ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 1 خرداد 1403
سه شنبه 1 خرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 2 فروردين 1390     |     کد : 17033

هجوم مزدوران رژیم ستم شاهی به مدرسه فضیه قم در سال 1342 شمسي

مردم در ادامه مبارزه با رژيم شاه و پشتيباني از مراجع روحاني و كسب تكليف و در اعتراض به تصويب لايحه انجمنهاي ايالتي و ولايتي در مدرسه فيضيه گرد آمدند.

مردم در ادامه مبارزه با رژيم شاه و پشتيباني از مراجع روحاني و كسب تكليف و در اعتراض به تصويب لايحه انجمنهاي ايالتي و ولايتي در مدرسه فيضيه گرد آمدند. در اين روز كه مصادف با 25 شوال 1382 سالگرد شهادت حضرت امام صادق(ع) بود مزدوران شاه به مدرسه فيضيه حمله بردند و تعداد زيادي از مردم را مجروح و مصدوم و شهيد كردند و در انتها لباس و كتاب و وسايل طلاب را در وسط مدرسه جمع كردند و به آتش كشيدند.

عمده وقايعى كه قبل از رخداد مدرسه فيضيه موجب خشم مردم ايران به رهبرى روحانيت متعهد عليه رژيم شاه شده بود به شرح زير مى باشد:

1 ـ تصويب لايحه انجمنهاى ايالتى و ولايتى در هياءت دولت رژيم پهلوى (16 / 7 / 1341) كه ضمن آن دو موضوع بسيار حساس مورد توجه قرار گرفته بود:

(1) حذف سوگند قرآن و آوردن كتاب مقدس به جاى آن.

(2) حذف قيد اسلام از شرايط انتخاب شونده.

2 ـ بروز تظاهرات و اعتراضات شديد و يكپارچه علما و مردم شهرهاى مختلف از جمله قم و تهران و در نتيجه عقب نشينى دولت وقت و لغو لايحه ياد شده در تاريخ 10 / 9 / 41.

3ـ اعلام رفراندوم تصويب ششگانه، در دى 1341.

4ـ تظاهرات مردمى در شهرهاى قم و تهران عليه برگزارى رفراندوم كذايى.

5ـ حضور محمد رضا شاه در شهرستان قم تحت عنوان دادن اسناد مالكيت زمين به كشاورزان و انجام سخنرانى بسيار توهين آميز به روحانيت در چهارم بهمن 1341.

6ـ برگزارى رفراندوم براى تصويب لوايح ششگانه در ششم بهمن آن سال و سركوب مخالفان در جريان همه پرسى.

7ـ صدور اعلاميه ها و انجام سخنرانيها توسط روحانيون و تحريم برگزارى مراسم عيد از سوى مراجع تقليد، بنا به پيشنهاد امام خمينى ره و برافراشته شدن پرچم سياه بر سر در منازل در روز عيد نوروز.


نوشته شده در   سه شنبه 2 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode