ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 23 اسفند 1389     |     کد : 16714

شهرهای بزرگ جهان پرجمعیت‌تر خواهند شد

شهرهای بزرگ جهان از هم اکنون از وفور جمعیت در شرف انفجار هستند،‌اما همچنان در معرض بزرگتر شدن هستند،‌و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که حدود 70 درصد جمعیت جهان تا سال 2050 در شهرها زندگی خواهند کرد.

شهرهای بزرگ جهان از هم اکنون از وفور جمعیت در شرف انفجار هستند،‌اما همچنان در معرض بزرگتر شدن هستند،‌و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که حدود 70 درصد جمعیت جهان تا سال 2050 در شهرها زندگی خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این وضعیت فشار شدیدی بر زیربناها و محیط زیست وارد می‌آورد، و چالش عمده‌ای برای طراحان و شهرداران شهر به حساب می‌آید که این هفته در MIPIM، مهمترین اجلاس سالانه املاک و مستغلات جهان،‌گرد آمدند تا در جستجوی بهترین راه‌های پیش ‌رو باشند.

شهردار لندن، بوریس جانسون، در یک سالن پر از جمعیت در روز افتتاح MIPIM در روز دوشنبه 7 مارس در شهر کن در فرانسه گفت: "آینده جهان در شهرها قرار دارد"

او در میان رهبرانی بود که در "حلقه فکری شهرداران" در این اجلاس شرکت کرده بودند، و می‌گویند آنها به طور فزاینده‌ای کار کردن با یکدیگر را شروع کرده‌اند، تا در جستجوی ابداعات توسعه شهری برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان باشند.

جانسون در این سخنرانی با الهام از بیانیه مشهور رهبر هند، مهاتما گاندی که گفته بود آینده هند در 70000 روستای آن قرار دارد، گفت: "باید دهکده‌ها را به شهرها بازگردانیم، زیرا این هدف اساسا چیزی است که انسان‌ها به آن گرایش دارند و از آن الهام می‌گیرند."

جانسون یادآور شد: "شهرها جهایی هستند که مردم در آن عمر طولانی‌تری دارند،‌ تحصیلات بیشتری دریافت می‌کنند و بهره‌وری بیشتری دارند." و افزود که شهرها در عین حال جاهایی هستند که مردم در آنها میزان کمتری دی‌اکسید کربن ‌آلاینده به ازای هر نفر وارد هوا می‌کنند."

در سال 1900،‌ حدود 14 درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کردند،‌این میزان تا سال 1950 به 30 درصد و امروز به 50 درصد رسیده است. رابرت پتو، "رئیس موسسه سلطنتی چارترد سرویرز" (RICS) در این کنفرانس گفت در حال حاضر بیش از 400 شهر با جمعیت بالای یک میلیون نفر وجود دارد، که 19 تای انها بیش از 10 میلیون نفر جمعیت دارند.

تونی لوید- جونز، مدرس طراحی بین‌المللی و توسعه پایدار در دانشگاه وست‌مینستر در لندن گفت بیشتر افزایش جمعیت شهری در 40 سال آینده در کشورهای سربلندکرده مانند چین، هند، آسیا، آمریکای لاتین، رخ خواهد داد.

یک بررسی اخیر بوسیله سیتی گروپ که در روزنامه دیلی‌تلگراف منتشر شد،‌ پیش‌بینی کرد انتظار می‌رود ابر- شهرهایی که در میانه دهه آینده سریع‌‌الرشدترین اقتصادهای را داشته باشند،‌ شامل لندن، شیکاگو، توکیو، نیویورک، لوس‌آنجلس،‌ هنگ کنگ، مکزیکو سیتی، شانگهای، بوئنوس آیرس، بمبئی و مسکو می‌شود.

پتو از RICS تاکید کرد: "فوران شدیدی در شمار شهرنشینان وجود دارد و این وضعیت اثر عمده‌ای بر جوامع، کسب و کارها، اقتصادها، ‌و به خصوص محیط زیست خواهد داشت."

اما افزایش شهرنشینی همچنین باعث تمرکز خطرات می‌شود، چرا که بسیاری از شهرهای بزرگ در معرض زلزله و سیل قرار دارند. و فوآد بندیمراد، رئیس ابتکار عمل زمین‌لرزه و ابرشهرها در فیلی‌پین به این کنفرانس گفت تغییرات آب و هوایی احتمالا این خطرات را تشدید خواهد کرد.

به گفته بندمراد از هر 10 شهر بزرگ در سراسر جهان، 8 تای آنها از جمله استانبول در ترکیه در معرض تهدید مداوم زلزله‌ها قرار دارند. و او یادآور شود که زمان قابل‌ملاحظه‌ای باید صرف شود تا مهارت در ساختن و طرح‌ریزی شهرهای مقاوم در برابر زلزله تکامل پیدا کند.

لوید جونز گفت موضوعات کلیدی برای شهرهای متراکم در سال‌های آینده شامل توسعه پایدار، حمل و نقل و استفاده از انرژی خواهد بود.

او تاکید کرد: "آشکار است،‌که با بالا رفتن قیمت نفت،‌فشار برای حفظ سوخت و انرژی افزوده خواهد شد. او افزود این امر به معنای آن است نیاز شهرها به کارآیی بیشتر از لحاظ زیربنای حمل و نقل و سرمایه‌گذاری در حمل و نقل عمومی یکی از کلیدهای دستیابی به این هدف است.

برخی از شهرها مانند لندن،‌ میزبان بازی‌های المپیک 2012، که پیش از این بازی‌ها شروع به ساختن پل‌های جدیدی رودخانه‌ای کرده است،‌ از هم اکنون گام‌هایی در این مسیر برداشته‌اند.

و شهر ملبورن در استرالیا قصد دارد نواحی مسکونی متراکم‌تر در موازات کریدورهای حمل ونقل ایجاد کند که استفاده از نیروی خورشیدی و بازیافت بیشتر در محل را افزایش خو اهد داد.

به گفته لوید- جونز در برزیل، برنامه 20 ساله شهر کورتیبیا در گسترش بخشیدن به این کلانشهر در مسیر خطوط اتوبوس سریع‌السیر الهامبخش سایر کشورها شده است.

کارشناسان یادآور شدند که این توسعه سریع شهری از هم اکنون اثر بزرگی بر چین به وجود آورده است.

کارشناسان می‌گویند بین 18 تا 20 میلیون نفر در سال مناطق روستایی چین را به قصد رفتن به شهرها ترک می‌کنند،‌ و فشار زیادی بری محل‌های سکونت و زیربناهای موجود می‌آورند.

اما برخی از سریع‌الرشدترین شهرهای چین اکنون چشم به سرمایه‌گذاری خارجی دوخته‌اند تا به آنها برای تامین مالی توسعه دوباره‌شان کمک کند.

مقامات چانگ‌کینگ، بزرگترین شهر غرب چین با 32 میلیون نفر جمعیت، برای اولین بار در MIPIM شرکت کرده‌اند تا با شریکان خارجی بالقوه دیدار کنند و برای برنامه توسعه دوباره‌ای که هدف ان دو برابر کردن مساحت شهر تا سال 2020 است،‌ کمک مالی بگیرند.
دومین شهر بزرگ کانادا، مونترآل، مشغول به راه انداختن طرح "مونترآل 2025" است که شامل طرح‌های بزرگ پرشماری است که شامل ایجاد یک محله جدید علم و تکنولوژی و یک منطقه سرگرمی وسیع است.

هدف جلب کردن تعداد بیشتری از ساکنان جدید به این شهر جریزه‌ای است، که هم اکنون تعداد ساکنان آن به 3.9 میلیون می‌رسد و هر سال 18.8 میلیون بازدیدکننده را جلب می‌کند.

ریچارد دوشام، رئیس طرح عظیم مونترآل 2025 گفت: "افرادی که می‌خواهند برگردند و در مرکز شهر زندگی کنند،‌ جایی که طرح در آن اجرا می‌شود، سرمایه‌گذاری قابل‌اطمینانی در املاک را در جایی انجام خواهند که در آن احساس ایمنی خواهند کرد.


نوشته شده در   دوشنبه 23 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode