ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 25 اسفند 1389     |     کد : 16816

دانشجويان آمريكايي با اعتراض به سفير رژيم صهيونيستي مورد پيگرد قرار گرفتند

11 تن از دانشجويان آمريكايي تلاش كردن مانع سخنراني سفير رژيم صهيونيستي شوند كه به دليل اين كار ممكن است به زندان محكوم شوند.

11 تن از دانشجويان آمريكايي تلاش كردن مانع سخنراني سفير رژيم صهيونيستي شوند كه به دليل اين كار ممكن است به زندان محكوم شوند.

به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري-تحليلي "انتفاضه الكترونيك " Electronic Intifada در گزارشي از متهم شدن 11 دانشجو به دليل اعتراض به سخنراني يكي از مقامات رژيم صهيونيستي خبر داد. در ابتداي اين گزارش آمده است: 11 نفر از دانشجويان دانشگاه كاليفرنيا در موضع اتهام جنايي قرار گرفته‌ و ممكن است به علت ممانعت از سخنراني يكي از مقامات اسرائيلي به زندان محكوم شوند. به گفته يكي از موكلان اين دانشجويان، دادگاهي كه در بخش قضايي اورنج در ايالت كاليفرنيا براي پيگيري اين پرونده تشكيل شده، "گزينشي و كاملاً تبعيض‏آميز " است.
در 8 فوريه 2010، در سالن همايش دانشگاه كاليفرنيا در ايروين (Irvine) ، 10 نفر از دانشجويان به صورت مسالمت‏آميز به مخالفت با "مايكل اورن " (Michael Oren)، سفير اسرائيل در آمريكا، پرداختند و بيانيه‌اي را در مخالفت با وي قرائت كردند. اين دانشجويان حمايت‌هاي وي را از حمله رژيم صهيونيستي به نوار غزه در زمستان 2008 ـ كه منجر به كشته شدن 1400 فلسطيني شد ـ به چالش كشيدند و نقض دائمي حقوق بشر را توسط اين رژيم، زير سؤال بردند.
يكي از دانشجويان پيش از آنكه اورن از اتاق به بيرون اسكورت شود، فرياد زد: "تبليغ و ترويج جنايت، از مصاديق آزادي بيان نيست. " يكي ديگر از دانشجويان نيز پيش از آنكه وي محل را ترك كند فرياد زد: "شما، آقا، در قتل عام عده‌اي انسان بي‌گناه شريك هستيد. "

* حاميان اورن دانشجويان را با القاب ركيك مسخره كردند

اين پايگاه خبري افزود: پس از آنكه هر يك از اين دانشجويان اظهارات خود را در هنگام سخنراني اورن اعلان كردند، هر ده دانشجو توسط افسران پليس به خارج از سالن همايش راهنمايي شده و پس از تفتيش بدني، دستگير و بازداشت شدند. مخاطبيني كه در سالن همايش براي حمايت از اورن حاضر شده بودند، هنگامي كه دانشجويان پيام خود را قرائت مي‌كردند، با القاب و عناوين ركيك، ايشان را مسخره مي‌كردند.
با وجود مخالفت‌هاي اين دانشجويان، اورن تا سي دقيقه به سخنراني خود ادامه داد، در حالي كه شمار ديگري از دانشجويان بيرون از سالن در حمايت از دوستان خود، به تظاهراتي بدون خشونت مبادرت ورزيدند. يكي ديگر از دانشجويان كه در اين حركت حضور داشت، اما در داخل سالن نبود، توسط پليس دستگير و بازداشت شد.
از ميان اين عده كه اكنون با عنوان "11 دانشجوي ايروين " شناخته مي‌شوند، هشت دانشجو در دانشگاه كاليفرنيا در ايروين تحصيل مي‌كنند و سه نفر ديگر از دانشجويان دانشگاه كاليفرنيا در "ريورسايد " (Riverside) هستند.

* بسياري از دانشجويان دستگير شده مسلمان هستند

پايگاه انتفاضه الكترونيك با انتقاد از اين برخوردها نوشت: در سپتامبر 2010، پس از بحث و گفتگو‌هاي بسيار، اتحاديه دانشجويان مسلمان دانشگاه كاليفرنيا در ايروين ـ كه بسياري از دانشجويان دستگير شده در آن روز از اعضاي آن هستند ـ به دستور مقامات دانشگاه، براي يك ترم تحصيلي از فعاليت ممنوع شدند. چنين مجازاتي معمولاً براي آن دسته از گروه‌هاي دانشجويي وضع مي‌شود كه مرتكب جرائمي چون استفاده از مشروبات الكلي شده‌اند.
با اينكه دوره ممنوعيت فعاليت اين اتحاديه به پايان رسيده است، اما ايشان به مدت دو سال تحت نظارت دقيق مسئولان دانشگاه مجاز به فعاليت بوده و به نوعي از آزادي مشروط برخوردارند. اما مجازات دانشجويان حاضر در حركت اعتراضي، به فراتر از محيط دانشگاه كشيده شده است.

* تحقيقات گسترده عليه دانشجويان توسط بازپرس

"توني راكوكاس " (Tony Rackauckas)، بازپرس بخش قضايي اورنج، تحقيقات گسترده‌اي را عليه اين دانشجويان آغاز كرده است، از جمله گرفتن تأييديه دادگاه براي بررسي ايميل‌هاي اين دانشجويان، فراهم آوردن شاهداني عليه ايشان. راكوكاس به تازگي يك هيئت منصفه تشكيل داده و در 4 فوريه، دادگاه تصميم گرفت دانشجوياني را كه در سخنراني اورن وقفه ايجاد كردند به ارتكاب بزه‌كاري متهم كند. اگر اتهام اين دانشجويان ثابت شود، هر يك تا شش ماه حبس خواهند شد.

* تشكيل پرونده قضايي تاكنون بي‏سابقه بوده است

اين پايگاه خبري تأكيد كرد: پيش از اين در دانشگا‌ه‌ها و كالج‌هاي بسياري سخنراني مقامات اسرائيلي توسط دانشجويان مختل شده است، از جمله در شيكاگو، نيواورلئان، سن‌فرانسيسكو و به تازگي در اسكاتلند. اما در هيچ يك از اين موارد شاهد آن نبوديم كه پرونده‌اي قضايي عليه معترضين تشكيل شود.
به گفته يكي از دانشجويان دانشگاه كاليفرنيا در ايروين، كه از اعضاي اتحاديه دانشجويان مسلمان اين دانشگاه‌ است و در جلسه مذكور نيز حضور داشته است، اين اعتراض هيچ تفاوتي با ديگر اعتراضاتي كه پيش از اين صورت گرفته نداشت.

* دادگاه رفتار تبعيض‏آميز در پيش گرفته است

علاوه بر اين دادگاه بخش اورنج نيز در مورد اين پرونده، رفتار تبعيض‏آميزي را در پيش گرفته است. براي مثال هنگامي كه برخي از اعضاي غير دانشجوي يك انجمن، به فحاشي نسبت به فعالان فلسطيني پرداختند هيچ اتهام جنايي عليه ايشان اقامه نشد. اما هنگامي كه از "اسشرودر " (Schroeder) ، سخنگوي دادگاه مذكور، در مورد رفتار معاندانه راكوكاس عليه اين يازده دانشجو سؤال شد، وي در پاسخ گفت: "ايجاد اختلال در سخنران اورن تخطي آشكار از قوانين است، و لذا دادگاه صرفاً از مصوبات قانوني پيروي مي‌كند. "
اسشرودر اضافه كرد: "چه شما از سخنران خوشتان بيايد يا از او متنفر باشيد، فرقي نمي‌كند... اگر "كوكلاس كلان‏ها " (Ku Klux Klan) سخنراني "مارتين لوتر كينگ " را مختل كنند، اين به منزله تخطي از قانون است. " هنگامي كه از او سؤال شد كه آيا دانشجويان جوان مسلمان را به كوكلاكس كلان‌ها و مقام اسرائيلي را كه از كشتار 1400 فلسطيني در غزه حمايت مي‌كند، به مارتين لوتر كينگ تشبيه مي‌كند، وي در پاسخ گفت: "اگر كوكلاكس كلان‌ها هم مشغول سخنراني بودند و كسي در سخنراني ايشان وقفه ايجاد مي‌كرد، اين كار نيز بر خلاف قانون بود. برهم زدن يك سخنراني قانوني، به منزله تخطي از قوانين است. "
"ريم صلاحي " (Reem Salahi)، يكي از وكلايي كه براي آزادي 11 دانشجوي ايروين تلاش مي‌كند اعلام كرد كه دادگاه بخش اورنج، در مورد اين پرونده به صورت گزينشي و كاملاً تبعيض‏آميز رفتار مي‌كند. از نظر او مشكل اين‏جاست كه ايشان در برابر اين سؤال كه آيا پيش از اين پرونده‌اي مشابه با اين مورد وجود داشته است يا خير، پاسخي ندارند.

* دانشجويان به جرم ابراز عقيده محاكمه مي‏شوند

او در واكنش به اظهارات اسشرودر گفت كه هيچ توجيهي براي حاضر كردن اين عده در دادگاه جنايي وجود ندارد. وي معتقد است: "اگر اين دانشجويان دست به خشونت مي‌زدند، به اموال عمومي صدمه وارد مي‌كردند، آن‏گاه مي‌توانستيم توجيهي براي حاضر كردن آنها در دادگاه جنايي داشته باشيم. اما آنها صرفاً به‏پا خاسته و اظهارات خود را بيان كردند. " صلاحي بر اين باور است كه اسشرودر و بخش قضايي اورنج تلاش مي‌كنند كه اقدام بدون خشونت اين دانشجويان را به اقدامي جنايي تبديل كنند.

* وكيل دانشجويان: دادگاه انگيزه‏هاي غيرحقوقي دارد

صلاحي گفت: "نمي‌توان گفت كه در پس اقدامات دادگاه انگيزه‌هاي سياسي نهفته است. اما شكي نيست كه انگيزه‌هايي غير از دعاوي قانوني وجود دارد. آنها به جان عده‌اي از ضعيف‌ترين اعضاي جامعه افتاده‌اند. متأسفانه پس از يازده سپتامبر، به هر بهانه‌اي مسلمانان را تحت فشار قرار مي‌دهند، چرا كه آنها را مظنونين اصلي اين حوادث مي‌دانند. "
مسئله‌اي كه از نظر صلاحي بسيار جاي تأمل دارد اين است كه چرا اين دادگاه كه دائماً مدعي است تنها در حال پيگيري يك پرونده معمولي است، اين چنين خود را به آب و آتش مي‌زند. انجام تحقيقات گسترده آن هم طي يك سال كامل، بررسي و تفتيش نامه‌هاي الكترونيك دانشجويان، اعزام دو بازپرس به‏منظور جمع‏آوري اظهارنامه شاهدان؛ آيا اين همه صرفاً به‏منظور پيگيري يك پرونده معمولي صورت گرفته است؟
او در پايان مي‌گويد: "آنها اين پرونده را خلق كرده‌اند. آنها همه تلاش خود را به‏كار گرفته‌اند تا اين اتهامات واهي را به اثبات برسانند. چه اين اقدامات سياسي باشد، چه هر انگيزه ديگري داشته باشد، در صدد آن است كه اين قشر ضعيف جامعه را تحت فشار قرار دهد. "



نوشته شده در   چهارشنبه 25 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode