ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 6 فروردين 1390     |     کد : 17158

روزي كه پايتخت مقاومت آزاد شد

بي‌شك رشادت‌هاي رزمندگان ايران در 8 سال دفاع مقدس در اين چند واژه نمي‌گنجد. شايد حتي انتظار بي‌راهي باشد اين‌كه اين دلاوري‌ها را در قالب يادداشت عنوان كنيم.

جام جم آنلاين: بي‌شك رشادت‌هاي رزمندگان ايران در 8 سال دفاع مقدس در اين چند واژه نمي‌گنجد. شايد حتي انتظار بي‌راهي باشد اين‌كه اين دلاوري‌ها را در قالب يادداشت عنوان كنيم. فردا سالروز آزادي شهر سوسنگرد است ؛ واقعه‌اي كه بي‌شك پيشوند «حماسه» براي آن كمترين عنوان است.اين وقايع و ياد‌آوري خاطرات آن از دوران دفاع مقدس، دليلي است تا حقايق جديدي از جنگ ‏تحميلي روشن شود.

يكي از اين وقايع حماسي كه با ويژگي‌هاي خاص خود، در روند جنگ تحميلي و دفاع مقدس آثار و بركات تعيين‌‏كننده‌اي داشت و در عين حال با وجود اهميت فراوان، مظلومانه در محاق غفلت قرار گرفته است، حماسه آزاد‏سازي سوسنگرد، پايتخت غيرت و مقاومت ميهن، در 26 آبان سال 1359 است‏‎؛ حماسه‌اي كه بررسي همه‌جانبه و واقع‌بينانه زواياي مختلف بويژه زمان وقوع آن، نكات مهم و عبرت‌آموزي ‏براي تمامي نسل‌ها به همراه دارد.

اين حماسه سترگ در شرايطي خلق شد كه دفاع مقدس و مقاومت سلحشورانه و بي‌امان رزمندگان اسلام، به‌دليل ‏رويكرد بني‌صدر، رئيس‌جمهور وقت و تفكرات ليبرالي او بر نحوه‌ اداره جنگ، از وضعيت نگران‌كننده‌اي رنج مي‌برد و با نفوذ دشمن به عمق خاك ايران و اشغال و تصرف بخش‌هايي از كشور، شهر اهواز، در معرض خطر سقوط قرار داشت؛ شهري كه تصرف آن از اهداف حياتي و اساسي صدام و ‏حاميان وي به‌شمار مي‌رفت.

از جمله حقايقي كه در عرصه‌ حماسه آزادسازي سوسنگرد مي‌درخشد؛ ولي تاكنون مورد تبيين و شفاف‌سازي ‏واقع نشده است، نقش ارزنده و محوري رهبر معظم انقلاب است.

سرلشكر فيروزآبادي، رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح جمهوري ‏اسلامي ايران با اشاره به اهميت اين حماسه مي‌گويد: حضرت آيت‌الله خامنه‌اي عزيز از روز پنجم جنگ در جبهه حضور مستمري داشته و آن روز در سوسنگرد در ‏كنار فرماندهان عملياتي بودند و از نزديك در سنگرها اوضاع را زير نظر داشتند.

ايشان اطلاعات را در محل دريافت ‏و مورد ارزيابي قرار مي‌دادند و با برآورد دقيق از جبهه دشمن و نقشه ارتش بعثي براي تصرف اهواز، فرصت حمله به متجاوزان و عقب راندن آنان از شهر سوسنگرد را مناسب دانستند؛ اما با مشاهده عدم حمايت بني‌‏صدر از عمليات طراحي شده، با گزارش وضعيت شهر و جبهه سوسنگرد در شبانگاه 25 آبان 59 به محضر ‏حضرت امام خميني(ره)، دستور و فرمان روح خدا مبني بر اين كه «تا فردا سوسنگرد بايد آزاد شود» را ‏دريافت كردند و با تلاش شهيد چمران و پاسخ سريع و بي‌درنگ رزمندگان، فرداي آن روز يعني 26 آبان ماه ‏سوسنگرد آزاد شد‎.

رضا عظيمي
‌ جام‌جم


نوشته شده در   شنبه 6 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode