ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 10 فروردين 1390     |     کد : 17340

نشت پلوتونيوم در فوکوشيما

نائوتو کان نخست‌وزير ژاپن وضعيت پايگاه هسته‌اي فوکوشيما را "غيرقابل پيش‌بيني" توصيف کرد و گفت که دولت در "آماده باش کامل" به‌سر مي‌برد. از قرار معلوم نشت ماده‌ بسيار سمي پلوتونيوم به زمين همچنان ادامه دارد.

جام جم آنلاين: نائوتو کان نخست‌وزير ژاپن وضعيت پايگاه هسته‌اي فوکوشيما را "غيرقابل پيش‌بيني" توصيف کرد و گفت که دولت در "آماده باش کامل" به‌سر مي‌برد. از قرار معلوم نشت ماده‌ بسيار سمي پلوتونيوم به زمين همچنان ادامه دارد.
دو هفته پس از نخستين انفجار در تأسيسات هسته‌اي فوکوشيما، شرکت "تپکو" که مسئول اداره‌ اين پايگاه اتمي است، هنوز نتوانسته رآکتورها را زير کنترل درآورد.

به گفته‌ مقامات ژاپني، هنوز ماده‌ پلوتونيوم وارد زمين مي‌شود. عنصر پلوتونيوم جزو فلزهاي سنگين محسوب مي‌شود که داراي راديواکتيو و بسيار سمي است. به گفته‌ مسئولان شرکت تپکو، در نقاط مختلف محدوده‌ي تأسيسات پلوتونيوم کشف شده است، ولي براي انسان خطرآفرين نيست.

خطر جدي است!

يوکيو ادانو، سخنگوي دولت روز سه‌شنبه 29 مارس گفت شواهدي در دست است که راديواکتيو آزادشده ناشي از ميله‌هاي سوختي آسيب‌ديده است. وي افزود: «وضعيت جدي است. ما از هر امکاني که داريم بهره خواهيم گرفت تا آسيب را به حداقل برسانيم.»

هيدهيکو نيشياما، سخنگوي اداره امنيت اتمي در اين رابطه گفت، تأسف‌آور است که نتوانسته‌ايم مانع از خروج راديواکتيو از رآکتورهاي هسته‌اي شويم.

روز دوشنبه براي نخستين بار اعلام شد که زمين تأسيسات هسته‌اي آغشته به ماده‌ بسيار سمي پلوتونيوم است. ولي بنا به اعلام شرکت تپکو، اين ميزان از پلوتونيوم براي انسان‌ها خطرناک نيست.

نخست‌وزير ژاپن زير ضرب انتقاد اپوزيسيون

نائوتو کان نخست‌وزير ژاپن روز سه‌شنبه 29 مارس در کميسيون بودجه‌ مجلس اعلاي ژاپن گفت که وضعيت در فوکوشيما همچنان "غيرقابل پيش‌بيني" است. وي افزود که دولت وي در "آماده‌باش کامل" به سر مي‌برد.

جناح‌هاي اپوزيسيون از نخست‌وزير انتقاد مي‌کنند که سفر اعلام‌نشده‌ وي در 12 مارس به فوکوشيما و پرواز هليکوپتر او بر فراز رآکتورها مانع از کار شرکت تپکو شده است.

شرکت تپکو مدعي است که بازديد نخست‌وزير از تأسيسات مانع از آن شده که مهندسان بتوانند در رآکتور شماره يک فوکوشيما دريچه‌ اضطراري را بگشايند و فشار هوا را از آن خارج کنند.

در روز 2 مارس به دليل تراکم گاز هيدروژن در رآکتور شماره 1 انفجاري رخ داد. مدتي کوتاه پيش از آن نخست‌وزير با هليکوپتر بر فراز رآکتور پرواز کرده بود.

نائوتو کان در برابر نمايندگان مجلس اعلاي ژاپن گفت که بازديد از محل تأسيسات براي او امري اجتناب‌ناپذير بوده تا او وضعيت را از نزديک مورد ارزيابي قرار دهد. وي مي‌گويد که گفت‌وگو با همکاران تأسيسات اتمي به او براي تصميماتي که بعدا اتخاذ کرد، کمک کرده است.

احتمال دولتي‌شدن شرکت تپکو

شرکت تپکو که شرکتي‌خصوصي و سازنده‌ تأسيسات هسته‌اي و ازجمله مديريت فوکوشيما را برعهده دارد، هرچند يکبار خبرهاي جديدي را به بيرون درز مي‌دهد که دولت ژاپن از آن بي‌اطلاع است.

حال دولت ژاپن قصد دارد شرکت تپکو را دولتي کند. کويي‌شيرو گمبا، وزير سياست ملي ژاپن گفت که دولتي شدن تپکو يک گزينه است. سخنگويان دولت و شرکت تپکو طرح دولتي شدن اين شرکت را تأييد نکردند.

پس از فاجعه‌ فوکوشيما سهام تپکو در بورس توکيو چنان سقوط کرد که از بازار بورس خارج شد. شرکت تپکو به احتمال بسيار قوي با موجي از پرداخت خسارت به قربانيان مواجه خواهد شد.

آثار راديواکتيو در آمريکا، ژاپن، کره‌جنوبي

در سئول، پايتخت کره جنوبي و ديگر نقاط اين کشور آثار يد راديواکتيو در فضا اندازه‌گيري شده است. به گمان انستيتوي امنيت هسته‌اي "تيون"، منشاء راديواکتيو يد 131 تأسيسات اتمي فوکوشيما بوده است. اين نهاد علمي افزود که ميزان اندازه‌گيري‌شده‌ راديواکتيو پايين است و براي سلامت انسان مضر تشخيص داده نشده است.

آثار راديواکتيو در منطقه‌ شمال غربي آمريکا نيز کشف شده است، از جمله در آب باران در کليولند واقع در ايالت اوهايو. کارشناسان پيش از آن افزايش تشعشعات راديواکتيو در ايالت‌هاي ماساچوست و پنسيلوانيا را تشخيص داده بودند.

در بخشي‌هايي از مناطق چين نيز پيوسته اجزاي راديواکتيو يافت مي‌شود. آثار يد 131 در مناطق جيانگسو، شانگهاي، ژيانگ، آنهويي، گانگدونگ و گوانگژي در جنوب شرقي کشور يافت شده‌اند. اين ميزان از راديواکتيو هنوز براي سلامت انسان مضر تشخيص داده نشده است.

دويچه وله


نوشته شده در   چهارشنبه 10 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode