک به سرهنگ قذافي گفته است که به باور او دولت ليبي ممکن است تقسيم اين کشور و منابع نفتي آن را بپذيرد.

بنا به گزارش ها، دست کم چند هزار نفر طي ناآرامي هايي که از شش هفته گذشته در ليبي آغاز شده، کشته و زخمي شده اند.

شتاب تحولات ليبي در ميان ترديد اعضاي ناتو

در شرايطي که اعضاي ناتو همچنان بر سر تجهيز‌ نظامي مخالفان قذافي اختلاف‌نظر دارند، نيروهاي قذافي امروز توانستند بندر نفتي راس‌لانوف را از مخالفان پس بگيرند و همچنين آن‌ها را در 100 کيلومتري سرت (زادگاه قذافي) وادار به عقب‌نشيني کنند.

در حاشيه نشست ديروز لندن، نمايندگان شوراي ملي بنغازي خواستار تجهيز نظامي رزمندگان ليبي شدند. آن‌ها گفتند که در اين صورت مي‌توانند قذافي را ظرف يک هفته شکست دهند. اما بريتانيا و اسپانيا، اين اقدام را ناقض تحريم تسليحاتي ليبي دانستند.

به‌نظر وزراي خارجه بريتانيا و اسپانيا، تحريم تسليحاتي ليبي، علاوه بر دولت، مخالفان آن را نيز در بر مي‌گيرد. در حالي که آمريکا و فرانسه از ارسال جنگ‌افزار براي مخالفان دفاع مي‌کنند.

تغيير موضع روسيه

سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه، امروز در تماس با خبرگزاري اينترفکس، براي نخستين بار از تغيير رهبري ليبي دفاع کرد. وي گفت:«معلوم است که بايد در ليبي يک رهبري دموکراتيک به وجود بيايد. اما در اين مورد مردم ليبي بايد خودشان بدون دخالت خارجي تصميم بگيرند.»

لاوروف از ناتو خواست که به تعهد خود پاي‌بند بماند و از هيچيک از طرفين درگير در ليبي جانبداري نکند. دبيرکل ناتو ديروز ارسال جنگ‌افزارهاي فرانسوي و آمريکايي براي شورشيان را رد کرده بود.

پيشنهاد پناهندگي براي قذافي

تامالا ميروندي، سخنگوي رئيس‌جمهور اوگاندا، امروز اعلام کرد که معمر قذافي در صورت تمايل مي‌تواند به عنوان پناهنده سياسي در اين کشور زندگي کند.

همزمان، کانال 15 تلويزيون نيکاراگوئه، اعلام کرد که دولت ليبي، "ميگوئل اسکوتو بروکمن" کشيش و ديپلمات نيکاراگوئه‌اي را مامور حفظ منافع خود در سازمان ملل متحد و نهادهاي وابسته به اين سازمان کرده است.

دليل گزينش کشيش نيکاراگوئه‌اي اين است که سفير پيشين ليبي، عبدالرحمان محمد شلغم، و جانشين وي، عبدالسلام ترکي، نمي‌توانند ماموريت خود را در سازمان ملل متحد انجام دهند، زيرا آمريکا ويزاي آن‌ها را لغو کرده است.

کشيش چپ‌گرا و وزير خارجه پيشين نيکاراگوئه، ميگوئل اسکوتو بروکمن، در حال حاضر مشاور دانيل اورتگا، رئيس‌جمهور اين کشور آمريکاي لاتين است.

بي بي سي - دويچه وله


نوشته شده در   پنجشنبه 11 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode