ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 17 اسفند 1389     |     کد : 16463

سرآغاز پايان تزارهاي روسيه

94 سال پيش در روز 8 مارس 1917 ميلادي به مناسبت روز زن ، كارگران به طور مسالمت آميز در شهر پتروگراد (سنت پترزبورگ ) ، پايتخت روسيه تزاري راهپيمايي كردند.

جام جم آنلاين: 94 سال پيش در روز 8 مارس 1917 ميلادي به مناسبت روز زن ، كارگران به طور مسالمت آميز در شهر پتروگراد (سنت پترزبورگ ) ، پايتخت روسيه تزاري راهپيمايي كردند. مشكلات تامين مواد اوليه به دليل جنگ و نيز سرما موجب شد تا بخش اعظم كارگران كارخانه هاي پوتيلف ، بزرگترين مجتمع صنعتي شهر دست به اعتصاب زده و به صف راهپيمايان بپيوندند ،آنها درخواست نان ، صلح و جمهوري داشتند.
فريادهاي اعتراض بلند شدند و شعار «مرگ بر استبداد سلطنتي» در خيابانهاي پتروگراد طنين افكند.اين تظاهرات مسالمت آميز نشانه سر آغاز پايان براي تزار نيكلاي دوم بود.

تزار نيكلاي دوم غرق در دشواري هاي جنگ بزرگ (جنگ جهاني اول) بود كه از 3 سال پيش آغاز شده بود.در پايتخت روسيه ، تظاهرات به صورت روزمره درآمده و با گذشت روزها بر دامنه آنها افزوده مي شد.

در روز 11 مارس سال 1917 ميلادي ، نيروهاي ارتش در مقابل 200 هزار تظاهركننده در شهر پتروگراد صف كشيدند.افسران به سربازان دستور دادند «قلب را هدف بگيريد» ، و آن روز 40 نفر از تظاهركنندگان به قتل رسيدند.

اما در فرداي آن روز ، سربازان از اجراي دستور افسران سرپيچي كرده و به كارگران پيوستند و سويت كارگران و سربازان پتروگراد (سنت پترزبورگ) را تشكيل دادند.نمايندگان سوسياليست مجلس دوما به پيروي از الكساندر كرنسكي وكيل محبوب به سويت پتروگراد پيوستند.

در روز 15 مارس ، آنها دولت را به دست يك اشرافزاده آزادي خواه به نام پرنس لووف سپردند.

در شب آن روز ، تزار نيكلاي دوم از مقام خود استعفا داد.برادرش گراندوك ميخاييل علاقه اي نداشت جانشين او شود.اين نقطه پايان امپراتوري تزاري روسيه و سلسله رومانف ها بود.

به اين ترتيب ، در روز 8 مارس سال 1917 ميلادي ، به مناسبت روز زن ، كارگران به طور مسالمت آميز در شهر سنت پترزبورگ راهپيمايي كردند.اما با پيوستن كارگران گرسنه و خسته از زورگويي مقامات تزاري ، اين تظاهرات گسترش يافت و فرياد جمهوري و شعار مرگ بر استبداد سلطنتي در پايتخت روسيه طنين افكند.

اين سرآغاز پايان تزار نيكلاي دوم ، امپراتوري و سلسله رومانف ها در روسيه بود.براساس تقويم ژولين كه تا سال 1918 مبناي تاريخ روسيه بود اين تظاهرات در 28 ماه فوريه رخ داد و به همين مناسبت به انقلاب فوريه مشهور شد.


نوشته شده در   سه شنبه 17 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode