ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 23 اسفند 1389     |     کد : 16716

درگذشت كارل ماركس

128 سال پيش در روز 14 مارس سال 1883 ميلادي كارل ماركس صاحب فرضيه سوسياليسم علمي در شهر لندن درگذشت.

 128 سال پيش در روز 14 مارس سال 1883 ميلادي كارل ماركس صاحب فرضيه سوسياليسم علمي در شهر لندن درگذشت.
كارل ماركس هنگام مرگ 64 سال داشت. او مانيفست كمونيست و كتاب كاپيتال را نوشت كه حاوي انديشه هايش بودند. مانيفست كمونيست كه در سال 1848 انتشار يافت اساس و پايه كمونيسم شناخته شده است .

ماركس فرضيه هاي سوسياليستي هم‌زمان و يا پيش از خود را به عنوان سوسياليسم انقلابي قبول نداشت و آنها را خرده بورژوازي ، سوسياليسم بورژوازي مي ناميد و عقيده داشت اين فرضيه ها به برابري كامل مردم و جامعه بي طبقه نمي انجامند.

به عقيده كارل ماركس، بورژوازي نوعي از كاپيتاليسم بود.

ماركس معتقد به لغو مالكيت زمين و ابزارهاي توليد توسط افراد و قرار گرفتن آنها در دست كل جامعه و ابطال حق ارث و نيز مصادره ثروت ، تمركزتصميم گيري حزبي ، تضمين شغل ، تامين امكانات رفاهي و بازنشستگي و از كار افتادگي و آموزش و پرورش و بهداشت براي همه كاملا رايگان بود.

ماركس عقيده داشت تضاد طبقاتي كه عامل اصلي رويدادها در طول تاريخ بوده است بايد محو شود.

ماركس از دانشگاه برلن فارغ التحصيل شده و به حرفه روزنامه نگاري پرداخته بود.

او اندكي بيش از يك دهه نيز مفسر و مقاله نويس روزنامه آمريكايي نيويورك تريبيون بود و از اروپا مقاله هايش را براي اين روزنامه ارسال مي كرد.

ماركس روي اهميت امر اقتصاد در تحول تاريخ تاكيد مي كرد اما به دليل اينكه متولد آلمان بود و فرضيه هاي خود را بر پايه شرايط جامعه آلمان كه از آن شناخت كامل داشت، طرح زيري كرده بود .

با اين حال نه آلمان بلكه روسيه پس از فروپاشي رژيم تزاري و روي كار آمدن بلشويك ها مهد نخستين حكومت كمونيستي و اشتراكي جهان شد. روسيه كشور مناسبي براي چنين حكومتي نبود زيرا اكثريت جامعه روسيه را دهقانان تشكيل مي دادند ، در حالي كه فرضيه مارس بر اصل برتري پرولتاريا يا جامعه كارگري استوار بود.

به اين ترتيب كارل ماركس باني جامعه اشتراكي بي طبقه در روز 14 مارس سال 1883 در شهر لندن درگذشت و در همان شهر به خاك سپرده شد. او هرگز شاهد تولد كشوري به نام اتحاد جماهير شوروي نبود كه بر اساس نظرات او و نيز لنين ، رهبر بلشويك ها تاسيس شد. حكومتي كه تنها 69 سال دوام آورد و با فروپاشي اش ماركسيسم لنينسم به تاريخ پيوست.


نوشته شده در   دوشنبه 23 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode