ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 5 خرداد 1403
شنبه 5 خرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 25 اسفند 1389     |     کد : 16820

نائوتو كان مواجه با آزموني دشوار

پيش از بروز زلزله مهيب اخير در ژاپن، نخست‌وزير اين كشور با انبوهي از مشكلات مواجه بود. حتي پيش از رخ دادن فاجعه اخير، "نائوتو كان" بر اين موضوع تاكيد كرده بود كه به دليل رسوايي‌هاي اخير در حزبش، از سمت نخست‌وزيري كناره گيري نخواهد كرد.

جام جم آنلاين: «پيش از بروز زلزله مهيب اخير در ژاپن، نخست‌وزير اين كشور با انبوهي از مشكلات مواجه بود. حتي پيش از رخ دادن فاجعه اخير، "نائوتو كان" بر اين موضوع تاكيد كرده بود كه به دليل رسوايي‌هاي اخير در حزبش، از سمت نخست‌وزيري كناره گيري نخواهد كرد.»
به گزارش ايسنا، روزنامه گاردين در گزارشي در مورد پيامدهاي زلزله اخير در ژاپن و افزايش چالش‌هاي نائوتو كان نخست وزير اين كشور نوشت:

«يكي از مسايلي كه اكنون در ژاپن مطرح است، عملكرد دولت نائوتو كان پس از زلزله مهيب در اين كشور مي‌باشد. اين در حالي است كه پيش از اين زلزله، دولت نائوتو كان و شخص نخست‌وزير با چالش‌هاي بسياري در اين كشور مواجه بودند و به گفته كارشناسان، رخ دادن اين زلزله باعث ايجاد آزموني سخت و جدي براي نخست وزير ژاپن شده است. پيش از وقوع زلزله در ژاپن، مخالفان در اين كشور از نخست وزير اين كشور خواستند كه از قدرت كناره گيري كند، اما نائوتو كان همچنان بر اين موضوع تاكيد داشت كه وي مي‌خواهد در قدرت باقي بماند.

دولت نائوتو كان پيش از اين زلزله متزلزل نشان داده بود و چند رسوايي در كابينه ژاپن نيز ايجاد شد. طي پنج سال گذشته ژاپن پنج نخست وزير را به خود ديده است. به گفته كارشناسان اما، در اين مقطع زماني ژاپن به يك رهبري قوي در مقايسه با گذشته نياز دارد كه پيشتر در هيچ زماني به آن نياز نداشت.

پس از رخ دادن زلزله در ژاپن، نائوتو كان به سرعت وارد عمل شد و از نمايندگان پارلمان اين كشور خواست براي نجات ژاپن به وي كمك كنند. وي به نيروهاي نظامي اين كشور دستور داد كه در مناطق زلزله زده حاضر شوند و همچنين نيروگاه‌هاي هسته‌اي كه در معرض انتشار تشعشعات راديو اكتيو بودند و همچنين سيستم‌هاي حمل و نقل را تعطيل كرد.

نائوتو كان مطمئنا در جريان سرنوشت رهبران كشورهايي كه با بلاياي طبيعي روبرو شدند، بوده است. از جمله اين رهبران كه با انتقادهاي شديد روبرو شدند، "ليو چائو شيوآن" نخست وزير سابق تايوان و جرج بوش، رييس جمهور سابق آمريكا بودند كه به دنبال رخ دادن بلاياي طبيعي در كشورهايشان (تايوان - سال 2009 و آمريكا - توفان كاترينا در سال 2005) و عدم مديريت اين بحران با موجي از انتقادها روبرو شدند.

به گفته كارشناسان، برداشت‌ها از عملكرد نائوتو كان بر روند سياسي ژاپن در آينده تاثير خواهد گذاشت. براساس جديدترين نظرسنجي‌، تاييد عملكرد و محبوبيت نخست‌وزير ژاپن به 20 درصد كاهش يافته و حزب دموكراتيك وي نيز با محبوبيت مناسب و خوبي در اين كشور روبرو نيست. در نظرسنجي ماه جاري روزنامه آساهي شيمبون مشخص شد كه 62 درصد از مردم ژاپن معتقدند دولت نائوتو كان عملكرد بدي دارد.

از جمله ديگر چالش‌هاي دولت نائوتو كان در اين زمينه، تلاش براي جلب حمايت نمايندگان و مخالفان براي تصويب بودجه اين كشور مي‌باشد. مطمئنا براي مديريت بحران ايجاد شده در ژاپن، ناتوئو كان به بودجه نياز دارد و در اين راستا وي بايد تلاش كند حمايت‌هاي نمايندگان پارلمان براي تصويب بودجه را جلب كند.

"رابرت سوبارامان"، اقتصاددان هنگ كنگي، به روزنامه وال استريت ژورنال گفت: ژاپن در شرايط خوبي براي مديريت اين بلاي طبيعي ايجاد شده نيست.

"ويليام اسپوساتو"، از روزنامه وال استريت ژورنال نيز در مطلبي نوشت: بدهي ژاپن در ميان كشورهاي صنعتي بسيار بالاست. بنابراين دولت ژاپن نمي‌تواند بودجه كافي را براي بازسازي در اين كشور قرض كند.

در سال 1995 زلزله در ژاپن باعث كشته شدن 6400 تن و خسارات 100 ميليارد دلاري در اين كشور شد، اما زلزله اخير اين كشور بسيار بزرگتر و لطمات آن بسيار گسترده‌تر است. البته بايد به اين موضوع اشاره كرد كه در حال حاضر اقتصاد ژاپن در شرايط بهتري در مقايسه با زلزله سال 1995 قرار دارد، اما جمعيت ژاپن مسن‌ترشده، بيكاري تا حدودي وجود دارد و دولت نائوتو كان با چالش‌هاي زيادي مواجه است.

دولت ژاپن همچنين با چينِِِ كه در حال حركت در مسير تبديل شدن به يك ابرقدرت جهاني است، مواجه است. ژاپن همچنين نگران فعاليت‌هاي نظامي چين است.

اين درحالي است كه دولت توكيو تلاش مي‌كند به دليل بحران‌هاي ايجاد شده از هزينه‌هاي نظامي‌اش بكاهد. چالش ديگر دولت ژاپن نيز فعاليت‌هاي نظامي كره شمالي است.

به هر حال، ضعف سياسي و عملكرد ضعيف دولت نائوتو كان در امور اقتصادي باعث شده است كه اميدها به وي كاهش يابد.»


نوشته شده در   چهارشنبه 25 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode