ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 9 فروردين 1390     |     کد : 17280

دولت اوباما بي‏بي‏سي را به رسانه‏هاي آمريكايي ترجيح مي‏دهد

انديشكده آمريكايي هريتيج با اشاره به كمك آمريكا به بي‏بي‏سي تأكيد كرد كه اين‏گونه به‏نظر مي‌رسد دولت اوباما اين رسانه بريتانيايي را به رسانه‌هاي آمريكايي شناخته شده در جهان و تحت حمايت مالي خود ترجيح مي‌دهد.

 
انديشكده آمريكايي هريتيج با اشاره به كمك آمريكا به بي‏بي‏سي تأكيد كرد كه اين‏گونه به‏نظر مي‌رسد دولت اوباما اين رسانه بريتانيايي را به رسانه‌هاي آمريكايي شناخته شده در جهان و تحت حمايت مالي خود ترجيح مي‌دهد.

به گزارش خبرنگار ديپلماسي عمومي و جنگ نرم خبرگزاري فارس، انديشكده آمريكايي "هريتيج " با پرسيدن اين سوال كه مشكل دولت اوباما با تلويزيون و راديوي دولتي آمريكا چيست؟، نوشت: با وجود آن كه مجلس نمايندگان به قطع بودجه شبكه عمومي ملي آمريكا "ان‌پي‌آر " رأي داد، دولت اوباما همچنان به تأمين بودجه اين شبكه ادامه مي‌دهد. به علاوه اكنون نيز مشخص شده است كه دولت اوباما نه تنها بودجه‌اي را براي كمك به بي‌بي‌سي در اختيار اين شبكه قرار داده است؛ بلكه، بنا بر گزارشي، افزايش اين بودجه را نيز در دستور كار قرار داده است.

*علت علاقه اوباما به بي‏بي‏سي چيست؟

البته نكته‌اي كه ان‌پي‌آر و بي‌بي‌سي در آن مشترك هستند، جداي از اين كه هر دو از بودجه دولتي استفاده مي‌كنند، اين است كه هر دو با ارزش‌هاي سنتي آمريكا مخالف هستند. آيا آن چه دولت اوباما را به اين دو شبكه علاقه‌مند كرده است اين ويژگي آن‌ها است؟

*دست‏پاچگي دولت اوباما نسبت به انتشار كمك مالي به بي‏بي‏سي

گزارش روزنامه انگليسي "گاردين " مبني بر اين مطلب كه وزارت امور خارجه آمريكا به زودي بودجه‌اي هنگفت را براي كمك به سرويس جهاني بي‌بي‌سي اختصاص مي‌دهد، عصبانيت و اضطرابي را در كنگره، شبكه "صداي آمريكا " و "شوراي مديران راديو " (Broadcasting Board of Governors) به‏وجود آورد. به همين دليل دولت با دست‌پاچگي تقريباً اين مطلب را رد كرد: "بله، قرار است بي‌بي‌سي از دولت آمريكا تقاضاي كمك مالي كند و اين هزينه را در زمينه فناوري‌هاي عبور از فيلترينگ به‏ويژه به منظور عبور از سانسور اينترنتي در چين به مصرف برساند؛ اما خير، اين تقاضانامه هنوز به دست دولت نرسيده است و تصميمي نيز گرفته نشده است. مقاله روزنامه گاردين در تاريخ 20 مارس كه ادعا كرده بود وزارت امور خارجه آمريكا در شرف امضاي قراردادي با بي‌بي‌سي است، نادرست و غلط‌انداز است. "شوراي تأمين بودجه سرويس جهاني بي‌بي‌سي " (The BBC World Service Trust) تصميم خود را مبني بر تسليم تقاضانامه كمك مالي با وزارت امور خارجه آمريكا در ميان گذاشته است. اين تقاضانامه در زمينه آزادي اينترنتي و در قالب درخواستي آزاد و رقابتي است؛ اما ما هنوز هيچ تقاضانامه‌اي دريافت نكرده‌ايم و هيچ تصميمي در زمينه تخصيص اين بودجه نگرفته‌ايم. وزارت امور خارجه هيچ تصميمي مبني بر اعلام تخصيص بودجه در مورد برنامه‌هاي آزادي اينترنتي در روز آزادي رسانه‌اي جهان ندارد. "

نامه فوق را كه به ويراستار گاردين نوشته شده است، "مايكل اچ. پوسنر "، معاون وزير امور خارجه آمريكا در "امور دموكراسي، حقوق بشر و نيروي انساني " (Assistant Secretary of State for Democracy, Human Rights and Labor)، امضا كرد. البته اگر با تسليم اين تقاضانامه به "ديوان دموكراسي، حقوق بشر و نيروي انساني " (office of Democracy, Human Rights and Labor) در كنگره، دولت تصميم بگيرد اين بودجه را پرداخت كند، اين اقدام اقدامي بسيار عجيب خواهد بود.

*تخصيص بودجه به بي‏بي‏سي مانع اختصاص بودجه به شوراي مديران راديو آمريكا مي‎شود

در حالي كه آمريكا درگير كسري بودجه روزافزون و قطع برنامه‌هاي راديويي اين كشور در نقاط كليدي جهان است، تخصيص بودجه آمريكا به سرويس جهاني بي‌بي‌سي مي‌توانست مانع اختصاص بودجه به شوراي مديران راديو شود كه نه تنها برنامه‌هاي بين‌المللي آمريكا؛ بلكه تلاش‌هاي دولت اين كشور در زمينه عبور از فيلترينگ اينترنتي را فراتر از مرزهاي اين كشور منعكس مي‌كند.

*اعتراض هيلاري كلينتون

البته در اين صورت نيز اين اولين باري نبود كه چنين اتفاقي مي‌افتد. چند هفته پيش بود كه "هيلاري كلينتون "، وزير امور خارجه، چندين بار در طول اداي شهادت در مقابل مجلس نمايندگان و سنا اعتراض كرد كه آمريكا "نبرد اطلاعاتي " عليه القاعده، چين و روسيه را رها كرده است؛ رخنه‌اي در دولت آمريكا كه ممكن است به شكافي تبديل شود.

*ماليات مردم آمريكا در جيب بي‏بي‏سي

حقيقت اين است كه شوراي تأمين بودجه سرويس جهاني بي‌بي‌سي يكي از نهادهاي مستقل كه متكي به مساعدت دولت انگلستان است، پيش از اين نيز بخشي از بودجه خود را از محل ماليات دريافتي دولت آمريكا از مردم تأمين مي‌كرده است؛ موضوعي كه به همان اندازه كه به نظر مي‌آيد متحير كننده است. "آژانس توسعه بين‌المللي " ايالات متحده (United States Agency for International Development) بودجه‌اي 5/4 ميليون دلاري را به منظور "حمايت رسانه‌اي با هدف تقويت پشتيباني، حسن حكمراني و به قدرت رساني " در سرتاسر جهان و همچنين آموزش خبرنگاران در نيجريه به شوراي تأمين بودجه سرويس جهاني بي‌بي‌سي اختصاص داده است.

*ناراحتي شوراي مديران راديو و صداي آمريكا

علاوه بر اين ديوان دموكراسي، حقوق بشر و نيروي انساني وزارت امور خارجه آمريكا بودجه‌اي 350 هزار دلاري را براي اختصاص به شوراي تأمين بودجه بي‌بي‌سي تصويب كرده است تا اين سرويس برنامه‌هاي خود را از طريق امواج كوتاه (اس دابليو) در كشور "ميانمار " نيز پخش كند. واضح است كه اين دست و دل‌بازي به مذاق صداي آمريكا و شوراي مديران راديو كه خود نيز اين فعاليت‌ها را انجام مي‌دهد خوش نيامد.

*دولت اوباما و وزارت خارجه شيفته بي‏بي‏سي هستند

آيا دولت اوباما و وزارت امور خارجه آمريكا به واقع تا اين اندازه شيفته بي‌بي‌سي هستند كه دولت اين رسانه بريتانيايي را به رسانه‌هاي آمريكايي شناخته شده در جهان و تحت حمايت مالي خود ترجيح مي‌دهد؟ اين‏گونه به نظر مي‌رسد. به هر حال اوباما در ماه ژوئن سال 2009 در استوديوي بي‌بي‌سي حاضر شد تا پيام مهمي را به جهان عرب بدهد؛ او از ابتداي تأسيس صداي آمريكا اولين رئيس جمهوري بود كه اين كار را در مورد اين شبكه انجام نداد. شايد اوباما ديدگاه‌هاي اغلب ضد آمريكايي بي‌بي‌سي را بيشتر با طرز تفكر شخصي‌اش همسو مي‌داند. اگر دليل اين تصميمات عجيب دولت در مورد تخصيص بودجه است حقيقتاً همين مطلب است شايد زمان آن رسيده باشد كه كاخ سفيد از سفارت انگلستان بخواهد تا مجسمه "وينستون چرچيل " را پس بدهد.


نوشته شده در   سه شنبه 9 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode