ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 11 فروردين 1390     |     کد : 17364

آلودگي راديواکتيو در ژاپن دربالاترين حد

گزارش‌هاي تازه حکايت از آن دارند که ميزان راديواکتيو موجود در آب دريا در ژاپن از زمان وقوع زلزله و سونامي در اين کشور رکورد را شکسته است. دولت ژاپن در پي يافتن‌ راه‌حل‌هاي اضطراري براي جلوگيري از فاجعه است.


جام جم آنلاين: گزارش‌هاي تازه حکايت از آن دارند که ميزان راديواکتيو موجود در آب دريا در ژاپن از زمان وقوع زلزله و سونامي در اين کشور رکورد را شکسته است. دولت ژاپن در پي يافتن‌ راه‌حل‌هاي اضطراري براي جلوگيري از فاجعه است.

به دنبال انتشار اخباري مبني بر آلوده بودن آب اقيانوس به ماده‌ راديواکتيو يد موج نگراني‌ها در مورد تششعات مواد راديو اکتيو از نيروگاه‌هاي آسيب‌ديده‌ ژاپن بالا گرفته است. اندازه‌گيري‌‌ها نشان داده‌اند، ميزان يد 131 که ماده‌‌اي راديو اکتيو است در آب دريا در نزديکي رآکتورهاي آسيب‌ديده، 3355 برابر بيش‌تر از حد مجاز است و به اين ترتيب به بالاترين حد خود از زمان وقوع فاجعه در ژاپن رسيده است.

به باور کارشناسان اين امر نشان از آن دارد که آب آلوده از نيروگاه‌ها همچنان به اقيانوس سرازير مي‌شود. به گفته‌ي يکي از مقامات دولتي ژاپن ميزان بالاي يد "نگران‌کننده" است اما با اين حال "خطري براي سلامتي مردم ندارد."

روز دوشنبه 28 مارس مقامات شرکت تپکو از نشت ماده‌‌ي سمي پلوتونيوم به زمين خبر داده بودند اما در عين حال اضافه کردند که اين ماده براي انسان خطرآفرين نيست. مسئولان ژاپني تا شعاع 20 کيلومتري نيروگاه فوکوشيما را از سکنه تخليه کرده‌اند، اما با اين همه برخي از کارشناسان بر اين عقيده‌اند که با توجه به انتشار اخبار جديد بايستي عمليات تخليه در محدوده‌ بيشتري صورت گيرد.

بر اساس گزارش‌اداره‌ هواشناسي آلمان، وزش باد روز چهارشنبه 30 مارس در ژاپن مي‌تواند باعث گسترش ذرات راديو اکتيو در سطح اين کشور شود.

راه‌حل‌هاي اضطراري

نائوتو کان، نخست‌وزير ژاپن نيز در سخناني وضعيت پايگاه هسته‌اي فوکوشيما را "غيرقابل پيش‌بيني" خواند و از همکاري نزديک باراک اوباما، رييس‌جمهور ايالات متحده آمريکا با ژاپن در حل اين بحران سخن گفت. به گفته‌ي معاون وزير انرژي آمريکا، بر پايه‌ اطلاعات کنوني تخمين زده مي‌شود که رآکتورهاي آسيب‌ديده رفته رفته وضعيت بحراني را پشت سر بگذارند.

در همين حال دولت ژاپن دستور بازبيني و آزمايش فوري رآکتورهاي فعال ديگر در اين کشور را داده است. بر پايه‌ ابلاغيه‌ دولت رآکتورهايي که هم‌اينک خاموش يا در حال ساخت هستند اجازه‌ فعاليت بدون نظارت را ندارند. نزديک به 50 رآکتور اتمي در ژاپن وجود دارند که همگي در نزديکي دريا واقع شده‌اند.

در تازه‌ترين کنفرانس مطبوعاتي يوکيو ادانو، سخنگوي دولت ژاپن، اظهار داشت که دولت در نظر دارد از روز پنج‌شنبه 31 مارس عمليات پاشيدن رزين بر خرابه‌هاي به جا مانده در فوکو‌شيما را آغاز کند. اين بخشي از برنامه‌‌ تازه اين کشور براي جلوگيري از تششعات راديواکتيو عنوان شده است. رزين سطح خرابه‌ها را مي‌پوشاند و به اين ترتيب باد‌هاي ساحلي قادر به جا به‌جايي گرده‌هاي آغشته به مواد راديواکتيو نخواهند بود.

چنانچه اين راه حل جواب ندهد، ژاپن قصد دارد رآکتورهاي اتمي را با پارچه‌اي مخصوص بپوشاند. ادانو جزييات بيشتري از جمله اين‌که اين پارچه از چه جنسي خواهد بود، نداد.

راه حل نهايي که هم‌اکنون بحث‌ در مورد آن جريان دارد، پمپاژ کردن آب آلوده‌ نيروگاه‌ها به دريا است.

گزارش‌هاي رسيده از ژاپن حاکي از آن است که مازاتاکا شيميتسو، رييس شرکت تپکو که اداره نيروگاه‌هاي اتمي فوکوشيما را بر عهده دارد، در پي تشخيص داشتن فشار خون بالا و احساس سرگيجه به بيمارستان منتقل شده است. اين مدير 66 ساله آخرين بار دو هفته‌ پيش در کنفرانسي مطبوعاتي حاضر شده بود و پس از آن اثري از وي در ملاعام نبود.

انتقادات فراواني از سوي دولت ژاپن و همچنين افکار عمومي متوجه شرکت تپکو است که عدم حضور رييس اين شرکت در انظار عمومي نيز باعث شده بود تا موج انتقادات از عملکرد تپکو در مواجه با اين فاجعه فزوني گيرد.

دويچه وله


نوشته شده در   پنجشنبه 11 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode