ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 24 اسفند 1389     |     کد : 16769

دخالت نظامي عربستان در بحرين

مشاور دولت بحرين در امور اطلاع‌رساني روز دوشنبه 14 مارس گفت که حدود يک‌هزار سرباز سعودي وارد بحرين شده‌اند. نبيل الحمر که در گذشته وزير اطلاع‌رساني بحرين بوده است، افزود که اين نيروها زير پوشش واحدهاي شوراي همکاري خليج فارس عمل مي‌کنند.

جام جم آنلاين: مشاور دولت بحرين در امور اطلاع‌رساني روز دوشنبه 14 مارس گفت که حدود يک‌هزار سرباز سعودي وارد بحرين شده‌اند. نبيل الحمر که در گذشته وزير اطلاع‌رساني بحرين بوده است، افزود که اين نيروها زير پوشش واحدهاي شوراي همکاري خليج فارس عمل مي‌کنند.
گزارش ها حاکي است عربستان که با هر گونه اعتراض اقليت شيعه در اين کشور مخالف است، نگران نارضايتي گسترده اکثريت شيعه در بحرين است.

مخالفان حکومت بحرين مي گويند دولت عربستان سعودي با فرستادن يک هزار نيروي نظامي به اين کشور، دست به اشغال زده و آن را اعلان جنگ دانسته اند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، دولت بحرين هم در بيانيه اي که توسط خبرگزاري رسمي اين کشور منتشر شده، حضور نيروهاي نظامي عربستان را تاييد کرده و فقط گفته که اين حضور در راستاي توافق هاي همکاري شش کشور عضو شوراي همکاري خليج فارس است.

حاکميت بحرين در دست خاندان سلطنتي و سني مذهب است ولي اکثريت مردم بحرين شيعه هستند.

در جريان اعتراض هاي اخيري که در بحرين روي داد، شماري از نيروهاي معترض سرکوب شدند و مورد خشونت نيروهاي نظامي و امنيتي قرار گرفتند.

گزارش شده که ارتش بحرين از مردم اين کشور تشکيل نشده و مليت هاي ديگري از جمله سودان، پاکستان و اردن در ميان ارتش و نيروهاي نظامي اين کشور حضور دارند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، شاهدان عيني مي گويند منطقه اي حدود 25 کيلومتر در جاده ميان دو کشور بحرين و عربستان بسته شده و تانک هاي عربستان به سمت بحرين در حرکت هستند.

ديپلمات ها و کارشناسان سياسي به رويترز گفته اند عربستان در ميان تمامي اعضاي شوراي همکاري خليج فارس، از همه بيشتر نگران شورش و اعتراض شيعيان است چرا که ممکن است به اين کشور هم سرايت کند.

حزب وفاق، از احزاب مخالف شيعه در بحرين، گفته است که اين کار عربستان، اعلان جنگ عليه مردم غيرنظامي و غيرمسلح است. حزب وفاق در بيانيه اي گفت: « ورود هرگونه تجهيزات نظامي و يا جنگنده هاي نظامي به مرز هوايي و يا زميني پادشاهي بحرين، به مثابه اشغال نظامي است.»

اين بيانيه مي افزايد: «اين حضور نظامي سنگين از سوي عربستان و يا ديگر کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس، به معناي اعلان جنگ عليه مردم غيرنظامي بحرين است.»

گزارش ها حاکي است روز يکشنبه درگيري شديدي ميان معترضان که اکثريت شيعه بودند و نيروهاي نظامي روي داد که در پي آن دستکم هفت تن کشته شدند. گفته شده که پس از چند ساعت مقابله و درگيري، نيروهاي نظامي عقب کشيدند و جوانان و گروه هاي معترض، موانعي در جاده منتهي به مرکز مالي و پولي و بانکي ايجاد کردند.

رويترز گزارش داده است تا صبح دوشنبه هم هنوز اين موانع ايست و بازرسي در اين جاده در منامه به چشم مي خورد. خبرنگار رويترز از يکي از معترضان پرسيده که در صورت رويارويي با نيروهاي سعودي چه خواهد کرد که وي در پاسخ داده است: «ما هيچ ترس و واهمه اي نداريم چرا که اين جا کشور خودمان است و دليلي ندارد از ديگر کشورها در حالي که در کشور خودمان هستيم، بترسيم.»

بحرين از ماه گذشته و پس از اعتراض هايي که تونس و مصر را تکان داد، به صحنه اعتراض هاي مردمي تبديل شده است.

بحرين يکي از متحدان اصلي نظامي آمريکا در منطقه است و پايگاه هاي نظامي و دريايي و لجستيكي آمريکا در خليج فارس در آب هاي اين کشور واقع شده است.


نوشته شده در   سه شنبه 24 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode