ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 15 اسفند 1389     |     کد : 16352

مرگ استالين ، تزار سرخ شوروي

58 سال پيش در روز 5 مارس سال 1953 ميلادي جوزف استالين ، ديكتاتور شوروي ملقب به تزار سرخ در داچاي خود كونتسوو در نزديكي مسكو درگذشت و دهها ميليون ها نفر با شنيدن خبر مرگ او نفس راحتي كشيدند.

58 سال پيش در روز 5 مارس سال 1953 ميلادي جوزف استالين ، ديكتاتور شوروي ملقب به تزار سرخ در داچاي خود كونتسوو در نزديكي مسكو درگذشت و دهها ميليون ها نفر با شنيدن خبر مرگ او نفس راحتي كشيدند.
بر اساس برخي شواهد تاريخي استالين 3 يا 4 روز زودتر از اين تاريخ مرده بود، اما مقامات وقت كه بر سر جانشيني او اختلاف داشتند ترجيح دادند خبر مرگ اين نماد كيش شخصيت پرستي را ديرتر اعلام كنند.

چند روز پيش از مرگ ، در روز 28 فوريه استالين در بلشوي مسكو اپراي درياچه قو را تماشا مي كرد ، اما تا پايان نمايش در تئاتر نماند و از آن پس ديگر در انظار ديده نشد.

ديكتاتور سرخ كه تبليغات كمونيستي به او لقب «پدر كوچك خلق ها» را داده بود ، هنگام مرگ 74 سال داشت.

انتشار خبر مرگ استالين در فرداي 5 مارس در سراسر جهان موجب حيرت ، تاسف ، شادي و موجي از آرامش شد.

مردم شوروي در دوران حكومت استالين متحمل چنان سركوب و خفقاني بودند كه هرگز روسيه در تاريخ خود آن را تجربه نكرده بود.

ميليون ها نفر از مردم شوروي به دستور استالين و توسط پليس مخفي وحشتناكش به قتل رسيدند و ميليون ها نفر ديگر به اتهامات واهي يا جرايم كوچك در اردوگاه هاي كار اجباري در بد آب و هوايي ترين مناطق اتحاد شوروي زندگي مشقت باري را سپري مي كردند.

او با ترتيب دادن محاكمات ساختگي اغلب كمونيست هاي انقلاب روسيه را به قتلگاه فرستاد.در هريك از اين محاكمات ابتدا ده ها نفر محكوم شده و سپس دامنه آن گريبان صدها و هزاران نفر ديگر را مي گرفت.

اما در تمام دوران حكومت استالين اين اخبار هراس آور مگر قطره اي از آن به خارج از پرده آهنين درز نمي كرد.

3 سال پس از مرگ استالين جانشين او نيكيتا خروشچف با ارايه يك گزارش تاريخي جنايات استالين را براي نمايندگان و شركت كنندگان بهت زده كنگره بيستم حزب كمونيست اتحاد جماهير شوروي فاش كرد.

به اين ترتيب ، در روز 5 مارس سال 1953 ميلادي جوزف استالين ، ديكتاتور خونخوار شوروي در داچاي خود در كونتسوو در نزديكي مسكو درگذشت.در مورد دلايل مرگ استالين چندين روايت وجود دارند.

گفته مي شود لاورنتي بريا، رئيس پليس مخفي شوروي كه از جان خود بيمناك شده بود ، استالين را مسموم كرده بود.

در هر حال ، دليل مرگ استالين هرچه بود موجب آسودگي دهها ميليون ها نفر از مردم شوروي و كشورهايي شد كه استالين پس از جنگ جهاني دوم با برقرار كردن رژيم كمونيستي آنها را در پشت پرده آهنين جاي داده بود.


نوشته شده در   يکشنبه 15 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode