ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 25 دي 1386     |     کد : 160

واكنش منفي رسانه‌ها به سخنان ضدايراني بوش

 

 

تلاش‌هاي رئيس‌جمهوري آمريكا در سفر دوره‌اي وي به خاورميانه در جهت جداكردن كشورهاي منطقه از ايران كه با طرح اتهامات بسيار بر ضد تهران نمود پيدا كرده، با واكنش منفي محافل رسانه‌اي و سياسي منطقه‌اي و بين‌المللي مواجه شده است.

مطبوعات كشورهاي خليج‌فارس با انتقاد از جورج بوش، سخنراني وي در امارات كه در آن وي به شدت به ايران حمله كرد و آن را بزرگ ترين حامي تروريسم در جهان ناميد را تشويش‌آميز و بي‌حاصل براي منطقه توصيف كردند.

به گزارش ايرنا، روزنامه انگليسي‌زبان گلف‌نيوز، چاپ امارات در اين باره نوشت: بوش كه سعي مي‌كرد در اين سخنراني راهبرد خود در مورد خاورميانه را در چند محور خلاصه كند، سخنان نااميدكننده‌اي را بيان كرد.

اين روزنامه همچنين به دوري كشورهاي عربي از مواضع آمريكا در مورد موضوع هسته‌اي ايران اشاره كرد.

خليج‌تايمز، ديگر روزنامه اماراتي نيز در اين باره نوشت: بوش در سخنراني خود بيش از آن كه به امارات توجه كند، به ايران اهميت داد.

اين روزنامه با تأكيد بر اينكه امارات يكي از بزرگ ترين شركاي اقتصادي ايران است، نوشت: امارات و ديگر كشورهاي منطقه خواهان وقوع رويارويي جديد ميان آمريكا و ايران در خاورميانه نيستند، چراكه منطقه ديگر توان تحمل تنش‌هاي جديد را ندارد.

روزنامه عربستاني سعودي‌گازت هم با انتقاد شديد از سياست‌هاي بوش نوشت: سخنراني وي در ابوظبي نشانگر انديشه‌هاي مشوشي است كه در پي سياست‌خارجي كنوني آمريكا بروز كرده است.

اين روزنامه افزود: سخنان بوش در مورد ايران نشان از اضطراب شديد آمريكا در چند روز اخير دارد.

سعودي‌گازت در ادامه تصريح كرد: آمريكا همچنان براي مذاكره مستقيم با كشوري كه به مدت نيم قرن در امور آن دخالت كرده است، پيش‌شرط قائل مي‌شود و اگر ميزان درك بوش از ديپلماسي همين اندازه است، بهتر است كه از لغت‌نامه استفاده كند.

مخالفت عربستان

جورج بوش در ادامه سفر خود در حالي وارد عربستان شد كه الجزيره از مخالفت مقامات عربستاني با سياست‌هاي وي در قبال ايران خبر مي‌دهند.

به گزارش واحد مركزي خبر،‌ خبرنگار اين شبكه در رياض تأكيد كرد: احتمالا بوش در مورد ايران با اعتراض‌هايي از جانب مقامات عربستان روبرو شود، زيرا روابط ايران و عربستان اخيرا بهبود بسياري پيدا کرده است که مهمترين نشانه آن دعوت از رئيس‌جمهوري ايران براي مشارکت در اجلاس دوحه و نيز دعوت عربستان از وي براي به جا آوردن مناسک حج بود.

وي افزود: از سوي ديگر ديدگاه عربستان به موضوع هسته‌اي ايران به طور کامل با ديدگاه آمريکا متفاوت است، در حالي‌که سخنراني بوش در ابوظبي هشدارآميز و شبيه زدن طبل جنگ بود، کشورهاي منطقه راه‌حل مسالمت‌آميز را در مورد پرونده هسته‌اي ايران ترجيح مي‌دهند.

موضع‌گيري امارات

اما پس از سخنان جنجالي بوش در امارات، روزنامه الحيات، چاپ لندن نوشت: در حالي‌كه رئيس‌جمهوري آمريكا در سخناني خصمانه عليه ايران، اين كشور را تروريست معرفي كرد، مقامات اماراتي در واكنش به اين ادعاها تصريح كردند كه امارات به موضع‌گيري‌هاي كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس در حفظ امنيت منطقه و برقراري ثبات در آن پايبند است و سخنان بوش موضع‌ رسمي امارات نيست.

هفته‌نامه نيوزويك نيز با اشاره به سفر رئيس‌جمهوري آمريکا به خاورميانه نوشت: بعيد به نظر مي‌رسد که اين سفر دستاوردي براي آمريکا داشته باشد.

به گزارش مهر، اين هفته‌نامه آمريكايي افزود: با توجه به وضعيت موجود در منطقه و نفوذ ايران در ميان كشورهايي مانند لبنان و عراق، بهتر است بوش سفر خود به کشورهاي عربي را نيمه‌كاره رها کرده و به جاي آن به ايران سفر کند.

روزنامه آلماني زود دويچه سايتونگ نيز با اشاره به سخنان خصمانه بوش عليه ايران در امارات در گزارشي نوشت: جرج بوش توان متحدکردن کشورهاي عربي عليه ايران را ندارد.

روزنامه انگليسي اينديپندنت نیز به نقل از يک مقام ارشد دولت عمان نوشت که ايران تهديدي براي کشورش نيست.

وي گفت: کشورهاي حوزه خليج‌فارس هيچ مشکلي با کشورهايي که تحت نظارت سازمان ملل به انرژي هسته‌اي دست پيدا مي‌کنند، ندارند.

مخالفت ايتاليا با اظهارات بوش

گزارش مهر حاکی‌است، وزير امور خارجه ايتاليا در واكنش به ادعاي بوش مبني بر تهديد بودن ايران براي جامعه جهاني، ضمن ابراز مخالفت با گفته‌هاي بوش در امارات، تأكيد كرد كه ايتاليا ايران را تهديدي براي جهان نمي‌داند.

ماسيمو دالما در گفت‌وگو با شبكه سوم تلويزيون ايتاليا افزود: سخن درباره اينكه ايران تهديدي براي همه جهان است، مبالغه‌آميز است.

 
     
  

 


نوشته شده در   سه شنبه 25 دي 1386  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode