ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 10 فروردين 1390     |     کد : 17341

حمام مهرآباد بناب ، گنجينه مردم شناسي

حمام مهرآباد شهرستان بناب که به موزه مردم شناسي جنوب سهند تبديل شده، از سال 82 تا کنون ميزبان علاقمندان به آثار تاريخي و فرهنگ مردمي است.

 
جام جم آنلاين: حمام مهرآباد شهرستان بناب که به موزه مردم شناسي جنوب سهند تبديل شده، از سال 82 تا کنون ميزبان علاقمندان به آثار تاريخي و فرهنگ مردمي است.
به گزارش مهر، بناي حمام مهرآباد بناب در آذرماه سال 78، تحت شماره 2514 در فهرست آثار ملي ثبت شده است.

اين گرمابه تا سال 75 در مالکيت بخش خصوصي بود تا اينکه توسط شهرداري بناب تملک و جهت مرمت در اختيار ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي قرار گرفت.

مرمت اين بنا تا سال 82 ادامه داشت و پس از مرمت جهت ايجاد موزه مردم شناسي جنوب سهند در نظر گرفته شد.

اين حمام قديمي به جاي مانده از دوره صفويه با معماري ارزشمند کامل حمام هاي قديمي آذربايجان است و در زميني به مساحت 342 متر مربع ساخته شده و روبروي آن هم بناي مسجد تاريخي مهرآباد قرار دارد و اين بناها مجموعه شهري کاملي را تشکيل داده اند.

هدف از شکل گيري و تجهيز اين موزه که اولين موزه مردم شناسي در سطح استان محسوب مي شود، ايجاد يک مرکز علمي، تاريخي و فرهنگي، در راستاي اهدافي گسترده و بلند مدت تعريف شده است.

کوشش مجموعه حاضر بر اين است که اشياي مردم شناسي منطقه جنوب سهند را که با توجه به تغييرات سريع حاضر روز به روز از عرصه زندگي خارج مي شوند و هرکدام حامل بسياري از مسائل فرهنگي و تاريخي هستند، جمع آوري و نسبت به حفظ و نگهداري و معرفي آنها به جوانان و نسل هاي آينده اين مرز و بوم، گامهاي مجدانه و موثري برداشته شود.

اشياي حاضر در اين موزه از منطقه جنوب کوهستان بزرگ و زيباي سهند و از شهرستان هاي هشترود، مراغه، بناب، عجب شير و ملکان تهيه شده و در معرض ديد علاقه مندان و پژوهشگران تاريخ و مردم شناسي قرار گرفته است.

بناي زيباي حمام مهرآباد شامل 12 بخش مختلف مردم شناسي است و در آن آلات و ادوات موسيقي، صنعت پارچه بافي، روشنايي، زيورآلات، پوشاک، تدفين، طب سنتي، ادعيه و طلسمات، ابزار آلات سنتي کشاورزي، دست بافته هاي سنتي، آهنگري و ظروف مرتبط با آب در فرهنگ مردم جنوب سهند به نمايش عمومي درآمده است.

گفتني است اشياي مردم شناسي به آن دسته از اشياي سنتي اتلاق مي شود که در جريان پژوهشهاي مردم شناسي مورد بررسي قرار مي گيرند و خصوصيات فرهنگي يک مقطع زماني و يا يک حوزه جغرافيايي را بيان مي کند.

پيام يک شيء مردم شناسي پيوستگي و پيوند مردم ديروز و امروز ماست و از اين رو موزه ها و مجموعه هاي مردم شناسي از اهميت بالايي برخوردارند.


نوشته شده در   چهارشنبه 10 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode